Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til å finne en god exchange tjeneste.

Dette er et lite firma med kun 1 epost adresse. Idag er dette kun en telenoradresse ([email protected]) + at firmaet har et domene (www.firma.no) som videresendes til nettsted laget med software fra mamut, og hosted av mamut (www.mamut.net/firma)

Det er nå et ønske om at epost, kalender og kontaker skal være tilgjengelig på kontor, en galaxy tab ( som også brukes til å føre dagbok osv..), mobil tlf og webaccess. Det er planlagt at epostadressen skal endres til [email protected].

Etter hva jeg kan skjønne så er exchange en god løsning på dette.

Har testet litt med MS Office 365, alt så bra ut inntil jeg hadde overført nameservere og alt til MS. Når jeg da skulle videresende www.firma.no til www.mamut.net/firma, så kunne dette kun gjøres via IP adresse. Mamut har ikke statisk IP ut ifra nettsidene sine. Så da utgikk hele MS Office 365 desverre. Hvis ikke noen her kjenner andre veier å få det til?

Finnes det andre gode tilbydere av exchange, som har bra oppetid, og greie priser på plass?

Evt andre tjenester som gjør den jobben jeg er ute etter?

Mvh

TT

Endret av Terje Takras
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Mulig jeg har missforstått deg litt, men du ønsker at firma.no skal videresende en bruker til: mamut.no/firma ?

Dette kan du enkelt løse ved å legge til en <meta> tag i header på index fila til nettsiden din, fks:

<meta HTTP-EQUIV="REFRESH" content="0; url="http://www.mamut.no/firma"> vil videresende brukerne til mamut.no/fima. Om du ikke har en webserver, så kan dette leies ekstremt billig hos fks one.com. Det du da gjør er å peke DNS til webserveren din hos fks one.com og har en index.htm fil som redirecter til mamut.no/firma. MX-Record må selvfølgelig peke til Microsoft og ikke til telenor som den gjør i dag. (Tipper at du i dag har MX-record mot scan.telenor.net/schane.telenor.net)

Office 365 er forøvrig en glimrende off premises løsning for Exchange.

Lenke til kommentar

Hei.

Som du kanskje har forstått så er ikke jeg så veldig erfaren innen dette.. Men skal prøve å forklare.

Domene firma.no er idag registrert hos domeneshop.no med www-videresending til mamut.net/firma. Så hvis vi da går for Office 365 så må vi la Microsoft ta over nameservere osv.. Deretter oppretter jeg et webhotell hos feks domeneshop.no og legger inn ei index fil som du nevner. Og deretter setter opp i DNS oppsettet, i kontrollpanelet til Office 365 at firma.no skal peke til IP_domeneshopswebserver som så redirecter til mamut.net/firma.

Har jeg forstått deg riktig da? Har leitet litt og klarer ikke å se at Microsoft vil la meg bruke de eksisterende nameserverene på small buisness versjonen 365

Ang telenor mailen, så er dette bare en helt vanlig mail som følger med internett abbonoment som ikke er videre knyttet mot noe annet enn outlook via pop/smtp. Så denne trenger jeg ikke å ta noe hensyn til så vidt jeg kan forstå. Planen er å bare ta .pst fila fra Outlook i importere denne i 365 da alt er oppe og går.

Endret av Terje Takras
Lenke til kommentar

Høres egentlig merkelig ut om MS ikke har muligheter for www-videresending, jeg ville ha sendt dem en e-post og hørte om hvilke muligheter de har for å bistå deg.

Ellers, så har blant annet Telenor løsninger for e-post via deres "premium abonnement" som sikkert kan være en like god løsning for deg. Det finnes flere som leverer fullgode exchange løsninger som kun krever endring av mx-record. Mulig det kan være mye enklere for deg, enn å gå for en hosted tjeneste hos Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...