Gå til innhold

Trådløs printer funker ikke via switch

Anbefalte innlegg

Jeg har akuratt kjøpt en trådløs printer fra Lexmark. Denne har jeg koblet inn i det trådløse nettverket mitt. Driverene har jeg lagt inn på både den stasjonære og den bærbare PCen min.

Fra den bærbare så fungerer det helt fint, da denne brukes trådløst.

Fra min stasjonære så får jeg feilmelding at den ikke får kontakt med skriveren, har 2 valg, USB og Nettverk, og har da valgt nettverk. Denne PCen er koblet i en gigaswitch, som også det trådløse switchen min er koblet til. Dette er ikke samme enhet. Har gigaswitchen for å få giganettverk mot HTPCen.

For meg virker det som det er noe som ikke virker via nettverket pga en ekstra switch. Hvis jeg kobler til USB, så fungerer den helt som den skal med valg av USB valget.

Å bruke USB er ikke å foretrekke, da jeg kjøpte trådløs printer for å ha denne i ett annet rom, for å få litt bedre plass på kontorpulten.

Noen som har tips?

Gigaswitchen er så vidt jeg husker en fra Netgear, til rett under 400,-. Mens den trådløse er denne fra Buffalo: http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Nettverk/Trådløse-routere/Buffalo/Buffalo-Wireless-N-Nfiniti-Router-WHR-G300N-300-Mbps--4port-switch-80211g-46404-p0000162668.aspx

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg la inn de .exe filene som Lexmark anbefalte i brannmuren i går. Men det funket ikke da. Men skal få testet i dag igjen, da jeg ikke startet maksinen på nytt i går kveld.

Kabling vil jeg prøve å unngå, da den nå er satt i boden. Men har bestilt en USB extender over Cat, siden jeg har en ledig kabel liggende mellom de 2 rommene. Hvis jeg må.

Men det er rart den bærbare la dette automatisk inn, mens den stasjonære ikke greide det. Begge er Windows 7, 64-bit. Den bærbare er Home Premium, kan hende den stasjonære er W7 nivået under.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår deg riktig, så har du koblet modem, HTPCen, stasjonære PCen, og den trådløse til gigaswitchen? isåfall, hvilken port bruker du for å koble den trådløse ruteren til gigaswitchen?

Om du bruker WAN-porten, så er problemet at printerserveren din ligger "innenfor" ruteren, og enhetene på utsiden vil ikke klare å få kontakt med den.

Du har en enkel og en litt mer komplisert måte å fikse det på. (om jeg har forstått nettverksoppsettet ditt riktig)

Den enkle (men ikke fullt like gode løsningen) er at du kobler om nettverket litt, slik at du går fra modemet til WAN på den trådløse ruteren, og kobler så gigaswitchen til en av LAN-portene i den trådløse, og deretter de kablete PCene til gigaswitchen. Da vil alle enhetene havne på samme nettverket, slik at alle finner printerserveren. Dette er den litt mindre gode måten, fordi du da får 2 rutere "inni hverandre" på nettverket, men hvis dette ikke har bydd på problemer for deg før, så kan det gå.

Den litt mer kompliserte (men bedre) måten er at du logger inn i den trådløse ruteren og deaktiverer DHCP-serveren, deretter kobler du om og bruker en av LAN-portene i den trådløse til å koble til resten av nettverket, istedenfor WAN-porten. Du bør også sjekke at du ikke får IP-konflikter.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Kan først teste deaktivering av Brannmuren, det tenkte jeg ikke på å prøve.

Husker ikke hvordan den trådløse er koblet. Var vel å koblet litt her og der når jeg satte den opp for å få den til å funke. Skal sjekke når jeg kommer hjem.

Jeg har en midlertidig kabel fra nettverksporten på denne liggende for oppsetting av PCer osv. Så jeg kan lett dytte denne i den aktuelle PCen og teste det den veien også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...