Gå til innhold

Videoredigering. Utvide minne eller full oppgradering

Anbefalte innlegg

Har begynt å redigere en del HD-materiale fra GoPro (1080p/25 mp4) og Lumix GH1 (1080p/24 AVCHD), og det går gruelig treigt, synes jeg.

Bruker Pinnacle Studio 14 HD Ultimate collections, og spec er som følger:

W7 Ultimate 64-bit

Asus P5Q (ett eller annet)

Core 2 Q6600 (meget lett overklokket)

4GB (4x1GB) OCZ Platinum-minne (PC6400?)

WD Raptor 74GB primærdisk

WD Green 2TB arbeidsdisk

Ting går litt treigt, både når det skal rendres for preview og eksporteres. Kjører ikke heavy effekter, men enkle overganger og tekst.

I og med at DDR2 er så dyrt som det er, lurer jeg på om det bare er å pisse litt i buksa, og at det jeg egentlig vil ha er noe nytt basert på Sandy Bridge.

penger er en viktig faktor her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal spare så mye som mulig:

WD Raptor 74GB primærdisk, er nok utdatert nå ja.

Hva med å vurdere:

• Kingston HyperX SSD 120GB
  • Noctua NH-C14

Også forsøke å overklokke så mye som mulig, riktignok er SSD disken for rask for hovedkortet, men kjøper du nye deler så vil den gir topp ytelse.

Skal du først bytte pcen, vil det nok koste en del, kjøleren jeg foreslår er jo ok den, men riktignok finnes det langt kraftigere. Men vet ikke hva du har fra før av.

Av prosessor så er muligens Intel Core i7 2700K eller Intel Core i7 3930K som gjør best jobb, men de koster en del, så ville ventet til sommerferien da kommer muligens noe nytt.

Av ram er nok Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB KIT

Kit w/4X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin, Grey serie helt grei pakke, så sant hovedkortet støtter ram brikkene, så det bør være en stor oppgradering om du vurderer å gå for noe helt nytt.

WD Green harddisken er muligens litt svak også, men den ville jeg ventet med så sant den virker, og byttet den ut når den ryker, eller når harddiskrisen er over.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

I og med at DDR2 er så dyrt som det er

... DDR2!? Vi er i 2011..ehm jeg mener 2012 og det er vel DDR3 som gjelder. Det er forresten veldig billig!

FÅ MED DEG HELE SAMMENHENGEN FØR DU SKRIVER!

TS spør h*n skal oppgradere RAM eller hele PCen

og hvis TS skulle oppgradert bare RAM så måtte det vert DDR2 på grunn av at systemet er gammelt og bruker gammelt minne

Uff beklager.. Slitne meg :/

Lenke til kommentar

Takker for svar. Tror det blir SSD og gjenoppliving av vannkjøling med påfølgende overklokking som blir første stopp. Merker at det ikke er veldig mye minne som trekkes, selv om det er ganske mye. Ligger på rundt 1GB reservert når det rendres ferdig film, og CPU-belastningen er ikke all verden heller (maks 45%) med mye ekstra. Selve eksporteringen er grei, men det er litt kjipt å vente en halvtime på ekspirtering av 10 min full HD-film.

Problemet med SSD er litt at den ikke vil bli stor nok som arbeidsdisk, da flytting av filer frem og tilbake er litt småkøddent hele tiden, og samling råfilm blir ikke mindre;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...