dyn4micz Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hei alle der ute! Først vil jeg unnskylde for mitt rare navn. Det har seg slik at jeg opprettet denne brukeren for noen måneder siden. Deretter over til poenget... For øyeblikket går jeg mitt andre år på studiespesialiserende og går ut med S1+S2 (type matematikk) og generell studiekompetanse i tredje klasse. Jeg mener at det er viktig at man har en jobb man trives med, men samtidig har en god lønn slik at man kan leve på et komfortabelt økonomisk nivå når man får familie etc. Jeg føler at jeg er interessert i jus (dvs advokat) eller noe innenfor økonomi (dvs konsulent). Du kan på en måte si at jeg er interessert i en anerkjent jobb hvor man føler at man er viktig (eller på en annen måte, en jobb hvor man drar på jobb i en fin dress). Det høres sikkert veldig "egoistisk" ut, men jeg er bare ærlig slik at jeg kan få detaljerte svar tilbake. Jeg har tenkt mye på å bli advokat, men likevel føler jeg at det kan bli for mye teori. Jeg ønsker derfor å rette blikket mitt mer mot å bli konsulent. Jeg får helt middels karakterer i matematikk. (dvs 3-4-5. Skjelden 5-er, noen ganger 3-er og for det meste 4-er). Jeg anser derfor meg selv for å være middels god i matte. Fetteren min er konsulent, får veldig godt betalt, bruker en "ingeniør-ring" på fingeren og går i dress på jobb hver dag. Dette er en fremtid jeg ser for meg selv også. Spørsmålet mitt er derfor, bør man være en topp-elev i fag som krever matematikk? Er det vanskelig å bli sivil-økonom? Krever det mye av en? Nok en gang vil jeg be om unnskyldning hvis jeg høres selvgod ut /m dress-eksempelet etc, men vil bare fremstå ærlig. Håper å få gode svar og evt en veiledning. mvh "dyn4amicz" - Petter. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg mener at alle som klarer en firer eller femmer i matte bør klare hvilket som helst studie som involverer en betydelig andel matte. Uten at jeg skal si meg alt for sikker, finnes det studier med en del tøffere matte enn det man finner i siviløkonom-studier. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Sivøk krever ikke allverden med matte, i alle fall ikke om man velger bort de tyngre kvantitative fagene. Er du virkelig sikker på at det å gå med ingeniørring og dress vil gjøre deg lykkelig? En dress får du for noen tusenlapper, livet er verdt en del millioner; disse ringene er det noe av det mest ukultiverte og nedrige jeg har kommet over i løpet av fem år på sivøkstudie, og det er ingen akutt mangel på gode konkurrenter i slike kretser. Saken er enkel: den gode følelsen av å gå med dress varer i tre dager, evnen til å innbille seg selv at en bylt ulltøy gjør deg viktig forsvinner – om du har vett i topplokket – innen noen uker. Er du ikke oppsatt med vett ender du opp med å jobbe vanvittig mye for forholdsvis lite; billig arbeidskraft i pene klær. Subsidiært: «konsulent» kan bety så mangt, det er knapt en beskyttet tittel. Skal man komme inn et sted der en får interessante oppgaver holder det på ingen måte å ha kommet halvhjertet gjennom studiet, de lavere sjikt er stort sett bare avanserte vikarbyråer – skjønt fremdeles pene i tøyet. Jeg er konsulent og happy med det; alt skal ikke svartmales. Men fasader er til for å forføre, der forførelsen er sterk er det grunn til å tro at substansen sjangler. 3 Lenke til kommentar
dyn4micz Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Ikke meningen å fokusere for mye på ingeniørring og dress, jeg ville egentlig bare ha et godt svar på de siste spørsmålene jeg stilte. Kanskje dårlig formulering fra min side! Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Nå får dere slutte, svar heller på spørsmålene enn å hakke på at han nevner dress et par ganger. Konsulent er så mangt som det sies, men hvis du vil ha en konsulentkarriere innen økonomi eller IT så er det typisk å starte i et av de store konsulenthusene. Der lærer du ekstremt mye på kort tid, og får en god start på karrieren enten om man fortsetter eller bytter jobb etter et par år. Du kan godt bli en god siv.øk med 3 i matematikk, men du må levere bedre enn det på studiet for å komme inn i disse selskapene. Når de skal ansette folk ser de etter type konsulent-profiler som også er sterke faglige. Det er folk som kan snakke for seg, være analytiske, ha noe leder-potensiale og gode karakterer. For å komme rett inn i de store konsulenthusene må du stort sett minst ha et snitt på B, og gjerne noen gode referanse på deltidsjobber, sommerjobber eller verv. Når det er sagt, så om du kommer med en C i matematikk, og viser til gode resultater ellers, så trenger ikke det å være noe problem. Kommer an på typen konsulentstilling du søker deg til. Strategi- og finanskonsulenter kreves det gjerne sterke karakterer i matematikk fra. Eksempler på store konsulenthus du kan jobbe i med både IT og økonomibakgrunn: Deloitte PWC Ernst & Young KPMG Accenture CapGemini Boston Consulting Group McKinsey BearingPoint (Jeg er for øvrig en av disse dresskledde konsulentmenneskene du snakker om, dog uten ring på fingern ;-)) 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Konsulent er eit dårlig ord å bruke då dette ikkje er ein verna tittel. Det vanlig folk forstår med ein konsulent er ein person med kompetanse innanfor eit område (ikkje berre økonomi) som blir i innleigd for ei kort periode som rådgiver på eit prosjekt. Alle kan derfor starte eit enkeltmannsforetak der ein kaller seg konsulent og leiger ut sine tjenester. Det er vanligivs ikkje så veldig vanskelig å ta høgare utdanning dersom du har brukbare karakterer frå vgs. Men du må rekne med at du vil gå ca ein karakter ned i snitt med mindre du auker studieinnsattsen. Så dersom du går ut av vgs med 4 i snitt så vil du mest sannsynleg bli ferdig med bachelor/master med 3 i snitt dersom du bruker omtrent samme studieteknikk. Det viktigaste er at du finner noke som du liker å halde på med, høg status er vell og bra det, men det skal ikkje være slik at du har det kjedelig på jobb. Ikkje utdann deg til advokat dersom du ikkje liker å sitte å lese lovtekster. Når du studerer noke som du liker så vil dette ofte være inspirerande for innsattsen, dette gjer at det er lettare å komme seg gjennom sjølv vanskelige utdanningar. PS, når det gjeld dette med dress så er det ofte sett på som eit gode å ikkje ha kleskode på jobb. Det er blandt anna ein del lavstatus jobber der dei ansatte må bruke dress i eit forsøk på å sjå profesjonelle ut. Så dersom du ikkje har ein jobb som er godt nok betalt til at du har ein skikkelig dress (som du bytter ut før den blir utslitt) så ser det ikkje så bra ut å jobbe i dress. Eit anna alternativ er yrker der ein bruker uniform, kanskje politiadvokat? Lenke til kommentar
McMuffin Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Hva er en ingeniørring? Lenke til kommentar
dyn4micz Skrevet 6. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2012 Tusen takk for gode svar - spesielt til Stadskle! Svarene deres har satt i gang en del tanker hos meg, spesielt det med at man ikke nødvendigvis behøver en 6 i matematikk, men hvis man har gode karakterer så går det fint med en 3-er. (Naturligvis unntak). Takk igjen! mvh Dyn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå