Gå til innhold

Sannheten om Nord Korea?

Anbefalte innlegg

Hvorfor har ikke FN og USA blandet seg inn for å renske opp i problemer som konsentrasjonsleirer, tortur og sult hvis det er så mye værre der enn andre steder som har de samme problemene?

USA tørr ikke. Nord-Korea har atomvåpen, og har Kina som en bror. Kina er USAs største trussel, og forholdet er ikke akkurat eksemplarisk. Dessuten har ikke landet enorme olje-ressursjer, og da er det ikke spesielt interessant.

At Nord Korea er et paradis har jeg aldri påstått men jeg sier at det er mye bedre enn hva media og det folk tror skal ha det til å være. Elendighet finner man også andre steder i verden.

Det tror jeg nok kan stemme en smule, men plottet er også å få vesten til å tro at de er delvis vestlig. En del av folket lever nok godt, de som er villige til å gjøre som staten sier, men det er de som ikke gjør som staten sier/vil som havner og konsentrasjonsleirer og torturert.

Det at du ser slitte hus er ingen overraskelse, kommunisme har blitt prøvd før, og det har aldri vært noen suksess for økonomien.

Kommunisme kan fungere i teorien, men det krever enormt med nasjonalisme og åpenhet for folk rundt deg, samt at noen få blir sittende med enormt med penger som igjen fører til maktsykhet. Det virker som det er det de prøver å få til i Korea, å få kommunisme til å fungere som i teorien. Mennesker er dog forskjellig, og det vil aldri fungere.

Elendighet er det andre plasser i verden, ja, men når landet virker truende og mistro mot vesten sikler media over det. Det skaper spenning globalt sett. Det blir stadig fundert på om USA/Nato skal gå inn, og det skaper uro i økonomien.

Nord-Korea er et helvete for minst 60% av innbyggerne. Har sett diverse dokumentarer gjennom årene, og agenter kan rapportere helt motsatte teorier avhengig av hvor i landet de har spionert. Noen nevner rikdom og glede (de få plassene man har samlet de som takler kommunisme), mens andre kan rapportere om enorm undertrykkelse, og noen kan rapportere vanlig levestandard, bare uten vestens særegne egenskaper.

Avhoppere kan fortelle om dritt som har skjedd, men de som lever godt hører man aldri om. Hvorfor? Hvem vil vel hoppe av om du har det godt. Media overdriver alltid litt, men som regel er det mye sannhet i det også.

FOlk som ikke vil det staten sier? At de blir blir torturert og satt i konsentrasjonsleire. Akkurat det samme som tusenvis av folk i Norge men de får trygd og dulles med og når man kommer litt opp i rangs stigen så er det vel ting som heter ventelønn, etterlønn osv.

Kommunisme fører til rettferdighet og ikke urettferdighet slik som demokratiene og republikkene. De som ikke kan akseptere det mister sin plass i samfunnet. Er vel ingen steder forlk er mer uenig?

Det beste er vel å få gjort noe med det nå. Hvis det er så jævlig så kunne for eksempel NATO og USA gått inn for å stoppe det det som skjedde og det at Nord-Korea har atomvåpen er ikke sant. De liker å late som om de har det for å holde resten av verden unna fatet slik at de kan få utvikle seg i fred og ro. Som sagt tidligere så vil det til slutt ende opp med å bli godt der også. Nord-Korea har hemmelige samarbeid med USA og muligens europa og jeg vet hvor kvikke NOrd-Koreanerne er i nøtta. Dem er virkelig smarte folk. De Nord-Koreanerne jeg har møtt har vist meg egenskaper som jeg ikke har sett hos noen andre folkeraser.

Det at Nord-Korea er et helvete for 60% av innbyggerne er det en grunn til og det er ingen som blir tvunget til å være der. Hadde alle gjort som staten sier så hadde alle hatt det bedre.

Kan jo trekke et eksempel: Her i Norge så er det kulturelt å si "ja" dersom man blir spurt om å gjøre noe. Du har sikkert selv følt hvordan det er å få et "nei"? Det ødelegger veldig mye for deg og stopper deg opp og det er noe som ikke blir sånn som du hadde tenkt. Så hvis alle hadde sagt "ja" og vært med på opplegget i NK så hadde alle hatt det bra. Til sammenligning så kan man jo tenke på hva som skjer om man ikke har jobb i Norge. MAn må jobbe i Norge for å leve så det er akkurat det samme her i Norge også men det er på helt andre måter og folk er hjernevaska. Like hjernevaska som dere skal ha det til at folk er i Nord-Korea.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det bare jeg som klarer å se Nord-Korea fra flere perspektiver og ikke bare fra den ene siden som dere ser det fra?

Ja, det er lett å bli blendet av alt det som er elendig der men like lett blendes dere av å se på lyset fra sola.

Lenke til kommentar

Alle får jo lov til det men det er ikke alle som har mulighet. Og det er ikke de som låser seg inne. Det er omverdenen som stenger landet ute og derfor har dem gradvis trukket seg tilbake.

Alle får lov til å reise til Kina ja, men om de blir oppdaget (eller om deres fravær blir oppdaget) blir hele slekta i tre generasjoner enten henrettet eller satt i fengsel eller konsentrasjonsleir.

Dessuten kan det være litt vanskelig å reise til Kina når du ikke har hørt om det:

"I didn't know about America, or China or the fact that the Korean Peninsula was divided and there was a place called South Korea."- Shin Dong Hyok

Kilder: Escaping North Korea: Defiance and Hope in the World's Most Repressive Country - Av Mike Kim

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Først har han bare "sett på google earth" og nå er plutselig nord-koreanerne verdens smarteste mennesker og har et velfungerende samfunn der det eneste problemet er at enkelte ødelegger for andre fordi de ikke sier ja.

Applauderer. Ikke bare klarer man å legge skylda på millioner av nord-koreanere som sulter ihjel og straffes over lav sko fordi de ikke sier ja til alt det absurde staten krever, men fremstiller det som positivt at Kim-familien har feriehus med private vannsklier mens millioner lever i ekstremt fattige kår hvor andre nasjoner har måtte bidra med nødrasjoner i håp om å bekjempe hungersnøden. NK er et tragisk land, hvor ministere blir henrettet fordi landets økonomi har gått til helvete, med argumentet at "de bringte inn onde kapitalistiske løsninger som ødela økonomien". At man sammenligner mennesker som blir skutt og satt i konsentrasjonsleirer hvis de ikke hyller en gudefigur av en leder mens de sulter ihjel og lederene fråtser med nordmenn i norge som ikke får NAV-pengene sine fort nok vitner om hva slags rasjonalitet som kreves for å hylle Nord-Korea.

At NATO og USA ikke går inn er fordi Nord-Korea har bygd seg et av verdens største militære og har et ekstremt autoritært og kontrollert samfunn, det er for kostbart å ta seg inn. Og når atpåtil NK har koblinger til Kina, er det ingen insentiver som gjør det verdt å ta NK, sålenge de holder seg til seg selv og bare ødelegger for egen befolkning er det vanskelig å gjøre noe.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Alle får jo lov til det men det er ikke alle som har mulighet. Og det er ikke de som låser seg inne. Det er omverdenen som stenger landet ute og derfor har dem gradvis trukket seg tilbake.

Alle får lov til å reise til Kina ja, men om de blir oppdaget (eller om deres fravær blir oppdaget) blir hele slekta i tre generasjoner enten henrettet eller satt i fengsel eller konsentrasjonsleir.

Dessuten kan det være litt vanskelig å reise til Kina når du ikke har hørt om det:

"I didn't know about America, or China or the fact that the Korean Peninsula was divided and there was a place called South Korea."- Shin Dong Hyok

Kilder: Escaping North Korea: Defiance and Hope in the World's Most Repressive Country - Av Mike Kim

Jeg håper ikke at det du sier her.. At det stemmer for da må det jo bli krig og ikke bare vente i håp om at den nye lederen for landet tenker på en helt annen måte. Dem er redde for at det skal bli krig i landet og når dem er det så viser dem svakhet så da kommer det tydelig frem at Nord-Korea og USA har hemmelige samarbeid.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke at det du sier her.. At det stemmer for da må det jo bli krig og ikke bare vente i håp om at den nye lederen for landet tenker på en helt annen måte. Dem er redde for at det skal bli krig i landet og når dem er det så viser dem svakhet så da kommer det tydelig frem at Nord-Korea og USA har hemmelige samarbeid.

Har nord korea og USA et hemmelig samarbeid? Du mener sør korea?

Endret av michaelhe
Lenke til kommentar

Har nord korea og USA et hemmelig samarbeid? Du mener sør korea?

Ja, det er eneste grunnen til at de får være i fred.

Hvorfor er det greit at Nord-Korea "har" atomvåpen hvis det ikke er greit at Iran har det?

Nord-Korea får være i fred men ikke Iran. Hvorfor det? Er det bare på grunn av oljen?

Endret av Stappi
Lenke til kommentar

De Nord-Koreanerne jeg har møtt har vist meg egenskaper som jeg ikke har sett hos noen andre folkeraser.

Du kjenner Nord-Koreanske flyktninger? Hvorfor stakk de av hvis det var så fantastisk der?

Nei, men det er en anonym kontakt fra Nord-Korea som står meg nær som er kilden til dette og jeg har fått det bevist og noe mer enn det får jeg egentlig ikke prate noe mer om.

Endret av Stappi
Lenke til kommentar

De Nord-Koreanerne jeg har møtt har vist meg egenskaper som jeg ikke har sett hos noen andre folkeraser.

Du kjenner Nord-Koreanske flyktninger? Hvorfor stakk de av hvis det var så fantastisk der?

Nei, men det er en anonym kontakt fra Nord-Korea som står meg nær som er kilden til dette og jeg har fått det bevist og noe mer enn det får jeg egentlig ikke prate noe mer om.

Hvorfor lyver du?

• Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor lyver du?

hvorfor ikke vite?

Lenke til kommentar

For det andre så vil jeg mer enn gjerne reise til Nord-Korea å lage en dokumentar om hvordan det egentlig står til der.

Beklager, det er ikke mulig. Nord Korea vil drepe deg om du prøver.

Hvis Nord Korea er egentlig et fint sted å leve, hvorfor kan ikke turister få lov til å reise rundt i Nord Korea. Jeg ville gjerne tatt en titt på de 10 konsentrasjonsleirene de har. Fant du det på google earth også?

Lenke til kommentar

Først presenterer du deg som en uvitende kar som ønsker å lære mer om et land du ikke kan så mye om, og plutselig har du kontakter i samme landet? (Noe veldig få i vesten har) Sorry, men det du sier henger overhodet ikke sammen.
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ja, det er eneste grunnen til at de får være i fred.

Hvorfor er det greit at Nord-Korea "har" atomvåpen hvis det ikke er greit at Iran har det?

Nord-Korea får være i fred men ikke Iran. Hvorfor det? Er det bare på grunn av oljen?

Hva i all verden får deg til å tro at Nord-Korea får være i fred eller at det er greit at NK har atomvåpen?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar

For det andre så vil jeg mer enn gjerne reise til Nord-Korea å lage en dokumentar om hvordan det egentlig står til der.

Beklager, det er ikke mulig. Nord Korea vil drepe deg om du prøver.

Hvis Nord Korea er egentlig et fint sted å leve, hvorfor kan ikke turister få lov til å reise rundt i Nord Korea. Jeg ville gjerne tatt en titt på de 10 konsentrasjonsleirene de har. Fant du det på google earth også?

Nå har ikke jeg sagt at det er like fint for alle men jeg har sagt at en dag så kommer det til å bli det og det er bare de sterkeste som klarer seg og slik var det også i Norge for ikke så lenge siden. Til sammenligning å er det jo fortsatt slik at de svake faller ut i Norge da tenker jeg på narkomane og økonomisk svake folk som ikke har det noe særlig bedre enn de har det i NOrd-Korea. De som vil kan få det bra der men her så er det kun de som har makt.

Nord-Korea er ikke et vanlig land å reise til som turist men det er fullt mulig. Det er også slik mange andre steder i verden. Når jeg reiser på ferie så prøver jeg å holde meg så langt unna turist strømmen som mulig og reise til uvanlige steder for å se hvordan livet virkelig er med mine egne øyne.

Det ingen fra vesten som har reist til NOrd-Korea som har blitt drept. Dem er imøtekommende folk men de tenker ikke akkurat som i hjernevaskede vesten.

Lenke til kommentar

Nord-Korea er ikke et vanlig land å reise til som turist men det er fullt mulig. Det er også slik mange andre steder i verden. Når jeg reiser på ferie så prøver jeg å holde meg så langt unna turist strømmen som mulig og reise til uvanlige steder for å se hvordan livet virkelig er med mine egne øyne.

Har du noensinne vært turist i NK? Det å ikke følge strømmen er ikke noe alternativ, reiserutene er godt planlagte, du får se det du skal se og reiseguidene gir klar beskjed om at man ikke får lov til å se ut av bussen mellom de planlagte plassene og spørsmål er generelt farlig å stille. Ikke for din del selvfølgelig, men faren er at reiselederen forteller noe han ikke bør fortelle og så er han i kjempeproblemer.

Du bør virkelig ta en tur til Nord-Korea hvis du ikke har vært der, men spørs om du ikke klarer å tvinge deg til å se akkurat det du ønsker å se.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...