Themecreator Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hei! Det har oppstått et lite problem som jeg er litt usikker på å løse. Dvs, jeg har en løsning, men den er ganske tungvind. Så her er Oppgaven. Jeg prøver å lage en reservasjonsmetode for reservering av billetter til flere forestillinger på skolen vår. 5-6 stk kanskje. Det som skal være mulig er å gå inn på websiden, skrive inn navn og nummer osv, og trykke reserver. Da vil informasjonen bli sendt inn i databasen, og det vil bli sendt en mail om at reservasjonen er registrert til emailen som er oppgitt. Problemet er at det flere forestillinger. Løsningen jeg har tenkt på er å ha en tabell for hver forestilling, og også en tabell for billett telling til hver forestilling. Om det er 5 forestillinger, blir det da 10 tabeller. Det må jo nemlig være mulig å telle alle billettene til hver forestilling, og stenge når den overstiger antall plasser i salen. Løsningen min innebar derfor samtidig med at personinformasjonen blir sendt inn til tabellen for første forestilling, så blir det sendt inn, via en for løkke, antall billetter som er valgt å reservere. Så det jeg spør om hjelp til er å komme på en lettere løsning på oppgaven jeg jobber med, og også problemet. Altså, teateretbillett reservasjon, flere forestillinger, flere billetter. Håper noen tar seg til å hjelpe meg litt - Themecreator Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Prøv noe sånt: Forestilling(id, navn, tidspunkt, kapasitet) Reservasjon(id, forestilling_id, kunde_id) Kunde(id, navn) Antall ledige plasser på en forestilling = Forestilling.kapasitet minus antall forekomster av reservasjoner for gitt forestilling. 2 Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Løsningen min innebar derfor samtidig med at personinformasjonen blir sendt inn til tabellen for første forestilling, så blir det sendt inn, via en for løkke, antall billetter som er valgt å reservere. Du bør helst ikke gjøre det, med tanke på ytelse Se her for eksempel, nederst: http://code.google.c...mizing-php.html Lenke til kommentar
Themecreator Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 Det var god løsning på problemet Mikkelrev Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå