Gå til innhold

Fordeling, fortjeneste og finanskrise - en vei til mer rettferdighet

Anbefalte innlegg

Det er slik at noen mennesker får mer enn de har gjort seg fortjent til å få. Det er gjennom arbeid og yting av tjenester som et samfunn er avhengig av.

Noen får gull av å sitte på rompa og være passiv. Noen får lite gull av å slite seg ut hver dag. Det er ikke slik at de som sitter på rompa ikke gjør en viktig jobb men det er de som gjør arbeidet fysisk som gjør jobben så det er disse menneskene som er viktige for at systemet skal fungere som et rullende hjul. Det som jeg er i mot er at forskjellene er alt for store og det å få en "passiv sitte på rompa" jobb er veldig attraktivt og det er en kamp om disse jobbene og jo større den kampen er og jo mer attraktive jobbene er jo mer grådighet blir det.

Forskjellen blir da at de som må yte mest er de som får minst. Det er helt feil. Jeg mener at de som må jobbe og sliter seg ut hver dag er de som fortjener mest og ikke bare det men det er de som blir sett på som de svake i samfunnet og de blir forhindret i å klatre opp i systemet. De holdes nede av de som har makta for at de som har makta er redde og alt for grådige slik at få andre mennesker får mulighet til å slippe til.

Det er mye av grunnen til at forskjellen mellom fattig og svak mellom rik og sterk stadig blir større og det gjelder både lokalt, nasjonalt og globalt.

Jeg forstår jo at ingen vil miste noe av makta men jeg synes at det skulle vært enda mer fordelt for å bremse utviklingen for det er det som nå til slutt har ført til finanskriser. Det er kun grådighet som fører til disse problemene.

Det som hele verden trenger er en omvending og det vil jeg gjøre noe med og det eneste jeg kan få gjort er å få debatten på bordet for å få folk til å bli mer bevisste på dette. Kanskje til og med flere som ser seg selv bedre.

Det jeg vil ha er deres syn og formeninger på de tre "F'ene"

Så, hva er mest riktig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er klar over at fysisk arbeid ikke er den eneste formen for arbeid som sliter deg ut? Du er åpenbart en av disse som mener man må være snekker, mekaniker, butikkansatt eller elektriker for å fortjene noe særlig lønn. De som leder store bedrifter sitter ikke bare på ræva og later seg. Dessuten så har en konsernsjef mye mer ansvar enn en snekker, og dette skal du ikke undervurdere. Samtidig så får de ofte litt mer lønn for strevet enn de kanskje burde ha fått, men slik blir det også fordi det er konkurranse mellom de forskjellige bedriftene i å skaffe de beste lederne. En god leder er tross alt ekstremt viktig.

Men joda, du har helt rett i at noen får altfor godt betalt!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er klar over at fysisk arbeid ikke er den eneste formen for arbeid som sliter deg ut? Du er åpenbart en av disse som mener man må være snekker, mekaniker, butikkansatt eller elektriker for å fortjene noe særlig lønn. De som leder store bedrifter sitter ikke bare på ræva og later seg. Dessuten så har en konsernsjef mye mer ansvar enn en snekker, og dette skal du ikke undervurdere. Samtidig så får de ofte litt mer lønn for strevet enn de kanskje burde ha fått, men slik blir det også fordi det er konkurranse mellom de forskjellige bedriftene i å skaffe de beste lederne. En god leder er tross alt ekstremt viktig.

Men joda, du har helt rett i at noen får altfor godt betalt!

Jo, det er jeg selvfølgelig klar over. Ingenting av det du sier her er nytt for meg. Til sammenligning så er det de som arbeider fysisk som risikerer liv og helse men de som sitter på rompen er mer anonyme, de risikerer ikke fullt så mye av helsa som arbeiderne og det er værre å ødelegge helsa og livet enn å faile på et ansvar. Dersom det skjer så kan de bare stikke av og grave seg ned men de har fortsatt helsa og har mulighet til å starte på nytt. De står uansett sterkere enn de svake.

De som virkelig er de sterke er de som har det fysiske arbeidet men det er ikke så lett å bruke sin styrke uten makt.

Lenke til kommentar

De økte forskjellene er helt naturlige når man har et system hvor tyveri er innebygd og legalisert. Hadde alle kun tjent på sitt eget arbeid, og ikke tatt produktet av andres arbeid, ville forskjellene blitt minimale - de økonomiske forskjellene.

Annet som gir økte forskjeller er privatiseringene av velferd og konkurranseutsetting. Da mister arbeiderne deler av lønnen sin, siden staten betaler høyere pensjoer og i mange tilfeller også høyere lønn. De som stikker av med overskuddet er selvsagt hverken arbeiderne eller skattebetalerne.

Noe annet, som alle vanlige nordmenn burde reagere på, er at de ikke får sin andel av salgssummen når deres eiendommer blir solgt, altså ved privatiseringer.

Lenke til kommentar

Hvis "de svake" vil klatre opp i systemet, er ikke også dette et tegn på grådighet? I så fall så mener du kanskje at de mektige grådige hindrer de svake grådige i å bli bedre stilt. Eller må man være rik for å være grådig?

Så lenge det finnes mennesker vil det finnes grådighet, dermed tror jeg det er unyttig å diskutere hvordan man skal "kvitte seg" med den.

Jeg får selv godt betalt av å sitte på rompa, altfor godt etter min mening. Jeg synes oppriktig at søppelkjørere og dovaskere burde fått bedre betalt enn meg da deres jobb er kjipere. Men sånn er det bare. Jo mindre kunnskaper man trenger for å utføre en jobb, jo flere kan utføre den, jo lavere lønn trenger man å betale for at noen tar jobben.

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

De som har makt er også de som bestemmer og stort sett alt du ser er bestemt av de som har makt. Det går ikke an å ta det som en selvfølge at noen skal ta drittjobbene. Alle kan uansett ikke få en jobb hvor man sitter på rompen. Det at de svake som selvfølgelig også har minst er ikke grådige. Det er umulig. De er bare misunnelige og det er mye fattigdom i Norge men det er på helt andre nivåer. Selv om de som har minst har det de trenger for å leve så er det ikke lett å følge standaren som de rike setter. Det blir derfor splittelse i folket og den øker. Grådighet er hvis man har mye fra før og fortsatt graver etter mer for å berike seg selv enda mer.

Lenke til kommentar

Viss du vil bli rik og ha en sitte på rompa jobb, så må du jobbe godt på skolen, klarter du ikke det? skolelei? Det var synd for deg.

skolelei er bare en av mange grunner til at folk ikke får seg utdanning så hvis man ikke selv har skylda så skal man være dømt til å ikke få muligheter da?

Lenke til kommentar

Det største problemet med fordeling i samfunnet og verden i dag er ikke mellom akademikere og de som gjør fysisk arbeid, men mellom de øverste 1-5% og de andre 95-99%.

Mesteparten av rikdommmen i verden nedarves. Den er altså ikke fortjent.

Når det gjelder finanskrisen, så er den igangsatt av spekulanter som investerer i bunn, blåser opp bobler med pengene til skattebetalere og folks pensjoner, for så å spyle systemet ned i dass ved å selge seg ut på topp, og så begynne hele pyramidespillet på nytt. De bare sitter og flytter pengene sine og tjener på bekostning av andre.

Både disse rike arvingene og svært mange av spekulantene er parasitter, og bidrar langt mindre til samfunnet enn den jevne renholdsarbeider eller pizzabud.

Folk må bli smartere, slutte å investere sparepengene og pensjonene sine, slutte å velge folk til makten som gir bort skattepenger til de rike, og som tillater nullskattytere som flytter penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Viss du vil bli rik og ha en sitte på rompa jobb, så må du jobbe godt på skolen, klarter du ikke det? skolelei? Det var synd for deg.

skolelei er bare en av mange grunner til at folk ikke får seg utdanning så hvis man ikke selv har skylda så skal man være dømt til å ikke få muligheter da?

Nevn andre grunner enn "skolelei" til at man ikke kan ta høyere utdanning.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at det er en økonomisk sjevhet i samfundet! Det er alt for mange som tjener alt for mye! Jeg ser liten grunn til at noen skal bli lønnet med noe særlig mer enn 1milion.

En lettvint utvei er bonuser. Som er helt på trynet! Etter ski vm i Oslo fikk direktøren 400.000 i bonus, Mens jeg måtte betale bilett for å stå på det som tidligere har blitt kalt gratis haugen.

kyssesyke, me, kroniske plager etc. Har man først falt ut av skolen er det vanskelig å komme tilbake i riktig modus.

Lenke til kommentar

kyssesyke, me, kroniske plager etc. Har man først falt ut av skolen er det vanskelig å komme tilbake i riktig modus.

Det var synd, da har du desverre falt ut.

Lenke til kommentar

For hver generasjon vil hoppet mellom rik og fattig økes, da middlene arves og ikke fortjenes. Er du født inn i en fattig familie er du fucked fra starten av. Du vil ikke ha penger til å gå på en god skole, og er dermed utestengt fra den største majoriteten av godt betalte jobber. Hvis du i tillegg skulle være så uheldig å bli syk, eller satt i en situasjon hvor du må ta hånd om en syk, så kan du ikke se frem til noe annet enn et liv i fattigdom.

Målet for et sammfunn burde være å fjerne flaks fra ligningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst på familie, ja.

Men selvsagt må vi ikke glemme Milliardene av mennesker som ikke har det like bra som nordmenn. Vi burde sende mer av pengene våre over grensen. Hvorfor skal vi i norge ha det så bra, bare fordi landegrensene går der de går? Olje og gass er verdens ressurser, ikke norges.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg tenkte først og fremst på familie, ja.

Men selvsagt må vi ikke glemme Milliardene av mennesker som ikke har det like bra som nordmenn. Vi burde sende mer av pengene våre over grensen. Hvorfor skal vi i norge ha det så bra, bare fordi landegrensene går der de går? Olje og gass er verdens ressurser, ikke norges.

Hvis alle hadde tenkt sånn hadde verden vert et utopia. Men sånn er det ikke, mennesker er for griske. Det er vel derfor komunismen faila. Jeg liker litt systemet som var i Nord Korea før:

Fram til Sovjet falt var systemet omtrent som følger: Alle fikk nok mat (og husholdningsartikler) omtrent gratisk ved hjelp av et rasjoneringskort. I tillegg fikk alle to sett klær i året, bolig, utdannelse og helsetjenester gratis. I tillegg fikk alle som jobben en symbolsk lønn som de kunne bruke til underholdning, sminke, snacks og annet. Dette eliminerer naturligvis frotsing og det vi asossierer med konsum. Unntaket var partitoppene og personer med familie i Japan, som kunne handle med hard valuta i egne butikker.

Norge sender forsovidt en del penger til utlandet. Vi redder reinskog, afrikabarn og pleier sårede på gaza. Vi lånte også nå nylig ut 1/3 av det Det internationale pengefondet ønsket krevet inn for et EU-krisefond( 55 av 150 miliarder ellerno)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kan jo begynne med finans / gjeldskrisen her:

Den europeiske gjeldskrisen. Hvor alvorlig er den?

Et godt eksempel på politikk som i dag virker som omvendt Robin Hood politikk selv om det opprinnelig var ment som noe annet:

Rentefradraget utgått på dato?

Privat kontra samfunnsøkonomisk lønnsomhet er diskutert her:

Er liberal og liberalistisk økonomisk politikk det samme?

Lenke til kommentar

Et godt eksempel på politikk som i dag virker som omvendt Robin Hood politikk selv om det opprinnelig var ment som noe annet:

Hvorfor lenker du til dine egne tråder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Hvorfor lenker du til dine egne tråder?

Fordi lenkene er semantiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...