Gå til innhold

Bytte jobb i 2012?

Anbefalte innlegg

Flere der ute som skal skifte jobb dette året?

Jeg er så ekstremt dritlei av jobben min at det omtrent gir meg fysiske vemmelser.

Jeg er i forhandlinger med en ny arbeidsgiver nå,og dette går forhåpentligvis veien.

Jeg er lei av reisevei,lønnsnivå,altfor mange sjefer,repeterende arbeidsoppgaver,for mye papirarbeid,underbemmaning og generellt mas fra alle og enver.

Dette er vel typiske grunner for å slutte.Lurer på hva sjefene kommer til å si når jeg sier opp?De har ikke anelse om at det er i ferd med å skje.

Så jeg lurer egentlig på hvordan jeg bør gå frem,hva syntes dere?Skal jeg:

1.Ikke si noe som helst før den dagen jeg har fått skriftlig tilbud fra ny arbeidsgiver,og har oppsigelsen på innerlomma.Får jeg ikke den jobben likvel,så kommer det ikke til å gå lenge før jeg finner noe annet.Si opp skal jeg.Det har jeg bestemt meg for.

2.Si i fra nå,og fortelle at jeg er på utkikk etter ny jobb,er i forhandlinger(trenger ikke si med hvilket firma,enda)slik at de får bedre tid til å erstatte meg?Jeg er ikke helt sikker på at dette er så lurt,dersom det la oss si går 6 mnd før jeg får ny jobb.

Noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var i samme situasjon for litt over et år siden så kjenner meg igjen i problemet. Jeg startet på videreutdanning i stedet for ny jobb, men problemstillingen er den samme. Valgte å ikke si noe før jeg hadde fått bekreftet skoleplass, og hadde gjort det samme igjen i dag. Arbeidstaker er ikke pliktet til å gi noe forvarsel om å avslutte arbeidsforholdet så det er kun ens egen samvittighet det kommer an på.

For min del har jeg sett flere ganger hvordan det kan utspille seg i ettertid av at arbeidstaker har gitt beskjed om at man kommer til å prøve å finne ny jobb, at den veien var aldri noe alternativ for meg.

Finn ny jobb, skriv ny arbeidskontrakt med startdato etter endt oppsigelse i nåværende jobb, lever oppsigelse.

NB! Pass på at ny jobb ikke krasjer med evt. karantenetid eller andre avtaler som er vanlig nå til dags :)

Lenke til kommentar

Jeg for min del var i samme situasjon som deg på nyåret i fjor. Jeg valgte å forhandle fram ny jobb med ny arbeidsgiver uten å opplyse eksisterende arbeidsgiver. Valget ble på mange sett og vis gjort med den hensikt å ikke forårsake for mye "oppstyr" og snakkis i arbeidsmiljøet på eksisterende arbeidsplass.

Oppsigelsen ble levert den dagen nyjobben var sikret.

Det viktigste er at du forlater arbeidsplassen din med hevet rygg og bruker god retorikk samt sakelig argumentasjon for hvorfor du har valgt ny jobb. Hvor lurt det er å begrunne jobbskiftet må du selv velge, naturligvis.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Er ikke lenge siden jeg også byttet jobb, jeg holdt den forrige sjefen min løpende oppdatert. Dette satte sjefen min stor pris på da vi sammen kunne planlegge den resterende arbeidstiden min før jeg hadde sakt opp. Sjefen min fikk også tatt opp at jeg skulle slutte i flere leder-møter uten at problemene ble fikset.

Oppsigelsen min kom ikke før ny kontrakt var i havn.

Hvordan du gjør det må du nesten avgjøre selv, jeg hadde ett veldig godt forhold til sjefen min og sjefen hadde også varslet ledelsen flere måneder på forhånd om hva som antagelig kom til å skje om de ikke fikset mine problemer. Så det kom ikke akkurat som noe sjokk for noen.

Noe spesiell situasjon for min del kanskje, ettersom jeg egentlig ville fortsette i jobben og sjefen min var avhengig av å ha meg i jobben. Jeg vil nok gjøre det samme neste gang også, informere sjefen min.

Om du skal si opp snart, uansett, er det nok greit å varsle, om du er usikker men f.eks vil ta en spesifikk jobb om du får den er det kanskje greit å holde kjeft.

Om det kan gå 6 måneder fra du sier ifra til du har ny jobb blir det litt værre. Det vil variere fra person til person, hva personen gjør og hvor lett det er å ekskludere. Det tryggeste for deg er vel å ikke si noe, men det beste for arbeidsgiver er jo å si ifra.

Uansett hva du gjør, avslutt med stil, vær motivert, behold ett godt forhold til sjefene dine og kolegaer.

Lenke til kommentar

Jeg for min del var i samme situasjon som deg på nyåret i fjor. Jeg valgte å forhandle fram ny jobb med ny arbeidsgiver uten å opplyse eksisterende arbeidsgiver. Valget ble på mange sett og vis gjort med den hensikt å ikke forårsake for mye "oppstyr" og snakkis i arbeidsmiljøet på eksisterende arbeidsplass.

Oppsigelsen ble levert den dagen nyjobben var sikret.

Det viktigste er at du forlater arbeidsplassen din med hevet rygg og bruker god retorikk samt sakelig argumentasjon for hvorfor du har valgt ny jobb. Hvor lurt det er å begrunne jobbskiftet må du selv velge, naturligvis.

Lykke til.

Takk for den=)

Er i prossess med ny arbeidsgiver enda,så jeg vet foreløpig ikke noe.

Når jeg skal si opp,så kunne jeg:

1.Laget en laaang liste over de tingene som irriterer meg grønn hos gammel arbeidsgiver og levert lista til sjefen.

Men,hva er poenget,utenom å få irritasjonen blåst ut av systemet?

2.Går heller for denne:

Jeg sier opp grunnet et bedre tilbud fra arbeisgiver xxx,og nye spennende arbeidsoppgaver.Mer en det er det ikke

noe poeng å si.Hva bryr det meg hva gamle firmaet gjør,etter at jeg har sluttet?Svaret er:Kunne ikke brydd meg mindre..

Dersom jeg hadde langet ut om hvorfor jeg er så lei,så hadde det mest sannsynlig blitt sur steming,eller alternativt,så hadde det resultert i x-antall idiotiske møter med personalsjefen om "hva de kunne forbedre"(men det vet jeg andre har gjort før meg når de har sagt opp,uten at de irriterene punktene/måten å drive på har blitt forandret)

Ergo:What is the point?Ikke vil til ta til seg kritikken,slik at de som jobber der får en bedre hverdag,og ikke er det det spøtt å tjene på det for min del heller.

Kona er fin å ha istedet.Hun hører villig på klagingen min ang. leihet på jobben,og vice versa når hun er lei..

Greit å ha noen å prate med slikt om,som ikke får noen konsekvenser på jobben.

EDIT:Det er synd at arbeidsgivere som min ikke tar slik kritikk på alvor.Det er en ting dersom der er en ansatt som er misfornøyd,men i dette tilfellet er det,og har vært flere som har reagert på de samme tingene som meg.Arbeidsgivere som kun er opptatt av å glorifisere firmaet,pårope seg å være "best i klassen" samtidig som de glatt ignorerer all kritikk er egentlig lite å satse på.De arbeidsgivere som evnt.leser dette innlegget,bør tenke seg skikkelig om hvordan ansatte opplever å jobbe for dem.Sjefer glemmer at ansatte ikke tenker på de samme tingene som dem.Endel sjefer tenker kun på alt som en utgift,eller kun på firmaets interesser der og da,uten å ofre en tanke på at ansatte faktisk er tenkene mennesker som har to misjoner med å være ansatt et sted:

1-tjene penger til livets opphold

2-jobbe med noe som interesserer dem.

Ansatte jobber ikke et sted for å være gem med et firma.Det er nok ekstremt sjelden..

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Er ikke lenge siden jeg også byttet jobb, jeg holdt den forrige sjefen min løpende oppdatert. Dette satte sjefen min stor pris på da vi sammen kunne planlegge den resterende arbeidstiden min før jeg hadde sakt opp. Sjefen min fikk også tatt opp at jeg skulle slutte i flere leder-møter uten at problemene ble fikset.

Oppsigelsen min kom ikke før ny kontrakt var i havn.

Hvordan du gjør det må du nesten avgjøre selv, jeg hadde ett veldig godt forhold til sjefen min og sjefen hadde også varslet ledelsen flere måneder på forhånd om hva som antagelig kom til å skje om de ikke fikset mine problemer. Så det kom ikke akkurat som noe sjokk for noen.

Noe spesiell situasjon for min del kanskje, ettersom jeg egentlig ville fortsette i jobben og sjefen min var avhengig av å ha meg i jobben. Jeg vil nok gjøre det samme neste gang også, informere sjefen min.

Om du skal si opp snart, uansett, er det nok greit å varsle, om du er usikker men f.eks vil ta en spesifikk jobb om du får den er det kanskje greit å holde kjeft.

Om det kan gå 6 måneder fra du sier ifra til du har ny jobb blir det litt værre. Det vil variere fra person til person, hva personen gjør og hvor lett det er å ekskludere. Det tryggeste for deg er vel å ikke si noe, men det beste for arbeidsgiver er jo å si ifra.

Uansett hva du gjør, avslutt med stil, vær motivert, behold ett godt forhold til sjefene dine og kolegaer.

Avslutte med stil skal jeg selvsagt.Det er dumt å brenne broer når man har jobbet et sted i ganske lang tid.Man kan få bruk for personer der senere i livet.Ikke alle er idioter der heller,men noen er..

Det er opp til dem hvordan de ønsker dette.Jeg skal gjøre jobben min ut oppsigelsestiden,men dersom de ønsker å lage kvalme,så gidder jeg ikke å smiske med dem heller.

Et annet sted jeg jobbet,laget avd sjefen min mest mulig problemer før jeg sluttet.Det tjente han ikke mye på,for å si det sånn=)

Lenke til kommentar

Du bør nok ikke si opp i din nåværende jobb før du har en ny. Du må jo fortelle din nye arbeidsgiver at du har oppsigelsestid, og ikke kan tiltre før den er utgått.

Tror du misforsto litt.

Skal ikke si opp FØR jeg har signert med ny arbeidsgiver.

Det jeg vurderte,var å fortelle eksisterene arbeidsgiver at jeg har tenkt til å finne meg ny jobb,og at det kanskje kan skje snart,eller om noen mnd.

Egentlig bare for å få igang gamlejobben med å finne en erstatter til meg tidligere.Kunne jo hende det var noe å tjene på det for meg,i form av kortere oppsigelsestid.

Men jeg har siden bestemt at jeg lar være å si noe om dette før den dagen jeg faktisk sier opp.Det kan jo fort bli kleint hele situasjonen,dersom det går lang tid før jeg finner ny jobb.

Ingen garantier for at de jeg er i kontakt med nå,ansetter meg.Det vet man aldri 100% før man har skriftlig tilbud i hende.

Endret av ArkArk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...