Gå til innhold

– Intel Ivy Bridge kommer i april

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesifikasjonene er i stor grad kjent, og kombiner det med litt spekulasjoner, så får du et estimat for ytelsen. 5 % er nok direkte feil. Vi får bedre ytelse klokken for klokken, i tillegg til høyere klokkede prosessorer til samme pris, så en yrelsesøkning på 15-20 % sammenlikna med tilsvarende modell SB er ikke urealistisk. I tillegg lavere strømforbruk, som medfører mindre varmeproduksjon og bedre overklokkingspotensiale.

Lenke til kommentar

Hvorfor ville du bytte den ut da? For mye varme og støy? Irriterende mange hundrelapper du ikke aner hvor du skal gjøre av? I siste tilfelle vil mange få glede av din overflod om du gir det til Amnesty.

Det er vel fordi det er min hobby og store interesse som gir et snev av lykke hver gang man får hendene i nyeste teknologi. Jeg kunne sikkert vært med i bistandsarbeidet i Afrika fremfor å sitte her på dette forumet og skrive unyttige innlegg også...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Spesifikasjonene er i stor grad kjent, og kombiner det med litt spekulasjoner, så får du et estimat for ytelsen. 5 % er nok direkte feil. Vi får bedre ytelse klokken for klokken, i tillegg til høyere klokkede prosessorer til samme pris, så en yrelsesøkning på 15-20 % sammenlikna med tilsvarende modell SB er ikke urealistisk. I tillegg lavere strømforbruk, som medfører mindre varmeproduksjon og bedre overklokkingspotensiale.

15-20% totalt høres bedre ut ja, men holder tilbake entusiasmen til vi ser noen benchmarks!

Uansett skal en av disse skaffes! På tide å sette min Q9450 til fin og rolig pensjonisttilværelse som server :)

Lenke til kommentar

Faen, jeg som skulle bygge ny pc før TG, så blir denne driten lansert den siste dagen av TG :(:(

Noen som vet om det blir VELDIG mye bedre ytelse på disse prossesorene? Er ytelsen ved overklokking tilnærmet lik? Tror dere prisen på Sandy bridge synker?

Lenke til kommentar

Faen, jeg som skulle bygge ny pc før TG, så blir denne driten lansert den siste dagen av TG :(:(

Noen som vet om det blir VELDIG mye bedre ytelse på disse prossesorene? Er ytelsen ved overklokking tilnærmet lik? Tror dere prisen på Sandy bridge synker?

Om du skal gå for det kraftigste, så vurder et LGA2011 oppsett med en i7 3930K, så har du både bedre multi-thread ytelse enn ivy bridge får, og mange slots til utviddelse (3x crossfire/SLI + RAID kort eller PCIe SSD f.eks.) ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Så da gjenstår det å få vite hvilke hovedkort som vil få støtte for IB og når, uten å måtte kjøpe et nytt LGA1155 kort igjen om få måneder. Det er sikkert fler enn meg som kunne tenke seg å oppgradere til LGA1155 nå med en billig SNB CPU og så gå for IB senere i år på samme hovedkort.

Dog skal jo thunderbolt komme med nye chipsett ved IB lansering så nytt hovedkort er kanskje like greit samt å vente til dette er ute. Men det er lite detaljer om hva vi vil få se av chipsett og thunderbolt implementasjoner i april? Vil jeg kunne koble til skjerm via TB mot den integrerte GPUen? Hvilke TB hastigheter vil jeg få og Daisy-chaining muligheter, antall TB porter osv?

Intel lovte jo at vi skulle få Thunderbolt med IB.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Får nok klare meg med min 2600K inntil Haswell kommer. Det er da jeg vil oppleve den store ytelsesforskjellen.

Samme her, min i7 860 er slettes ikke noen sinke enda, og det over 2 år etter at jeg kjøpte den. Det er jeg litt overrasket over, men selvfølgelig er det jo bare bra. Ser ut som at den i alle fall vil tjene meg godt et par år til.

Lenke til kommentar

Så da gjenstår det å få vite hvilke hovedkort som vil få støtte for IB og når, uten å måtte kjøpe et nytt LGA1155 kort igjen om få måneder. Det er sikkert fler enn meg som kunne tenke seg å oppgradere til LGA1155 nå med en billig SNB CPU og så gå for IB senere i år på samme hovedkort.

Dog skal jo thunderbolt komme med nye chipsett ved IB lansering så nytt hovedkort er kanskje like greit samt å vente til dette er ute. Men det er lite detaljer om hva vi vil få se av chipsett og thunderbolt implementasjoner i april? Vil jeg kunne koble til skjerm via TB mot den integrerte GPUen? Hvilke TB hastigheter vil jeg få og Daisy-chaining muligheter, antall TB porter osv?

Intel lovte jo at vi skulle få Thunderbolt med IB.

Det er allerede vist. H-, P-, og Z-chipset, ikke B- og Q-chipset. De allere fleste om ikke alle har allerede bioser ute med støtte for 22nm.

Lenke til kommentar

Benytt deg av angreretten :p

Lenke til kommentar

Hva skjedde med LGA2011 socket og X79 brikkesettet? Er dette utdatert allerede eller har jeg bomma totalt?

Jeg er på Core i5 1.gen og vurderer å oppgradere plattformen. Spesielt siden jeg ønsker native SATA6 støtte og en SSD som står i stil.

LGA2011 er dedikert til "E" modellene. SB-E og IB-E når de blir lansert. De har altså to socketer gående paralellt. 1155 for SB/IB og 2011 for SB-E/IB-E.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal du bytte ut en 2500K mot noe som har ca. 5% mer ytelse?

De skal vel gjerne klokke bedre, og jeg er frelst med en patetisk dårlig 2500K. :p Kan vel ikke klage for mye på 4.7-8 ghz, men trenger så mye volt at det er kvalmt.

Hva skjedde med LGA2011 socket og X79 brikkesettet? Er dette utdatert allerede eller har jeg bomma totalt?

2011 er i første omgang 6kjerners Extreme-CPUer, det er vel planlagt deskop CPUer rundt slutten av 2012 til 2011-sokkelen.

Endret av lolvik
Lenke til kommentar

Jeg sitter på gjerdet og venter på SR-3 / SR-X og vurderer om budsjettet tåler det. I høst gikk det ca 10K i datadeler, og jeg er student :p

Det som hadde vært gøy er SR-3 / SR-X med 2x8C, og 8x8GB RAM, men tror 8x4GB (eller 8x2GB høyere klokket?) er mer realistisk. Dagdrømmer også litt om det med skikkelig vannkjøling (swiftech?), og HD7970 (crossfire?) med vannblokk (men den blir det nok ikke før etter sommerferien i såfall).

Phenom II x6 selv @ 4,0 - 4,2GHz 24/7 blir ofte en flaskehals i oppsettet mitt med SSD RAID :p (dagdrømmer også litt om PCIe RAM SSD eller bootbar Fusion-IO ioXtreme)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

"Ifølge en maskinvareprodusent i Taiwan vil Intel slippe prosessorene på markedet den 8. april."Slippe på markedet. Antar det betyr faktisk tilgjengelighet i butikkene og ikke papirlansering?

Den er allerede ut på papiret ;) og har vert det i rundt 3 uker nå.

Papirlansering vil at det finnes tester av tidlige samples (og ikke bare oppgitte spesifikasjoner), men ingen tilgjengelighet i butikker. Kan ikke si jeg har sett noen tester av Ivy Bridge ennå :)

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...