Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med Spill generelt

Anbefalte innlegg

Hei og Godt Nyttår!

Jeg har problemer med min datamaskin når det gjelder performance på blant annet spill. Før jeg går innpå dette noe mer poster jeg pc speccsa.

CPU: I7 920 Quad

Hovedkort: GA-EX58-UD3R

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

GPU: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

HDD: Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB

Det som er mitt problem er da blant annet på World of Warcraft så sliter pcen med FPS issues, slik jeg testa der var og fly opp må max høyde og sette alt på ultra (I stormwind)

Det ja da gjorde var å sjekke Activity på Skjermkort, CPU og Minnebruk.

Jeg fikk følgende:

GPU Activity: 56%

CPU Activity: 35%

Memory: 59% used

FPS i spillet: 33-39 FPS (http://bildr.no/view/1064365)

Og når det gjelder Battlefield 3 så har jeg ikke kjangs og kjøre high graphics. Jeg klarer det "decent" på Low.

Så ja, mitt spørsmål er da hva som kan være BOTTLENECKEN i mitt system. evt noe jeg kan gjøre for å fikse problemet om det ikke skal være noen bottleneck tilstede.

Takker for hjelpen

Dryper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og Godt Nyttår!

Jeg har problemer med min datamaskin når det gjelder performance på blant annet spill. Før jeg går innpå dette noe mer poster jeg pc speccsa.

CPU: I7 920 Quad

Hovedkort: GA-EX58-UD3R

Minne: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

GPU: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5

HDD: Corsair SSD Force Series™ F120, 120GB

Det som er mitt problem er da blant annet på World of Warcraft så sliter pcen med FPS issues, slik jeg testa der var og fly opp må max høyde og sette alt på ultra (I stormwind)

Det ja da gjorde var å sjekke Activity på Skjermkort, CPU og Minnebruk.

Jeg fikk følgende:

GPU Activity: 56%

CPU Activity: 35%

Memory: 59% used

FPS i spillet: 33-39 FPS (http://bildr.no/view/1064365)

Og når det gjelder Battlefield 3 så har jeg ikke kjangs og kjøre high graphics. Jeg klarer det "decent" på Low.

Så ja, mitt spørsmål er da hva som kan være BOTTLENECKEN i mitt system. evt noe jeg kan gjøre for å fikse problemet om det ikke skal være noen bottleneck tilstede.

Takker for hjelpen

Dryper

på bf3, har du oppdatert alle driverene ? siden er kommet ganske mange nye ut, og spec etter at bf3 er kommet ut.

Lenke til kommentar

Ja jeg oppdaterte nylig til 11.12 og det har forsåvidt gjort at når jeg prøver å sette på "Ultra" graphics så kræsjer GPU driverne. glemte å nevne det i main hovedtråden.

Edit: Tok også Driver Sweeper for å være sikkert på å få en clean install av driverne for å være sikker på at det ikke var noe klur på den fronten.

Edit2: Har også oppdatert BIOS, Chipsetdrivere.

Edit3: Jeg gikk nettopp inn i BF3 og hadde da allerde blitt kasta ut av spillet PGA skjermkort driverne som kræsja. Når jeg kom inn så bildet slik ut http://bildr.no/view/1066111

Så satt jeg alt ned på High (så ble alt fint igjen) og så opp igjen til ultra. Da kræsja driverne igjen.

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Har ikke sånn meega peiling på skjerkortet, men sikker på at det klarer det på ultra? evt at det blir for varmt og shutter ned. Men vill tro at skjermkortet ikke duger på ultra

En kompis av meg har 5770 og driver alt på high med nada lag. jeg klarer ikke engang medium.

Lenke til kommentar

Sa ikke du akk at du klarte high? et par poster lengre opp?

nei :)

Det jeg mente er at jeg ikke får de flickering greiene på High og lavere. har forsatt low fps (25 og laverE)

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Sjekke fps i wow i stormwind, uansett høyde, vil gi deg et feil bilde av hvordan pcen takler spillet. Min pc (i7 930, 2x 5870) roter en del i wow mtp fps. Med tanke på BF3 er det derimot noe som ikke stemmer. Det første jeg tenker på er at driverne til Radeon er relativt dårlige (Spesielt med nye skjermkort). Det første jeg hadde prøvd er å teste driverne fra 15/11.2011 eller 31/10.2011 (Du finner dem ved å trykke på "Previous Drivers" etter å ha søkt på en driver passende for skjermkort og OS på hjemmesiden til amd). For å ta et eksempel på mitt eget oppsett så er det veldig ofte at en oppdatering av driver gir fps problemer i spill de ikke har jobbet direkte med i den nye releasen.

En ting du kan prøve er å endre instillingen for virtuell ram. Virtuell ram er når pcen bruker harddisken istedenfor ramen for å lagre midlertidig informasjon. Windows velger automatisk å sette virtuell ram ekstremt lavt i 99% av tilfellene. Å ha for lav virtuell ram kan gi problemer med alt fra fps til bluescreen. Hvor mye virtuell ram du skal ha vil avhenger helt på harddisken du bruker. Om man skal bruke en SSD til virtuell ram eller ikke er oppe til debatt på diverse forumer. Grunnen til dette er at å bruke en SSD til virtuell ram er mye raskere og bedre enn en tradisjonell HDD, men siden en SSD blir tregere for hver gang man sletter og erstatter informasjon (noe som vil skje ofte med virtuell ram) så er det flere som er skeptiske til å bruke SSDen til denne operasjonen. Bare for å avslutte så kan jeg legge til at å endre virtuell ram egentlig bare skal gi utslag hvis du vipper på hva pcen skal takle med mindre du sliter med bluescreeen og med sliter så mener jeg random bluescreen når du spiller (Noe som ikke skal være tilfellet med din rigg på noen av punktene), men det er såpass enkelt å endre på at det skader ihvertfall ikke å prøve.

Siden jeg nå har pratet en del om og men om virtuell ram så legger jeg nå til en liten guide for hvordan man endrer denne.

1: Høyreklikk på "Min Datamaskin" og velg "Egenskaper".

2: Trykk deretter på "Avanserte Innstillinger" i menyen på venstre side.

3: Du skal nå ha fått opp et nytt vindu hvor du er i menyen for "Avansert". Trykk nå på knappen som heter "Innstillinger" under ytelse.

4: Du får nå opp et nytt vindu og nå skal du bytte fra menyen "Visuelle Effekter" til "Avansert". Trykk deretter på "Endre" under virtuelt minne.

5: Du får nå opp en meny som viser hvilke harddisker du har og hvor mye som er satt av til virtuelt minne. Velg "Egendefinert Størrelse" for å kunne endre på verdiene. Velg en harddisk du er komfortabel med (Såvidt jeg vet så skal det ikke være store forskjeller på å ha denne på SSDen og en vanlig harddisk siden dette blir brukt til "overflødig" informasjon og de fleste programmer regner med at denne er betydelig tregere enn vanlig ram og informasjonen som lagres der har prioritet deretter). Litt avhengig av størrelsen på harddisken og hvor mye plass du vet at kommer til å være ledig så setter du størrelsen på hvor mye plass den skal ha tilgang til. Av erfaring vil jeg si at denne verdien burde være på 5000-6000MB (Startstørrelse - Maksstørrelse). Personlig så har jeg den på 15000-16000, men det er egentlig en tilfeldig verdi basert på at jeg har nesten kun operativsystemet på den kjappeste harddisken og har konstant 150GB+ ledig (En såpass høy verdi er så og si tull siden det ikke kommer til å være noe som bruker i nærheten av dette).

Å endre virtuell ram er noe som sjeldent blir nevnt, men det har fikset bluescreen og FPS problemer med både PCen jeg har nå og den forrige. Som tidligere nevnt er dette ikke noen mirakelkur, men heller noe som tipper pcen i din favør hvis du ligger på kanten.

Beklager eventuelle skrivefeil, dette ble tross alt skrevet 04:30 på nyttårsaften.

EDIT: Hvis du får en liten popup ballong nede i høyre hjørne hvor det står at skjermkortdriveren har blitt startet på nytt etter at den sluttet å svare så var det noe jeg slet "mye" med når skjermkortet mitt var nytt. Det bare ga seg når neste driver release kom uten at det var nevnt i listen over fixes fra amd. Sånn jeg ser det så er mye av prisen du betaler for når du kjøper et NVidia kort at driverne passer kortet og hvor fort de fikser problemer. Igjen for å ta et eksempel fra min egen rigg så gikk det en måned før crossfire support kom til BF3 og det har enda ikke kommet til skyrim.

