Gå til innhold

Sannheten om Nord Korea?

Anbefalte innlegg

Om Iran stenger Hormuzstredet så er det ikke først og fremst et eneste land dette går utover , det vil skape problemer for alle. Skal verden sitte og se på at et eneste land stikker kjepper i hjulene for oss andre ? Eller skal vi gjøre noe med det ?

Undskyld meg, men mener du at USA da har rett til å angripe Norge hvis vi velger å ikke selge oljen vår?

Alle sier USA er glade i olje , men hva med resten av verden ? Tror dere USA er det eneste landet i verden som vil sikre seg oljereserver ?

Så du mener at det er lov for resten av verden å gripe inn i land som ikke vil selge sine egene naturesurser?

Jeg syns det er ekstremt å mene at et land kan kreve rettigheter på en natur-resurs som befinner seg i et annet land.

Jeg registrerer at tråden har sklidd litt ut. La oss glemme oljen som NK ikke har.

Nord korea sitter ikke på en oljesjø, og Saddam var ikke nabo og kompis med Kina. Vesten gir blanke i NK da vi ikke har noen økonomiske interesser der og de har muligheter til å skape problemer for oss direkte og spesielt gjennom Kina. Ikke minst har USA brent seg nok allerede i området.

De har trestegsrakketter som teoretisk kan rekke vestkysten og bære et stridshode på ca 500kg. Jeg tror ikke en krig vil komme fordi NK provoserer USA. Jeg tipper NK-SK, og verden ser seg nødt til å gripe inn på humanitære grunnlag. Bye bye NK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Undskyld meg, men mener du at USA da har rett til å angripe Norge hvis vi velger å ikke selge oljen vår?

Nå er ikke det helt det samme. Ved å stenge Hormuz-stredet vil Iran stenge handelsveien med viktige USA-allierte oljeforsynere som Saudi-Arabia, Kuwait, Irak, og Forente Arabiske Emirater.

Det vil selvsagt ikke USA akseptere.

Både USA og Iran har valgt å ikke handle med hverandre for lenge siden.

Lenke til kommentar

Problemet med Iran er ikke at de vil utnytte sin rett til å nekte alle adgang i sine farvann. Problemet er at Iran blir møtt med internasjonale sanksjoner fordi de har atomvåpen. Det vil si at de lager problemer, som gjør at andre reagerer med å lage problemer for dem, også lager de til slutt problemer tilbake ved å mobilisere marinen.

Det er faktisk ganske skremmende at religiøse fanatikere som ledelsen i Iran har atomvåpen, akkurat som ekstremistene i Nord-Korea ønsker seg atomvåpen.

Lenke til kommentar

Nå er ikke det helt det samme. Ved å stenge Hormuz-stredet vil Iran stenge handelsveien med viktige USA-allierte oljeforsynere som Saudi-Arabia, Kuwait, Irak, og Forente Arabiske Emirater.

Det vil selvsagt ikke USA akseptere.

Både USA og Iran har valgt å ikke handle med hverandre for lenge siden.

vel, Hormuz-stredet sperrer faktisk bare av en liten fjord. At man må kjøpe oljen til en litt dyrere pris fordi den må fraktes på landveien til en annen kyst er ikke en krigs-grund.

Jeg minner om at det eneste Iran har sagt før sluten av desember 2011, er at _hvis_ USA eller Israel angriper, så vil de sperre av stredet. Dette har USA på en ellerannen måte klart å vri til at; Hvis Iran sperrer av stredet så vil USA se på det som en "act-of-war" og gå til angrep. Ser du retorikk fellen?

Det at markedet (som tjener seg feite og rike på oljen) ikke har lagt ruten sin unna dette agresjons momentet gjør at marked selv har mye skyld i denne situvasjonen.

Situvasjonen som står idag er at Obama har signert en ny sanksjon mot Iran, der det står at stater som vil handle med USA, ikke kan handle med den Iranske statsbanken. Det er fair enough. Men da er det faktisk greit at Iran stenger stredet å. Skal de sitte å se på at andres olje paserer dems farevann, mens de ikke får selge sin olje?

Denne sanksjonen er fordi USA mener at Iran utvikler atomvåpen. Lurer på om vi får se en ny olje-krig, startet pågrunn av wepons-of-massdestruction.

Lenke til kommentar

vel, Hormuz-stredet sperrer faktisk bare av en liten fjord. At man må kjøpe oljen til en litt dyrere pris fordi den må fraktes på landveien til en annen kyst er ikke en krigs-grund.

Jo, å blokkere alliertes handelsruter er krigsgrunn. Kuwait, Irak, Qatar og UAE har ikke andre sjøfartsveier.

Lenke til kommentar

Leste du innlegget mitt? Hvis Iran velger å stenge stredet, er det fordi de blir provosert fram til det.

Sjøveien er ikke nødvendigvis den eneste handelsveien. Det er ingen andre skip en oljetankere som blir nektet adgang. Det koster ikke olje-sjeikene skjorta dems for å sende oljen et stykke overland. De er heldige som fortsatt får selge oljen sin. Iran får ikke solgt sin.

Lenke til kommentar

Om Iran stenger Hormuzstredet så er det ikke først og fremst et eneste land dette går utover , det vil skape problemer for alle. Skal verden sitte og se på at et eneste land stikker kjepper i hjulene for oss andre ? Eller skal vi gjøre noe med det ?

Alle sier USA er glade i olje , men hva med resten av verden ? Tror dere USA er det eneste landet i verden som vil sikre seg oljereserver ?

Så du mener at det er lov for resten av verden å gripe inn i land som ikke vil selge sine egene naturesurser?

La oss se det på denne måten :

Om man terger og plager en person i mange nok år , kommer med tomme trusler , fortjener man ikke da en omgang juling ?

Det var akkurat det Irak fikk som en lærepenge , juling. Og du tror ikke Irak tjener på sine egne oljereserver ? Hva er det du innbiller deg da ? at Irak får 0 kroner , usa får resten ?

At det var fullt kaos de første årene av krigen er jo HELT normalt mann , det er KRIG. Krig har ingen regler , det er derfor vi mennesker egentlig unngår krig, men som alle vet , ingen liker å bli pirket på nesen for lenge, da smeller det.

Det er jo ikke bare olje som går gjennom det stredet heller , det er alt fra mat til byggematrialer og forsyninger til flere land.

sånn , da kan dere diskutere Nord Korea

Endret av Lumpness
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om man terger og plager en person i mange nok år , kommer med tomme trusler , fortjener man ikke da en omgang juling ?

Hæ?

Mener du at det er riktig å gi et voldelig svar til en ikke-voldlig statement? Det er flere enn deg som mener det, men de sitter på andre siden av atlantern. Dette er typisk storebror oppførsel! fører ingen vei

Det er jo ikke bare olje som går gjennom det stredet heller , det er alt fra mat til byggematrialer og forsyninger til flere land.

som jeg skrev tidligere så er det bare olje transport som blir rammet av en eventuel iransk blokade.Og ikke engang prøv å sammenligne denne ikke-eksisterende-blokaden, med blokaden som israel fører mot gaza...

Irans blokade vil være framprovosert. Jeg tipper det at USA spurte om å få spiondronen sin tilbake, ikke akkurat bedret saken. (selv om media vinklet dette til at iran nektet å returnere et styrtet fly)

Endret av hvafaen
Lenke til kommentar

USA pirker ikke bare på nesen eller kommer med tomme trusler, de gjør som de vil, gir faen i lokabefolkninger og interessene til andre land. Krig i seg selv er noe mange i blant dem prisgir, fordi militærindustrien deres tjener penger på det.

Det finnes svært mange land som har all verdens rett til å gi USA juling etter hvordan du setter det opp, men Iran har mer legitime grunner. De har regelmessig blitt angrepet av USA siden slutten av andre verdenskrig. Isteden så skal de både trues og jules opp til USA evt. kollapser pga. sin egen skakkjørte økonomi og stadig mer totalitære regime.

Iran kunne ha vært en velfungerende demokratisk nasjon om USA bare hadde latt dem være i fred fra starten av. Og andre totalitære regimer i regionen, som det i Saudi Arabia, kunne ha hatt langt vanskeligere for å overleve uten støtten de får fra USA.

Endret av KarlRoger
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva de har rett eller ikke rett til har vel ingenting med saken å gjøre.

Det er nok litt større terskel for å angripe oss da vi har samarbeidet lenge, men forholdet vårt til vestlige stater vil nok fort surne dersom vi sier at vi vil beholde all oljen selv. Hvor lenge det da vil ta før noen eventuelt angriper oss blir bare gjetting. Det vi kan si er at problematikken med å skaffe nok olje bare vil øke i årene framover.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Hei Stappi.

Før du fortsetter, pløy gjennom noen av dokumentarene som er listet opp her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_documentary_films_about_North_Korea

Du kan feks begynne med denne: http://www.nrk.no/nett-tv/prosjekt/1691/ som du får sett gratis på NRK-nettv

Så kan du pløye gjennom de 3 delene av denne dokumentarserien, som også ligger tilgjengelig gratis på denne siden: http://www.vice.com/the-vice-guide-to-travel/vice-guide-to-north-korea-1-of-3

Ellers anbefaler eg "Welcome to North Korea" og "Inside North Korea"(National geographic)

Nå skal eg inn til hjernevaskin hos den norske stat i 1 år, men etter dette, blir du med en tur til Nord Korea? Finnes en svensk reiseoperatør som arrangerer reiser dit et par ganger i året.

Han som har laget denne bildetråden(http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=42564) gjorde det. Anbefales!

Så, blir du med på en liten nord-korea visitt i 2013?

Lenke til kommentar

Finnes en svensk reiseoperatør som arrangerer reiser dit et par ganger i året.

Han som har laget denne bildetråden(http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=42564) gjorde det. Anbefales!

Så, blir du med på en liten nord-korea visitt i 2013?

Til info: Det er helt ukomplisert og udramatisk å besøke DPRK som turist. Jeg vet om minst 15 reisebyråer i Europa og Asia som arrangerer turer til Nord-Korea. Dersom du velger en "individuell" tur kan du reise når du vil. Dersom du vil spare penger og reise i gruppe har Korea-Konsult som du nevner ikke turer "et par ganger i året" De arrangerer faktisk et 20-talls gruppeturer årlig. Den største operatøren i markedet, Koryo tours har så vidt jeg vet ca 30 turer i året.

Jeg var i Korea (både Nord og Sør) i 2010 og brukte Korea-Konsult for Nord-Korea-delen av turen. (Men når du først er i DPRK arrangeres alt av det statlige turistbyrået uansett.) Reiste solo. Måtte selvfølgelig alltid ha med meg mine to (forøvrig svært trivelige) "guider" +sjafør. Så helt solo ble det aldri :roll: )

Hele DPRK-turen var i sannhet en surrealistisk opplevelse. Verdt hver eneste krone!

Men jeg må nok desverre si at jeg vet mindre om dette merkelige og ulykkelige landet nå enn før jeg reiste...

Endret av eflatjan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nå har det kommet frem at landet er inn i en 100 dager lang sørgeperiode hvor ingen har lov til å benytte seg av mobiltelefon. Det blir straffet like hardt som en krigsforbrytelse og myndighetene er redde for at befolkningen skal få informasjon om hvordan forholdene er utenfor landegrensene.

Amnesty anslår at det nå er ca 200.000 personer som er fanget i konsentrasjonsleiere.

Etter flere timer med å studere landet via Google Earth så har jeg fått en god del nyttig informasjon om de faktiske forholdene der. Det er mye bra men samtidig mye elendighet.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet frem at landet er inn i en 100 dager lang sørgeperiode hvor ingen har lov til å benytte seg av mobiltelefon. Det blir straffet like hardt som en krigsforbrytelse og myndighetene er redde for at befolkningen skal få informasjon om hvordan forholdene er utenfor landegrensene.

Amnesty anslår at det nå er ca 200.000 personer som er fanget i konsentrasjonsleiere.

Etter flere timer med å studere landet via Google Earth så har jeg fått en god del nyttig informasjon om de faktiske forholdene der. Det er mye bra men samtidig mye elendighet.

Vi har da fortalt deg dette tidligere - men du har selvsagt benektet dette.

Gi opp i å studere NK med Google Earth. Man kan ikke bestemme levevilkår ved å se på veiene og skogen. Det er merkelig til du plutselig endret mening. Utrolig.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...