baBuShKa Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) hei! Jeg skal ha meg en ny laptop i januar, men jeg sliter veeeldig med å bestemme meg for hva jeg skal gå for.. Bruksområde: 1. Jeg er ingeniørstudent, og vi kjører en del virtuelle maskiner. Flere i klassen som har Mac og det går helt fint, da man kun trenger VmWare-player som støtteprogram, den kommer til Mac. Da er det en del tunge programmer som skal kjøres ala CAD-programmer. 2. Jeg spiller litt, men ingenting heavy. Går i WarCraft III, Starcraft II og Counter Strike, ellers så gamer jeg så og si ingenting annet. 3. Driver med musikk (gitar) og pleier å kjøre litt ampsimuleringer, eksterne lydkort og innspillingsprogram ala Cubase, men kan fint gå over til annet. Ingenting spesielt tungt av programmer. Det er egentlig de fleste bruksområdene mine i tillegg til nettsurfing, facebook, sporify ol. Hvorfor Jeg vil ha MAC? Fordi jeg har vært PC-bruker i hele mitt liv og jeg er svært lei av å måtte bytte PC hvert 1.5 år fordi hardware svikter og PCen blir ubrukelig, selv etter formateringer i tillegg til at jeg er forsiktig med hva jeg installerer av programmer. + Designet er meget pent, elegant multitask på touch og generelt smykke.. Har hørt at Mac er til å stole på mtp stabilitet over tid. Kan det stemme ift PC? Viftene på de Macbooksa jeg har sett er så og si støyfri. DET liker jeg veldig godt.. Selv hos klassekameraten min som har hatt sin Mac i snart 2 år, så bråker ikke viften i det heletatt.. Jeg tenker da MacBook Pro 13 med i5 prosessor og oppgradere til 6GB RAM. Hvorfor vil jeg ha PC/Windows? Vell.. DA har jeg råd til en PC med quadcore i7 prosessor, 6 GB RAM og 15" skjerm som da i tillegg blir 3-4000kr billigere.. Det er mye penger. Fordi jeg har brukt PC lenge, og jeg er godt kjent med det.. Og fordi man har mulighet til å kjøre de fleste spill på den. Jeg slipper å kjøre virtuelle maskiner. Av PCer så har jeg eid flere Acer, HP/Compac og et par merker til.. MEN! Skal jeg ha PC så er jeg så og si fast bestemt på å prøve ASUS; for specsa er helt forjævlig bra på papir mtp pris. http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=198767 Jeg har mest lyst på en MacBook, men det at jeg får bedre specs på en Asus i tillegg til bra pris gjør at jeg er litt i tvil. Jeg har et busjett på max 6k, men om det er verdt det så skal jeg kjøpe Macbook. Er det noen som har meninger om hva dere tror hadde passet meg fint? Regner ikke med at folk har så mye å komme med, men alle tips blir tatt imot med takknemlighet.. Tips til bedre maskiner enn den Asus'en jeg linket til kan også være greit. jeg regner med at det er stor forskjell på Dual i5 or Quad i7? For å være ærlig, så virker det for meg som jeg slipper godt unna med Asus. Men likevel er det noe inni meg som har lyst å prøve noe "Nytt". hjelp en stakkar.. EDIT: Emnet er løst, det ble en Asus på meg.. Endret 4. januar 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
fenele Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Først: Expert, aldri aldri kjøp datautstyr der!! Se på prisen her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649398 Enda billigere på MPX: http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=649398 Alle tre tingene du gjør kan fint gjøres på PC og Mac med litt triksing og styr. MACs blir trege også og for ditt bruk er det ikke nødvendig med MAC, så lenge du ikke vil ha status da:p Har flere stk i klassen som bruker MAC og 90% av dem har Windows installert på den, stupid as shit med andre ord. Aldri kjøp Acer, like dårlig byggekvalitet som Razer. ASUS er best på laptops. Kan også legge til at du får ikke en MAC for 6k du må ut med minst 10k for å få en MBP. Endret 1. januar 2012 av LNF 1 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 " Viftene på de Macbooksa jeg har sett er så og si støyfri. DET liker jeg veldig godt.. Selv hos klassekameraten min som har hatt sin Mac i snart 2 år, så bråker ikke viften i det heletatt.. " De Macbookene som selges nå blir iallefall ekstremt varme og er ikke spesielt stille heller, på eple-forumet (Mac1.no) så er det flere som sammenligner støynivået i den nyeste Macbook Air med en pølsefabrikk. 1 Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Kan jo også legge til at asus er "mestere" på kjøling Og at en MBP er ikke noe du vil ha på fanget etter litt bruk... snakker utifra erfaring Endret 1. januar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 Mestere på kjøling? Det er jo ikke feil.. Forrige Acern min begynte å brenne innvendig, alt av elektronikk var svidd. Denne jeg sitter på nå har jeg hatt i ca 13 måneder nå, og den bråker fælt med høyfrekvent støy og blir umulig å ha på fanget også.. Jeg skal ha meg en Mac.. Spørsmålet er om det blir nå eller når jeg er ferdig utdannet Takk for link og symspunkter. Jo billigere jo bedre.. Stoler på at dere snakker noe utfra erfaring, for jeg vet at mange har en tendens til å komme med argumenter i PC VS MAC uten å tenke over erfaring/kilder. Spesielt fra PC-brukere.. Det er bare å komme med flere synspunkter JO mer jo bedre. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Jeg har en MacBook Pro 13" fra mid 2010 og den bråker under litt tyngre arbeid (filmredigering, minecraft o.l) og blir varm som en kokeplate... Jeg kan helt ærlig ikke anbefale mac til noe som helst. Det eneste jeg ELSKER (ja, ELSKER!!) med mac er utseende. Fyfaen du skal lete lenge etter en pc som er laget i børstet aluminium med et stilig, lysende eple på baksiden! Alle windowspcene er jo bare masse plast, drit og klistemerker og stygge detaljer slengt ut av en blind alkoholiker 2 Lenke til kommentar
fenele Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Kommer ny serie av MBP/MBA til våren så jeg ville ventet med å kjøpe hvertfall. Ser ikke helt behovet tho men du kan jo alltids sitte på Starbucks å kose deg med den :!: Du kommer nok til å innstalere Windows på den og da kommer alle(hvertfall jeg) til å le av deg Skal du ha en pen laptop kan du vurdere Zenbook. Endret 1. januar 2012 av LNF Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Det sies at ny MBA ikke vil komme før til neste sommer, tildigst, da de nye prosessorne for ultraportable kommer. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Alle windowspcene er jo bare masse plast, drit og klistemerker og stygge detaljer slengt ut av en blind alkoholiker Se på Samsung 700Z5A og Asus UX31E-RY012V disse er vel ikke så langt unna metall? Uansett er jeg enig Apple er dårlig kjøp, eneste possitive er man ikke er noe linux fan, og lei av microsoft windows, ellers vil jeg fremdeles anbefale windows 7. Da man har flere muligheter og en pc som man får mere for pengene for. Endret 1. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 1. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Takk for alle svar, påvirker ganske mye så det er hjelpsomt.. Jeg har dog to uker på å bestemme for sånn spesifikt hva jeg vil ha, så bare kom med flere innspill Jeg hadde en Compaq-laptop som var MEEEEGET pen, 17". Den hadde desverre ikke nok k Takk for alle svar, påvirker ganske mye så det er hjelpsomt.. Jeg har dog to uker på å bestemme for sånn spesifikt hva jeg vil ha, så bare kom med flere innspill Jeg hadde en Compaq-laptop som var MEEEEGET pen, 17". Den hadde desverre ikke nok kapasitet ytelsesmessig til mitt bruk, så jeg ga den vekk til lillesøsteren imn.. Hu har brukt den i ett år til nettsurfing, og den kjører fortsatt smooth uten en eneste formatering. Eksempel på hvor mye bruksområde har å si.. Btw, jeg kan muligens strekke meg til rundt 7k hvis PCen er god i ytelse og pen å se på. Er det da noen spesielle Asus-modeller som egner seg godt i forhold til ASUS X53E? Hvis jeg skal ha PC til den prisen, så må den egne seg noe til gaming. Krav hvis jeg skal ha PC: - i5 eller i7 quadcore prosessor - 6GB RAM (minst) - 500GB lagringsplass (minst) - God skjerm og HDMI, men det har nok de fleste nå til dags regner jeg med.. Endret 1. januar 2012 av baBuShKa Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Alle windowspcene er jo bare masse plast, drit og klistemerker og stygge detaljer slengt ut av en blind alkoholiker Se på Samsung 700Z5A og Asus UX31E-RY012V disse er vel ikke så langt unna metall? Uansett er jeg enig Apple er dårlig kjøp, eneste possitive er man ikke er noe linux fan, og lei av microsoft windows, ellers vil jeg fremdeles anbefale windows 7. Da man har flere muligheter og en pc som man får mere for pengene for. Hva mener du med at Mac (Apple) er et dårlig kjøpt? Etter jeg byttet fra Windows 7 til Mac har jeg aldri vært så fornøyd med en maskin. Jeg har hatt 3 Macer, alle har jeg kjøpt brukt, og de har vært minst 4-5 år gamle, og de har vært mye mer stabile en alle Windows maskinene jeg har hatt (og det er mange). Er egentlig Mac så overpriset? Spesifikasjonsmessig, mulignes, men se f. eks når en ny Windows versjon blir lansert, da koster det rundt 1000 kr å oppgradere, har du Mac, så vil det koste deg 200 kr. Før sa folk at på Mac trenger man ikke antivirus, om det stemmer nå skal ikke jeg spekulere i, men hvis det er sant, så er det vel en 1000-lapp spart der og. Mac har en dyr inngangspris, men det er iallefall kvalitet, og en gjennomsnittlig Windows PC vil overhode ikke vare like lenge som en Mac. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Er egentlig Mac så overpriset? Spesifikasjonsmessig, mulignes, men se f. eks når en ny Windows versjon blir lansert, da koster det rundt 1000 kr å oppgradere, har du Mac, så vil det koste deg 200 kr. Før sa folk at på Mac trenger man ikke antivirus, om det stemmer nå skal ikke jeg spekulere i, men hvis det er sant, så er det vel en 1000-lapp spart der og. Jeg syns det i minstefall, hadde alle mac maskinene hadde USB3,HDMI 1.4, Blueray brenner stasjon av de som har DVD brenner, og ikke minst SSD disker av nyeste Sata 600 (sandforce) ville det nok bli langt bedre kjøp. Det finnes AVG Free, Microsoft Security Essentials helt greie gratis programmer til windows for laptop men det viktigste er en bruker som er forsiktig. Skal man først oppgradere (Windows) bør man vurdere om det er så lurt, i en del tilfeller kan maskinen føles tregere ut, så hvis det er planen i utgangspunktet kan man heller vurdere å vente litt på windows 8, jeg ser ikke en ca 1000 kr som dyrt her, men det blir jo personlig meninger, har man flere maskiner blir det nok dyrt ja. Mac har en dyr inngangspris, men det er iallefall kvalitet, og en gjennomsnittlig Windows PC vil overhode ikke vare like lenge som en Mac. Hvordan kan du si kvaliteten er så god etter å ha lest de fleste itaviser: http://www.itavisen.no/886006/apple-botelagt-for-daarlig-service Så kan man ikke regne med allverdens av apple heller. Og det at apple virkelig varer så mye lengere er nok fordi fleste ikke kjenner til SSD og trim, og windows 7 er beregnet på nyere og gode pcer. At laptopen er i metall er ingen selvfølge at innmaten er av god kvalitet, eller om metallet er spraiyet med maling og blir stygt etterhvert. Angående laptoper med windows 7 i dag er det største problemet harddiskene som får maskinen å føles tregere ut, en hybridharddisk på 500 GB eller SSD disk løser det problemet, riktignok en dyrere invistering. Man kan jo si gjennomsnittet kjøper ny laptop hvert 3-4 år, sånn sett holder den en del år. Ønsker man å spille eller å ha en maskin som holder lenge må man nok gå for de dyreste modellene, men det er neppe noe god invistering siden det kommer alltid noe nytt. Sånnsett er selvbygd stasjonær pc som kan holde lengst. Det er nok riktig at dyrere pcer i gjennomsnittlig kan gi bedre kvalitet, jeg har hatt laptoper f.eks Toshiba som har holdt i 6 år, den ble kastet fordi den var for dårlig på ytelse, nå kostet den nesten 15 000 kr og ga lite for pengene, men slik var det den gangen. Det er alltid anbefalt å lese tester/sjekke i diskusjonsforum hva erfaringene tidligere har vært. Nå trenger det ikke alltid å si at Apple er best på kvalitet, Toshiba/Asus kan gjøre det like bra. Endret 1. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Du har rett i mye av det du sier, men hvorfor roter du fram dokumentasjon på Apples elendinge kundeservice? At de behandler kundene sine dårlig har da ingenting med kvaliteten eller levetiden på produktene deres å gjøre. Endret 1. januar 2012 av Tastatur Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Windows 7 er da virkelig ikke beregnet på stasjonære pcer. Så lenge du har nok minne så er det ikke noe problem. En god pc vil vare like lenge som en mac, har en 3-4 år gammel laptop som gjør susen den dag idag. Kan ikke kjøre de nyeste spillene på høy grafikk, men den fungerer definetivt til alt annet. Om en windows maskin er stabil handler vel mere om brukeren enn OS'et. Jeg har i alle fall ingen problem med stabilitet i windows 7. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Windows 7 er da virkelig ikke beregnet på stasjonære pcer. Så lenge du har nok minne så er det ikke noe problem. Tja, man merker nok f.eks Intel Core 2 T6400 og 4 GB ram ikke gjør så veldig effektiv jobb etter oppgradering til windows 7 ultimate/Home Premium lengere. Samme gjelder nok pentium D mobile prosessorer og AMD Fusion APU E450 1.65GHz. Selvsagt funger jo de greit, men prosessoren bli nesten spist opp av Aero, prosessormåleren slik maskinvaren føles pinglete ut. Man kan jo slå av disse effektene man da blir ikke windows 7 like underholdene spør du meg, da kunne man heller valgt windows XP istedenfor. Men nå er det en annen sak. Jeg er enig det kjedent man opplever noe tull i windows 7, selvsagt alt kan gjøres bedre, men det virker i de fleste tilfeller det meste jeg gjør. Angående Apple kundeservice mener jeg det er viktig, siden man kan jo si av f.eks 10 brukere er det 2 personer som går for apple. Nå kjenner jeg til flere som har kjøpt apple maskiner som står som et stort spørsmålstegn etterpå, får ikke installert ene og andre, får ikke slått av macen etc og jeg må hjelpe til. Endret 1. januar 2012 av LMH1 Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Har en dualcore intel core 2 av ett slag, rundt 2.3 ghz elns, og kjører tom 32 bit så har ikke engang 4 gb minne. Aero er slått av da jeg syns det ser stygt ut, men maskinen har ingen problem med det i det hele tatt. Heller valgt xp? Det er ikke aero som gjør windows 7 bra i det hele tatt. Og med windows 8 rundt hjørnet som er lagd for tablets og bærbare spesielt, så burde det være enda mindre problemer med at windows krever for mye. Poenget mitt er at legger man litt penger i en laptop og ikke kjøper en advent til 3000 kr så varer den veldig lenge. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvis vi først det skal gå riktig ille. Hva gir mest fornuftig feilmeldinger av bluescreen og kernelpanic? Ikke så lett å vite hva som feilet når man får kun beskjed om å slå av macen. Lenke til kommentar
wirrumsen Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hva mener du med at Mac (Apple) er et dårlig kjøpt? Etter jeg byttet fra Windows 7 til Mac har jeg aldri vært så fornøyd med en maskin. Jeg har hatt 3 Macer, alle har jeg kjøpt brukt, og de har vært minst 4-5 år gamle, og de har vært mye mer stabile en alle Windows maskinene jeg har hatt (og det er mange). Er egentlig Mac så overpriset? Spesifikasjonsmessig, mulignes, men se f. eks når en ny Windows versjon blir lansert, da koster det rundt 1000 kr å oppgradere, har du Mac, så vil det koste deg 200 kr. Før sa folk at på Mac trenger man ikke antivirus, om det stemmer nå skal ikke jeg spekulere i, men hvis det er sant, så er det vel en 1000-lapp spart der og. Mac har en dyr inngangspris, men det er iallefall kvalitet, og en gjennomsnittlig Windows PC vil overhode ikke vare like lenge som en Mac. Windows-lisens koster fra ca 700 kroner. Antivirus behøver man bare dersom man er meget uforsiktig, og det finnes flere gode GRATIS-alternativer. Men klart, om du føler at kreativ kalkulasjon er hva som skal til for å rettferdiggjøre en høy pris på Mac, så kjør på. Du sier du byttet fra Win 7 til Mac, og du har altså hatt 3 Mac'er. Win 7 kom på markedet i oktober 2009. Det vil altså si at du har hatt 3 Mac'er på 2 år?!? Hva gikk galt? Du kan for øvrig få kjøpe min snart 10 år gamle Acer-laptop. Den fungerer ennå i beste velgående. Kjører Win XP og er dønn stabil. Min 5 år gamle Fujitsu Siemens likeså. Ingen hikke, ingen problemer. Bruker du like mye penger på en ny Windows-maskin som på en Mac, er opplevd kvalitet lik. Skal dog sies at Mac faktisk ikke er de mest pålitelige maskinene som man kanskje skulle tro. Asus og Sony er blant annet bedre. Lenke til kommentar
Tastatur Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Hva mener du med at Mac (Apple) er et dårlig kjøpt? Etter jeg byttet fra Windows 7 til Mac har jeg aldri vært så fornøyd med en maskin. Jeg har hatt 3 Macer, alle har jeg kjøpt brukt, og de har vært minst 4-5 år gamle, og de har vært mye mer stabile en alle Windows maskinene jeg har hatt (og det er mange). Er egentlig Mac så overpriset? Spesifikasjonsmessig, mulignes, men se f. eks når en ny Windows versjon blir lansert, da koster det rundt 1000 kr å oppgradere, har du Mac, så vil det koste deg 200 kr. Før sa folk at på Mac trenger man ikke antivirus, om det stemmer nå skal ikke jeg spekulere i, men hvis det er sant, så er det vel en 1000-lapp spart der og. Mac har en dyr inngangspris, men det er iallefall kvalitet, og en gjennomsnittlig Windows PC vil overhode ikke vare like lenge som en Mac. Windows-lisens koster fra ca 700 kroner. Antivirus behøver man bare dersom man er meget uforsiktig, og det finnes flere gode GRATIS-alternativer. Men klart, om du føler at kreativ kalkulasjon er hva som skal til for å rettferdiggjøre en høy pris på Mac, så kjør på. Du sier du byttet fra Win 7 til Mac, og du har altså hatt 3 Mac'er. Win 7 kom på markedet i oktober 2009. Det vil altså si at du har hatt 3 Mac'er på 2 år?!? Hva gikk galt? Du kan for øvrig få kjøpe min snart 10 år gamle Acer-laptop. Den fungerer ennå i beste velgående. Kjører Win XP og er dønn stabil. Min 5 år gamle Fujitsu Siemens likeså. Ingen hikke, ingen problemer. Bruker du like mye penger på en ny Windows-maskin som på en Mac, er opplevd kvalitet lik. Skal dog sies at Mac faktisk ikke er de mest pålitelige maskinene som man kanskje skulle tro. Asus og Sony er blant annet bedre. Jeg prøver bare å si at OS X følger det med mer "out of the box" en i Windows, jeg vet at det er enkelt å gå inn på Apple.no og se på spesifikasjonslisten å si at det er overpriset, jeg synes det gjerne kunne vært litt billigere, men prisen er ikke direkte ille når du ser alt du får med i OSet kontra Windows. Jeg har ikke hatt 3 Macer på 2 år, jeg har hatt 3 Macer på 8 mnd. den første var en gammel Mac Mini G4, som jeg fikk for 600 kr, den solgte jeg like etterpå for 1600, den andre var en hvit Macbook som jeg også kjøpte brukt, for 2500, den solgte jeg for 3500, nå har jeg en svart Macbook som jeg ga 3200 for. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg prøver bare å si at OS X følger det med mer "out of the box" en i Windows, jeg vet at det er enkelt å gå inn på Apple.no og se på spesifikasjonslisten å si at det er overpriset, jeg synes det gjerne kunne vært litt billigere, men prisen er ikke direkte ille når du ser alt du får med i OSet kontra Windows. skjønner ikke helt logikken din da du sier at windows er overpriset når det koster 700kr men at OSX er verdt hele den overprisede av prisen av en mac Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå