Boralis Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Pratet med en selger på Elkjøp i dag (han er fotograf og canon-mann). Spurte han hvorfor de hadde så lite Nikon utstyr og han svarte så enkelt som at Sony og Canon pusher mer "aggresivt" mens Nikon har vært veldig stille i det siste. Noen som vet om dette blir å endre seg framover? Tja her opplever jeg det motsatte, Elkjøp hadde ett canon , resten var Nikon og Sony Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Og 7D har (og er) en suksess og viktig for Canon, som de andre crophusene deres. Men, 7D har pr dags dato ingen reel konkurent, Tor. De andre crophusene har hard konkuranse. Og nettop derfor tror jeg Nikon vil komme med en D400 som vil konkurere nettop i dette segmentet, alle produsenter har uten tvil fått med seg den suksessen Canon har hatt nettop med 7D .. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Og nettop derfor tror jeg Nikon vil komme med en D400 som vil konkurere nettop i dette segmentet, alle produsenter har uten tvil fått med seg den suksessen Canon har hatt nettop med 7D ..Med tanke på hvor lenge Canon gikk uten å ha direkte konkurrenter til D200 og 300, så ser jeg ikke helt hvorfor. Nikon og Canon har en lang historie med å unngå å konkurrere direkte med hverandre. Har 7D vært en PR-hit? Utvilsomt. Har det vært en stor inntjeningsmodell? Litt mer skeptisk. Ja, det er stor entusiasme for modeller i det segmentet her på forumet, men de utgjør ikke de store salgsvolumene. Det er fullt mulig for Nikon å gjøre det sterkt uten å ha en modell i det segmentet. De kommer til å skuffe et lite mindretall av kundene sine, men de taper neppe noe stort på å droppe det. I hvert fall ikke hvis de samtidig kan få tilstrekkelig mange av de skuffede kundene til å gå over til FX-hus. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Og nettop derfor tror jeg Nikon vil komme med en D400 som vil konkurere nettop i dette segmentet, alle produsenter har uten tvil fått med seg den suksessen Canon har hatt nettop med 7D ..Med tanke på hvor lenge Canon gikk uten å ha direkte konkurrenter til D200 og 300, så ser jeg ikke helt hvorfor. Nikon og Canon har en lang historie med å unngå å konkurrere direkte med hverandre. Har 7D vært en PR-hit? Utvilsomt. Har det vært en stor inntjeningsmodell? Litt mer skeptisk. Ja, det er stor entusiasme for modeller i det segmentet her på forumet, men de utgjør ikke de store salgsvolumene. Det er fullt mulig for Nikon å gjøre det sterkt uten å ha en modell i det segmentet. De kommer til å skuffe et lite mindretall av kundene sine, men de taper neppe noe stort på å droppe det. I hvert fall ikke hvis de samtidig kan få tilstrekkelig mange av de skuffede kundene til å gå over til FX-hus. 50D var/er jo på høyde med D300 selv om akam og en del brukere her hadde problemer med å godta det. Om en ser uavhengige tester fra div seriøse sider rundt om i verden så får man dette bekreftet. De som kritiserte 50D var vel i hovedsak skuffet fordi de satt og ventet på noe mere, noe som skulle knuse D300 (ala 7D) og dermed ble kameraet kritisert for dette og objektiviteten forsvan sammen med reell omtale om hva dette kameraet var godt for ......... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 50D var/er jo på høyde med D300 selv om akam og en del brukere her hadde problemer med å godta det. Om en ser uavhengige tester fra div seriøse sider rundt om i verden så får man dette bekreftet. De som kritiserte 50D var vel i hovedsak skuffet fordi de satt og ventet på noe mere, noe som skulle knuse D300 (ala 7D) og dermed ble kameraet kritisert for dette og objektiviteten forsvan sammen med reell omtale om hva dette kameraet var godt for ......... Det er ikke kritikk, det er en enkel konstatering av fakta. Å sammenligne testresultater er ganske meningsløst fordi de (bevisst fra produsentenes side) ikke er direkte sammenlignbare. Med tanke på funksjoner og målgruppe så lå D300 i et segment et hakk over 40D og 50D, mens 40 og 50D i sin tur lå litt over D80 og D90. Nikon og Canon har rett og slett valgt å ikke ha modeller som konkurrerer direkte mot hverandre. 