Gå til innhold

Andre tider - Bli uavhengig av dagens samfunn

Anbefalte innlegg

Det er ikke mange som tenker på at det kan bli andre tider i Norge. Tiden vi lever i nå kommer ikke til å vare evig og det kan bli tøffere tider her i Norge også. Vi må ikke glemme at Norge er også en del av verden selv om vi sitter trygt her på berget og bare blir mer og mer naive for hver dag og hvert eneste år som går. Det er ingen som vet hva som kan skje i fremtiden men det er heller ikke så mye å spekulere på da ingen vet hva som kan skje fremover. Alle lever sine egne liv og tenker lite på det som skjer andre steder i verden.

Det jeg mener er at det kan skje noe som ingen var forberedt på som ingen kunne tru kunne hende og det har skjedd før i menneskets historie men også i vår tid.

Selvfølgelig så har vi et lite forsvar, vi er medlem av NATO osv men det betyr ikke at det ikke kan bli krig her i Norge også.

Nye former for ulykker, terror, naturkatastrofer, matmangel, korrupsjon, kriminalitet er alle samfunnsmessige trusler og i 2011 så bør vi nordmenn ha lært hvor sårbart systemet er for uforutsette og plutselige hendelser.

Det jeg lærte av 22. Juli er å være redd før det skjer noe og ikke etterpå. Tenke på hvor moden tiden er for nye overrasskelser men absolutt alle viste redsel etter 22. juli. Det jeg gjorde var å ta det med ro etter terroren. Jeg visste at tiden var overmoden for en større terrorhendelse. Ikke nødvendigvis akkurat her i Norge men jeg visste at det kom til å skje noe i Skandinavia når folk forventet det minst.

Fremtid kan ingen være helt sikker på og det har fått meg til å starte en prosess hvor jeg trener meg opp til å leve uavhengig av dagens samfunn.

Personlig så har jeg brukt de siste årene til å trene på vanskelige situasjoner som å være hjemløs, sulte, skaffe mat og være helt uavhengig av samfunnet for å leve. Mens jeg har trent på det så har jeg samtidig måtte trene på utholdenhet, smidighet, takle psykisk press, bli sterkere fysisk og rett og slett hatt mitt eget millitær opplegg for å bli en person som kan bistå mest mulig om det skulle skje noe (jeg fikk ikke lov til å utføre førstegangstjenesten). Det har gitt meg unike egenskaper som få andre mennesker har i vårt samfunn. Dette har jeg gjort fordi de siste årene så har jeg hatt svært mye tid til overs, arbeidsledig og jeg har også en stor interesse for friluftsliv og utviklet meg til kanten av det ekstreme. Jeg har gjort dette alene da jeg ikke kjenner noen som skjønte poenget med det jeg gjorde og folk er rett og slett late.

Det er jo ikke bare derfor jeg gjør dette men som sagt så elsker jeg å være ute og så langt så har prosessen gjort meg til en hardbarka friluftsmann med flere særegenskaper. Også for å bruke tiden som jeg er arbeidsledig til noe annet enn å bare sitte på nettet og spille dataspill. Jeg er en veldig allsidig person.

Dersom flere hadde gjort som meg så hadde alt vært mye lettere å takle under katastrofer som er sårbart for samfunnet.

Ved å gjøre dette så får man også mer kunnskaper og blir automatisk mer kreativ ved å sette seg i situasjoner hvor det virkelig gjelder og det ikke er noen kjære mor. Lars Monsen er en av mine store forbilder men det er ikke han som har gitt meg inspirasjon. Jeg trenger ingen inspirasjon til å vite hva som er best og det jeg har gjort er best for meg selv og forhåpentligvis for andre mennesker en eller annen gang.

Det jeg vil med denne tråden er å oppfordre folk til å bli mer uavhengige av dagens samfunn i ubestemt tidsrom. Ikke bare derfor men det er også sunt. Det gir bedre helse og det kan redde liv om flere hadde bedre trening og mer kunnskap om det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg lærte av 22. Juli er å være redd før det skjer noe og ikke etterpå. Tenke på hvor moden tiden er for nye overrasskelser men absolutt alle viste redsel etter 22. juli. Det jeg gjorde var å ta det med ro etter terroren. Jeg visste at tiden var overmoden for en større terrorhendelse. Ikke nødvendigvis akkurat her i Norge men jeg visste at det kom til å skje noe i Skandinavia når folk forventet det minst.

Det hjelper INGEN å gå å være redd for alt som KAN skje.

Det finnes bare en måte å bekjempe terrorisme innenfra, og det er å bekjempe kilden til at dette oppstår, og å skape et bedre samfunn med færre løgner, mindre frykt og mindre undertrykkelse.

Det finnes alltid gærninger, og det er rett og slett ingenting man kan gjøre med det om de er flinke nok, det finnes grenser for hva et godt samfunn kan gjøre for å begrense slikt.

Eneste måten er å gå helt 1984 på samfunnet, men man vil aldri kunne kontrollere absolutt alt.

Lenke til kommentar

Det finnes bare en måte å bekjempe terrorisme innenfra, og det er å bekjempe kilden til at dette oppstår, og å skape et bedre samfunn med færre løgner, mindre frykt og mindre undertrykkelse.

Det finnes alltid gærninger, og det er rett og slett ingenting man kan gjøre med det om de er flinke nok, det finnes grenser for hva et godt samfunn kan gjøre for å begrense slikt.

Eneste måten er å gå helt 1984 på samfunnet, men man vil aldri kunne kontrollere absolutt alt.

For det første så var ikke det hovedtema i denn tråden og du misforstår. Leste du hele innlegget? Eller hengte du deg opp i det?

Ja, og det vet alle. Slik er det med alle problemer. Det er det som skaper grunnlag som må bekjempes men det skjer ikke i vår levetid så derfor så er det greit å forbrede seg.

Eksempel:

Skal man få folk til å slutte å bygge trehus for å spare skogen så må man slutte å hogge den ned. For å slutte å hogge den ned så må man hindre at folk får verktøy til det. For å hindre folk i få tak i verktøy så må man hindre at det blir produsert. Men da er problemet: et verktøy kan brukes til å sage ned 10.000 trær så derfor så er det ikke bare å fjerne grunnlaget og forvente forandring med en gang. Det tar lang tid og før den prosessen er over så kan hele skogen ødelegges.

Det finnes alltid gærninger ja men dersom det hadde blitt slik som alle skulle ha det til i første dagene etter 22. Juli så skulle det bli mer åpenhet, kjærlighet, demokrati og ingen skulle føle seg avvist og det skulle også gjøre det lettere å luke skjevhetene ut av samfunnet. Men ingenting har skjedd. Alt er som før for de som ikke er direkte berørt. Så hvis samfunnet generelt kunne åpne seg litt mer så hadde det ikke kostet så mye å luke ut gærninger. Alle individer i samfunnet har et ansvar og jeg tar mitt ansvar ved å trene på måten jeg gjør og få andre til å forbrede seg og tenke nytt.

Grunnen til at jeg måtte dra frem et eksempel som det jeg gjør er at jeg vil gjøre det lettere å forstå det jeg mener og jeg er dritt lei av at folk ikke forstår det jeg mener og at det bare skal være misforståelser.

Jeg vet ikke hva du og andre folk tror om meg men det er nok veldig mye rart. Jeg er ikke så unormal som det kanskje høres ut som. Det er heller dere som ligger å sover og det er ikke lett å våkne opp og prøve noe nytt i et ellers velfungerende liv men når det først skjer noe i verden så er det greit å være mer kunnskapsrik og så lite avhengig som mulig.

Lenke til kommentar

Skal man få folk til å slutte å bygge trehus for å spare skogen så må man slutte å hogge den ned. For å slutte å hogge den ned så må man hindre at folk får verktøy til det. For å hindre folk i få tak i verktøy så må man hindre at det blir produsert. Men da er problemet: et verktøy kan brukes til å sage ned 10.000 trær så derfor så er det ikke bare å fjerne grunnlaget og forvente forandring med en gang. Det tar lang tid og før den prosessen er over så kan hele skogen ødelegges.

For å få folk til å slutte å hogge ned skogen må man tilby et alternativt byggmateriale.

De fleste andre har bedre ting å drive med, f.eks å jobbe, istedenfor å snylte på samfunnet og så sitte og argumentere over hvor dårlig det er.

Lenke til kommentar

For å få folk til å slutte å hogge ned skogen må man tilby et alternativt byggmateriale.

De fleste andre har bedre ting å drive med, f.eks å jobbe, istedenfor å snylte på samfunnet og så sitte og argumentere over hvor dårlig det er.

Nå er det andre gang du misforstår. Hvis du tyder eksempelet korrekt så betyr det at verktøy er våpen og det er det som er de "onde menneskers" verktøy. Trærne er altså mennesker og det er de vi skal bevare og beskytte mot trusler.

Klarte du å forstå det nå da?

Jeg sier ikke at samfunnet er dårlig. Jeg mener bare at det kan bli bedre om folk gjorde mer. Og det at du har "bedre" ting å drive med har ingenting med tråden å gjøre.

Det jeg mener er det beste for alle. Og jo mer tid til overs jo mer får man ut av den tiden jo bedre er det. Tror du at det du driver med er så mye mer viktig for samfunnet enn det jeg driver med?

Lenke til kommentar

Om alle skulle bruke tiden sin på å forberede seg på dommedag slik du gjør hadde ingenting blitt gjort, så ja, jeg mener at det å yte arbeid i samfunnet er mer produktivt enn å forberede seg på dommedag.

Om man så velger å bruke fritiden sin på å være ute i skogen eller å sitte på ræva har rimelig lite å si, da tilstandene som ville oppstått om f.eks strømmen skulle forsvinne permanent vil føre til tilstander som er såpass kaotiske at det vil være et voldsomt ressursforbruk på å forberede seg på det.

Man kan ikke bruke hele dagen hver dag på øvelse til dommedag.

Lenke til kommentar

Om alle skulle bruke tiden sin på å forberede seg på dommedag slik du gjør hadde ingenting blitt gjort, så ja, jeg mener at det å yte arbeid i samfunnet er mer produktivt enn å forberede seg på dommedag.

Om man så velger å bruke fritiden sin på å være ute i skogen eller å sitte på ræva har rimelig lite å si, da tilstandene som ville oppstått om f.eks strømmen skulle forsvinne permanent vil føre til tilstander som er såpass kaotiske at det vil være et voldsomt ressursforbruk på å forberede seg på det.

Man kan ikke bruke hele dagen hver dag på øvelse til dommedag.

Nå må du slutte å ignorere og bare svare på det du vil selv.

Skjønte du det eller ikke? jeg tror ikke du skjønte det og nå for tredje gang viser du tydelig at du ikke har forstått førsteposten eller at du ikke har lest skikkelig og dermed så misforstår du meg... Igjen! -.-

Jeg er arbeidsledig med stor interesse for friluftsliv og reise og samtidig som jeg gjør noe som jeg liker så bruker jeg det til å trene opp egenskaper som ikke så mange andre har. Jeg tviler på du hadde takla å bli hjemløs men det har du aldri tenkt på før.

Du får det til å høres ut som om det er noe jeg driver med hver dag. Men det er ikke det. Det er bare når jeg er på tur og jeg er relativt ofte ute på tur og jeg liker å få mest mulig ut av livet. Den styrken jeg har klart å oppnå ved det jeg har gjort til nå er en styrke som jeg kan bruke til å fortsette og det mye lettere så jeg kan være en mentor for andre mennesker under en eventuell krise. Jeg går ikke å er redd for det hver dag og jeg tenker ikke på dommedag hver dag. Det er svært sjeldent.

