TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Etter et heller labert 2011, kan 2012 bli spennende - eller ikke? Når det gjelder Canon som jeg kjenner mest til så kan lista bli som her: 1D-X 5DIII 7DII 70D 650D +en ukjent overraskelse? -1D-X er allerede datert av Canon. -5Dserien er godt overmoden og ute av tidslinjen. -7D er og moden, og skal det følge tidligere xD frekvens så blir det 2012. -60D er litt mer usikker, men dersom cropsensorskifte skjer så er oppgradering mulig. -650D - entrylevelserien har de siste årene hatt 1-års livssyklus. Så hva kommer når? Først og sist? 1D-X er tidsbestemt så dette er kjent. Det spørsmålet flere antagelig venter svar på er hva som kommer først av 7DII og 5DIII? Hvis man tenker seg at Canon kommer med en ny cropsensor, vil etter min vurdering muligens 7DII være det naturlige kameraet å introdusere denne i. Denne tanken er basert på at nivåene under har i de siste utgavene brukt samme familie sensor som 7D fikk, og den sensoren fikk sin fødsel nettopp i 7D og hvorpå nivåene under fikk i neste omgang en nesten lik utgave. Skal Canon følge samme opplegg i 2012 er det ikke urimelig å tenke seg at 7DII vil måtte komme ganske tidlig i dette året pga tradisjonen med å oppgradere det viktige entrylevelnivået hvert år. 5DIII (hvis det blir navnet) er kanskje det kameraet som har flest usikkerheter rundt seg - ikke at et eller annet kommer, men hva spesifikasjonene blir, og om man fremdeles vil la det bli en slags halvpro utgave. Selv håper jeg at Canon holder det på samme nivå som det gamle slik at prisnivået ikke gjør det utilgjengelig for enda flere enn mk2 gjorde/gjør. Selv lurer jeg på om ikke Canon og kommer med en joker ingen har forventet, men hva blir det? Et billig ff-hus? Eller noe stikk motsatt? Nikon kommer nok og med sine oppgraderinger - hva får Nikonfolket heller forklare sine tanker om siden de kjenner den pulsen bedre enn meg. Så året 2012 ligger an til å bli et år med flere nye speilreflekskamera enn på lenge, eller er det noe i tiden som skulle tilsi en annen retning? Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er vel forventet at Nikon D800 og D4 kommer i løpet av året. Lenke til kommentar
mannyboi Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er et veldig spennende år vi går i møte! Jeg har personlig mye større tro på en 5D III før et 7D II, førstnevnte er såpass moden nå at jeg er overrasket at den ikke allerede har fått annonsert sin erstatter, mtp. at 1D X ble annonsert for ganske lenge siden. Canon må jobbe mer med å skille et evt. 650D og et 70D enn slik det er per i dag, muligens en ny cropsensor kan være hva som kommer til å skille disse fra hverandre ved nylanseringer. Hvilket kamera som får sensoren først er jo spennende å se, og som du sier er det godt mulig at den kommer med 7DII. Hvis ikke tror jeg like gjerne den kan sette litt mer fouks på xxD-serien om 70D blir første mann ute med den nye sensoren, og at de sparerer seg litt til 7DII. Ikke umulig at både 70D og 7DII får samme Digic 5+ som i 1D X. Hva som er jokeren i dette oppsettet kan jo også bli spennende. Megapikselmonster 1Ds X? Det jeg er litt spent på å se er om Canon hiver seg på speilløst-bølgen, i likhet til Nikon. Man skulle tro at Canon ikke vil være noe dårligere enn sin ergeste konkurrent, og at det kommer noe uventet der. Dette blir jo da en litt annen diskusjon, men jeg venter i spenning! Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Det er vel forventet at Nikon D800 og D4 kommer i løpet av året. Men hva med nye crophus? Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det blir nok et spennede år med mye nytt utstyr; det er jo Photokina i september. Jeg tror nok at Canon kun lanserer 5D MkIII og 650D. Førstnevnte fordi den trenger en oppdatering nå, og 650D fordi den modellinjen oppdateres jevnt og trutt. 7D og 60D er forsatt såpass nye at de tror jeg får et år til. 650D får muligens ny sensor, men om det blir fokus på støyegenskapene eller mer piksler er jeg usikker på. Mistenker også at Canon kommer med speilløst; spørsmålet blir jo da hvilken sensorstørrelse de velger å gå for. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er vel forventet at Nikon D800 og D4 kommer i løpet av året. Men hva med nye crophus? Tor Nå er jo ikke D7000 så gammel. