Gå til innhold

Beste skjermkort Nvidia GTX 580 mot HD 6970 med 3d briller

LMH1

Anbefalte innlegg

Hei hva er forskjellen på:

Nvidia GTX 580 med nvidia 3d vision 2 briller

Mot HD 6970 sin AMD Eyefinity og AMD HD3D Technology

Hvilken av skjermkortene gir best spilloppleve/ytelse, på Crysis 2/Battlefield 3 og andre 3d brille spill?

Er det riktig at spill i dag i 3d aldri kan gi opplevelse tilnærmet lik som blueray filmer i 3d? Selv har jeg nå nvidia GTX 570, så hvis ATI er god kan jeg vurdere den i en annen pc.

Siden jeg merker at f.eks biler, hus lider av uskarpe kanter, slik bilde blir kunstig på maks grafikk/antilasing, så mitt intrykk av 3d briller er ikke optimal.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil gå såpass langt og si at 1x 580 kan ikke konkurrere med Eyefinity.

3 skjermer gir deg plenty med field of view og du får se mer av spillet og det er mer enn hva 3D noensinne kan gi deg.

For å få 3 skjermer hos NV, så må du ha SLi oppsett med betalt SLi skatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For ikke å nevne at kompatibiliten til Nvidia Surround er avhengig av SLI-støtte, som kan være rimelig svak til tider :thumbdown:

Ærlig talt er ikke en oppgradering fra 570 til 580 verdt det heller. Kjøp da heller et fabrikkoverklokket (1200MHz+) HD 7970 eller 7990 om noen måneder og eyefinity

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen av dere forsøkt 3d vision 2 briller?

Selv har jeg, syns det er veldig digg, men problemet er at i noen tilfeller blir bildet uskarpt og man slitet nok en del mere på øyene, og skjermkortene.

Vet dere om det er minnemengden eller GPU som setter begrensinger der? siden jeg kjører på ultra alt på maks på Nvidia GTX 570, og spillet går forhåndsvis rask, men merker at grafikken i 3d ikke er like bra vet ikke hva det kommer av, kan være brillene, instillingene eller noe annet.

Riktig nok er bildet klart men merker at enkelte objekter ser kunstig ut f.eks bil eller hus.

car01id1.jpg

Dette er et eksempel, man ser det på kantene ikke er rette.

Antilasing er på max så det er ikke problemet.

Selv ser jeg 3 skjermer som en fordel, men problemet er nok heller det at jeg ikke ser noe poeng i det, bilde bli kun i 2D (Ikke ekte 3d demisjoner) selv om flere skjermer vil bli ennå mere optimalt bør man sitte over 1 meter unna for å få med seg alt som skjer.

HD 7990 fikk jeg litt lyst på, men mistenker den blir opp mot 35-40 CM langt så dermed får jeg garantert ikke plass i et ATX kabinett. HD 6690 er nok litt kortere tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Stereo 3D - HD3D

First off let me state this, the 3D Stereo feature will get expanded to Eyefinity as well. So with the upcoming driver updated you will get the option to play games in 3D on multiple monitors.

But there is far more interesting news. AMD expanded on the HDMI 1.4a specification and now is going to support frame packing for Stereo 3D. And that will allow far greater framerates. The 7900 series GPUs will and are the first to support 3GHz HDMI with frame packing support for Stereo 3D. See typically you'd be limited to HDMI 1.4a restrictions. ie. highest the resolutions for 3d gaming are 720p60 or 1080p24. You couldn't do 1080p60.

The new spec allows that over HDMI you can setup the screen at 1080P and get a good 60Hz per eye, that's thus 120Hz in total. This in the past was not possible as over HDMI you'd get 24/30 Hz (and thus FPS) per eye at 1080p. Which is great if you are a fan of seizures.

Sauce

Lenke til kommentar

Stereo 3D - HD3D

First off let me state this, the 3D Stereo feature will get expanded to Eyefinity as well. So with the upcoming driver updated you will get the option to play games in 3D on multiple monitors.

But there is far more interesting news. AMD expanded on the HDMI 1.4a specification and now is going to support frame packing for Stereo 3D. And that will allow far greater framerates. The 7900 series GPUs will and are the first to support 3GHz HDMI with frame packing support for Stereo 3D. See typically you'd be limited to HDMI 1.4a restrictions. ie. highest the resolutions for 3d gaming are 720p60 or 1080p24. You couldn't do 1080p60.

The new spec allows that over HDMI you can setup the screen at 1080P and get a good 60Hz per eye, that's thus 120Hz in total. This in the past was not possible as over HDMI you'd get 24/30 Hz (and thus FPS) per eye at 1080p. Which is great if you are a fan of seizures.

