baBuShKa Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 hehe, regnet med at denne diskusjonen kom til å dukke opp en eller annen gang.. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) For å være helt ærlig, siden du stiller dette spørsmålet i det hele tatt, så ville jeg anbefalt en Windows-basert PC. Endret 2. januar 2012 av LostOblivion Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 En del av de negative tingene som viftestøy, dårlig byggekvalitet osv forsvinner jo når man legger tilnærmet like mye penger i en PC som en Mac koster. Selv kjøpte jeg meg en Thinkpad. Den kostet like mye som en MacBook Pro, men er mye mer oppgraderbar, og oser kvalitet. 2 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg har aldri skrevet at Windows er overpriset fordi det koster 700 kr, men at når du først har betalt den dyre prisen for Mac, så får du mer inkuldert i OS X kontra Windows, SOM FOR F. EKS LAVERE PRISER NÅR DET GJELDER OPPGRADERING TIL NY VERSJON AV OSet. Endret 2. januar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Faller Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 At mange har så dårlig erfaring med Windows er jo bloatware som produsentene legger med og det tar plass og ressurser. At det ikke er like god byggekvalitet på en Windowsbasert pc til 4-5 000 kr som en Apple som koster 10 000 kr er jo også ganske logisk. De har kanskje mye av de samme spesifikasjonene på papiret, men i praksis er det ikke alltid like bra. F. eks Asus har Atheros WLAN-kort som er ustabilt, men hvis man koster på seg 150 kr så får man et Intel WLAN-kort som er mye mer stabilt. Jeg er litt usikker på Apple, men tror de kommer med Intel WLAN-kort som standard. Men det vil jo alltid være forskjell på et produkt til 5k og 10k. Noe må skille de. Kjøper man seg en laptop som koster det samme som Apple, vil man sitte med en PC som har god byggekvalitet (kanskje ikke like god som Apple), god inmmat og noe som er kraftigere sett utifra spesifikasjoner. Mvh Faller 1 Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg prøver bare å si at OS X følger det med mer "out of the box" en i Windows, jeg vet at det er enkelt å gå inn på Apple.no og se på spesifikasjonslisten å si at det er overpriset, jeg synes det gjerne kunne vært litt billigere, men prisen er ikke direkte ille når du ser alt du får med i OSet kontra Windows. Jeg har ikke hatt 3 Macer på 2 år, jeg har hatt 3 Macer på 8 mnd. Og hva mer følger "out of the box"? Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg prøver bare å si at OS X følger det med mer "out of the box" en i Windows, jeg vet at det er enkelt å gå inn på Apple.no og se på spesifikasjonslisten å si at det er overpriset, jeg synes det gjerne kunne vært litt billigere, men prisen er ikke direkte ille når du ser alt du får med i OSet kontra Windows. Det er ikke ett godt argument. Med Linux så funker det meste jeg har vært borti out-of-the-box, og det er gratis. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) så får du mer inkuldert i OS X kontra Windows, SOM FOR F. EKS LAVERE PRISER NÅR DET GJELDER OPPGRADERING TIL NY VERSJON AV OSet. For meg har jeg bare betalt Apple mac box set + Lion apps store oppgradering for hackintosh, har vel kanskje brukt en 1500 kr på programvare for hackintosh, men alikevell kommer jeg billigere ut en deg, selv om jeg sitter i flere dager å prøver å oppgradere til lion, mener jeg å ha gjort bedre kjøp en deg. Angående linux, vil jeg både si ja/nei her, riktignok er driverne til apple enklere i bruk, men tilgjengjeld er jeg låst til enkelte gigabit hovedkort. Nå er ikke apple veldig mye bedre på spill men ellers kan jeg være enig at videoredigering finnes det langt bedre programmer en på linux. Skal man kun bruke pcen på internet/lett spilling, bilderedigering kan man like godt kjøpe en kvalitet maskin fra samsung/Asus med linux basert på gnome 3 og betale noen hunde lapper hvis man slitet å få ting å virke. Hvorfor er alle apple fans så opptatt av kvalitet? Etter 3-4 år vil batteriet bli dårlig, ytelsen/effekten på divserse programvare vil falle mens programvaren blir mere krevende med tiden, så unntaket med mac gjelder ikke. Apple maskiner faller nok med ytelsen etter noe nytt kommer, ellers kunne apple solgt samme pc i 10 år frem i tid. Endret 2. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Kaymeerah Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Poenget var ikke at Linux kan brukes til videoredigering (har hørt en eller annen KDE software visstnok skal være bra), for jeg har ingen erfaring med det. Poenget var bare at "out-of-the-box" er ikke ett bra argument, da det gjelder de fleste OS i dag, inkl. Windows 7 (mye fungerer out-of-the-box, noe funker ikke). Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg prøver bare å si at OS X følger det med mer "out of the box" en i Windows, jeg vet at det er enkelt å gå inn på Apple.no og se på spesifikasjonslisten å si at det er overpriset, jeg synes det gjerne kunne vært litt billigere, men prisen er ikke direkte ille når du ser alt du får med i OSet kontra Windows. Jeg har ikke hatt 3 Macer på 2 år, jeg har hatt 3 Macer på 8 mnd. Og hva mer følger "out of the box"? Bilde og videoredigeringprogram (iPhoto og iMovie) og Garageband til enkel musikkproduksjon, med Time Machine tar du automatisk backup. i Mac Appstore får du lastet ned programmer like lett som på iOS og Android. Andre ting jeg liker med Mac er touchpaden, utsende og batteriet, og ikke minst et operativsystem som jeg synes er mye bedre en Windows. Ting jeg ikke liker med Mac er at de bråker en del, blir fort varme, høy inngangspris og at Finder suger. Endret 2. januar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 så får du mer inkuldert i OS X kontra Windows, SOM FOR F. EKS LAVERE PRISER NÅR DET GJELDER OPPGRADERING TIL NY VERSJON AV OSet. Hvorfor er alle apple fans så opptatt av kvalitet? Etter 3-4 år vil batteriet bli dårlig, ytelsen/effekten på divserse programvare vil falle mens programvaren blir mere krevende med tiden, så unntaket med mac gjelder ikke. Apple maskiner faller nok med ytelsen etter noe nytt kommer, ellers kunne apple solgt samme pc i 10 år frem i tid. Hvorfor er alle Apple fans opptatt av kvalitet? Når Mac koster så mye som de gjør, er det ikke da naturlig at man krever at de skal ha god kvalitet og vare lenge? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Bilde og videoredigeringprogram (iPhoto og iMovie) og Garageband til enkel musikkproduksjon, med Time Machine tar du automatisk backup. i Mac Appstore får du lastet ned programmer like lett som på iOS og Android. Jeg vil nok heller ha støttet deg hvis du heller hadde anbefalt eller kommer med bedre programmer. Jeg syns det du nevner er apple Creap, er jo fult brukbare men de gjør jo ikke noe ekstrem mye, er mere for hobby bruk. Grunn for du får disse gratis, angående spill er nok bare chess som jeg vet følger med. Final Cut Pro X, Aperture er muligens litt bedre koster jo dyrt i lommeboken men tilgjeld kan man si disse virkelig lever for litt mere en hobby bruk. Om det finnes langt bedre programmer for mac, tviler jeg på, men i vertfall hadde de følgt med gratis så ville jeg tatt innlegget ditt mere seriøst. Jeg syns Mac Pro/Imac av de kraftigste typene burde disse programmene fulgt med i pakken. Kan du si hvor lenge du klarer å beholde en mac maskin før du må redusere bruksmønsteret ditt? Vil en core i5 apple maskin med intel skjermkort holde seg brukbar i 10 år på full HD spill i 3d? Hvis apple noen gang bestemmer seg for å lage gode spill for mac. Endret 2. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg vil nok heller ha støttet deg hvis du heller hadde anbefalt eller kommer med bedre programmer. Jeg syns det du nevner er apple Creap, er jo fult brukbare men de gjør jo ikke noe ekstrem mye, er mere for hobby bruk. Grunn for du får disse gratis, angående spill er nok bare chess som jeg vet følger med. Jeg synes iLife-pakken er supre programmer. iMovie har jeg brukt til en presentasjon på skolen, og det funker veldig bra synes jeg. Det gruser iallefall Windows Movie Maker. Om det finnes langt bedre programmer for mac, tviler jeg på, men i vertfall hadde de følgt med gratis så ville jeg tatt innlegget ditt mere seriøst. Jeg syns Mac Pro/Imac av de kraftigste typene burde disse programmene fulgt med i pakken. At det finnes langt bedre programmer for Mac har iallefall ikke jeg sagt, men etter jeg gikk fra Windows til Mac har jeg ikke savnet ett eneste program, snarere tvert imot. Kan du si hvor lenge du klarer å beholde en mac maskin før du må redusere bruksmønsteret ditt? Jeg skjønner ikke hvorfor du kommer med slike tåpelige kommentarer, det blir som å skal ha et svar på hvor lenge et menneske lever,- det finnes ikke et fasit svar på. Jeg har skrevet at en Mac vil vare lengre en èn gjennomsnittlig Windows basert maskin, ikke en til 10k. Vil en core i5 apple maskin med intel skjermkort holde seg brukbar i 10 år på full HD spill i 3d? Hvis apple noen gang bestemmer seg for å lage gode spill for mac. Apple vil nok ikke satse på spill til Mac, det er opp til spillselskapene, har Microsoft noen gang laget noen spill for PC? Ikke som jeg vet iallefall, nermeste blir vel Xbox. Grunnen til at man ikke svømmer i spill på Mac er nok forid det er mye mere spillere som bruker PC, og for å få en Mac med like god ytelse som en selvbygget gamer-PC til 10k må man opp i fantasi-priser (Mac Pro). Jeg har heller aldri påstått at en Mac ikke vil få dårligere ytelse med tiden. Jeg har sagt at en Mac vil vare lengre en en gjennomsnittlig PC. Endret 2. januar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Bilde og videoredigeringprogram (iPhoto og iMovie) og Garageband til enkel musikkproduksjon, med Time Machine tar du automatisk backup. i Mac Appstore får du lastet ned programmer like lett som på iOS og Android. Andre ting jeg liker med Mac er touchpaden, utsende og batteriet, og ikke minst et operativsystem som jeg synes er mye bedre en Windows. Ting jeg ikke liker med Mac er at de bråker en del, blir fort varme, høy inngangspris og at Finder suger. Bilde- og videoredigering får du også i Win7. På min venstre side har jeg en iMac. iMovie er for meg totalt ubrukelig med sin manglende videostøtte for filene fra mitt Sony-kamera. iPhoto er tragisk hvor man er nødt til å importere samtlige bilder inn til en egen lukket folder. Da satser jeg heller på Picasa. Og Adobe Premiere for videoredigering. Touchpad'en er bortimot det eneste jeg foretrekker på Mac'en. Dvs, jeg har en Magic Touchpad til min imac. Tidvis liker jeg den meget godt, men andre stunder misliker jeg den sterkt. Jeg hadde tidligere en Macbook Pro. Etter en snau måned kvittet jeg meg med den da den ikke gav meg noe ekstra annet enn en langt slankere bankkonto. Batteriet var slett ikke så godt som det skulle være. Varigheten varierte fra 3 timer med litt surf og video til maksimalt 5,5 timer med minimal bruk. Batteriet på min TimelineX som jeg har på fanget, har jeg maksimalt fått 8 timer utav. Asus også er svært gode på batterikapasitet. Så intet unikum for Macbook der. Operativsystemet er ett fett. Win7 er bra, OSX er bra. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 Kan noen fortelle meg at dette er et bra kjøp? http://www.dustinhome.no/asus-k53sv-ci7-20-6gb-640-gt540m-156-w7hp/product/5010600521?intcmp=searchProvider_dacsa Ser den har Quadcore i7, 6GB RAM og de skryter av både grafikken og kjølingen. Kan noen bekrefte dette? jeg har vell studentrabatt på Dustin, greit å spare inn litt peng.. Så er det så mange ganske så identiske PCer fra Asus ala K53, X53 osvosv, ser ikke store forskjeller bortsett fra pris.. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Kan noen fortelle meg at dette er et bra kjøp? http://www.dustinhome.no/asus-k53sv-ci7-20-6gb-640-gt540m-156-w7hp/product/5010600521?intcmp=searchProvider_dacsa Ser den har Quadcore i7, 6GB RAM og de skryter av både grafikken og kjølingen. Kan noen bekrefte dette? jeg har vell studentrabatt på Dustin, greit å spare inn litt peng.. Så er det så mange ganske så identiske PCer fra Asus ala K53, X53 osvosv, ser ikke store forskjeller bortsett fra pris.. God pc det der Forskjellene er prosessor, grafikkort, harddisk og ram Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Er det verdt å betale en tusing ekstra for den fremfor denne: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=649398&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE#extra ? Kan noen fortelle litt mer konkrete forskjellerpå disse to? Jeg betaler gjerne en tusing ekstra hvis den fra Dustin er en bedre PC. Forskjeller jeg fant: Dustin: - Intel Core i7 2630M 2 GHz - NVIDIA GeForce GT 540M MPX: - Intel Core i7 2670QM / 2.2 GHz - Intel HD Graphics 3000 Dynamic Video Memory Technology 5.0 Det er det jeg klarte å finne av forskjeller, men det er mitt utrente øye. Ser at i7 2570QM er ranket litt høyere enn 2630 av CPU-benchmark. Men så er PCen billigere.. Hjelp! Trenger bare et par stikkord om hva som er størt forskjell på disse specsa og hvilken av de som er en det beste valget Betaler osm sagt en tusing hvis ekstra for K53SV hvis dere mener at det er en bedre PC. Vil ha en laptop som kan holde ut mer enn 1 år.. Endret 3. januar 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Selv fatter jeg ikke at folk vil ha skjermer på over 15" med oppløsning på 1366x768. Den bærbare (14") jeg kjøpte i 2003 hadde oppløsning på 1400x1050, så utviklingen går ikke akkurat rett vei.. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Prosessoren vil du neppe merke særlig forskjell på. NVIDIA GeForce GT 540M er vesentlig bedre enn Intel HD Graphics 3000, og har 2 gb dedikert minne. Intel bruker av maskinens minne. Til vanlig bruk og video holder Intel, men skal du spille litt vil Intel komme til kort. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 3. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Selv fatter jeg ikke at folk vil ha skjermer på over 15" med oppløsning på 1366x768. Den bærbare (14") jeg kjøpte i 2003 hadde oppløsning på 1400x1050, så utviklingen går ikke akkurat rett vei.. Hva foreslår du at jeg skal gjøre da? HAr det på PCen jeg sitter på nå, og det funker greit. Men om du har forslag til en tilsvarende bra PC med bedre oppløsning, så skyt i vei! Omnithunder: Allright, takk skal du ha. Så med andre ord så vil jeg ha totalt 2GB mer minne ved å gå for den dyreste modellen.. Det er en fordel for meg at grafikkortet ikke bruker for mye av PCens RAM, så da vil jeg sikte litt mer på modellen med NVIDIA-kort. Endret 3. januar 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå