Gå til innhold

Lektorutdanning på NTNU?

whatev3r

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tnekt en del på lektorutdanning i samfunnsfag på NTNU, og lurer på om noen kan dele erfaringer angående lektorutdanning generelt? Hvordan jobber dere (mye individuelt eller mye gruppearbeid?), og er det veldig vanskelig dersom man ikke har vært ekstremt samfunnsengasjert tidligere? Dessuten lurer jeg litt på hvordan det er å gå på universitet i forhold til høyskole med tanke på oversikt, tilgang til hjelp og og veiledning?

Endret av whatev3r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, Jeg studerer ikke lektor selv, men har litt kjennskaper til lektorprogrammet, spesielt sosiologifagene på NTNU.

Pensum leses på egenhånd, hvor mye dette er varierer, men ca 2000 sider semesteret.Undervisning er i store forelesningssaler og der er det ca to forelesninger i uka pr. fag. I tillegg er det gruppeundervisning hvor du og opptil 29 andre sitter å jobber med relevante oppgaver og diskuterer emnene i faget med en erfaren student som veileder. Dette er somregel flinke studenter som er interessert i å veilede studentene faglig. Professorer har en lite med å gjøre de første årene. Hvert semester skal det i tillegg leveres inn en eller tre oppgaver (dette varierer fra fag til fag).

Det er med andre ord veldig mye alenetid på universitetet, MEN jeg tror dere som er lektorstudenter får litt mer oppfølging, slik at det blir lettere å samarbeide - noe som absolutt er en fordel!

Jo mer du kan, jo lettere er det, men overgangen fra vgs til universitet er stor uansett! Jeg er en veldig flink student og har tatt de fleste fagene du kommer til å ta, men jeg er elendig på å lese aviser og ikke spesielt opptatt av politikk. Jeg er derimot veldig interresert i hvordan mennesker er, og hvorfor mennesker oppfører seg forskjellig. Både sosiologi og statsvitenskap er VIDE emner, og hvor fokuset ligger varierer fra fag til fag, men så lenge du er interessert i samfunn, og/eller mennesker er dette nyttige perspektiv å ta med seg!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...