Anonym259235 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg har hatt dårlig døgnrytme helt siden sommerferien. Jeg la meg kl 3-5 og sto opp kl 12-13. Helt fram til nå har jeg ikke kunnet sove før klokken 1-3 på natten selv om jeg har skole dagen etterpå. Hvordan kan jeg rette opp dette? Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Sover du midt på dagen? Slutt med det. Ikke prøv å legge deg for å sove klokka 11 elns med en gang. La det gå gradvis Ha ca. samme døgnrytme i helgene. (denne er jævlig kjip om du faktisk gjennomfører det. Lenke til kommentar
DexterMorgan Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Sovne når du pleier å sovne. Våkne når du pleier å stå opp for å rekke skole osv. Vær der og vær stup trøtt. Dra hjem. Tving deg selv til å være våken frem til det tidspunktet du ønsker å kunne legge deg. Fall i søvn med en gang fordi du er så fryktelig trøtt. Dette gjør jeg hver søndag->mandag 5 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Legg deg 20 min tidligere hver eneste dag til du har nådd f eks kl 23.00 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Sovne når du pleier å sovne. Våkne når du pleier å stå opp for å rekke skole osv. Vær der og vær stup trøtt. Dra hjem. Tving deg selv til å være våken frem til det tidspunktet du ønsker å kunne legge deg. Fall i søvn med en gang fordi du er så fryktelig trøtt. Dette gjør jeg hver søndag->mandag Høres ut som en god idé! Men blir det ikke litt problematisk å være stuptrøtt når man må følge med i timer? Jeg går nå i 10-ende klasse, og da er det viktig å følge med.. Lenke til kommentar
Dofty Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Har funnet ut at det raskeste er å kutte nattesøvnen en natt, så hvis man skal opp klokka 06 og vanligvis legger seg klokka 03, så kan man prøve å legge seg klokka 02, for så og bli vekket klokka 06. Det blir en tung dag som følge av dette, derfor burde man gjøre det før man skal noe viktig. Hvis dette ikke funker, hopp over en natt. Holder du deg våken til rundt 20-21 vil du i hvert fall sove godt. Garanterer ikke at det funker for deg, alle kropper er forskjellige. Er nok heller ikke de sunneste metodene, hverken for kropp og sinn. Ellers er nok mosjon, et sunt kosthold og lite aktiviteter som involverer PC-skjerm, TV og mobilskjerm(kunstig lys generelt) før sengetid faktorer som i stor grad påvirker nattesøvnen i positiv favør. Endret 2. januar 2012 av Dofty Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Vet ikke når du står opp, men jeg hadde en periode med 3-4 timers søvn hver eneste natt over en lengre periode. Det er ikke sunt i det hele tatt. Ikke undervurder søvnbehovet, men folk er forskjellige, noen klarer seg med lite søvn, mens andre trenger mye. Er du ofte trøtt om dagen så har du for lite søvn. Korte netter funker kun over korte perioder. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Den første uken du prøver det så kommer du nesten ikke til og sove i det hele tatt men etter den andre uken så er du omtrent tilbake til normalen igjen. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 For meg har det funka og legge meg til normal tid og så stå opp drittidlig neste morgen da sover man godt på kvelden Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg har gjort det mange ganger etter jul osv og det funker bra det. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Så det kan altså funke å legge meg sent i kveld, stå opp tidlig så jeg blir trøtt hele dagen i morgen, og da legge meg tidlig i morgen kveld? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Ikke legg deg i det hele tatt! Det burde funke bedre!!! 1 Lenke til kommentar
Nesa_til_Nuffene Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Det jeg fikk beskjed om av legen min var... Ikke sove på dagen,å la være å spise eller drikke rett før du legger deg spis hallaen time før,så legger du deg ved elleve tiden,får du ikke sove etter 30 min står du opp bitte litt sett deg på sengekanten. Og om du ikke får sove er det ikke galt å være oppe ett helt døgn eneste minuset er at du blir forbanna trøtt dagen etterpå. Så legger du deg til samme til altså f.eks elleve hver eneste dag,i en periode inkludert helg å det funket for meg. Nå har jeg døgnrytme å endrer den i helgen men søndag er det tilbake til klokka elleve Endret 2. januar 2012 av Nesa_til_Nuffene Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Kaffe? Jeg er 15 Lenke til kommentar
Lexiboij Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er ikke aldersgrense på kaffe? 6 Lenke til kommentar
MrBrightside Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 - Legg deg til faste tider. - Ikke spis deg stappmett før du skal sove. - Ikke drikk kaffe før du legger deg. Hold siste kaffekopp etter middag. - Tren. Det er nok med en kort joggetur. - Unngå unødvendig bruk av PC, TV osv. på kveldstid. - Og for all del, ikke slumre. Stå opp når vekkerklokken ringer. Det viktigste er uansett å holde tidspunktene. Faste tidspunkter for leggetid og opp-og-stå, og fast søvnlengde (7-8 timer alt etter din alder. Unge må ha mye søvn, eldre behøver ikke fult så mye). Lenke til kommentar
vidor Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Sett klokken til å ringe tidlig på morgenen og stå opp da uansett hvor trøtt du er, og unngå å gå å legge deg før du skal sove hele natten. Drikk kaffe eller noe annet stimulerende for å holde deg våken om morgenen i en overgangsfase. Kroppen trenger søvnen, og på denne måten tvinger du deg selv i balanse igjen, selv om det er ubehagelig. Lenke til kommentar
Dinmotecom Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Bare begynn å legg deg til samme tid hver kveld å still vekkeklokken i6-7 tiden HVER dag så ska du se 1 Lenke til kommentar
johan1 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Skru av ALLE elektroniske "gadgets", TV, mobil osv. Deretter legger du deg ned i sofaen og leser, dette gjør deg bedre i norsk, i tillegg til at du blir søvnig. For mye TV-titting kan skape en falsk tretthetsfølelse, det er ihvertfall slik for meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå