Euklid Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Merker jeg må ordne meg en strategi for å redusere støy på lange eksponeringer (tips utover å kaste utstyret og kjøpe nytt?). Med 30 sekunders eksponering ser dette ganske stille og fredelig ut, men jeg kakket stativet godt ned i sanden for å unngå alt for mye risting i vinden. (Linker til lightbox.) Endret 9. januar 2012 av Euklid 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kaksa Skrevet 9. januar 2012 Populært innlegg Del Skrevet 9. januar 2012 Startrails Alnes by K.Sund, on Flickr Fortsetter forsøkene på stjernespor.. 11 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 ... Det vil ikkje vera det same. I råbehandlinga pressar du skuggane opp - det gir støy. Dersom du har fullstendige kvite pikslar, får du ikkje noko detaljar her, sjølv ikkje i råbehandlinga. Med eit GND-filter, får du gjengitt detaljar i eit større dymanisk område = mindre støy, detaljar i dei lyse områda - og det er utan råbehandling i det heile. Kjem litt an på GND-filteret, då... Joda det kan hende, men det får man ikke i like stor grad på mellomformat eller på Nikon D3X ved ISO 50/100. Men meiner du da at dersom det er 1 eksponering - men behandlet - uansett hvordan - at det ikke er HDR ?.. Med at ett JPEG rett fra kamera med ND filter er HDR? Det syns i alle fall jeg er helt feil... Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 EG skal innrømma at eg er litt i gråsona her Dersom du er i stand til å få fram detailjar i den mørkaste og lystaste delane av biletet med ei eksponering, inkludert etterbehandling, så er det vel kanskje eit HDR-bilete per ordrett tolking av uttrykket "high dynamic range". Å bestemma kor mange blendartrinn som skal reknast som eit "høgt dynamisk område" (er det korrekt norsk?), veit eg ikkje. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) HDR er vel betegnelsen på den type bilder som har detaljer i både de lyse og mørke delene hvor differansen på lyset er så stor at en sensor i utgangspunktet ikke er i stand til å fange hele det dynamiske omfanget med en enkelt eksponering. Er det derimot et "vanlig" bilde uten veldig lyse \ mørke bilder hvor sensoren ikke har problemer med å få detaljer i hele bildet, så blir det ikke et HDR bilde. Virker litt som det er hva du sier kjikvadrat, men antar at du er enig med meg og det bare er en formuleringssak. Endret 9. januar 2012 av Killswitch 1 Lenke til kommentar
telealf Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Nattlige sjøskap som er fullmåne belyst. Night seascape 5 Night seascape 6 Night seascape 3 Tatt med 18mm på FF, 12-32s, f/4, ISO 640, stativ. Edit: typos Endret 9. januar 2012 av telealf 3 Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 (endret) Det ble cityscape idag Ikke veldig fornøyd med resultatet men noen var da helt ok... Considering dette er en type fotografi jeg har liiiiite trening i. Målet med turen var å fange fåkk og råkk, som vi liker å kalle snø-blåst her oppe :!: Her er et lite knippe: 0.8 sek lukkertid f/2.5 Pentax FA43mm Limited ISO 800 1/5 sek lukker f/6.3 Fa43 igjen ISO1000 2 sek lukker f/2.0 43... ISO 800 0.5 sek lukker f/2.0 43 ISO 1600 Cityscape av Larsenio på Flickr Endret 9. januar 2012 av Larsenio 3 Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 flere bilder som jeg endelig har blitt ferdig med: Serie: blogg 2 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 HDR er vel betegnelsen på den type bilder som har detaljer i både de lyse og mørke delene hvor differansen på lyset er så stor at en sensor i utgangspunktet ikke er i stand til å fange hele det dynamiske omfanget med en enkelt eksponering. Er det derimot et "vanlig" bilde uten veldig lyse \ mørke bilder hvor sensoren ikke har problemer med å få detaljer i hele bildet, så blir det ikke et HDR bilde. Virker litt som det er hva du sier kjikvadrat, men antar at du er enig med meg og det bare er en formuleringssak. Så bildet fra kamera med 16 stop i dynamiskomfang er HDR bildet?.. Hvem som har så definert hvor mange stop skal til før det er HDR?.. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 HDRHDRHDRHDR... Ennå mer HDRHDRHDR... Kan dere ta diskusjonen enten privat eller i en egnet diskusjonstråd? På forhånd takk 6 Lenke til kommentar
Rmatt Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Noen bilder fra en sledehund-konkurranse. Hengivenhet Nu e det nok, jeg vil ut å spring. Fint driv 3 Lenke til kommentar
Sveern Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Litt heldig uhell, ville egentlig ha månen i fokus, men det her ble mye bedre 6 Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Tok ett portrett her om dagen, helt vanlig kanskje men ble ganske fornøyd 4 Lenke til kommentar
Natrich Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 Var sammen med noen venner i byen og fikk prøvd meg litt på skibilder Urban I by Hans-Kristian Valnes, on Flickr Urban II by Hans-Kristian Valnes, on Flickr 3 Lenke til kommentar
Fotofashion Skrevet 10. januar 2012 Del Skrevet 10. januar 2012 hele serien og info her: http://www.fotofashion.no/2012/01/out-in-the-snow/ 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Merker jeg må ordne meg en strategi for å redusere støy på lange eksponeringer (tips utover å kaste utstyret og kjøpe nytt?). Ta gjennomsnittet av eller legg sammen flere eksponeringer. Ta ett bilde med objektivdekslet på som du trekker fra. Dette kan gjøres med Image Stacker: http://www.tawbaware.com/imgstack.htm Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 I ren glede og hyllest av tilbakekomsten til Thierry Henry for Arsenal, bare MÅTTE jeg ta et par bilder av Charlotte idag. Oppstilt, uten særlig teknisk tankegang tok jeg disse to bildene med tårer som presset på. Gledestårer. Jeg poster ikke teknisk info om disse da de ligger i filene og jeg ikke ser det som relevant for bildene, bare konstaterer at det er high-keys og at dette var følelser, ekte følelser. Drakten ble kjøpt i 2007, lenge før Charlotte var påtenkt. Og at den nå passer, når Titi er tilbake i klubben i mitt hjerte, er over all forventning Så her er de. Go Gunners! 6 Lenke til kommentar
kjikvadrat Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Merker jeg må ordne meg en strategi for å redusere støy på lange eksponeringer Eg synest ikkje det så mykje støy å skriva heim om her. Topaz denoise 5 gjer susen for meg ved slike bilete. Kva ISO skyt du på? Og kva for kamera? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 11. januar 2012 Del Skrevet 11. januar 2012 Ta gjennomsnittet av eller legg sammen flere eksponeringer. Ta ett bilde med objektivdekslet på som du trekker fra. Dette kan gjøres med Image Stacker: http://www.tawbaware.com/imgstack.htm Takk for tanken. Teorien med å trekke fra et bilde tatt med objektivdeksel har jeg tro på; må tenke ut en god måte å gjøre dette på – Macene mine liker neppe Image Stacker ... Men kanskje jeg kan tenke ut en lur fremgangsmåte i Pixelmator. Eg synest ikkje det så mykje støy å skriva heim om her. Topaz denoise 5 gjer susen for meg ved slike bilete. Kva ISO skyt du på? Og kva for kamera? Alt for galt er det slett ikke, bare et mildt ubehag i de mørkeste partiene. Kameraet er et tilårskomment Pentax K20D, ISO 200, 30 sekunders eksponering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå