Gå til innhold

Problemer med overklokking av CPU og lav ram frekvens.


Anbefalte innlegg

Er ikke altfor inni i overklokkingsscenen, så når jeg først bygde ny pc - valgte jeg å bygge med et hovedkort som kunne gjøre dette automatisk. Hovedkortet er et ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155, prosessoren er en i5 2500k og cpuavkjøing er en corsair h100.

 

Når jeg skal inn i AI Suite II for å "auto-tune" prosessoren, går det fint - jeg får beskjed at pcen kan restarte 2-3 ganger, og når pcen har restartet en gang, får jeg opp at prosessoren har økt til noe rundt 4.4 ghz, men jeg kan ikke se endringen noe sted. Hverken i speccy, AI suite, eller i BIOS. Så hva kan problemet være?

 

Et annet problem er rammen min, rammen kjører bare på 824 MHz (9-9-9-24), har hørt av andre at det er bare er noe man må aktivere i bios, for å få økt hzen. Rammen er forresten Corsair Dominator DHX DDR3 1600MHz 8GB.

Endret av Dubov
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Din ram er faktisk overklokket til 1648mhz (DDR).

 

Hvorfor viser den så lav frekvens da, i alle programmer / bios?

824MHz er SDR, Single Data Rate

1648MHz er DDR (ikke Deutsche Demokratische Republik), Double Data Rate

 

Last ned CPU-Z og fyr opp et program som vil belaste prosessoren din, så får du se om du har fått en overklokk. Mest sannsynlig er det turbo som er overklokket, og da vises det ikke på annet enn under bruk.

 

Veldig få programmer som klarer å belaste en 2600k på stock uansett :p

Lenke til kommentar

Din ram er faktisk overklokket til 1648mhz (DDR).

 

Hvorfor viser den så lav frekvens da, i alle programmer / bios?

824MHz er SDR, Single Data Rate

1648MHz er DDR (ikke Deutsche Demokratische Republik), Double Data Rate

 

Last ned CPU-Z og fyr opp et program som vil belaste prosessoren din, så får du se om du har fått en overklokk. Mest sannsynlig er det turbo som er overklokket, og da vises det ikke på annet enn under bruk.

 

Veldig få programmer som klarer å belaste en 2600k på stock uansett :p

Jeg får opp: RAM 8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 824MHz (9-9-9-24), det skal stemme?

Lenke til kommentar

Din ram er faktisk overklokket til 1648mhz (DDR).

 

Hvorfor viser den så lav frekvens da, i alle programmer / bios?

824MHz er SDR, Single Data Rate

1648MHz er DDR (ikke Deutsche Demokratische Republik), Double Data Rate

 

Last ned CPU-Z og fyr opp et program som vil belaste prosessoren din, så får du se om du har fått en overklokk. Mest sannsynlig er det turbo som er overklokket, og da vises det ikke på annet enn under bruk.

 

Veldig få programmer som klarer å belaste en 2600k på stock uansett :p

Jeg får opp: RAM 8,00 GB Dual-Channel DDR3 @ 824MHz (9-9-9-24), det skal stemme?

Det er hvertfall riktig informasjon, om det er disse timingene og hastigheten minnet ditt er laget for å kjøre kan jeg ikke si noe om. Syns det virker noe merkelig at ASUS foretrekker å øke baseclock framfor multiplier med auto-overklokk da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...