MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hei. Jeg har kjøpt et domene via fastname, og jeg bruker FileZilla som en slik FTP-server. (eller hva det nå heter). Men når jeg skal inn på siden via www. og ikke ftp. så får jeg beskjed om at siden er parkert. Noen idé om hvordan jeg skal få åpnet den? Mvh CjC Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Du har kjøpt et domene, men har du kjøpt ett webhotell for å laste opp filene dine? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Du må ha et sted å lagre filene, for meg så virker det som du bare har kjøpt domene, men ikke noe sted å lagre websiden på. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Joda, jeg har et webhotell. Selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal anvende det. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Da åpner du kontrollpanelet på FastWeb så burde det ligge noe informasjon, eventuell sjekk mailen hvis du fikk tilsendt noe. Når du er inne på FTP-en ser noe som kalles f.eks: htdocs / web, eller lignende, der ligger det gjerne en fil kalt: index.html - index.html eller index.php er den filen som alltid vil sies først når en nettside åpnes Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Joda, jeg har et webhotell. Selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal anvende det. Hvorfor kjøpte du deg et webhotell når du ikke har en ringeste anelse hvordan du skal anvende det? Lenke til kommentar
Goodtimes Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Kan jo være han ville lære å bruke det ved å lese på internett/spørre andre... Kunne du alt du kan fra første dag? 2 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Da åpner du kontrollpanelet på FastWeb så burde det ligge noe informasjon, eventuell sjekk mailen hvis du fikk tilsendt noe. Når du er inne på FTP-en ser noe som kalles f.eks: htdocs / web, eller lignende, der ligger det gjerne en fil kalt: index.html - index.html eller index.php er den filen som alltid vil sies først når en nettside åpnes Inne på FTP-en har jeg -/ ...-db ...-logs ...-wwww .......-images ............-bildene jeg trenger for linker etc. (tror jeg) .......-navnet på nettsiden .............-index.html Hvis du skøjnner hva jeg mener her. Joda, jeg har et webhotell. Selv om jeg ikke aner hvordan jeg skal anvende det. Hvorfor kjøpte du deg et webhotell når du ikke har en ringeste anelse hvordan du skal anvende det? Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Kan jo være han ville lære å bruke det ved å lese på internett/spørre andre... Kunne du alt du kan fra første dag? Jeg kunne ingenting. Endret 2. januar 2012 av MilKman' Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Det er jo greit nok, men skal du lære deg å lage hjemmesider hadde det vel vært bedre (i min mening) å starte med enkle html dokumenter lagret lokalt på PC'en din istedefor å leie hjemmeside og domene først når du uansett ikke får bruk for dette før du mestrer det mest elementære. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Da kan du enkelt og greit installere Xampp på din egen datamaskin (Windows) som gir deg alt du trenger til å utvikle / lage simple nettsider. Dette fungerer kun lokalt med mindre du åpner porter i routeren. Selv bruker jeg Xampp eller MAMP (Mac) daglig for å utvikle nettsider, når jeg ser meg fornøyd laster jeg det opp på mitt webhotell eller andres hvis jeg jobber for noen andre. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Det er jo greit nok, men skal du lære deg å lage hjemmesider hadde det vel vært bedre (i min mening) å starte med enkle html dokumenter lagret lokalt på PC'en din istedefor å leie hjemmeside og domene først når du uansett ikke får bruk for dette før du mestrer det mest elementære. Hmmm, er det ikke nok å ha lagd layout i photoshop, deretter gjort det jeg skal i DreamWeaver? Jeg har jo trossalt den første .html-filen som skal være forsiden? Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Da kan du enkelt og greit installere Xampp på din egen datamaskin (Windows) som gir deg alt du trenger til å utvikle / lage simple nettsider. Dette fungerer kun lokalt med mindre du åpner porter i routeren. Selv bruker jeg Xampp eller MAMP (Mac) daglig for å utvikle nettsider, når jeg ser meg fornøyd laster jeg det opp på mitt webhotell eller andres hvis jeg jobber for noen andre. Nå som jeg allerede har laget det jeg kaller en nettside, hvordan går jeg fram med Xampp? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Har du noen som helst kunnskaper om websider og sånt? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hmmm, fordi jeg vil lære å lage en nettside, jeg kjøpte et .tk-domene for testing, og det er ikke akkurat penger jeg kommer til å savne om det ikke funker. Da kan du enkelt og greit installere Xampp på din egen datamaskin (Windows) som gir deg alt du trenger til å utvikle / lage simple nettsider. Dette fungerer kun lokalt med mindre du åpner porter i routeren. Selv bruker jeg Xampp eller MAMP (Mac) daglig for å utvikle nettsider, når jeg ser meg fornøyd laster jeg det opp på mitt webhotell eller andres hvis jeg jobber for noen andre. Nå som jeg allerede har laget det jeg kaller en nettside, hvordan går jeg fram med Xampp? Du kan enkelt og greit laste ned Xampp for Windows her: http://www.apachefriends.org/en/xampp-windows.html#641 Installer og åpne kontrollpanelet og trykk "Start" på Apache. Da er det bare å opprette en ny mappe i: C:\Xampp\htdocs\. Opprett en ny mappe der kalt f.eks: nettside. Etter det kan du åpne følgende nettadresse: http://localhost/nettside/ (Der nettside tilhører navnet på mappen du nettopp opprettet). NB: Pass på at Skype ikke kjører når du skal starte Apache, du kan starte Skype etter du har startet Apache. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Har du noen som helst kunnskaper om websider og sånt? Ikke en fjerneste anelse : ) Har kun lært i det siste det jeg driver med nå. Det er vel hva slags programmer jeg trenger osv. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Har du noen som helst kunnskaper om websider og sånt? Ikke en fjerneste anelse : ) Har kun lært i det siste det jeg driver med nå. Det er vel hva slags programmer jeg trenger osv. For å være ærlig anbefaler jeg ikke Dreamweaver på noen måte for å lage design, selvom det kanskje virker enkelt så lager den utrolig stygg kode (Tables) som aldri skal brukes til å lage nettsider. Anbefaler følgende: Notepad++ (Texteditor) GIMP (Redigere bilder osv..) Innføring i HTML og CSS Hvis du derimot vil bruke Dreamweaver, vær så snill og skriv all kode selv og ikke dra elementer ut på nettsiden, det blir så stygg kode og du lærer ingenting. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Har du noen som helst kunnskaper om websider og sånt? Ikke en fjerneste anelse : ) Har kun lært i det siste det jeg driver med nå. Det er vel hva slags programmer jeg trenger osv. For å være ærlig anbefaler jeg ikke Dreamweaver på noen måte for å lage design, selvom det kanskje virker enkelt så lager den utrolig stygg kode (Tables) som aldri skal brukes til å lage nettsider. Anbefaler følgende: Notepad++ (Texteditor) GIMP (Redigere bilder osv..) Innføring i HTML og CSS Hvis du derimot vil bruke Dreamweaver, vær så snill og skriv all kode selv og ikke dra elementer ut på nettsiden, det blir så stygg kode og du lærer ingenting. Eneste jeg har gjort med Dreamweaver er Slicing (jeg regner med du vet hva det er?) slik at jeg har markert alle stedene jeg skal legge inn linker. Lenke til kommentar
livikarens Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 En gang er den første for alle Finn index.html/index.php filen i public_html/www mappen og slett den og legg innholdet din i samme mappe så ordner det seg nok. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Er fult klarer over hva Slicing er ja, men anbefaller heller å lære skikkelig HTML4 / HTML5 (Det nye som kommer til å bli standard) CSS2 / CSS3(Det nye som blir standard med HTML5) der du bruker a-href lenker, men les på WC3schools lenken over Du kan jo fint designe nettsider i Photshop f.eks og slice det og ta det inn i Dreamweaver. (Mulig jeg bommer litt da jeg designer nettsider kun med HTML / CSS og ikke slicing på noe måte). Lykke til! Og du får helt sikkert hjelp på forumet om du står fast. Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Ja, skal du lære deg dette skikkelig gjør du deg en bjørnetjeneste ved å bruke Dreamweaver. Å lage hjemmesider er håndtverk. For å dra en allegori: Bygger du et hus fra bunnen av når du aldri har rørt en spiker, vil du vel helst lære deg faget skikkelig. Det samme gjelder hjemmesider. Det er tidkrevende og mye du må sette deg inn i, men er du lærevillig er det helt overkommelig bare du går den riktige veien. Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Hmm masse gode svar her! setter pris på det. Helt ærlig er jeg egentilg ikke ute etter å lære alle disse kodene osv. jeg vil bare få opp nettsiden slik at jeg kan begynne å poste ting. Desverre aner ikke hvordan jeg skal få laget kommentarseksjoner, lage animasjoner osv. Men jeg ser mørkt på dette når dere sitter her og skriver a-ref, css3 og gudene vet hva annet som finnes Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå