Gå til innhold

Eie og leie leilighet i samme borettslag.

Pablo24

Anbefalte innlegg

Hei.

Har vært på tanken på å kjøpe ny leilighet i borettslaget vi (jeg og samboer) bor i og leie ut den leiligheten vi nå eier. Det vil si at vi ender opp med å eie to leiligheter i borettslaget. Ut i fra § 4-1kan dette bli vanskelig:

§ 4-1. Hovudregelen om eige av andel

Om ikkje anna følgjer av kapittelet her, kan kvar andelseigar berre eige ein andel, og berre fysiske personar kan vere andelseigarar.

Eneste løsningen jeg kommer opp med er at jeg må bli eier av den ene leiligheten og min samboer av den andre. Deretter må f.eks. jeg leie ut min andel samtidig som jeg blir leieboer hos min samboer. Er en slik løsning i det hele tatt mulig? Og hvis ja, er det noen opplagte byrder ved en slik løsning?

I henhold til § 5-5:

Med godkjenning frå styret kan andelseigaren overlate bruken av heile bustaden til andre for opp til tre år dersom andelseigaren sjølv eller ein person som nemnt i § 5-6 første ledd nr. 3, har butt i bustaden i minst eitt av dei to siste åra.

Vi har bodd i leiligheten i 1 år. Betyr det at vi må bo i leiligheten i et år til før vi kan ha utleie av leiligheten?

Takker for svar :new_woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tolker ting likt som deg.

At du eier en leilighet og hun en annen er innenfor reglene. Hvor den som eier leiligheten bor har ikke borettslaget noe med.

De de derimot har lov til å mene noe om er hvem som bor i hvilken leilighet, altså at noen andre bor i din leilighet.

Slik jeg tolker §5-5 kan dere leie ut leiligheten dere bor i nå, ettersom dere har bodd der i ett år (kravet er 1 år i løpet av de siste 2 år). Hvis dere kjøper en ny må dere bo i denne i 1 år før den kan leies ut.

Du bør og tenke på lønnsomheten av dette iom at du bare kan få leid den ut i 3 år. Dersom du kjøper leiligheten nå og selger den om 3 år er det ikke sikkert at dette er god bussiness. Du bør sette opp et regnestykke på hva du regner med å få i inntekter, utgifter og salgssum for å se hva som skal til for å gå nok i pluss til at dette er verdt jobben/risken.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Er enig med deg at å leie ut leiligheten i kun 3 år kan være mye arbeid for en relativt kort leieperiode. Men iht. § 5-3 er det muligheter for å leie ut så lenge man ønsker, men at man da trenger godkjennelse fra styret. Men skulle styret ikke ønske at vi leier ut, så kan jeg i verste fall leie den ut i 3 år.

§ 5-3. Overlating av bruken

Andelseigaren kan ikkje utan samtykke frå styret overlate bruken av bustaden til andre ut over det som følgjer av §§ 5-4 til 5-6.

Lenke til kommentar

Jeg leser det som at 3 år er maks uansett. Om du legger ut hele "loven" kan det være lettere å se om det finnes untak.

Det du dog kan gjøre er jo å hoppe mellom leilighetene hvert 3. år.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...