Sauce

Var brukererfaringer jeg spør om, det hva ATI, mener hvordan nvidia 3d vision briller funger spiller ikke stor rolle.

Er vel heller hvordan nvidia brillene vil fungere, ellers er det like greit å gå for samsung 3d briller i steden hvis det følger med.

Lenke til kommentar

Nå forandrer ikke det vel at 7970 er det FØRSTE kortet som kan kjøre 3d i FULL HD, og at ALLE andre kort kjører 3d i 720p.

Edit: Det er i alle fall derfor ting ser kantete ut for deg. Har ingen ting med brillene å gjøre.

Endret av Taake89
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forandrer ikke det vel at 7970 er det FØRSTE kortet som kan kjøre 3d i FULL HD, og at ALLE andre kort kjører 3d i 720p.

Ok, men er jo litt rart selv om jeg setter maks oppløsning.

Edit: Det er i alle fall derfor ting ser kantete ut for deg. Har ingen ting med brillene å gjøre.

Ser også ut som billene gir litt lavere pixcel også om 3dbrillene er aktivert.

Men du mener også det har å gjøre med skjermkortet ikke brillene?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Venter heller på svar, da jeg kan finne noen som mener en ting men som ikke er riktig.

Men er det veldig få her som faktisk har 3d briller?

Personlig får jeg hodepine av 3D, så for meg er det no-go.

Vel, du kunne feks søke på google selv slik som vi andre gjør når vi vil ha svar. Du burde virkelig ha nok informasjon i denne tråden til å gjøre flere flotte søk.

Veldig sant, men kanskje LMH1 har lært seg at det er lettere og "raskere" å spørre på forum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"HD6970 3d full hd" dere tenker på?

Angående arni90 er det ikke alle som har så lett å forstå ting automatisk etter 2 sekunder google søk.

Han kunne sikkert klart å ha nok grunn kunskaper å fysisk veilde en person hvordan man bygget et skjermkort fra a til å uten å heletatt å ha jobbet som utvikler. Kun brukt google og har forståelsen hva som er fakta og løgn. Da snakker jeg om heller om avanserte matte beregning hva som trengs av kjøling, hvordan gpu kjernen er bygget etc. Nå er det nok også vanskelig å beregne om HD 6970 tåler 40% overklokking med minst 2 års levetid hvis man får topp kvalitet hele veien.

Jeg får ikke hodepine, men merker på enkelte 3d spill det er vanskelig å se siden innstillingene er så feil at man begynner må anstrenge øyene å kunne se hele bilde som et bilde, fordi de 2 bildene er helt feil satt sammen. Men jeg merker også at lyset blir dempet slik f.eks solbriller, så på den måten er ikke 3dbriller valget hvis man skal spille i 12 timers strekk.

Deluxe Ski Jump 4 er bare et eksempel.

Men ja 3d brillene er bare stress å sette opp, er ikke bare å trykke på en knapp så blir instillingene optimale på en gang, i de fleste spill må 3d aktiveres.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor feiler 3D kontra 2D i min mening?

Ganske enkelt, eneste 3D gir deg er dybdesyn, noe som gjør at det er lettere å beregne avstand til ett objekt.

For eksempel, skal du plompe ned en 747 i en simulator så er det ikke greit å gjøre det de første gangene uten 3D, rett og slett for du ikke vet når du skal trekke i stikke for å få den myke touchdown som kreves etter boka.

3D vil gjøre dette lettere, men that's it, 3 skjermer derimot vil gi deg mye mer bredde på synet, hvor mesteparten er sidesyn.

I en flysimulator vil dette gi deg mer paneler å skanne over og med Track IR får du en pen zoom følelse.

Men den største fordelen med 3 skjermer ser du i ett bilspill, her kan ikke 3D konkurrere.

Årsaken er at med årene har jeg lært bremsepunkter på 2D vis, ergo vil 3D være bortkastet.

Men 3 skjermer gir meg sidespeil og vinduene på bilen og jeg kan raskt se hvor motstanderne er kontra meg og reagere på situasjoner og unngå en masse debatter "Hvorfor smadret du inn i meg i den svingen der?" etterpå.

Og i strategispill vil 3 skjermer være supert, mye mer av kartet synlig og du slipper å scrolle så jævlig mye.

Med andre ord, man trenger ikke å måtte se alle skjermene samtidig, da disse er laget for å være sidesynet ditt, og at det menneskelige øyet reagerer på bevegelser så vil ting som skjer på disse greit oppdages og du kan flytte "5 kroners" fokuseringsomerådet av synet ditt til den skjermen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...