7D gikk direkte inn i samme segment som D300, mens 60D på mange måter ble litt mindre "proff" enn sine forgjengere, og det ser ut til at Nikon har svart på dette ved å gjøre D7000 til en modell som havner i det samme segmentet som 50D i sin tid gjorde, litt over sin forgjenger og 60D. Og før du går i fanboy-modus, så snakker jeg ikke om teknisk ytelse fra en generasjon til den neste, men hvordan en modell plasserer seg markedsmessig i forhold til sine kontemporære. Med andre ord, 60D er ikke et "dårligere kamera" enn 50D, men det plasserer seg i et lavere markedssegment enn 50D i sin tid gjorde. 4 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 50D var/er jo på høyde med D300 selv om akam og en del brukere her hadde problemer med å godta det. Eller såer det en del Canon tilhelhengere som har problemer med å godt at D300 var og er et bedre kamera enn 50D. Om en ser uavhengige tester fra div seriøse sider rundt om i verden så får man dette bekreftet. Og du nevner i fleng? Jeg har ikke sett noen; og jeg har lest mange tester. De som kritiserte 50D var vel i hovedsak skuffet fordi de satt og ventet på noe mere, noe som skulle knuse D300 (ala 7D) og dermed ble kameraet kritisert for dette og objektiviteten forsvan sammen med reell omtale om hva dette kameraet var godt for ......... Du har rett i at 50D fikk mer pepper enn fortjent. Men det er ikke det samme som at det er på høyde med D300. Det er tre ting som gjør at 50D ikke når opp til D300 - AF systemet, værtetting og støy ved høy ISO. 6 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) 50D var/er jo på høyde med D300 selv om akam og en del brukere her hadde problemer med å godta det. Eller såer det en del Canon tilhelhengere som har problemer med å godt at D300 var og er et bedre kamera enn 50D. Om en ser uavhengige tester fra div seriøse sider rundt om i verden så får man dette bekreftet. Og du nevner i fleng? Jeg har ikke sett noen; og jeg har lest mange tester. De som kritiserte 50D var vel i hovedsak skuffet fordi de satt og ventet på noe mere, noe som skulle knuse D300 (ala 7D) og dermed ble kameraet kritisert for dette og objektiviteten forsvan sammen med reell omtale om hva dette kameraet var godt for ......... Du har rett i at 50D fikk mer pepper enn fortjent. Men det er ikke det samme som at det er på høyde med D300. Det er tre ting som gjør at 50D ikke når opp til D300 - AF systemet, værtetting og støy ved høy ISO. Nå blir det ikke riktig å bruke denne tråden til å ta en c vs N debatt, men la meg minne om at værtettingen på D300 ikke er noe å rope hurra for, jo AF systemet på D300 var en tanke bedre enn på 50D men det kostet også mere, jada støy på høy ISO var den også bedre på, dette på bekostning av antall MP . Det er jo også verdt å nevne at et av de største argumentene mot 50D spesielt fra Nikonfolk var jo antall MP , 50D har vel 15,5 Mpx noe som var uhørt , i dag er plutselig tonen en helt annen sannsyneligvis fordi D7000 fikk 16 Mpx, så her er det langt andre enn jeg som er fanboy. Men jeg har blitt vant til å bli kalt det av Nikonfolk så snart jeg nevner noe som ikke passer dem, kan jo også nevne at jeg har eid 50D og har brukt D300 så jeg er kjent med begge, noe jeg betviler at alle som uttalte seg var :-))) Endret 4. januar 2012 av Snekker`n 1 Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Også var vi ferdig med den diskusjonen... I 2012 har jeg trua på D650, D8, og 400D blant DX. Dvs jeg håper ikke på noen av de ettersom jeg nokså nylig shoppa D7000. Håper derimot ryktet om refresh av 16-85 er sant. Blir uansett spennende å se om noe skjer på fredag. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 jo AF systemet på D300 var en tanke bedre enn på 50D men det kostet også mereOg presto, du har skjønt hva "forskjellig markedssegment" betyr. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er jo også verdt å nevne at et av de største argumentene mot 50D spesielt fra Nikonfolk var jo antall MP , 50D har vel 15,5 Mpx noe som var uhørt , i dag er plutselig tonen en helt annen sannsyneligvis fordi D7000 fikk 16 Mpx, så her er det langt andre enn jeg som er fanboy. Det var faktisk et legitimt argument mot 50D kontra D300. Nikon stoppet på 12MP fordi det ga best balanse mellom oppløsning og støy på høy ISO. Og Nikon gikk først opp til 16MP når teknologien kom så langt at de kunne øke oppløsningen uten at det gikk ut over støyen. 1 Lenke til kommentar
gwh Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Trenger vi denne kranglingen over gamle modeller i denne tråden? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 (endret) Nei, la oss spore tilbake til årets nyheter. Prisguiden melder at prisen på Canon 1DX er klar. Fotovideo er først ute med norsk pris. De venter første leveranse i mars. Jeg er veldig spent på hvordan den nye bildebrikken yter både på lav og høy ISO. Støy, dynamikk, fargenøyaktighet osv. Jeg skal ikke ha kameraet, bare kose meg med leseunderholdningen om det. Noen morroklumper hos Japanphoto har vist også lagt det ut med en ganske annerledes pris. Prisen er ikke fastsatt i dette tidspunktet, men Japan Photo kan garantere deg en markedsledende pris når produktet er klart for levering. Med andre ord 5 kroner lavere enn FV. Endret 4. januar 2012 av Simen1 1 Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 4. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, la oss spore tilbake til årets nyheter. Prisguiden melder at prisen på Canon 1DX er klar. Latterlig pris, men så er det helst siktet inn på de som kan trekke sakene av i regnskapet og få igjen momsen. Reelt sett er det jo ikke verdt den prisen etter min mening. Tor Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Synes ikke prisen var så ille for å være ærlig. La oss si det varer i fem år - da koster det 10 000 kr (med moms) i året å bruke det. Ikke ille for et arbeidsverktøy det. Det blir nok kjøpt utpå året - men satser nok på å vente til det synker en del tusenlapper i pris. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 50k for en presse-toppmodell rett etter release er dyrt, men saklig nok spør du meg. Vil tippe prisen faller et stykke etter en stund, når produksjonen får tatt seg opp og Canon føler de har melket early adopterne tilstrekkelig. D3s ligger på 35k nå, så at 1D-X stabiliserer seg rundt 40k vil jeg si høres fornuftig ut. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Latterlig pris, men så er det helst siktet inn på de som kan trekke sakene av i regnskapet og få igjen momsen. Reelt sett er det jo ikke verdt den prisen etter min mening. Tor Sammenligned med Sigma SD1 så er jo dette kameraet direkte billig Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er nok ikke så mange amatørfotografer som synes prisen på Hasselblad H4D er så veldig spiselig, men Hassie lever nå videre Lenke til kommentar
hertugen Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, la oss spore tilbake til årets nyheter. Prisguiden melder at prisen på Canon 1DX er klar. Latterlig pris, men så er det helst siktet inn på de som kan trekke sakene av i regnskapet og få igjen momsen. Reelt sett er det jo ikke verdt den prisen etter min mening. Tor Prisen er ikke så latterlig, du glemmer vekk at huset er rettet mot profesjonelle fotografer og ikke amatør fotografer som du og meg. Profesjonelle har en litt annen fratrekks mulighet sammenlignet med oss.Grunnen til at en del amatør fotografer har økonomisk mulighet til å kjøpe 1DX er lønnsnivået her til lands. Men...det er blitt ganske vanlig å klage i Norge..... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Det er jo også verdt å nevne at et av de største argumentene mot 50D spesielt fra Nikonfolk var jo antall MP , 50D har vel 15,5 Mpx noe som var uhørt , i dag er plutselig tonen en helt annen sannsyneligvis fordi D7000 fikk 16 Mpx, så her er det langt andre enn jeg som er fanboy. Det var faktisk et legitimt argument mot 50D kontra D300. Nikon stoppet på 12MP fordi det ga best balanse mellom oppløsning og støy på høy ISO. Og Nikon gikk først opp til 16MP når teknologien kom så langt at de kunne øke oppløsningen uten at det gikk ut over støyen. Nei vi trenger ikke denne diskusjonen her, men la meg påpeke at balansen mellom støy på høy iso vitterligen ble påvirket på Nikon D7000 kontra D300 så det ergumentet blir like dårlig nå som da 50D ble lansert. Case closed . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. januar 2012 Del Skrevet 4. januar 2012 Nei, la oss spore tilbake til årets nyheter. Prisguiden melder at prisen på Canon 1DX er klar. Latterlig pris, men så er det helst siktet inn på de som kan trekke sakene av i regnskapet og få igjen momsen. Reelt sett er det jo ikke verdt den prisen etter min mening. Tor Synest faktisk ikke prisen er latterlig, dette er et kamera som er beregnet for yrkesutøvere og hadde jeg sluppet unna med å innvistere 50 000 i utstyr ja da hadde jeg jublet . En annen ting er vel også at kamera som regel faller en god del i pris når de har vært på markede i noen mnd..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå