2r0lav Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Heisann. jeg lurer fælt på å få meg hus i stede for å leie en del i en tomanns bolig. liker å styre med mye ting og er litt handymæn tror jeg. hehe men tanken min går ut på er at jeg bor i evje og hornnes kommune. jeg kan få gratis tomt av min far men lurer på om det lønner seg å få den gratis tomta, grave den ut selv og legge vann og kloakk selv da jeg er gravamaskin fører og kjøpe bygge sett fra konsmo hus og få de til å sette opp, har mange kontakter som kan ordne mye for en grei penge osv(dugnad). eller skal jeg heller tenke på å finne noe hus som er 20-60 år gammelt og pusse opp? jeg føler det er mere arbeid å pusse opp og at det "stadig" dukker opp nye investeringer som må gjøres feks. så er det da bedre å bygge nytt enn å kjøpe brukt på en måte. dette er i Evje og hornnes i aust agder så visst folk har tips så tas det imot med stort takk:D Endret 1. januar 2012 av 2r0lav Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Sånn generellt sett er det vel "rimeligst" å kjøpe brukt, men nytt nok til at det ikke trengs noe vedlikeholdt av betydning. For din del må man jo også tenke på hva verdien av tomtene er der du bor, og det kan vel ikke sammenlignes med mer urbane strøk. Problemet med et brukt hus er jo at du må bo i et hus som noen andre har bestemt romplan, flisevalg på bad, kjøkken o.l. Ville startet med å se på hva et "nytt" hus med størrelse, standard og beliggenhet du kunne tenke deg koster og sammenligne med hva det vil koste å bygge nytt på egen tomt. Alternativt droppe å se på hva eksisterende hus koster og så hente inn priser på nybygg og se om du har øknonmi til å kunne klare det. Skattemessig kan du vel heller ikke bare få en tomt av din far så lenge tomten har en viss verdi. Selv endte jeg opp med å kjøpe en stor enebolig i Arendal sentrum. Taket var lagt nytt og ytterveggene (mur) nymalt for to år tidligere. Innvendig er/blir alt revet ned til den bærende konstruksjonen og så bygget opp igjen med ny og mer praktisk romplan og standard (var standard anno 1953 innvendig). Har heldigvis hatt muligheten til å gjøre det aller meste selv (ikke el og vann) og det gjør at det kanskje blir noe økonomi i det til slutt. Men når alt er ferdig ender vi opp med et hus som er nøyaktig sånn vi vil ha det og det synes vi det er verd å betale litt ekstra for. Lenke til kommentar
2r0lav Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Sånn generellt sett er det vel "rimeligst" å kjøpe brukt, men nytt nok til at det ikke trengs noe vedlikeholdt av betydning. For din del må man jo også tenke på hva verdien av tomtene er der du bor, og det kan vel ikke sammenlignes med mer urbane strøk. Problemet med et brukt hus er jo at du må bo i et hus som noen andre har bestemt romplan, flisevalg på bad, kjøkken o.l. Ville startet med å se på hva et "nytt" hus med størrelse, standard og beliggenhet du kunne tenke deg koster og sammenligne med hva det vil koste å bygge nytt på egen tomt. Alternativt droppe å se på hva eksisterende hus koster og så hente inn priser på nybygg og se om du har øknonmi til å kunne klare det. Skattemessig kan du vel heller ikke bare få en tomt av din far så lenge tomten har en viss verdi. Selv endte jeg opp med å kjøpe en stor enebolig i Arendal sentrum. Taket var lagt nytt og ytterveggene (mur) nymalt for to år tidligere. Innvendig er/blir alt revet ned til den bærende konstruksjonen og så bygget opp igjen med ny og mer praktisk romplan og standard (var standard anno 1953 innvendig). Har heldigvis hatt muligheten til å gjøre det aller meste selv (ikke el og vann) og det gjør at det kanskje blir noe økonomi i det til slutt. Men når alt er ferdig ender vi opp med et hus som er nøyaktig sånn vi vil ha det og det synes vi det er verd å betale litt ekstra for. men sånn med tanke på pris? hvor mye har dere brukt til nå på oppusing og hvor mye gav dere for huset? min drøm er jo selvfølgelig ett små bruk, drive med litt dyr men det koster og. men finnes det noe form for økonomisk støtte i kommunen eller noen annen plass som man kan søke om eller få? veit egentlig ikke en eneste ting om dette her så prøver bare å finne svar. har grei innntekt og alt men hvis jeg siser jeg tjener mellom 350 og 400 000,- i året, hvor høyt lån kan jeg få da tror dere? må lissom tenke litt på hvor "dyrt" hus jegkan kjøpe. Lenke til kommentar
emilwe Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 men sånn med tanke på pris? hvor mye har dere brukt til nå på oppusing og hvor mye gav dere for huset? 2.5M for huset (ca 250kvm/3 etasjer), og regner med at det går en drøy million til for oppussingen ikke medregnet verdi av egeninnsats. men finnes det noe form for økonomisk støtte i kommunen eller noen annen plass som man kan søke om eller få? Det finnes noen støtteordninger med kommunen/husbanken for unge førstegangskjøpere/byggere. Har ikke satt meg inn i hva da jeg ikke har hatt behov. har grei innntekt og alt men hvis jeg siser jeg tjener mellom 350 og 400 000,- i året, hvor høyt lån kan jeg få da tror dere? må lissom tenke litt på hvor "dyrt" hus jegkan kjøpe. Nå var det vel akkurat noen endring av reglene på hvor mye man kan låne og krav til sikkerhet. Men erfaringen jeg har hatt er at de ikke har sett blindt på årsinntekt, men på betalingsevne og jobbsituasjon. Satte meg ned med en saksbehandler og satte opp hvor mye vi kunne avse pr mnd til renter+lån med et lite buffer og rente på 6-7%. Endte da opp med et mulig lånebeløp ganske mye over det den samme banken sin lånekalkulator på nettsidene hadde satt som maks og fortsatt en del over det vi trengte (mellomfinansiering ikke medberegnet). Vi hadde heldigvis en god gevinst på salg fra forrige bolig, så vi fikk lån på 90% av kjøpesum og egenkapital+oppussing kommer hovedsakelig fra salget av forrige bolig. Betaler noe over 9000/mnd på lånet idag. Får man delvis sikkerhet i foreldres bolig og/eller foreldre som medlåntaker/kausjonist vil jo bankene være mer villig til å låne ut penger, men fortsatt er det vel hvor mye du kan betale ned pr md som er begrenser størrelsen på lånet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå