fcuk_IT Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 D4 kommer mot slutten av uka - leveringsklart en mnd. før 1Dx Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Hmm, tror du? Nikon har vel også hatt litt problemer med produksjonslinjene sine på grunn av diverse værkatastrofer? Lenke til kommentar
cen Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Les siste nytt her http://nikonrumors.com/ Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, la oss spore tilbake til årets nyheter. Prisguiden melder at prisen på Canon 1DX er klar. Latterlig pris, men så er det helst siktet inn på de som kan trekke sakene av i regnskapet og få igjen momsen. Reelt sett er det jo ikke verdt den prisen etter min mening. Tor Prisen er ikke så latterlig, du glemmer vekk at huset er rettet mot profesjonelle fotografer og ikke amatør fotografer som du og meg. Profesjonelle har en litt annen fratrekks mulighet sammenlignet med oss.Grunnen til at en del amatør fotografer har økonomisk mulighet til å kjøpe 1DX er lønnsnivået her til lands. Men...det er blitt ganske vanlig å klage i Norge..... Leste du hva jeg skrev? Har fetet ordene opp så de blir tydeligere nå hvis det er tåke på brillene.. Som privatperson mener jeg prisen er latterlig (selv om jeg har råd dersom jeg ville). Det er og rimelig klart at prisen ville blitt en annen dersom det var mer rettet mot privatmarkedet. Som innkjøpsansvarlig i en avis ville jeg og ment prisen var stygg, og ville fått problemer med å tro på at journalistene ville klare å ta bedre pressesnapshot med dette enn med de kamera de allerede har. Men ja, det er ikke noe kamera rettet mot oss hobbyfotografer - blir mer interessant å se hva annet som kommer i dets kjølevann.. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Har du noe relevant erfaring som innkjøpsansvarlig på ei fotoavdeling? Bare integrert ethernet er STORT for de som har behov for å sende bilder på direkten. Trådløst er greit, bortsett fra når det er 30 andre fotografer som sender bilder samtidig... Som skjer oftere enn man tror. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Har du noe relevant erfaring som innkjøpsansvarlig på ei fotoavdeling? Bare integrert ethernet er STORT for de som har behov for å sende bilder på direkten. Trådløst er greit, bortsett fra når det er 30 andre fotografer som sender bilder samtidig... Som skjer oftere enn man tror. Det er mye som er kjekt å ha, men som ansvarlig for kostnader/budsjett/utgifter etc er det samme kattepina enten man har ansvaret i en stor bedrift eller egen småbedrift. For den/de personene som ønsker nytt er det alltid momenter som føres til fordel for anskaffelse av verktøyet som om det er nesten avgjørende for videre drift eller å tape/vinne konkurransen - dermed må noen nødvendigvis være nøkterne i vurderingene og holde bakkekontakten. Dette gjelder uansett bransje. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Jepp, man er også avhengig av å bruke en del penger på utstyr for å få gjort jobben. Tro det eller ei, men det er ikke uhørt for en pressefotograf å slite ut et kamerahus etter noen års bruk... Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Jeg vil tro at en økonomiansvarlig leder er mer bekymret for de kommende lønnsøkninger til journalister enn noen få skarve Canon 1DX kameraer til 50k hver. PS, jeg trenger ikke briller enda Tor, selv om jeg hadde oversett en komma Endret 4. januar 2012 av hertugen Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Jepp, man er også avhengig av å bruke en del penger på utstyr for å få gjort jobben. Tro det eller ei, men det er ikke uhørt for en pressefotograf å slite ut et kamerahus etter noen års bruk... (nå begynner vi å nærme oss utkanten for trådens emne, så jeg tror jeg avslutter dette sidesporet med det nedenstående) Det gjelder alle bransjer, samtidig holder man som regel utstyret/verktøyet vedlike for å naturlig nok og forlenge levetiden - og dermed sparer man inn på utgiftene til nyanskaffelser. Jeg vil tro at det er noe som og blir gjort angående kameraustyr. Gode vedlikeholdsrutiner er kostnadsbesparende, og jeg tror at f.eks de fleste aviser o.l har gode serviceavtaler slik at å f.eks bytte en lukker blir svært rimelig. Og i teorien, med godt vedlikehold, kan sikkert et kamera mer eller mindre leve evig - selv om det naturlig nok før eller siden blir utdatert og dermed fornyes på denne bakgrunn. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Du får tro hva du vil Tor, Canon kommer nok uansett til å selge 1D X som hakka møkk. Det samme med Nikons D4. 3 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Du får tro hva du vil Tor, Canon kommer nok uansett til å selge 1D X som hakka møkk. Det samme med Nikons D4. Jeg har ikke sagt at de ikke får selge (dog i forhold til salg av andre speilrefleks til konsumentmarkedet snakker vi nok om promiller av totalsalget). Men jeg sa at jeg mente 50.000,- er latterlig. Så selge får de nok, men de store brukerne betaler selvsagt en helt annen pris (som igjen er latterlig i forhold til den latterlige (høye) prisen du eller jeg måtte betale for 1 stk). For både Canon og Nikon er det prestisjen som er viktigst på det nivået, dvs å få reklameverdien ved at f.eks pressen bruker deres produkter. Men dette er et game man ser i mange bransjer. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Så prisen er fortsatt latterlig selv om hovedmålgruppa er villig til å betale? Skjønner ikke helt argumentasjonen din. 2 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Du får tro hva du vil Tor, Canon kommer nok uansett til å selge 1D X som hakka møkk. Det samme med Nikons D4. Snart er det OL i London - Tor får "do the math" 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Men jeg sa at jeg mente 50.000,- er latterlig. Så selge får de nok, men de store brukerne betaler selvsagt en helt annen pris (som igjen er latterlig i forhold til den latterlige (høye) prisen du eller jeg måtte betale for 1 stk). Jeg tviler på at det er noe særlig med fete rabatter for storkunder. Det er nok bare uhyre få heldige, veldig dyktige og høyt profilerte "merke-ambassadører" som får kamera til latterlig lav pris, 0 kr, gjerne sammen med optikk i samme prisklasse. Ikke nødvendigvis til å eie, men i hvert fall på lån for en god periode. Det forventes selvsagt at de sprer så godt de kan bøtter og spann med positiv omtale. Men du må ikke tro at f.eks National Geographic eller CNN får tilsendt en palle med 1Dx til halv pris. Endret 4. januar 2012 av Simen1 2 Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Å kjøpe et dritdyrt proffhus er eksakt like latterlig for en fotograf som det er latterlig for en drosjeeier å kjøpe en dritdyr Mercedes. Pris er mye mer enn anskaffelsespris. Hvis man kan kjøpe et hus som gir den ytelsen man trenger (skuddtakt, autofokus) og den påliteligheten man trenger (værtetting, byggekvalitet) så sparer man fort inn innkjøpsprisen. For en fotograf kan det fort være mye dyrere å ha et upålitelig eller dårligere hus enn å kjøpe et dyrere, mer pålitelig og bedre hus. Hvis man ikke forstår den slags regnestykker, så får man også klage over at proffer i andre bransjer kjøper dyre verktøy - fysj så dyre fioliner filharmonikerne kjøper, så dyre drosjer drosjeeiere kjøper, så dyre videokameraer filmprodusenter kjøper (..) 2 Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 https://wellsfargoadvisors.mworld.com/m/m.w?lp=GetStory&id=587442381 En artikkel som skulle vært offentliggjort 10.01.2012, mine uthevinger. Released : Tuesday, January 10, 2012 12:01 AM The Nikon D4, which is slated for February availability at a $6,000 suggested retail, will offer a full-frame 16.2-megapixel full-format CMOS image sensor that will shoot full-resolution images at up to a 10 fps rate. The camera is also one of the first to support the new XQD Compact Flash memory card format, and will also offer a second card for more conventional CF cards. The Nikon D4 has improved low-light performance, with an ISO range from 100 to 102,400 which can be expanded to 50 to 204,800 for both movies and stills. The D4 also improves on the D3's color matrix metering system with a third-generation 91,000-pixel RGB metering sensor. The unit takes the AF mode select switch from the D7000 and uses improved 51-point AF points with 9 cross-type sensor and a beefed up AF module allowing focus with an f/8 lens and faster (up from f/5.6). The AF detection range is now down to EV-2.0 The viewfinder features a full pentaprism with a 100 percent field of view. The video section will record pixel-for-pixel Full-HD 1080p resolution with selections for 30p and 24p frame rates in this iteration, and 720p at up to 60p for slow-motion work. The camera now includes support for the H.264 B frame compression scheme. The camera uses contrast detect AF in movie recording and features a low-pass filter optimized to maximize sharpness of HD video, meaning greater noise reduction when shooting full-frame movies. Function buttons are illuminated this year, and a dedicated video button (user re-assignable) is added near the shutter button. The D4 supports WTSA wireless control using the optional Nikon WT-5 wireless transmitter, and features an integrated Ethernet port and HDMI output enabling output of uncompressed video. The D4 also introduces face detection/recognition into the flagship series Another new feature is smooth aperture control for use while shooting video. At the same time, the company introduced the Nikkor AF-S 85mm f/1.8G FX format lens ($500 suggested retail). The company said the D4 is not being produced in Thailand will not have production issues from the recent flooding situation there. But whether the company will have enough supply to meet the expected demand from Nikon-aligned professional photographers and converts remains to be seen. 2012 International Press Telecommunications Council Lenke til kommentar
gwh Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Kan også være en artikkel basert på NR, hvor de bare vil skifte ut de opplysningene som stemmer... Vi må nok vente noen timer til før de vi blir "opplyste" Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Kan også være en artikkel basert på NR, hvor de bare vil skifte ut de opplysningene som stemmer... Vi må nok vente noen timer til før de vi blir "opplyste" NR baserte sitt på denne - så det var motsatt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 (endret) Kilde Er det noen her som kan, har tid og lyst til å oversette? Eventuelt punche det inn i google translate Endret 5. januar 2012 av Simen1 2 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 5. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2012 https://wellsfargoadvisors.mworld.com/m/m.w?lp=GetStory&id=587442381 En artikkel som skulle vært offentliggjort 10.01.2012, mine uthevinger. En tilsiktet utilsiktet lekkasje antagelig. I grunnen er det ganske godt gjort at produsentene klarer å holde kortene så tett og lenge som de gjør i vår svært opplyste tidsalder. Men nå var jo D4 ventet rett rundt hjørnet så det var ingen bombe slik sett. Spesifikasjonene ser bra ut og utmerket at de 2 store holder oppe presset på utviklingen. Jeg lurer og på om noe annet er i gjære siden 600D m/kitobjektiv nå er plutselig å få for rett under 5000,- (4990,- hos expert) - det er ned 1500,- på mindre enn en uke. Tor 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå