Gå til innhold

2012 - Det store speilrefleksåret?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-3851-0-29405300-1325775279_thumb.jpgpost-3851-0-67568300-1325775287_thumb.jpg

Kilde

Er det noen her som kan, har tid og lyst til å oversette? Eventuelt punche det inn i google translate :)

Er ikke noe særlig annet en ramsing opp av innhold i kameraet og hva det kan, så det er en bare litt omskrevet pressemelding.

Viktigste er hva som står på slutten.. kom tilbake neste måned for en komplett test. Tror nesten jeg må få svigermor til å sende meg den utgaven, da deres tster pleier å være veldig bra.

Lenke til kommentar
Nikon kommer nok og med sine oppgraderinger - hva får Nikonfolket heller forklare sine tanker om siden de kjenner den pulsen bedre enn meg.
Kunne blitt bedre hvis du oppdaterte første posten angående Nikon, Sony, Pentax modeller ettersom brukerne kommer med innput i tråden din :) Nå virker det mer til å være en tråd for Canon folk (utifra første posten) og det tror jeg kanskje ikke var hva du hadde som mål :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nikon kommer nok og med sine oppgraderinger - hva får Nikonfolket heller forklare sine tanker om siden de kjenner den pulsen bedre enn meg.
Kunne blitt bedre hvis du oppdaterte første posten angående Nikon, Sony, Pentax modeller ettersom brukerne kommer med innput i tråden din :) Nå virker det mer til å være en tråd for Canon folk (utifra første posten) og det tror jeg kanskje ikke var hva du hadde som mål :)

Nå har jeg understreket tidligere at tråden er ikke merkebegrenset, men fakta er vel at når det gjelder speilrefleks er det dessverre lite nytt fra andre fabrikanter enn Nikon og Canon i og med at flere av de andre har gått over til speilløs teknologi.

Tor

Lenke til kommentar

Nå har jeg understreket tidligere at tråden er ikke merkebegrenset, men fakta er vel at når det gjelder speilrefleks er det dessverre lite nytt fra andre fabrikanter enn Nikon og Canon i og med at flere av de andre har gått over til speilløs teknologi.

Det blir nok ikke så mye nytt, men noe venter jeg. Pentax kommer nok med noen, og muligens Sony.

Lenke til kommentar

Det blir nok ikke så mye nytt, men noe venter jeg. Pentax kommer nok med noen, og muligens Sony.

Vi får inderlig håpe at andre fabrikanter og kikker seg selv i speilet.

Tor

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tor

Okey, får ta det fra en annen vinkel :)

Du har informasjonen om Canon i førsteposten, du kunne gjerne hatt noe av samme info angående Sony, Pentax Nikon, etc også.

Eksempel for Nikon:

Nikon D4

Nikon D800

Nikon D400

Nikon D7100

osv osv

Dette slik at ny leser ser helheten i tråden utifra førsteposten... Eller, er det for det meste kun Canon du ønsker å diskutere?

Lenke til kommentar

Ser ut som at dette blir et bra DSLR år, men jeg ville nok spurt litt annerledes: Blir dette det siste store speilrefleksåret :innocent: ?

Beklager OT, det er ikke meningen å ødelegge for trådstarter. Som vi ser har jo nettopp Nikon lansert ny toppmodell, og det skjer jo ikke akurat hver mnd.

Angående andre merker enn Canon så oppfordres det jo klart i første post å komme med mer info og diskusjon om andre merker, så informer og diskuter i stedet for å syte ;) .

Nikon D4 er helt sikkert et knakende godt DSLR, men hovedsaken med det er kanskje at det forsøker å ta opp kampen med Canon på video? På stillbilde representerer det ikke noe revolusjonerende, og jeg synser at Nikon har hatt et ørlite forsprang på proffsiden på stillbilder?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okey, får ta det fra en annen vinkel :)

Du har informasjonen om Canon i førsteposten, du kunne gjerne hatt noe av samme info angående Sony, Pentax Nikon, etc også.

Eksempel for Nikon:

Nikon D4

Nikon D800

Nikon D400

Nikon D7100

osv osv

Dette slik at ny leser ser helheten i tråden utifra førsteposten... Eller, er det for det meste kun Canon du ønsker å diskutere?

Sånn som du maser da!

Har du et slags handikap som gjør at du ikke klarer å lese de to første setningen i det første innlegget i denne tråden?

Når det gjelder Canon som jeg kjenner mest til så kan lista bli som her:

Er det nødvendig at TorVidle må gjenta for deg i det uendelige at han kjenner Canon best, derfor kommenterer han ikke andre systemer.

Det er opp til deg som oppfører deg som en såret Nikon "underdog" å kommentere Nikon.

Hvorfor lister du forresten bare Nikon? Burde ikke du etter all den masingen på TorVidle også listet andre kamera merker??

Når du kritiserer andre for noe burde du jo ikke falle i samme "fella" som du kritiserer andre for, og bare nevne et kamera merke!! Hvor er Samsung, Sony, Pentax osv. osv. i listen din?

Tenk på hvor såret alle de som eier alle disse merkene vil bli fordi du ikke har med deres merke i posten din! :cry:

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Ser ut som at dette blir et bra DSLR år, men jeg ville nok spurt litt annerledes: Blir dette det siste store speilrefleksåret :innocent: ?

Faktisk et godt spørsmål. Jeg tror nok at også 2013 vil bli et stort DSLR år; men så begynner "nedturen". Nå tror jeg ikke det egentlig blir en nedtur, men et skifte i markedet. Det vil alltid være folk nok der ute som absolutt "må" ha speilrefleks; så markedet tørker ikke oppp med det første; men det blir slutt på 5-10 nye DSLR modeller hvert år. Heller en til to i året.

Lenke til kommentar

Sånn som du maser da!

Har du et slags handikap som gjør at du ikke klarer å lese de to første setningen i det første innlegget i denne tråden?

Muligens jeg er litt tilbakestående :thumbup: og kanskje jeg ikke er god nok med ord og forklaringer :)

Uansett hva du føler så mente jeg å være konstruktiv, ikke kritisk til TorVidle. Det ser jeg ble feil oppfattet, så da skal jeg heller trekke meg ut av tråden :)

Lenke til kommentar

Faktisk et godt spørsmål. Jeg tror nok at også 2013 vil bli et stort DSLR år; men så begynner "nedturen". Nå tror jeg ikke det egentlig blir en nedtur, men et skifte i markedet. Det vil alltid være folk nok der ute som absolutt "må" ha speilrefleks; så markedet tørker ikke oppp med det første; men det blir slutt på 5-10 nye DSLR modeller hvert år. Heller en til to i året.

Er det mulig at produsentene vil fokusere på DSLR til sportsfotografer og studiofotografer som krever høy skuddtakt og høy oppløsning? Dermed kutte ut entry og semi-proff modellene? Kan det hende at xxxxd,xxxd og xxd serien til canon ( for eksempel) blir avløst med et nytt system, eller vil det fortsatt være en økonominsk gevinst å holde tempoet oppe med DSLR modeller? Snakker naturligvis om noen år frem i tid (3-5)

Lenke til kommentar

Er det mulig at produsentene vil fokusere på DSLR til sportsfotografer og studiofotografer som krever høy skuddtakt og høy oppløsning? Dermed kutte ut entry og semi-proff modellene? Kan det hende at xxxxd,xxxd og xxd serien til canon ( for eksempel) blir avløst med et nytt system, eller vil det fortsatt være en økonominsk gevinst å holde tempoet oppe med DSLR modeller? Snakker naturligvis om noen år frem i tid (3-5)

Det er nok den veien det går. De første DSLR modellene til å forsvinne er entry-level. Så de lett avanserte. Deretter de semiproffe. Og tilslutt sitter man igjen med med speilreflekesr til sport- og fuglefotografene (Studio-folket tror jeg kommer til skifte ganske snart hvis mulg). Men de vil også forsvinne til slutt. Men det tar lang tid.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du får tro hva du vil Tor, Canon kommer nok uansett til å selge 1D X som hakka møkk. Det samme med Nikons D4.

Jeg har ikke sagt at de ikke får selge (dog i forhold til salg av andre speilrefleks til konsumentmarkedet snakker vi nok om promiller av totalsalget). Men jeg sa at jeg mente 50.000,- er latterlig. Så selge får de nok, men de store brukerne betaler selvsagt en helt annen pris (som igjen er latterlig i forhold til den latterlige (høye) prisen du eller jeg måtte betale for 1 stk). For både Canon og Nikon er det prestisjen som er viktigst på det nivået, dvs å få reklameverdien ved at f.eks pressen bruker deres produkter.

Men dette er et game man ser i mange bransjer.

Tor

Bare lite innspill; D4 koster litt over 48000, man trekker fra mva og er på 38400,-. Avskrivning i en eller annen form fører til å fordele kostnadene (og redusere skattbar inntekt) hvert år; og man selger til 15.000 - 20.000 4 år etterpå.

Faktisk kost < 0Faktisk kost ekstremt lavt (gjorde litt finregning på D3)

Så skal man selvsagt tjene penger underveis også; og det siste medfører et konkurransefortrinn i form av at man får tatt bilder av bedre kvalitet enn med eldre modeller; samt det forenkler arbeidsflyten og gjør at man har mer tid til andre inntektsgivende oppdrag i stendenfor å fikle i lightroom eller andre program for å fjerne støy og prosessere bilder til akseptabelt nivå.

Så prisen er høy om man kjøper privat for å leke seg; men i business er det faktisk økonomisk lønnsomt å kjøpe det siste nye. Gitt at man har pengene til å kjøpe med da ;)

Bare et hint om hvordan dette virker og hvor lite problematisk prisene er.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...