Gå til innhold

Problem ved formatering av partisjon

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten partisjon med WIN7, og en stor med Vista. Jeg skal formatere Vista-disken, men får bare feilmeldingen: "Windows kan ikke fullføre formateringen" når jeg starter å formatere. (For ordens skyld, gjør dette inne i WIN7)

Hva kan være problemet?

Setter stor pris på det om noen kunne være behjelpelige så jeg kunne få ordnet dette.

Mvh Liddell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ser Min Datamaskin ut:

post-154091-0-37838800-1325537065_thumb.png

Finner ikke noe som heter Diskbehandling på PCen?

Edit: Skal nevnes at det er en familiePC, derav disknavn "C:INNSTALLER TING HER" :!:

Edit2: Ligger ei systemmappe under "Windows" i hver av diskene.

Endret av Liddell
Lenke til kommentar

Håpløse Windows, alt gikk så fint på denne måten på min laptop!

Prøver å slette, men inne i WIN7 står det at jeg trenger div tillatelser for å slette programfilene som ligger på Vista-disken. Har prøvd å logge meg inn i Vista, men fikk da feilmelding at brukerkontoen ikke kan lastes inn.

HVORFOR SKAL DET VÆRE SÅ VANSKELIG Å FRIGJØRE LITT DISKPLASS?!? :cry:

Lenke til kommentar

Prøver igjen:

Step 1. Reboot til vista, pass på å logge på med en admin-bruker. Google dette om du ikke er sikker.

Step 2. Kontrollpanel - brukerkonto - uac - deaktiver.

Step 3. Høyreklikk på c-disken i min datamaskin. Pass på at brukeren din (i win7?) har tillatelse til å gjøre endringer på disken.

http://www.mydigitallife.info/how-to-take-ownership-and-grant-permissions-in-windows-vista/

Jeg sitter på en mac her. Om et par dager har jeg tilgang på en pc med vista på (dersom det ikke var win7), så til da, henter jeg bare ut ifra hukommelsen.

Sååeh.. med forbehold om feil.

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig å frigjøre diskplass og heller ikke å å fjerne entries i Boot meny.

Og det er veldig fint at man ikke så enkelt kan bruke ---delete---

Men ok, gi oss svar på:

-blir det igjen aktuelt for deg å bruke den recovery partition på disken din? Jeg antar at det er Vista recovery,eller?  Dvs å ha Vista igjen?

Hvis ikke, det er enkelte steps for å formatere din Vista partition og med litt hjelp, at du omstrukturere partitionering og ikke minst å flytte Win 7 installasjon der som Vista var før.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Ja da er det greit å slette den recovery.

Om du vil kan du alltid backup den på en ekternt disk,for testing når du har lyst.

Om du vil la Den Windows være der den er, du kan bruke --extend--- fra Diskbehandling for å expandere helt til enten av disken når du først har slettet den Recovery.

Ok nå er vi tilbake til problemet med sletting/formatering av C:.

-Er det noe programer som er installert i C men som du bruker i Windows 7. I så fall det er best å avinstallere dem først.

-Er det noe private filer som bilder, doks, songs og ellers av privat karakter, så må du overføre på en ekstern disk, eller i den partition som du kan få, med å velge ---shrink--- på den Vista partition.

Når alt det er på i boks skal du:<br />-åpne CMD as admin og skrive:

diskpart

list volume   -----her skal du kontrollere bokstaven på den Windows 7 volume notere den

exit

bcdboot  ?:\windows  /s   ?:     ?=bokstaven på den Windows 7.

exit

Gå i Diskbehandling:

-høyreklikk på Windows 7 partition og velg ---Mark partition as Active--

Reboot og kontrollere i Diskbehandling om den Windows 7 er merket som system.

Hvis ja:

Høyreklikk på den Vista partition og velg   -Delete Volume--

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...