Gå til innhold

Forstørring av bilder

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har noen GAMLE bilder; dvs tatt fra tiden mellom 70-tallet og 90-tallet. Bildene er i vanlige standardstørrelser; ca. 15 cm x 10 cm.

Jeg har lyst til å få disse forstørret for å henge på veggene rundt i huset som de gode minner de er...

1) Noen som vet hvilke butikker som kan gjøre dette relativt raskt og for en billig penge?

Det er omtrent 10 bilder jeg trenger å forstørre, sånn rundt str. 30 cm på hver side...

2)Og forresten; noen som vet om slike forstørringsprosesser gjør skader på originalbildene? Bildene har en ekstremt høy personlig verdi for meg, og har bare EN kopi og detter originalbildene; vil ikke ha skade på dem...?

3) er det også mulig å få noen av bildene forstøret i svart-hvitt selv om originalene er i farger?

Takker på forhånd for alle råd og tips! Del gjerne erfaringer om best butikk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tilgang til et godt kompaktkamera kan du gjøre det selv, legg bildene på et ensfarget underlag ved siden av et vindu i dagslys med igjentrukket hvite gardiner så du ikke får gjenskinn i bildene og holdt kameraet vinkelrett over et og et bilde på nær-grensen til kameraet med beste oppløsning, det aller beste er hvis du har tilgang til et stativ så du slipper bevegelser i kameraet.

Edit:dette bildet har gjennomgått denne prosessen, re-fotografert av min gamle tante på over 60år :)

Originalbildet er tatt på midten av 60 talet i svart hvitt.

post-151946-0-71533100-1325458942_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har du tilgang på en skanner så kan du skanne dem selv. Det er tryggere enn å levere fra deg original bildene.

Fikse på dem i et redigerings program. Eventuelt levere filen til en fotobutikk og få dem printet på A4 (210 × 297mm) eller A3 (297 × 420mm) format.

Lenke til kommentar

Som allerede nevnt av andre kan du avfotografere selv, eventuelt scanne. En fotobutkk kan sikkert også få det ordnet, både forstørrelse og til svart hvit.

Merk at slike forstørrelser fort vil få dårlig kavalitet da det er begrenset hvor mye større du kan lage et bilde uten at det ser "uskarpt" ut. Så lenge du bare ser det på litt avstand vil en moderat forstørrelse se OK ut.

Har du noen mulighet for å finne negativene kan du få bedre resultat med å starte med disse.

Lenke til kommentar

Hei alle, og takk for svar ;)

Jeg er ikke særlig flink til å ta bilder, ei heller til redigering/programvarebruk på data selv. Derfor trenger jeg å få gjort det hos noen andre...

Primary concern er kun at bildene blir ødelagt; jeg har ikke negativene heller...

Lenke til kommentar

Primary concern er kun at bildene blir ødelagt; jeg har ikke negativene heller...

Verken scanning eller avfotografering kan skade bildene i seg selv. Det er klart at det alltid er en viss rissiko ved å levere fra seg originalene og uhell kan skje. Men fotobutikker håndterer vel millinoer av bilder i året og det er ekstremt sjeldent at noe går galt.

Hvis du vil være helt sikker kan du jo høre med bekjente om det er noen som kan litt om avfotografering eller scanning. Det er ikke veldig avanserte kunnskaper som skal til. Det går også an å spørre her på forumet om det er noen som bor i ditt område og kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...