Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hjelp til fordypningsoppgave/særemne!

Anbefalte innlegg

Trenger hjelp til å finne noe å kunne ha særemne om,og evt. en problemstilling jeg kan fokusere på. Er heelt tom for ideer!

Er ikke spesielt inreressert noen spesielle bøker eller filmer, og av interesser har jeg egentlig bare hester,dans og kickboxing, så utdanner jeg meg innen IKT.

Noen som har noen gode forslag til hva som kunne interessert meg eller bare noe som er enkelt å ha om/finne informasjon om?

Vi skal ikke ha noen innlevering, kun et muntlig foredrag der vi presenterer oppgaven.

håper på noen gode forslag,takk på forhånd!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om å få deg jobb innen IKT, vil det vel være en fordel om du tar særemne om noe relevant til utdanningen? Jeg har ikke størst innsikt i IKT-fag, men såvidt meg bekjent toucher dere vel innom ganske mye forskjellig.

Hvis du ikke er særs interessert i IKT kan du jo skrive om boksing/kampsport i Norge og rundt det at det er ulovlig på profesjonelt nivå eller andre ting rundt det.

Uansett er det vel viktig at du finner en god problemstilling som du kan stille mange spørsmål til. Særemne er ikke en historiefortelling, men en liten forsmak til hvordan du eventuelt kommer til å arbeide dersom du skal ta høyere utdanning. Prøv å finn en ting du kanskje har hørt om i media nylig, eller som det har vært debatt/diskusjon rundt. IT/data/ikt er jo ganske hot-topics rundt omkring så det burde ikke være vanskelig å finne noe. Jeg vet ikke om dere lærer noe om web/webutvikling, men her er det jo et hav av temaer: nettvett, web2.0/sosiale medier osv. osv.

Om det er IKT-relatert vet jeg ikke, men et veldig hett tema om dagen er jo hacking.

Edit: Så i en annen tråd at dette er for allmenn påbygg, men at du har planer om å ta høyere utdanning. Hvis jeg var deg (dog jeg fikk aldri sjansen, måtte lage teater... :p) ville jeg nok valgt noe rettet mot videre utdanning. Ikke for det har noe å si for hvor bra du stiller, men for din egen del at du kanskje finner en litt teknisk avansert problemstilling som gir deg litt utfordringer. Hvis du skal gå informatikk/datateknikk så skal jeg love deg du får noen saftige utfordringer underveis, så å forberede seg er ikke dumt :)

Offtopic: Hvis du skal studere på bakkenteigen, så har de ikke informatikk. Da må du til UiO, Høgskolen i Østfold eller Høgskolen i Telemark (av de som er på østlandet). På HiVe har de kun informasjonssystemer og IT-ledelse og ingeniør datateknikk. Jeg gikk IS og IT-ledelse, men det er nok ganske annerledes/urelevant i forhold til IKT.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Hvis du har planer om å få deg jobb innen IKT, vil det vel være en fordel om du tar særemne om noe relevant til utdanningen? Jeg har ikke størst innsikt i IKT-fag, men såvidt meg bekjent toucher dere vel innom ganske mye forskjellig.

Hvis du ikke er særs interessert i IKT kan du jo skrive om boksing/kampsport i Norge og rundt det at det er ulovlig på profesjonelt nivå eller andre ting rundt det.

Uansett er det vel viktig at du finner en god problemstilling som du kan stille mange spørsmål til. Særemne er ikke en historiefortelling, men en liten forsmak til hvordan du eventuelt kommer til å arbeide dersom du skal ta høyere utdanning. Prøv å finn en ting du kanskje har hørt om i media nylig, eller som det har vært debatt/diskusjon rundt. IT/data/ikt er jo ganske hot-topics rundt omkring så det burde ikke være vanskelig å finne noe. Jeg vet ikke om dere lærer noe om web/webutvikling, men her er det jo et hav av temaer: nettvett, web2.0/sosiale medier osv. osv.

Om det er IKT-relatert vet jeg ikke, men et veldig hett tema om dagen er jo hacking.

Edit: Så i en annen tråd at dette er for allmenn påbygg, men at du har planer om å ta høyere utdanning. Hvis jeg var deg (dog jeg fikk aldri sjansen, måtte lage teater... :p) ville jeg nok valgt noe rettet mot videre utdanning. Ikke for det har noe å si for hvor bra du stiller, men for din egen del at du kanskje finner en litt teknisk avansert problemstilling som gir deg litt utfordringer. Hvis du skal gå informatikk/datateknikk så skal jeg love deg du får noen saftige utfordringer underveis, så å forberede seg er ikke dumt :)

Offtopic: Hvis du skal studere på bakkenteigen, så har de ikke informatikk. Da må du til UiO, Høgskolen i Østfold eller Høgskolen i Telemark (av de som er på østlandet). På HiVe har de kun informasjonssystemer og IT-ledelse og ingeniør datateknikk. Jeg gikk IS og IT-ledelse, men det er nok ganske annerledes/urelevant i forhold til IKT.

Takk for svar:) Jeg er igrunn ikke brennende interessert i IKT, men har fagbrev i IKT-servicefag og tenker enten å studere til å bli dataingeniør eller gå den Informasjonssystemer og IT ledelse på bakkenteigen for å bygge videre på utdannelsen.

Har tenkt på kanskje å skrive om data/teknologi fra før til nå eller facebook bruk hvis jeg skal ha om noe data-relatert. Har også lurt på om det kunne gått ann å hatt om hvordan en person utvikler seg i en film eller serie jeg liker. Kickboxing ideen hørtes spennende ut! Tror det er viktig for meg å ta noe som interesserer meg og som jeg kan syntes det er gøy å ha om,men syntes det er vanskelig å finne en problemstilling osv.

Så du har gått ferdig IS og IT-ledelse på bakkenteigen? Lyst til å fortelle meg litt om det? Hvordan studiet var, hva dere lærte og om jobbmulighetene i etterkant? Kan jo evt. sende det på PM her,hvis det er mulig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...