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Det er et veldig spennende år vi går i møte! Jeg har personlig mye større tro på en 5D III før et 7D II, førstnevnte er såpass moden nå at jeg er overrasket at den ikke allerede har fått annonsert sin erstatter, mtp. at 1D X ble annonsert for ganske lenge siden. Canon må jobbe mer med å skille et evt. 650D og et 70D enn slik det er per i dag, muligens en ny cropsensor kan være hva som kommer til å skille disse fra hverandre ved nylanseringer. Hvilket kamera som får sensoren først er jo spennende å se, og som du sier er det godt mulig at den kommer med 7DII. Hvis ikke tror jeg like gjerne den kan sette litt mer fouks på xxD-serien om 70D blir første mann ute med den nye sensoren, og at de sparerer seg litt til 7DII. Ikke umulig at både 70D og 7DII får samme Digic 5+ som i 1D X. Hva som er jokeren i dette oppsettet kan jo også bli spennende. Megapikselmonster 1Ds X? Det jeg er litt spent på å se er om Canon hiver seg på speilløst-bølgen, i likhet til Nikon. Man skulle tro at Canon ikke vil være noe dårligere enn sin ergeste konkurrent, og at det kommer noe uventet der. Dette blir jo da en litt annen diskusjon, men jeg venter i spenning! Jeg tror og viktighet vedr salg/inntjening er en vesentlig faktor i oppgraderingsfrekvensen, ff er mer å betrakte som et nisjeprodukt i den sammenhengen. Det er nok i crophusene man virkelig har økonomisk gevinst av betydning. Av disse er nok entrylevelnivået det desidert største og viktigste. Men det kan og tenkes at 7DII får en helt unik egen sensor og nivåene under deler utgaver av en annen for å distansere enda mer. I såfall kan 7DII bli lansert betydelig senere. Hvis 7DII skal opprettholde tidligere og forbedrete nivåer blir det nok med 2xdigit-V (mk1 har jo 2xdigit-IV). Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Men hva med nye crophus? Tor Vil tro at det kommer en D400, altså en D300s erstatter. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Det blir nok et spennede år med mye nytt utstyr; det er jo Photokina i september. Jeg tror nok at Canon kun lanserer 5D MkIII og 650D. Førstnevnte fordi den trenger en oppdatering nå, og 650D fordi den modellinjen oppdateres jevnt og trutt. 7D og 60D er forsatt såpass nye at de tror jeg får et år til. 650D får muligens ny sensor, men om det blir fokus på støyegenskapene eller mer piksler er jeg usikker på. Mistenker også at Canon kommer med speilløst; spørsmålet blir jo da hvilken sensorstørrelse de velger å gå for. Jeg sitter med en følelse av at pga naturkatastrofene i 2011 er Canon på etterskudd og at de antaglig uten de avbruddene i produksjonslinjene ville lansert 5Dmk3 allerede i fjor høst - dermed kommer det nå på toppen av andre planlagte lanseringer for 2012. Det er kanskje nå heller et spørsmål om produksjonskapasitet enn lengre utviklingstid? En ny cropsensor vil forhåpentligvis ha bedre støyegenskaper og dynamisk omfang som 1. prioritet. Synes og jeg har lest at EOS-systemet feirer 25 år i år, eller er det feil? Hvis det stemmer kan jo et skikkelig lanseringskalas være planlagt som en del av feiringen. Speilløst fra Canon tror jeg nesten ikke på lenger før jeg ser det, men det er og snakk om et "super" G13 med mye større sensor, kanskje blir det deres svar på speilløst alternativ? Tor Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg sitter med en følelse av at pga naturkatastrofene i 2011 er Canon på etterskudd og at de antaglig uten de avbruddene i produksjonslinjene ville lansert 5Dmk3 allerede i fjor høst - dermed kommer det nå på toppen av andre planlagte lanseringer for 2012. Det er kanskje nå heller et spørsmål om produksjonskapasitet enn lengre utviklingstid? Naturkatastrofene, samt elendige økonomiske tider utenfor Norge, er nok en grunn til forsinkelser/utsettelser, ja. Jeg hadde ventet flere lanseringer i høst. En annen årsak til lavere tempo i lanseringer kan være at dagens utstyr har et såpass høyt nivå, og de fleste har allerede kjøpt speilrefleks, slik at det blir naturlig å la produktene leve lengre. En ny cropsensor vil forhåpentligvis ha bedre støyegenskaper og dynamisk omfang som 1. prioritet. Akkurat på de punktene synes jeg Canon har vært lite fokusert. Tidligere sensoroppgraderinger har prioritert antall MP fremfor andre kriterier. Synes og jeg har lest at EOS-systemet feirer 25 år i år, eller er det feil? Hvis det stemmer kan jo et skikkelig lanseringskalas være planlagt som en del av feiringen. Det stemmer - EOS 650 ble lansert 1. mars 1987. Speilløst fra Canon tror jeg nesten ikke på lenger før jeg ser det, men det er og snakk om et "super" G13 med mye større sensor, kanskje blir det deres svar på speilløst alternativ? En super G13 hadde ikke vært dumt. Spørsmålet blir "Hvor stor sensor?"; APS-C hadde vært nydelig, men det blir vel en 2/3" eller 1" tipper jeg. 1" er til å leve med, så lenge optikken også leverer. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Men hva med nye crophus? Tor Vil tro at det kommer en D400, altså en D300s erstatter. Ja ville være rar om det ikke kommer, D300/300s har vel vært Nikons mest populære modeller ..... Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Ja ville være rar om det ikke kommer, D300/300s har vel vært Nikons mest populære modeller .....Uten at jeg har noen salgstall å støtte meg på, så mistenker jeg at den plassen tas av D40, i hvert fall hvis man begrenser seg til dSLRer. Jeg er faktisk ikke så sikker på om Nikon kommer til å fortsette med entusiast-crophus. D7000 var en såpass sterk nivåheving fra D90 at det er relativt lite plass til en D300-oppfølger mellom den og FX-modellene. Men så spørs det også litt hva Nikon kommer til å gjøre på "kompakt"-FX-hus-fronten: Hvis D700 får en reell oppfølger (altså ikke et høyoppløst hus som D800 ser ut til å bli), så mistenker jeg at D300s kommer til å bli det siste av sitt slag. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 En annen årsak til lavere tempo i lanseringer kan være at dagens utstyr har et såpass høyt nivå, og de fleste har allerede kjøpt speilrefleks, slik at det blir naturlig å la produktene leve lengre. Det er nok et ikke uvensentlig moment. Å heve nivåene såpass at det føles som en oppgradering blir vanskeligere og vanskeligere. Man kan ikke bare servere en facelift som bilbransjen ofte gjør med populære modeller for å øke levetiden til produktet. Det stemmer - EOS 650 ble lansert 1. mars 1987. Da kan det tenkes at Canon har holdt tilbake en del godsaker for å heller komme med disse i jubileumsåret. Spørsmålet blir "Hvor stor sensor?"; APS-C hadde vært nydelig, men det blir vel en 2/3" eller 1" tipper jeg. 1" er til å leve med, så lenge optikken også leverer. Der er det bare rykter, noen mener at Canon vil bruke en av deres 1.6 cropsensorer for å ta lurven av "speilløsgjengen" med et "super fastoptikk zoom-kamera", men som sagt er det bare rykter, dog ville noe i den leia ikke overrasket meg mye. Den tradisjonelle G-serien stoppet brått med G12 så noe nytt og annerledes kan være i gjære, G-serien er nok viktig salgsmessig for Canon. Tor Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 +en ukjent overraskelse? Canons systemkamera uten speil. Synes og jeg har lest at EOS-systemet feirer 25 år i år, eller er det feil? Hvis det stemmer kan jo et skikkelig lanseringskalas være planlagt som en del av feiringen. Eventuelt at de markerer starten på det neste kvarte århundret med en ny æra/fatning (til det ovennevnte). Jeg er faktisk ikke så sikker på om Nikon kommer til å fortsette med entusiast-crophus. D7000 var en såpass sterk nivåheving fra D90 at det er relativt lite plass til en D300-oppfølger mellom den og FX-modellene. Men så spørs det også litt hva Nikon kommer til å gjøre på "kompakt"-FX-hus-fronten: Hvis D700 får en reell oppfølger (altså ikke et høyoppløst hus som D800 ser ut til å bli), så mistenker jeg at D300s kommer til å bli det siste av sitt slag. Et D400 må i hvert fall tilby noe unikt i forhold til D7000. D90 ble det første dslr med video, kanskje D400 blir det første med 4K video? Eller en syk seriebildehastighet med stort buffer? Eller GPS + Wifi? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg er faktisk ikke så sikker på om Nikon kommer til å fortsette med entusiast-crophus. D7000 var en såpass sterk nivåheving fra D90 at det er relativt lite plass til en D300-oppfølger mellom den og FX-modellene. Blir omtrent som Canons 60D vs 7D, men på samme tid viser det at det er fremdeles mulig å differensere nok til at de kan overleve begge i markedet. Jeg håper at Nikon og kommer med noe ala en tenkt D400 for å opprettholde presset på utviklingen av mer avanserte cropkamera. Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Canons systemkamera uten speil. Eventuelt at de markerer starten på det neste kvarte århundret med en ny æra/fatning (til det ovennevnte). Kanskje, men for min del synes det som om Canon foreløpig har valgt å overse speilløst system, om deres krystallkule viser noe annet er ukjent for meg. Og: det er vel fremdeles kun i Japan at de speilløse systemene har fått fart på salget? Historisk sett er det ikke alle saker som har slått til i Japan som har tatt resten av verden med samme vind. Tor Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Blir omtrent som Canons 60D vs 7DMnja... Jeg vil faktisk si at Canon kopierte Nikon sin filosofi når de lanserte 7D og deretter 60D. 60D og 7D faller i tilsvarende segmenter som D80/D90 og D200/D300 i sin tid gjorde, mens D7000 faller mer i samme segment som de eldre XXD-husene til Canon (20D-50D), som var litt større, mer robuste og mer "profesjonelle" enn 60D. Det kan virke som om Nikon og Canon rett og slett har byttet designfilosofi med hverandre når det kommer til de øvre segmentene av crophus. Canon hadde som kjent ikke noen 1,6-crophus over XXD-serien før 7D og 60D kom, noe som får meg til å lure på om Nikon vil legge seg på samme linje med D7000 og dets etterfølgere, mens semipro/pro-segmentet blir forbeholdt FX-hus. Endret 2. januar 2012 av Sutekh 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Der er det bare rykter, noen mener at Canon vil bruke en av deres 1.6 cropsensorer for å ta lurven av "speilløsgjengen" med et "super fastoptikk zoom-kamera", men som sagt er det bare rykter, dog ville noe i den leia ikke overrasket meg mye. Den tradisjonelle G-serien stoppet brått med G12 så noe nytt og annerledes kan være i gjære, G-serien er nok viktig salgsmessig for Canon. Det skal nok noe mer til enn det for å ta lurven av "speiløsgjengen" Kanskje, men for min del synes det som om Canon foreløpig har valgt å overse speilløst system, om deres krystallkule viser noe annet er ukjent for meg. Og: det er vel fremdeles kun i Japan at de speilløse systemene har fått fart på salget? Historisk sett er det ikke alle saker som har slått til i Japan som har tatt resten av verden med samme vind. Det er vel nå slik at det er kun Norge hvor de speilløse ikke har fått fart på salget. Dvs. det er i ferd med å løsner her på berget også. Og da blir Canon nødt til komme med noe for ikke miste kunder til andre leverandører. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Kanskje, men for min del synes det som om Canon foreløpig har valgt å overse speilløst system, om deres krystallkule viser noe annet er ukjent for meg. Og: det er vel fremdeles kun i Japan at de speilløse systemene har fått fart på salget? Historisk sett er det ikke alle saker som har slått til i Japan som har tatt resten av verden med samme vind. Speilløst selger vel ganske greit i Europa også? Det forventes nok av aksjonærene at Canon kommer med speilløst i løpet av 2012. Markedet er sikkert også klart for det og Canon har nok forberedt seg på speilløst ganske lenge selv om det ikke har lekket noe konkret ennå. Det skal nok noe mer til enn det for å ta lurven av "speiløsgjengen" Mulig Canon tar lurven fra zoomkompaktkameragjengen med 1,6x crop.. Ellers så må vi ikke glemme at det finnes flere merker enn Canon (og Nikon). Eller får vi ikke lov til å prate om andre merker i denne tråden siden du bare prater om Canon, TorVilde? Endret 2. januar 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Mulig Canon tar lurven fra zoomkompaktkameragjengen med 1,6x crop.. Det er dog mulig - og produkter som Fuji XS10 får da skikkelig konkurranse. Jeg tror egentlig at G13 vil få en sensor i samme størrelse som XS10; mye fordi det er ting som tyder at det er nok for de som er i kameraets målgruppe. Ellers så må vi ikke glemme at det finnes flere merker enn Canon (og Nikon). Eller får vi ikke lov til å prate om andre merker i denne tråden siden du bare prater om Canon, TorVilde? Jeg har inntrykk at det er lov å snakke om andre merker. Men vi vet jo at det kun Canon som er interessant Endret 2. januar 2012 av tomsi42 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå