Gå til innhold

Hvordan gå opp i vekt?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jepp det jeg også mener... har merket at matinntaket mitt har direkte sammenheng med hvor mye jeg beveger meg! så er en ide for trådstarter og komme seg opp og ut, bort fra tven, pcen, leksene eller hva han driver med :) alle har tid, handler bare om prioritering.. som sagt tidligere fører dette til ny muskelmasse og ikke fett..

Lenke til kommentar

Plasma Creatine Monohydrate har best effekt...

Du har bare alle svar liggende rett i hånden din. Har du ikke? Har du noen gang tenkt over at dem alltid ikke er rette?

Til personen som spurte; Forskjellige produkter har forskjellige virkninger på forskjellige folk. Det ene kan passe deg kjempebra, det andre kan passe deg noe dårligere.

Den er grei! Fint med en ekstra bekreftelse. :p

Lenke til kommentar

Spis mindre, oftere.

Lurt ved vektreduksjon, ikke så lurt ved vektoppgang.

Vel jeg mener ikke spis èn rosin hver 2 time :p OP spiser sikkert som "vanlige" folk. 3 måltid dagen, 2-3 porsjoner til middag. Hvis man spiser f.eks 150g kjøtt + carbs hver 2-3 time vil man fin kunne gå opp i vekt da totalen per dag vil være mye mer enn 3 måltid.

Lenke til kommentar

Spis mer... og oftere!

Det er min måte ihvertfall, trener og spiser som en helt. Har gått opp 5 kg på to mnd. med styrketrening to-tre ganger i uka.

Fortsatt ikke klart å spise nok til å legge på meg noe særlig fett riktignok.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Spis mindre, oftere.

Lurt ved vektreduksjon, ikke så lurt ved vektoppgang.

Vel jeg mener ikke spis èn rosin hver 2 time :p OP spiser sikkert som "vanlige" folk. 3 måltid dagen, 2-3 porsjoner til middag. Hvis man spiser f.eks 150g kjøtt + carbs hver 2-3 time vil man fin kunne gå opp i vekt da totalen per dag vil være mye mer enn 3 måltid.

Spiser dessverre 1 porsjon til middag. Jeg klarer ihvertfall ikke å spise hver 2-3. time, er vel fortsatt mett fra siste måltid.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke greier å spise oftere så prøv og spis massevis når du blir sulten!

Nei. Dette bidrar til å ødelegge matrutinene ytterligere. Det du kan oppnå er å venne kroppen til få måltider, og dermed være mett mesteparten av dagen. Var en periode jeg var kronisk mett i et par dager, fikk nesten ikke i meg mat. Legen forklarte at kroppen går inn i en "fase" om du vil, for å klare seg på få måltider. På samme måte som i "krisetider" og matmangel. (Selvfølgelig av liten skala)

Eksboks:

Prøv å spise små mellommåltid for å øke forbrenningen slik at kroppen venner seg sakte men sikkert til flere måltider om dagen. Deretter kan du øke mengden etterhvert. Å gjøre ting med måte gir best progressjon, og resultater. Unngå kaffe, og gjerne også brus. Kaffe har dårlig effekt på magen til mange, og kan gjøre så du føler deg mett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det høres ganske bra ut, og mye enklere å få til enn å spise mer pr. måltid.

Jeg kan kun snakke utifra personlige erfaringer. Og dette området har vært en livslang skolegang for meg.

Ting som fungerte for meg:

- Søvn. Har en forbausende sammenheng med inntak av mat for min del. Sover jeg lite spiser jeg lite, og omvendt. Dette er individuelt

- Unngå kaffe, og andre koffeindrikker.

- Weightgainer. Som beskrevet ovenfor er dette en gavepakke i form av kalorier. Kan gi deg den nødvendige boosten du trenger. (Det kreves egentlig at du trener styrke for å unngå at det legger seg som fett på buken. Det er her det samles først. )

- Rutine i matvanene. Alfa omega. Du kjenner garantert at du gradvis blir mer sulten for hver dag som går. Og som sagt: begynn med små mellommåltid når du har mulighet. Ikke press deg i starten, bedre at du får i deg noe, enn ingenting. Ta det gradvis derfra. Det at forbrenningen øker er kun positivt, fordi det gir deg mer matlyst. Forbrenningen vil aldri bli høy nok til å gå ned i vekt av å spise. (med mindre du spiser ekstremt lite hvert måltid, men da er det igjen mengden som avgjør vekten.)

- Trening. Det du ikke ville høre, men dog et viktig moment. All fysisk aktivitet er med på å øke forbrenningen, her er styrketrening bedre enn kondisjon og utholdenhet, fordi du forbrenner mindre. Dette vil i tillegg gjøre at vekten øker sammen med muskelmassen. Nok en gang: du trenger ikke kjøpe deg abonnement på et helsestudio. Hjemmetrening fungerer utmerket, og du slipper samlebånds-musikken over anlegget. Gjør også dette gradvis.

- Gjør dette til et prosjekt! Lag grafer i excel for eksempel, noter vekten din hver dag, og gjerne notater for å se hvilke metoder som gir best effekt. Dette fungerer som en motivasjonsfaktor, og gjør at du får ekstra kjennskap til hvordan kroppen din fungerer. Dette hjalp veldig for meg, da det ble noe lærerikt og morsomt over det.

- Lag gjerne en matplan. Noter ned hva du kunne tenke deg til frokost, lunsj,middag kvelds og mellommåltider. Når du har oversikten kan du jo være fleksibel og variere, så lenge det dekker det nødvendige kalori-inntaket.

-Unngå kjedelig mat. Matprat.no har fine oppskrifter. Det værste jeg gjorde var å spise tørre brødskiver med kokt skinke. Det smaker ikke godt og gjør at jeg mister motivasjonen, dermed får jeg også i meg mindre. Hva med å bytte ut brødskivene med pitabrød fylt med skinke, ost, frisk salat og dressing? Mulighetene er mange.

- Vær bevisst! Unngå å sluntre unna! Gi deg selv en uke der du lover deg selv å følge planen. Da ser du små resultater på vekttallet, og vet at det du gjør gir effekt. Ergo mer motivasjon til å fullføre!

Masse lykke til! Jeg tror du spikrer denne :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...