Det jeg har gjort har forresten ikke kosta meg noe som helst så det er ingenting jeg ofrer. Hvis strømmen går så er det veldig greit med kunnskaper om å leve uten strøm og mye friluftsliv og lange turer gir akkurat det. Men du vil kanskje ikke ha muligheten til å ha det bra selv om strømmen går permanent for det er ingen selvfølge.

Jeg hadde vært arbeidsledig uansett. Det jeg har gjort vil også gjøre det lettere for meg å få et nytt arbeid da det mest sannsynlig blir et fysisk arbeid. Da er jeg godt trent og får lite problemer i starten. Men glir rett inn.

Høres ut som du ikke har vært ute og brukt kroppen din noen gang i hele ditt liv så jeg skjønner at det er svært vanskelig for deg å forstå det jeg mener. Det er ikke lett.

Lenke til kommentar

Jeg hadde fint håndtert å bli hjemløs, jeg kan fint overleve ute en stund, og har også gjort dette flere ganger.

Det store problemet du har med "misforståelser" er at du automatisk antar at du er den eneste som kan klare seg selv.

Nei, men jeg vet at mange hadde fått problemer. Det er flere enn bare du og meg selv om det bare er du som er tøff nok til å ta diskusjonen så langt.

Kjempefint at du også kan det men hvis du gjør det mer så vil du også forstå enda mer. Grunnen til at jeg har vært "hjemløs" er at jeg har en veldig komplisert livs-situasjon og jeg liker å stikke av og etterhvert så fant jeg ut at jeg liker friluftsliv og jeg ville finne ut mer om hvordan jeg skulle klare meg uavhengig av andre i samfunnet og da har jeg bygget opp kunnskaper og samtidig fått god trening og det jeg har kommet fram til er at jeg kan bruke mine nye egenskaper til å hjelpe til og klare meg selv om det skjer noe galt som ødelegger samfunnet. Ikke bare samfunnet men hva et samfunn er avhengig av, altså infrastruktur og tjenester. Derfor så kan jeg også være til nytte ved å veilede folk for det er ikke alle som hadde klart seg like godt som du og meg.

Ingen vet hva som skjer i fremtiden så det gjør ingenting å ha slike egenskaper for ingen kan ta det som en selvfølge at verden skal fortsette slik som i dag resten av vår levetid. Og jeg mener ikke at alle skal tenke på det hele tiden osv. Det jeg vil er å få folk til å forstå det og da er det gjerne fler som gjør som meg.

Lenke til kommentar

Da begynner vi å bli mer på linje, førsteposten din virker i overkant.. ekstrem.

At alle bør komme seg mer ut og lære seg at det finnes en verden utenfor det som pappa betaler for er utvilsomt. Jeg har vokst opp i en av norges rikeste kommuner, og de fleste ungdommene hadde ikke klart seg 10 minutter uten mobiltelefon og moteklær.

Likevel så ser jeg en veldig stor endring hos de som flytter ut på egenhånd. De som flytter ut og får masse hjelp fra foreldre hele tiden forblir de samme, men de som faktisk skaffer seg jobb og et sted å bo endrer seg ganske mye.

Tingen er at i en nødsituasjon så vil man mest sannsynlig ikke ende opp alene, så lenge man kommer i kontakt med noen som er litt dreven, så er det fort gjort å samle seg sammen litt. At vi trenger flere slike potensielle nøkkelpersoner kanskje stemmer.

Likevel er jeg ikke fullt så pessimistisk som deg i forhold til hva folk flest hadde fått til i en kritisk situasjon. Nesten uansett hva som skulle treffe oss vil vi faktisk ha en god stund å forberede oss på. Dessuten tror jeg de fleste som har prøvd å ta toget i rushtrafikken allerede er ferdig rustet for en krigssituasjon (en liten spøk på slutten)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noe mennesker har vist gjennom historien at de takler bra, så er det endring. Mennesker er unikt tilpasningsdyktige. De fleste vil kunne kastes ut av sin vante tilværelse og klare seg bra. Det tar ikke mange dager for en ny rekrutt å tilpasse seg et militært liv. Det har jeg forsåvidt vært gjennom selv i mindre ekstrem grad. Det tar ikke lang tid å bli vant med en ny skole eller en ny livssituasjon (utflyttet etc.). På samme måte vil de fleste klare seg helt ok dersom de blir kastet ut til å leve i skogen. Man lærer hvordan man overlever før det er gått lang nok tid til at man dør. Det gjelder i de fleste situasjoner. I dag er jeg avhengig av samfunnet rundt meg, men jeg er sikker på at jeg vil bestå selv om samfunnet forsvinner i morgen.

Lenke til kommentar

Jeg har vært "hjemløs" i både by og skog i lange perioder på opp til flere måneder og jeg vet hva det innebærer. Jeg tviler på at "The Grand Vizier" har så mye greie på hva det innebærer. Eller så har du faktisk litt peiling.

Til opplysning så diskuterer jeg "Sannheten om Nord-Korea" og da spør jeg hvorfor har ikke de som lever der eller i Afrika klart å tilpasse seg om det er så lett å tilpasse seg?

De fleste hadde daua.

Kunnskap er det som setter grunnlaget for hvor kreativt et individ kan være og lære seg å gjøre ting uten verktøy og ikke fryse, skaffe seg mat osv uavhengig av dagens samfunn er det få som hadde klart over lengre perioder uten erfaring.

Jeg ser på meg selv så sterk at jeg hadde takla det meste og i tillegg hjelpe andre som trenger det.

Lenke til kommentar

Det er klart at det er bedre jo flere i samfunnet som kan klare seg i ekstreme situasjoner, men på den annen side så har de fleste ikke tid til å drive med slik, og samfunnet har ikke råd til at folk tar seg flere år fri for å overleve i skogen. Dette er kanskje en av de negative tingene med at verneplikten på mange måter er avskaffet, mange av oss har vert gjennom ganske hard trening med tanke på overlevelse under vanskelige forhold og med minimale hjelpemidler, men disse blir det stadig færre av. Jeg tror nok vi på mange måter skaper mennesker som er hjelpeløse i en krisesituasjon og når problemer oppstår vil vente på at noen skal komme og redde dem. Desverre

Lenke til kommentar

Jeg vil oppfordre folk til å ha et lite nødlager med forsyninger og forsøke å utelukkende leve av dette i korte perioder som en eventuell forberedelse. Det er folk her til lands som har måttet leve uten strøm i over en uke nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er klart at det er bedre jo flere i samfunnet som kan klare seg i ekstreme situasjoner, men på den annen side så har de fleste ikke tid til å drive med slik, og samfunnet har ikke råd til at folk tar seg flere år fri for å overleve i skogen. Dette er kanskje en av de negative tingene med at verneplikten på mange måter er avskaffet, mange av oss har vert gjennom ganske hard trening med tanke på overlevelse under vanskelige forhold og med minimale hjelpemidler, men disse blir det stadig færre av. Jeg tror nok vi på mange måter skaper mennesker som er hjelpeløse i en krisesituasjon og når problemer oppstår vil vente på at noen skal komme og redde dem. Desverre

Ikke det jeg mener. Jeg hadde tiden uansett og jeg ville få noe ut av tiden jeg hadde til overs. Det er faktisk noe alle som er arbeidsledige i Norge kunne ha gjort for å gi seg selv noe og samtidig bli sterkere og dermed så skaper vi i felleskap et sterkere og hardere samfunn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...