Gå til innhold

2012 - Det store speilrefleksåret?

Anbefalte innlegg

Tja. Er det så mange flere enn Nikon og Canon som satser stort på speilrefleks lenger? Pentax har forhåpentligvis noe nytt på trappene i løpet av året, men hva aner jeg ikke. Sony virker som om de satser mer og mer på SLT-konseptet for Alpha-fatningen. Resten av de store produsentene fokuserer tilsynelatende mest på sine speilløse konsepter.

(Ok, man kan jo aldri vite hva Leica og Hassie har på trappene, men jeg regner uansett ikke med at de har planer om å nå de helt store kundegruppene...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers så må vi ikke glemme at det finnes flere merker enn Canon (og Nikon). Eller får vi ikke lov til å prate om andre merker i denne tråden siden du bare prater om Canon, TorVilde?

Tanken var ikke å ekskludere andre merker, det er bare å komme med alle tanker om nye speilrefleks som kan komme i 2012.

Grunnen til at jeg stort sett snakker om Canon er kun fordi jeg kjenner deres kameraprodukter bedre enn andres. Hvis du legger merke til det så er det sjeldent jeg har noen bestemte meninger om andre fabrikat i de forskjellige trådene som omhandler slike, årsaken er naturlig nok: Jeg har liten kjennskap til andre fabrikat rett og slett.

Tor

Lenke til kommentar

Det er vel nå slik at det er kun Norge hvor de speilløse ikke har fått fart på salget. Dvs. det er i ferd med å løsner her på berget også.

Er det nå egentlig så? Jeg har hatt inntrykk av det motsatte i artikler jeg har lest, samt hva selgerne sier. Og det gjelder vel ikke bare Norge at speilløse systemkamera ikke får opp dampen i salgstatistikken? Og hva med USA som er et av de viktigste markedene for kamera?

Tor

Lenke til kommentar

Er det nå egentlig så? Jeg har hatt inntrykk av det motsatte i artikler jeg har lest, samt hva selgerne sier. Og det gjelder vel ikke bare Norge at speilløse systemkamera ikke får opp dampen i salgstatistikken? Og hva med USA som er et av de viktigste markedene for kamera?

Hvilke artikler sikter du til? Og hvilke selgere er det snakk om? De norske?

Nå går det meste av salg tregt i USA såvidt jeg har skjønt. Så da er det ikke så rart at det speilløse salget ikke tar av.

Lenke til kommentar
Tja. Er det så mange flere enn Nikon og Canon som satser stort på speilrefleks lenger? Pentax har forhåpentligvis noe nytt på trappene i løpet av året, men hva aner jeg ikke. Sony virker som om de satser mer og mer på SLT-konseptet for Alpha-fatningen. Resten av de store produsentene fokuserer tilsynelatende mest på sine speilløse konsepter.

Pentax vil sikkert ha mindre oppgraderinger av de eksisterende K-r og K-5. Sannsynligvis får etterfølgeren til K-r, samme sensor som K-5. Etterfølgeren til K-5 får sannsynligvis en eller annen ny sensor. Jeg gjetter på enten Samsung 20 Mp eller Sony 24 Mp. Begge får nok bedre videofunksjon, men ellers lite nytt. Pentax setter nok hovedstøtet inn på speilløst kamera med ny fatning og mye større sensor enn Q. Enten det eller så lar de merkenavnet på den speilløse serien med stor sensor bli Fujifilm Ricoh.

Olympus kommer sikkert med et værtettet mFT-kamera og kanskje en etterlengtet oppgradering av E-620 eller E-30.

Panasonic fortsetter nok kjøret med mange nye mFT-kameraer.

Samsung drysser på med NX20 og et toppkamera i klassen over det. Noen nye objektiver kommer sikkert også. Blant annet en 50mm f/1,8 "pannekake". Samsung har vistnok utsatt planene om speilløst mellomformatkamera. Hvis det stemmer så kommer det neppe i 2012, om noen gang.

Sony kommer sikkert med nye SLT, NEX og et fullformatkamera. NEX får sannsynligvis flere nye objektiver enn alpha. Sony er flink til å spe på med mer eller mindre nyttige fancy funksjoner så jeg regner med noen nyvinninger i løpet av året.

Leica bygger nok på M-serien med en M9.2.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja ville være rar om det ikke kommer, D300/300s har vel vært Nikons mest populære modeller .....

Uten at jeg har noen salgstall å støtte meg på, så mistenker jeg at den plassen tas av D40, i hvert fall hvis man begrenser seg til dSLRer.

Jeg er faktisk ikke så sikker på om Nikon kommer til å fortsette med entusiast-crophus. D7000 var en såpass sterk nivåheving fra D90 at det er relativt lite plass til en D300-oppfølger mellom den og FX-modellene. Men så spørs det også litt hva Nikon kommer til å gjøre på "kompakt"-FX-hus-fronten: Hvis D700 får en reell oppfølger (altså ikke et høyoppløst hus som D800 ser ut til å bli), så mistenker jeg at D300s kommer til å bli det siste av sitt slag.

Det vil jo være rart hvis det ikke kommer noen D300s erstatter. D7000 er ikke en bra nok erstatter(i mine øyne), siden det er et relativt lite hus med "nybegynner grep". Jeg ser for meg at det kommer en erstatter, som ligner D300s(med størrelse, grep og knapper), bare at erstatteren er bedre på ISO og video og muligens flere megapixler.

Det vil bli et for stort hopp mellom D7000 og et fullformatskamera.

Endret av cen
Lenke til kommentar

Det vil jo være rart hvis det ikke kommer noen D300s erstatter. D7000 er ikke en bra nok erstatter(i mine øyne), siden det er et relativt lite hus med "nybegynner grep". Jeg ser for meg at det kommer en erstatter, som ligner D300s(med størrelse, grep og knapper), bare at erstatteren er bedre på ISO og video og muligens flere megapixler.

Det vil bli et for stort hopp mellom D7000 og et fullformatskamera.

Tilsvarende hoppet mellom EOS 30/40/50D og 5D/5DMkII?

Det vil nok være dem som blir skuffet over et eventuelt frafall av Dxxx-crophusene, men jeg er ikke overbevist om at de er en stor nok gruppe til at det lønner seg for Nikon å satse på dem. D7000 har veldig mange av de samme featurene som semipro-crophusene tradisjonelt har hatt og er mer "proft" enn D80 og 90 var.

Og rent personlig, så ville jeg prioritert forskjellig fra deg: D7000 har et så sterkt sett med funksjoner i en kompakt pakke, at hvis jeg skulle gått for noe som var fysisk større så måtte det nettopp vært for å få en større sensor.

Lenke til kommentar

Enten det eller så lar de merkenavnet på den speilløse serien med stor sensor bli Fujifilm.

Ricoh mener du vel ;)

Olympus kommer sikkert med et værtettet mFT-kamera og kanskje en etterlengtet oppgradering av E-620 eller E-30.

Værtettet mFT ligger i kortene - da med innebygget søker. E-620 erstatter kommer neppe da speilløst erstatter den. Men det er alltids lov til å drømme om en E-50.

Sikkert. GH3 muligens? Optikk blir nok det mest spennende fra Panasonic i 2012.

Samsung drysser på med NX20 og et toppkamera i klassen over det. Noen nye objektiver kommer sikkert også. Blant annet en 50mm f/1,8 "pannekake". Samsung har vistnok utsatt planene om speilløst mellomformatkamera. Hvis det stemmer så kommer det neppe i 2012, om noen gang.

NX20 er vel bankers. Men et i klassen over vil være spennende.

Sony kommer sikkert med nye SLT, NEX og et fullformatkamera. NEX får sannsynligvis flere nye objektiver enn alpha. Sony er flink til å spe på med mer eller mindre nyttige fancy funksjoner så jeg regner med noen nyvinninger i løpet av året.

Sikkert. Synd at de ikke kommer med en speilrefleksutgave av A77.

Trolig.

Lenke til kommentar

Og som jeg prøvde å poengtere i posten du svarte på, så handler tråden om speilreflekser, som gjør mesteparten av dette off-topic :tease:

2012 kommer sikkert til å bli et spennende kameraår, men jeg tror ikke det kommer til å bli det store speilrefleksåret for noen andre enn Canon og Nikon (og muligens Pentax). Sony... tja, de kommer nok med et nytt fullformathus, men jeg er ikke overbevist om at det blir en speilrefleks.

Lenke til kommentar

Ett stort speilrefleksår blir det, dog kun preget av 2 merker.

Utenom Nikon D4, D800 samt Canon 5D mkIII, så tror jeg ikke vi kommer til å skrive så mye om andre nye speilreflekskameraer, dog rett og slett fordi de ikke er så interesante.

Jeg håper at Nikon skipper hele tanken om D400 og heller lager ett ett billig Fx (D700s), gjerne med en prislapp ned mot 10 lapper, ville likt det mye bedre enn at de lanserer D400.

Lenke til kommentar

Virker mer som hysteriet for å få noe nytt er større enn det faktiske behovet ?

Så innlegg her hvor en etterlyste en oppfølger til D7000 omtrent samtidig som den hadde begynt å nå butikkene i større kvantum ikke lenge etter at det ble lansert.

Nå som OL i London nærmer seg "må" Nikon få ut D4 siden Canon allerede har lansert sitt proffhus og konkurransen ser mer ut hvem som har størst, sorry mente nytt kamerahus som helt sikkert begge er fantastiske men som neppe tar bilder som ikke D3s allerede har klart ett par år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja ville være rar om det ikke kommer, D300/300s har vel vært Nikons mest populære modeller .....

Uten at jeg har noen salgstall å støtte meg på, så mistenker jeg at den plassen tas av D40, i hvert fall hvis man begrenser seg til dSLRer.

Jeg er faktisk ikke så sikker på om Nikon kommer til å fortsette med entusiast-crophus. D7000 var en såpass sterk nivåheving fra D90 at det er relativt lite plass til en D300-oppfølger mellom den og FX-modellene. Men så spørs det også litt hva Nikon kommer til å gjøre på "kompakt"-FX-hus-fronten: Hvis D700 får en reell oppfølger (altså ikke et høyoppløst hus som D800 ser ut til å bli), så mistenker jeg at D300s kommer til å bli det siste av sitt slag.

Joda D40 solgte nok mest i sitt segment, dog regner jeg ikke det som en konkurent til D300.

Canon har 7D og da tror jeg Nikon finner plass til en D400 eller hva den nå vil hete ....

Godt Nytt År .

Lenke til kommentar

Ellers så må vi ikke glemme at det finnes flere merker enn Canon (og Nikon). Eller får vi ikke lov til å prate om andre merker i denne tråden siden du bare prater om Canon, TorVilde?

Tanken var ikke å ekskludere andre merker, det er bare å komme med alle tanker om nye speilrefleks som kan komme i 2012.

Grunnen til at jeg stort sett snakker om Canon er kun fordi jeg kjenner deres kameraprodukter bedre enn andres. Hvis du legger merke til det så er det sjeldent jeg har noen bestemte meninger om andre fabrikat i de forskjellige trådene som omhandler slike, årsaken er naturlig nok: Jeg har liten kjennskap til andre fabrikat rett og slett.

Tor

Tror nok vi også skal skule litt til en som gjærne vil være med , ved navn Sony ...

Lenke til kommentar
Nå som OL i London nærmer seg "må" Nikon få ut D4 siden Canon allerede har lansert sitt proffhus og konkurransen ser mer ut hvem som har størst, sorry mente nytt kamerahus som helt sikkert begge er fantastiske men som neppe tar bilder som ikke D3s allerede har klart ett par år.

Ingen sier nei til videreutvikling av ett allerede godt kamerahus. D4 vil gi ett dryss av D3S på bruktmarkedet noe som gir lavere bruktpriser på ett supert kamerahus :) noe som passer meg utmerket :) men for alt jeg vet så kan det være at det kommende D4 er så revolusjonerende at det vil bli ett "må ha" hus :dribble: Endret av hertugen
Lenke til kommentar

Ingen sier nei til videreutvikling av ett allerede godt kamerahus. D4 vil gi ett dryss av D3S på bruktmarkedet noe som gir lavere bruktpriser på ett supert kamerahus :) noe som passer meg utmerket :) men for alt jeg vet så kan det være at det kommende D4 er så revolusjonerende at det vil bli ett "må ha" hus :dribble:

NÆÆÆÆÆ , det har jo feil fornavn :D

Lenke til kommentar

Virker mer som hysteriet for å få noe nytt er større enn det faktiske behovet ?

Nja, ikke for egen del ihvertfall. Men det er spennende med nylanseringer og det har vært rimelig tamt det siste året fra bla Canon av saker lenger oppe på stigen. Om det blir noe kjøp er en helt annet sak, behov er subjektivt vurdert, men for egen del har jeg ikke noe prekært behov jeg kjenner til pr i dag. Neppe er noe av det som kommer revolusjonerede i forhold til det jeg bruker i dag.

Tor

Lenke til kommentar

Tror nok vi også skal skule litt til en som gjærne vil være med , ved navn Sony ...

Mulig det, men for min del virker det som om Sony har skubbet speilrefleks langt ned på prioriteringslista (og for egen del kan jeg ikke se meg selv med et Sony speilrefleks nesten samme hva spesifikasjonene og prisene skulle bli).

Tor

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Har ikke lest igjennom hele tråden, men er det noen som kan henvise meg til et nettsted som lister spekken til 5dMk III? Sitter med MKII utgaven i dag og er veldig fornøyd, så jeg tviler på om jeg kommer til å konvertere til dette kameraet når det kommer ut (prismessig kommer den vel til å ligge på det samme som MKII lå på da den var helt ny - rundt 25k) men det er jo kjekt å vite før man bestemmer seg endelig for noe som helst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...