Gå til innhold

USB-kontrolleren kneler, desktop låser seg og disker frakobles. Skyldes ext4?

Anbefalte innlegg

Jeg skal prøve å beskrive problemet mitt så godt som mulig, men håper at dere kan lede meg litt i feilsøkingen og etterlyse informasjonen som trengs.

Jeg har en "server", en Dell Studio XPS som kjører Ubuntu 11.10 X64. Denne har 3 stk eksterne disker tilkoblet (WD 2TB Elements), og disse deles på nettverket ved hjelp av NFS (se vedlegg exports). Jeg tror disse monteres korrekt i fstab, men ta gjerne en kikk.

Denne PC'en står på døgnet rundt, men i det siste opplever jeg at av når vi strømmer video på andre maskiner (som også kjører 11.10 x64 og bruker XBMC) fra server, så låser serveren seg. Det vil si, desktopen slutter å svare (både mus og tastatur), og disken som innehar innholdet vi ser på i det øyeblikket blir avmontert. Når det er sagt, så ser det ut til å være relatert til USB-kontrolleren (spekulasjon), da klokken på serveren fortsetter å tikke, og når jeg trykker fysisk på power-knappen på serveren, så kommer dialogboksen om avslutting opp. Venter jeg så i ett minutt, så går maskinen av som normalt.

Feilsøking på dette nivået har jeg ikke erfaring nok til, men jeg har kikket på syslog og gjort litt research basert på det jeg ser der. Derfor har jeg bl.a gjort om to av diskene til ext2. Utsnitt av syslog er også vedlagt.

Dette er mildt sagt frustrerende. Oppsettet mitt er jeg veldig fornøyd med, hadde det bare fungert optimalt. Er det så enkelt som at ext4 er problemet?

Jeg håper dere kan hjelpe meg med dette. Her er resultater av lsusb:

Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 002 Device 002: ID 8087:0020 Intel Corp. Integrated Rate Matching Hub
Bus 001 Device 003: ID 046d:c52b Logitech, Inc. Unifying Receiver
Bus 001 Device 004: ID 1058:1021 Western Digital Technologies, Inc. Elements 2TB
Bus 001 Device 005: ID 046d:c525 Logitech, Inc. MX Revolution Cordless Mouse
Bus 001 Device 006: ID 1058:1021 Western Digital Technologies, Inc. Elements 2TB
Bus 002 Device 003: ID 18e3:9106 Fitipower Integrated Technology Inc 
Bus 002 Device 004: ID 1058:1021 Western Digital Technologies, Inc. Elements 2TB

Edit Og dette:

"Jan 1 22:50:11 Base demond: [P:1777 T:2050389824] src/discovery.c : 158 getHidDevices -- failed in opening HIDDEV file: /dev/hid/usb/hiddev2. No such file or directory:"

har jeg funnet ut er driveren til skriveren som poller usb-enheter. Jeg har prøvd å avslutte prosessen, men problemet eksisterer fremdeles. Selv om det ikke er pent i loggen, har jeg kommet frem til at det ikke har skyld.

exports.txt

fstab.txt

syslog.txt

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som om du har et driver eller hardware problem. Begge kan være krevende å feilsøke. En annen mulighet er ustabilt nett, NFS er ikke spesielt glad i det.

Punkt en er vel å sjekke logger. Kanskje dmesg gir deg et hint om driver eller hardware som ikke oppfører seg?

Har du sjekket diskene med smartctl slik at vi kan utelukke at det er en disk som holder på å ta kvelden? ref. https://help.ubuntu.com/community/Smartmontools

En relativt enkel ting du kan undersøke er å dele ut mappene med Samba istedet, den er gjerne mer tolerant hvis du har et ustabilt nett.

Ellers er det å flytte diskene over på en annen maskin, og se om de deles ut stabilt da. Hvis det funker, så kan du jo flytte diskene tilbake, og begynne feilsøkingen på hardware der. Kan godt gi deg innspill til det hvis du ender opp der.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekket en del logger, og kjørte fsck i går hvorpå alle diskene var clean etter den var fullført. Ellers er det kablet nett mellom alle maskinene. Mulig at én av kablene er dårlige, men det vil vise seg når NAS er mottatt og konfigurert.

Hvis ikke, så skal jeg prøve samba og andre maskiner, dog det virker som om det er litt vilkårlig når tid det skjer.

Takk for interessen.

Lenke til kommentar

Det blir for tilfeldig til at det kan være USB-kablene. Det er kun disken som vi strømmer innhold fra i dét øyeblikket, og det har skjedd med alle 3 diskene. Ingen av dem vises med S.M.A.R.T-feil heller.

Det kan være fordi jeg ikke hadde kjørt fsck på en stund, men mener jeg har prøvd det før. Nå har jeg akkurat hentet NAS'en, så får vi se hvordan det går :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...