Gå til innhold

Dine beste bilder 2011


Anbefalte innlegg

Her kan du poste dine beste bilder for 2011.

 

Reglene er enkle - 1 til 3 bilder, og du skal skrive en liten kommentar til hvert bilde der du sier hvor det ble tatt, og hvorfor du synes bildet er er din favoritt.

 

Her skal du ikke være for opptatt av teknisk perfeksjon; men heller velge bilder som fanger øyeblikket eller betyr noe spesielt for deg. Uansett, fortell oss hva som betyr noe for deg med dette bildet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kul tråd! Men vanskelig. Bildene mine har en tendens til å gå fra meget gode (i egne øyne) til ganske ræva iløpet av en måneds tid. Finner feil på alt etter en stund. :)

 

Jeg kjøpte makroobjektiv i sommer, og ble ganske frelst. Det er vel sånn sett nærliggende å legge ut det makrobildet jeg er mest fornøyd med. Det er en helt ordinær blomsterflue, men jeg liker fargene og bevegelsene i vingene. Det som gjør at jeg er spesielt fornøyd med bildet er egentlig at jeg som rimelig fersk begynte å konsentrere meg om mer enn skarphet og den slags i sommer (som stort sett var det eneste jeg tenkte på de første månedene med kamera), og istedet begynte å tenke på blant annet komposisjon, farger, osv. Og her syntes jeg at jeg lyktes ganske godt med et ganske vanskelig motiv. Det er for øvrig tatt i Botanisk Hage i Oslo.

 

5988760509_b125863e0d_z.jpg

 

Et annet bilde jeg er ganske fornøyd med er denne elefanten. Så for meg et nærbilde av en elefant, og hadde muligheten i Thailand i vinter. Dessverre fant jeg ikke noen fine elefanter, og jeg var egentlig ikke helt fornøyd med han her heller (han er ganske brun og sliten), men sånn utover det likte jeg uttrykket hans, spesielt det at han skuler bort på denne skruen med kamera. I bildebehandlingen fant jeg ut at det strengt tatt ikke gjorde så mye at han var brun, for det var jo bare å dempe fargemetningen litt. Sånn sett ble det ikke så verst likevel. Bildet er ikke crop-et, men jeg gikk nære på med 200mm.

 

 

5897036363_e3ef456553_z.jpg

 

Samme tankene som med elefanten, men nå en gorilla (i dyrehagen i Praha). Jeg er fornøyd med uttrykket hans, og at jeg hadde vett nok til ikke å fyre løs mens han var ute i sterk sol, men istedet ventet på at han skulle gå innendørs (de hadde en svær inngjerding inne med vinduer så barn kunne se dem på kloss hold, dog veldig uegnet for fotografer). Rett før inngangen var det tak med skygge og fjellbakgrunn, og jeg tenkte at det kunne bli bra hvis en av dem gikk inn. Så det jeg er fornøyd med er at jeg ventet på det rette stedet istedet for å henge meg på alle de andre som sto og fyrte løs mot ham mens han var ute i den store utendørsinngjerdingen. Tror jeg fikk et bedre bilde enn dem som ikke stilte seg litt mer strategisk til og ventet, og det er vel helst det at jeg tenkte litt som gjør at jeg er fornøyd. Hadde kun et par sekunder på meg da han var på det rette stedet, og sånn sett er jeg fornøyd med at jeg fikk bildet jeg var ute etter. Bildet er tatt med 200mm + 1.4-extender.

 

 

6073712174_cf9dc8acf2_z.jpg

 

Vet ikke om det er de tre jeg er mest fornøyd med, men det er i hvert fall tre av de få jeg fortsatt er fornøyd med. :)

Endret av Keyzer28
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ikke særlig lett å velge ut 3 bilder, men jeg tror det får bli disse.

 

Det gyldne tree

 

6335266642_165d694828.jpg

 

Tatt på tåkejakttur sammen med HelenaN. Er kun ved tåke at man får til motlysbilder som dette. Er ateist selv, men skjønner at en Flickr-gruppe med religiøse bilder ville ha bildet med i gruppa.

 

Space monster

 

5889122758_416239ac76.jpg

 

Muligens det beste abstrakte bildet jeg har fått til med den "hemmelige" teknikken min. Selv så jeg bare et slags orm-hode med en lang nese først, mens andre så et babyhode (med øyne, munn og nese, på skrå oppe i venstre hjørne). Abstrakt er artig, men krevende av både den som lager det, og betrakteren, har jeg funnet ut.

 

Tåke i Hedeviken, Sverige

 

5827949059_6e2655b7ff.jpg

 

Dette bildet er fra en utrolig spesiell kveld - for en fotointeressert. Vi passerte gjennom et voldsomt tordenvær før vi kom til Hedeviken. Da var det vindstille, tåke, skyer, og flott lys. Helt magisk. Fikk "bare" tatt bilder et par timer før det ble natt. Kunne antakelig holdt på hele natta om jeg hadde hatt mulighet til det.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Maks 3 bilder var da en liten utfordring. Ikke fordi jeg nødvendigvis tok så mange bra bilder i fjor, men heller på grunn av gårsdagens festligheter...

 

 

Dette bildet ble tatt under Norwegian Grand Prix, båtverdenens svar på Formel 1 som i 2011 gikk av stabelen i Arendal for siste gang. Ble ganske fornøyd med det bildet her, men hovedgrunnen til valget er at racet var den første eventen jeg ble invitert til å dekke som fotograf. Utrolig morsomt, og skal dekke årets race i Larvik også.

 

6580443835_1dc64603e7_b.jpg

 

 

Dette bildet er fra min første konsert som fotograf, og som folk flest kan se så er det Bjarne Brøndbo som stirrer ut av skjermen. Konsertfotografering er noe jeg har fått smaken på, og kan si jeg liker veldig godt selv om det bare har blitt 2 av dem.

 

6580427891_f20742e945_b.jpg

 

 

Snakker om konserter, her har vi Lars Vaular fra hans besøk til Bodø i november. Syns bildet ble stilig med røyken som blir farget blått av lyset. Dette var også mitt første betalte oppdrag for en avis, og dette bildet ble oppslagsbildet i artikkelen.

 

6580407383_c7f6773452_b.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig for meg og å plukke ut bare tre bilder. I så tilfelle må det bli disse tre:

 

Det første er av en staselig skute. RMS Queen Mary 2. Var litt vanskelige forhold den ettermiddagen, så det ble noe litt annerledes. Da jeg spaserte ned til Aker Brygge var det ganske fint vær, men så skyet det over og ble ganske surt, så kom det en kraftig regnskur. Samdidig som det regnet kraftig ble det en liten sprekk hvor skydekket var ganske tynt, noe som gav en litt spesiel lyssetting. Jeg likte også teksturen det kraftige regnet lagde i vannet.

 

P5297814.jpg

 

Vårflom for meg betyr mye vann i fossen til kraftverkene hjemme i Askim. I flomtiden i begynnelsen av Juni er jeg ofte på tur ned til kraftverkene i Askim (Kykkelsrud, Solbergfoss og Vamma) med kamera og stativ, blir mye bilder, men ikke alt som blir bra. Dette bildet er fra Kykkelsrud, liker spesielt godt utformingen av flomløpet der; fire like porter, med ganske bratt fall.

 

Kykkelsrud.JPG

 

Til sist, et bilde av Josefine, familiens nye kjæledegge, hun er en ni måneder gammel Flat Coated Retriever. Bildet ble tatt med E-P3, m.ZD 45/1,8 og FL-50R avfyrt trådløst.

 

PC221081.jpg

 

Har mange flere skipsbilder, kan vel lage en egen tråd til noen av de...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

6612235371_5e9faea1f3.jpg

Gamle Salten by Abjohansen, on Flickr

 

Bildet er tatt ved brygga i Bodø, bak Løvold.

Dette er ett av mine favorittbilder pga. det er ett av de første bildene jeg føler "traff" skikkelig. Liker hvordan man føres opp mot stjernen på froten av båten.

 

 

 

6612301463_835d893238.jpg

Bodø by Abjohansen, on Flickr

 

Bildet er tatt mens jeg ventet på bussen ved de nye busstoppene i Bodø.

Liker kontrastene og personen som står på hjørnet av huset, virker litt mystisk.

 

 

6612317349_02f33d84f6.jpg

Panorama by Abjohansen, on Flickr

 

Bildet er tatt et stykke fra hvor jeg bor.

Syntes fargene virker litt dramatiske og jeg er veldig fornøyd med dette bildet. Ble litt lite på Flickr, så legger ved større versjon i spoiler:

 

 

 

Lenke til kommentar

Mitt første bilete er frå ein fantastisk påskedag! Tatt fra terrassa på hytta.

Både speilinga, været og ikkje minst minnene fra turen gjer dette til ein liten favoritt:

 

5648901203_a45e9ce807_z.jpg

Panorama Haugsbygda by K.Sund, on Flickr

 

 

Det andre er henta fra Tafjordfjella og ein tur eg hadde opp for å blandt anna fiske. Ikkje det beste fototekniske, men liker godt utsnittet.

 

5965400920_1ceb4e0e05_z.jpg

_MG_2448 by K.Sund, on Flickr

Lenke til kommentar

Dette ble tatt noen uker før Norge gikk av hengslene med Hurtigruta 24/7 - liker det veldig godt selv om lyset er litt i overkant platt.

 

5797193677_b893bea502.jpg

Hurtigruten Polarlys by emmkayfive, on Flickr

 

22. juli ble et vendepunkt i norsk historie - en utfordring å fotografere for meg, følte meg ofte veldig "ufølsom" der jeg gikk rundt med kameraet.

 

5999387076_a7e21bc320.jpg

Oslo - 2011/08/01 by emmkayfive, on Flickr

 

En av lang eksponeringsfavorittene fra i fjor. Dette er tatt fra utstikkeren bortenfor Operaen hvor sommersendingene til NRK senere ble sendt fra.

 

6131332296_70bc3542c4.jpg

Opera by emmkayfive, on Flickr

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mine tre beste fra 2011.

 

Sea King helikopter - fra 330 Skvadronen - på Oscarsborg Festning.

Ikke ofte man kommer så tett på ett av disse helikoptrene, og jeg er fornøyd med å få "skutt" det rett før det landet.

 

330skvadronen.png

 

 

Låtefossen ved Odda.

Magisk stemning med tåke i fjellsiden, regn i lufta og vannsprøyt fra fossen.

 

ltefossen.png

 

 

Likholefossen i Gaular.

Fargespekteret og overgangene mellom stein, vann, skog og himmel.

 

likholefossen.png

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette ble vanskelig, ja. 2011 var et hektisk men givende fotografisk år. Mange Akam-treff (bl.a. tur til København), tur til Skagen med fotoklubben, og et prosjekt der jeg tok bilder av Tanum Kirke annenhver uke er de viktigste punktene.

 

Et av Akamtreffene foregikk i Halden, og der fant vi denne pittoreske bygningen. Det skarpe sommerlyset blottlegger huset's skavanker på en fin måte, synes jeg.

 

5846088653_da1fa6ee4b_z.jpg

Moderne markiser by tomsi42, on Flickr

 

Elvevandring langs deler av Akerselva er noe som ofte skjer når det er Akamtreff i Oslo. Her fanget jeg akam-medlem kaian under en av de mange bruene. Det var fine høstfarger den dgen, men jeg synes allikevel bildet gjør seg best i sort/hvitt.

 

6296334608_b39270a45d_z.jpg

2011-10-29-15-39-58 by tomsi42, on Flickr

 

Det siste bildet er tatt på Skagen, ute på grenen. Solnedgangsbilder er gjerne litt klisjefylte, men det er nok detaljer her til at jeg er meget fornøyd med dette.

 

6212422266_81a5ed52fb_z.jpg

2011-09-30-18-40-19 by tomsi42, on Flickr

 

Har laget et lite sett på flickr for mine favoritter i 2011.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er gøy å kunne se tilbake på 2011 og se at det faktisk er vanskelig å velge ut tre bilder. Året som gikk var nok det året hvor jeg sparket meg selv i rompen og lærte å komme meg ut med kamera, og et år hvor jeg ble tryggere på å ha kamera i hendene uten å tenke på rare blikk blant mennesker. Et givende år som antallet bilder i katalogen på maskinen og nettet viser. Her er nok de jeg setter høyest.

 

Først ut er det bildet jeg er mest fornøyd med av de jeg tok i 2011. Ikke bare ble det mitt første bilde som ble plukket ut i artikkelen "brukernes bilder", men også det første bildet jeg har er stolt over å ha tatt. Bildet ble tatt på en strand i Sjælland i Danmark. I flere år har jeg ønsket å ta et slikt bilde på nevnte sted, men aldri gjennomført det. I 2011 skulle det derimot skje.

 

6051177114_89d8fe0f9c_z.jpg

Langs vannet by FredrikV., on Flickr

 

Det neste bildet ble tatt under en ferie i London. På en varm og solfylt julikveld på midten av Tower Bridge koste et ukjent par seg med utsikten og hverandres selskap. Spesielt med dette er hva bildet betyr for meg, og derav datoen. Dette bildet tok jeg den 23 juli kort tid etter at tallet på de omkomne ble kjent, og rett etter at jeg fikk beskjeden om at mine tre venner som befant seg på Utøya var kommet i sikkerthet og hadde gitt lyd fra seg. Dette bildet gav meg noe. Tiltross for sortfargen grunnet sorgen jeg hadde i meg klarte parrets kjærlighet å nå meg

 

6015484712_b778fcd86f_z.jpg

The right move by FredrikV., on Flickr

 

Tilslutt har jeg et bilde tatt fra mine besteforeldres gård som har vært hjemmet mitt den første uken etter skoleslutt de siste årene. Med følelsen av skolefri i bena er det alltid behagelig å sette seg på bussen for å komme litt bort. Et bilde som jeg føler beskriver hva sommerferien er for meg. Se bort og la det gamle ligge igjen, og kunne se frem mot en ny start med nye muligheter

 

5866947533_a6c287e4ae_z.jpg

Not named by FredrikV., on Flickr

Endret av Krølle
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fikk speilrefleks et halvt år før dette bildet, og dette var kanskje det første bildet jeg egentlig var fornøyd med. På skitur med min far møtte vi på et meget dårlig vær. Vind, snøfokk og isete føre. Tok meg likevel tid til å knipse et bilde med Canon 550d`en og kit-objektivet.

post-228526-0-24912900-1325447826_thumb.jpg

 

Tok dette bildet av min farfar forrige sommer, et av mine første bilder med lyssterkt objektiv: Canon 50mm f1.4. Han stilte gjerne opp som modell.

post-228526-0-64720200-1325447784_thumb.jpg

 

På en av mine mange fototurer på moped tok jeg turen til nabobygda. Såg denne båten som lå der ganske alene, og tok meg god tid til å knipse, dog det var utrolig kaldt. Ikke perfekt teknisk, for lang lukkertid.

post-228526-0-12097300-1325447770_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette var heldigvis ganske så vanskelig, men endte nå opp med disse tre bildene:

 

I likhet med flere har jeg plukket ut et 22. juli-bilde, tatt et par dager etter selve angrepet. Livet vender sakte men sikkert tilbake til normalen, men tre av fire vinduer dekket av sponplater vitner om noe annet.

Også et av mine første gatefotografier, attpåtil i svart/hvitt.

post-38990-0-66391700-1325448581_thumb.jpg

 

Nummer to er fra mitt første forsøk på "seascape"-bilder med lang lukkertid. Liker månelyset som speiler seg i vannet og som lyser opp svaberget i forgrunnen.

post-38990-0-28661100-1325449013_thumb.jpg

 

Det siste blir et solnedgangbilde, liker siluettene av de to personene i forgrunnen og den gullfargede solnedgangen i bakgrunnen.

post-38990-0-25604800-1325449502_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vanskelig!

 

1) Draugen

 

 

2) Draugen igjen

 

 

Besøkte Draugen oljeplattform i forbindelse med en Nordic Light-workshop ledet av Stuart Franklin i april i år. Hadde tenkt å begrense meg til bare ett bilde derfra, men det ble visst umulig. Skulle gjerne hatt med flere, egentlig

 

3) Nikel, Murmansk Oblast, Russland

 

Dette er egentlig større enn det forumets retningslinjer tillater, men siden det er så avlangt må jeg gjøre det sånn. Det er fra et av verdens mest trøstesløse steder; jeg liker det fordi det viser mye av det jeg husker best derfra -- først og fremst skadene på naturen, selv om det ikke viser deres enorme omfang (det er det vel nesten bare satelittbilder som klarer).

Jeg kommer til å dra tilbake dit for å dokumentere stedet grundigere.

Lenke til kommentar

Mitt første bidrag er et bilde jeg liker veldig godt. Dette ble tatt i herrenes cupfinale mellom Brann og Aalesund. Et veldig stort øyeblikk for meg. En amatør blant alle de store fotografene. Ballen gikk riktignok ikke i mål her, men jeg liker det godt. Man får følelsen av at keeperen tenker "ååh pokker!" når han ser at han ikke rekker ballen. Heldigvis for han gikk den utenfor (denne gangen).

 

6319853786_e595394908_z.jpg

SK Brann - Aalesunds FK by azathosk, on Flickr

 

 

 

Det andre bildet er et bilde som vel egentlig er ganske kjedelig. To personer snakker, hver med sin bøsse. Grunnen til at dette er så veldig spesielt for meg er at det er det første bildet jeg fikk på trykk i avisen. De to personene i bildet er henholdsvis Inga Bostad (universitetsrektor ved UiO) og Karen O'Brien (professor ved UiO) og hendelsen er en "blesting" av en festival i fire akter vi hadde på Universitetet i Oslo (Idefestivalen).

 

5585922691_8412bd39ca_z.jpg

_MG_6081 by azathosk, on Flickr

 

 

 

Til å avslutte vil jeg igjen dra fram et fotballbilde. Jeg fikk lov til å bruke Skeid som øvingsarena for fotballfotograferinga mi forrige sesong. Det ble en hel haug med bilder, men akkurat dette liker jeg best. Kampen er Skeid - Kongsvinger, og vi ser to ganske intense Skeid-spillere som prøver å ta ballen fra Kongsvingers Adem Güven. Man før følelsen av at "dette vil gjøre vondt" basert på ansiktsuttrykkene til alle tre.

 

5714367216_c89c2cb39a_z.jpg

skeid-kil-7818 by azathosk, on Flickr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjedde mye på fotofronten for min del ila. 2011. Jeg begynte å ta ting en smule mer seriøst og gikk til steget av å handle inn en macro og diverse annet snaks etterhvert. En ting jeg har merket meg er at kvaliteten har gått kraftig opp i år. Det gjorde det vanskelig å velge, og jeg tviler på at alle ville være enig i mitt eget utvalg her.

 

Naturlig for meg å starte med blomster. Disse er skutt utenfor døra hjemme. Blomstene ble kjøpt i Nederland og fraktet hjem, plantet i Mai. Først i September er bildet tatt da blomstene endelig kom. For meg betyr bildet noe, da det 1) Jeg ble fornøyd med resultatet. 2) Det er for meg og samboeren ett symbol på vår første utenlandstur sammen.

6192158838_8ab411cc95.jpg

0702 by egilh, on Flickr

 

Dette er fra en litt spesiell anledning. Bildet ble tatt 15. Oktober, dagen for støtte aksjonene for Occupy Wall Street i Oslo. Jeg støtte på noen bekjente og ble med til Børsen for å ta bilder. Før jeg visste ordet av det var det flere politifolk der enn "demonstranter" (ca. 15). Videre ble vi alle som en anholdt, og undertegnede ble utvist fra Oslo Sentrum i 24 timer.

6251413206_3723c49f58.jpg

2726 by egilh, on Flickr

 

Mitt siste bilde er fra November. Det viser bekken nedenfor hos meg i rolige omgivelser. Her har jeg forsøkt å fange den rolige og kalde novemberstemningen som var.

 

6372612289_7afa278e6b.jpg

4195 by egilh, on Flickr

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her er de bildene jeg liker best selv

 

Landsbygda

**********

 

Tatt på Ringvassøy, Troms i desember. Jeg er fornøyd med det jeg synes er en streng komposisjon og utsnitt. Samtidig betyr stemning og elementer i foto noe for meg med en litt forfallt låve, et naust som såvidt synes men er blikkfang, og en blytung himmel.

 

post-180310-0-56064700-1325612099_thumb.jpg

 

 

Panteon

*******

 

Selvfølgelig et foto fra byenes by; Roma. Jeg har svært gode minner fra Roma, og hva er vel mer naturlig enn et foto fra Pantheon. Dette er jo bare enda et tursitbilde, men for å unngå å få personer med og balansere blå himmel med kunstlys ventet jeg på kvelden og plasserte kamera på ministativ.

 

post-180310-0-58997900-1325612269_thumb.jpg

 

 

Kai i Rekvik

************

 

Er tatt ute i Rekvik, ute på Kvaløya i Troms. Ei lita bygd med tre fastboende. Jeg er fornøyd med å ha fanget noe av det fantastiske vinterlyset i Nord-Norge. Men også med komposisjon og symbolikk i bildet.

 

post-180310-0-96874400-1325612447_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tatt i Lofoten, i nærheten av Svolvær en kald mørk kveld i februar. Mange nordlysbilder legger veldig vekt på det fantastiske lyset, men her så følte jeg at fogrunnen, og bakgrunnen også funket bra!

 

5422391408_e4fc96f132.jpg

Dancing light above the treeline by H.Treider, on Flickr

 

På oppdrag for Bårdar, - "flue på veggen" i en vanlig undervisningstime. Likte posituren godt, samt at hun var alene i bildet.

 

6015572453_49b25d4be2.jpg

Training ballet [Explored #360] by H.Treider, on Flickr

 

Tatt rett i nærheten av der jeg bor, i Forskningsparken. Jeg har hjulpet bildet med tynnere dybdeskarphet i photoshop, og likte simpelthen "the simplicity".

 

6224055043_9d7967e29b.jpg

Twin trees by H.Treider, on Flickr

 

Litt tilbake i tid til sommerferien, Paris har vært uten regn i 3 måneder da det plutselig begynner å hølje ned som ville helv*** de 4 dagene jeg var der. Fantastisk vær :love:

 

5829115169_cbdfc425dc.jpg

Paris under the Rain by H.Treider, on Flickr

 

 

Beklager på forhånd min overtredelse av antallet :innocent:

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...