Endret av Bjoolz
Lenke til kommentar

Hei, Takk for en detaljert post og igjen godt nyttår! :)

Jeg har nå satt Virtual Minne på min SSD disk (5000-6000mb som du foreslo), og jeg har reinstallert ATI sine drivere ned til 11.10

Jeg kan nå kjøre på Ultra uten at skjermkortet skal gå helt ape, men jeg sliter fortsatt litt med wow.

Som jeg sa tideligere så hadde jeg problemer med FPSEN når jeg fløy langt opp etc (og ja, også i raids. Det er heller ikke UIet som er problemet)

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor når både GPU , CPU og Minne ligger LANGT under noe som helst stresspunkt. Jeg har lest diverse Optimizing guider for å få det bedre med med no luck der.

Her er et screenshot over hvordan jeg "tester" det.

http://driiper.com/public/06:00.jpg

Har noen en anelse om hva som kan foresake dette.

Endret av Dryper
Lenke til kommentar

Wow kan nok hende du sliter med pga mye internett trafikk... Som han fyren sa, at han klarte bf3 med ikke wow.

Men han anbefaler ikke å "lagre" minne på ssd. Det er litt usikkert, fordi du "bruker" ssd. Og da lever den ikke like lenge, så derfor så ville jeg ha hatt det på primær hardisk (som jeg tenker ligger på 7,2k og er sikkert godt nok) hvis ikke så kan ssd fort bli borte ;)

Lenke til kommentar

Wow kan nok hende du sliter med pga mye internett trafikk... Som han fyren sa, at han klarte bf3 med ikke wow.

Men han anbefaler ikke å "lagre" minne på ssd. Det er litt usikkert, fordi du "bruker" ssd. Og da lever den ikke like lenge, så derfor så ville jeg ha hatt det på primær hardisk (som jeg tenker ligger på 7,2k og er sikkert godt nok) hvis ikke så kan ssd fort bli borte ;)

Jeg har 16/1mbit internett og da WoW i seg selv bruker bare oppimot 60kbit up/down (uten stress) burde ikke det vært et problem. men for all del kan jo være nettverksdriverne selv om jeg tviler litt:)

AMD gjør det dårlig med MSAA på i BF3, så sett den til null om du ikke allerede har gjort det.

Gjorde det nå, bittelitt bedre da :)

Lenke til kommentar

Hvis du også bruker oppløsningen 1680X1050, så bør det bli nogenlunde spillbart, med High quality.

Her er en test med denne oppløsningen og tilsvarende skjermkort:

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page4.html

1920X1200

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page5.html

2560X1600

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page6.html

Du ser, at med høyere oppløsning, så går antallet FPS ned.

Prosessoren din bør være bra nok. Selv kjører jeg med alt på high, 1920X1200, null MSAA og Radeon 5850 CF, og er fornøyd med ytelsen. Ultra kan jeg bare glemme. Min cpu: Intel i5-750, som yter ganske gjevnt med din.

http://www.anandtech.com/bench/Product/109?vs=47

Hvis du vil ha bedre ytelse, så kan du kjøpe et 6950 kort til og kjøre CF, eller et GTX 580/590, eller vente på Radeon 7970 og GTX 780.

Mulig det er noe galt med hardware/softwaren din, for du burde kunne kjørt BF3 brukbart på midium settings?

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Hvis du også bruker oppløsningen 1680X1050, så bør det bli nogenlunde spillbart, med High quality.

Her er en test med denne oppløsningen og tilsvarende skjermkort:

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page4.html

1920X1200

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page5.html

2560X1600

http://www.techspot.com/review/458-battlefield-3-performance/page6.html

Du ser, at med høyere oppløsning, så går antallet FPS ned.

Prosessoren din bør være bra nok. Selv kjører jeg med alt på high, 1920X1200, null MSAA og Radeon 5850 CF, og er fornøyd med ytelsen. Ultra kan jeg bare glemme. Min cpu: Intel i5-750, som yter ganske gjevnt med din.

http://www.anandtech.com/bench/Product/109?vs=47

Hvis du vil ha bedre ytelse, så kan du kjøpe et 6950 kort til og kjøre CF, eller et GTX 580/590, eller vente på Radeon 7970 og GTX 780.

Mulig det er noe galt med hardware/softwaren din, for du burde kunne kjørt BF3 brukbart på midium settings?

Medium settings lå jeg ca 30fps og litt hakking når jeg snipa, på low så gikk det fint. Men ja jeg skal få testa det grundigere med gamle skjermkort drivere. for så langt har vertfall ikke spiller kræsja til desktop.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...