Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan endre døgnrytme?

Anonym259235

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sovne når du pleier å sovne. Våkne når du pleier å stå opp for å rekke skole osv. Vær der og vær stup trøtt. Dra hjem. Tving deg selv til å være våken frem til det tidspunktet du ønsker å kunne legge deg. Fall i søvn med en gang fordi du er så fryktelig trøtt.

Dette gjør jeg hver søndag->mandag

• Liker 5
Lenke til kommentar

Sovne når du pleier å sovne. Våkne når du pleier å stå opp for å rekke skole osv. Vær der og vær stup trøtt. Dra hjem. Tving deg selv til å være våken frem til det tidspunktet du ønsker å kunne legge deg. Fall i søvn med en gang fordi du er så fryktelig trøtt.

Dette gjør jeg hver søndag->mandag

Høres ut som en god idé! :)

Men blir det ikke litt problematisk å være stuptrøtt når man må følge med i timer? Jeg går nå i 10-ende klasse, og da er det viktig å følge med..

Lenke til kommentar

Har funnet ut at det raskeste er å kutte nattesøvnen en natt, så hvis man skal opp klokka 06 og vanligvis legger seg klokka 03, så kan man prøve å legge seg klokka 02, for så og bli vekket klokka 06. Det blir en tung dag som følge av dette, derfor burde man gjøre det før man skal noe viktig.

Hvis dette ikke funker, hopp over en natt. Holder du deg våken til rundt 20-21 vil du i hvert fall sove godt.

Garanterer ikke at det funker for deg, alle kropper er forskjellige. Er nok heller ikke de sunneste metodene, hverken for kropp og sinn.

Ellers er nok mosjon, et sunt kosthold og lite aktiviteter som involverer PC-skjerm, TV og mobilskjerm(kunstig lys generelt) før sengetid faktorer som i stor grad påvirker nattesøvnen i positiv favør.

Endret av Dofty
Lenke til kommentar

Vet ikke når du står opp, men jeg hadde en periode med 3-4 timers søvn hver eneste natt over en lengre periode.

Det er ikke sunt i det hele tatt. Ikke undervurder søvnbehovet, men folk er forskjellige, noen klarer seg med lite søvn, mens andre trenger mye.

Er du ofte trøtt om dagen så har du for lite søvn. Korte netter funker kun over korte perioder.

Lenke til kommentar

Det jeg fikk beskjed om av legen min var...

Ikke sove på dagen,å la være å spise eller drikke rett før du legger deg spis hallaen time før,så legger du deg ved elleve tiden,får du ikke sove etter 30 min står du opp bitte litt sett deg på sengekanten. Og om du ikke får sove er det ikke galt å være oppe ett helt døgn eneste minuset er at du blir forbanna trøtt dagen etterpå. Så legger du deg til samme til altså f.eks elleve hver eneste dag,i en periode inkludert helg å det funket for meg. Nå har jeg døgnrytme å endrer den i helgen men søndag er det tilbake til klokka elleve :)

Endret av Nesa_til_Nuffene
Lenke til kommentar

- Legg deg til faste tider.

- Ikke spis deg stappmett før du skal sove.

- Ikke drikk kaffe før du legger deg. Hold siste kaffekopp etter middag.

- Tren. Det er nok med en kort joggetur.

- Unngå unødvendig bruk av PC, TV osv. på kveldstid.

- Og for all del, ikke slumre. Stå opp når vekkerklokken ringer.

Det viktigste er uansett å holde tidspunktene. Faste tidspunkter for leggetid og opp-og-stå, og fast søvnlengde (7-8 timer alt etter din alder. Unge må ha mye søvn, eldre behøver ikke fult så mye).

Lenke til kommentar

Sett klokken til å ringe tidlig på morgenen og stå opp da uansett hvor trøtt du er, og unngå å gå å legge deg før du skal sove hele natten. Drikk kaffe eller noe annet stimulerende for å holde deg våken om morgenen i en overgangsfase.

Kroppen trenger søvnen, og på denne måten tvinger du deg selv i balanse igjen, selv om det er ubehagelig.

Lenke til kommentar

Skru av ALLE elektroniske "gadgets", TV, mobil osv. Deretter legger du deg ned i sofaen og leser, dette gjør deg bedre i norsk, i tillegg til at du blir søvnig. For mye TV-titting kan skape en falsk tretthetsfølelse, det er ihvertfall slik for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...