Gå til innhold

Alpint - Smerter under fotsålen

Anbefalte innlegg

Når jeg står og sklir ned slalåmbakker gårdet stort sett greit, men med en gang jeg begynner å legge litt press i svingene gjør det vondt under fotsålene.

Vil det hjelpe med noe sånt:

http://www.oslosportslager.no/produkt/conformable-snow-flashfit-sale-19016.aspx

som skal gi bedre støtte under fotsålen? Vet noen hvor mye en sånn såle tar av størrelsen på støvlene? Støvlene mine nå er litt i minste laget, så er redd for at en sånn såle vil gjøre støvlen enda mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støvlene mine nå er litt i minste laget, så er redd for at en sånn såle vil gjøre støvlen enda mindre.

Hadde jeg hatt noen sko som ikke passet helt(i minste laget tolker jeg som at de ikke passer helt) så ville jeg nå byttet de ut istedet for å bruke penger på noe annet først.

Ett par nye slalomstøvler får man vel for 1000kr og oppover.

Selv så driver jeg på med diverse friluftsaktiviteter,og har lagt ned mye tid i å velge rett skotøy,ikke det dummeste jeg har gjort(aldri vondt i beina i motsetning til turkompiser som bare klager :roll: )

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Hvis støvlene er i det minste laget så burde du vel få vondt i tærne også..men uansett, noen stive såler med god støtte under fotbuen vil nok være til hjelp. De fleste alpinstøvler er helt flate på sålen med absolutt null støtte og det kan lett gi smerter i foten utifra egen erfaring.

Lenke til kommentar

Støvelen skal være så kort i lengden at tærne tar i tuppen når du står oppreist. Tærne skal akkurat miste kontakt med tuppen av støvelen når du flexer støvelen forover.

Min fot er f.eks 29.5cm lang, og både alpin og telemarkstøvlene mine er størrelse 29.5.

En såle som bygger opp fotbuen kan faktisk gjøre slik at støvelen virker større, da sålen kan forhindre at foten "flyter utover". Dette gjelder spesielt om man har lav fotbue / plattfot.

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...