Gå til innhold

S-ATA disker på Asus a7n8X deluxe

Ekko

Anbefalte innlegg

Har noen korte spm. Trenger bare ja/nei svar, men om noen vil fortelle meg mer er deet bare hyggelig :)

Har som overskriften antyder et Asus a7n8X deluxe. Jeg har 2 vanlige IDE-disker nå, men kunne tenke meg litt mer plass. Så lurte jeg litt på mulighetene jeg hadde med s-ata kontrolleren på kortet.

Jeg bryr meg ikke så mye om overføringshastigheter, så jeg trenger ikke "optimalt oppsett" (selv om som sagt, all info mottas med takk).

1. I manualen til hovedkortet og andre steder på nettet jeg har sett har jeg kun sett bruk av denne kontrolleren i forbindelse med raid. Må jeg ha 2 disker for å kunne bruke denne?

2. Må disken(e) på denne kotrolleren kjøres med raid?

3. Hvis nei på spm 1 og ja på spm 2: Vil det senere være problematisk å sette i en disk til (mao, må jeg tømme/formatere disken jeg hadde fra før) (Tanken er om jeg skal kjøpe 2 disker med en gang, eller utsette den 2. en stund).

mvh Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1) Ja, du må ha 2 disker for å kunne kjøre RAID. Og du kan ikke kjøre RAID med en disk på SATA og en på IDE kontrolleren.

2)Neida, skal funke fint i vanlig "ikke-raid også"

Om du har ledige IDE plasser så tror jeg at jeg ville ha brukt de. Det er ikke noen ytelsesøkning med SATA, og de diskene er fortsatt litt dyrere. Det kommer sikkert mer en nokk SATA disker du kan prøve ut i "framtiden".

Lenke til kommentar
1) Ja, du må ha 2 disker for å kunne kjøre RAID. Og du kan ikke kjøre RAID med en disk på SATA og en på IDE kontrolleren.  

2)Neida, skal funke fint i vanlig "ikke-raid også"

Om du har ledige IDE plasser så tror jeg at jeg ville ha brukt de. Det er ikke noen ytelsesøkning med SATA, og de diskene er fortsatt litt dyrere. Det kommer sikkert mer en nokk SATA disker du kan prøve ut i "framtiden".

Takk for raskt svar. Ser jeg har formulert meg utydelig og ikke spurt om det jeg lurte på, og passende nok fått svar på det jeg spurte om....

Jeg vet at raid med en disk er nonsens/bak mål og at det ikke funker å supplere med en av ide-diskene for å få raid.

Det jeg mente å spørre om var:

Når jeg har 4 ide-enheter og kunne tenke meg mer plass, må jeg da kjøpe 2 disker med en gang for at ting skal funke? Eller kan jeg kjøpe en av gangen (etter behov).

Men tolker jeg ditt svar på mitt andre spm rett så kan jeg kjøpe en disk og kjøre denne uten raid på dete kortet. Grunnen til at jeg var usikker på dette var som sagt at alle steder jeg har lest s-ata i forbindelse med hovekortet, så har det stått noe om ved siden av.

Om jeg har misforstått noe setter jeg pris på kommentarer.

Lenke til kommentar
Du tolket det rett.  

Du kan greit kjøre bare 1 SATA disk, du trenger ikke å bruke 2. Det hadde jo egentlig vært et tilbakeskritt og ikke et framskritt om vi måtte begynne å kjøpe 2 hardisker hver gang vi skulle ha en ny.

Det kan jeg være enig i ja, men man vet jo aldri.

Ser litt på priser rundtomkring nå. Så du ville mene at de kanskje kunne være like greit å kjøpe en pci-ide-kontroller og en stor disk (200GB) istedenfor 2 s-ata disker på ca 120GB?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...