muffe Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Har børstet støvet av en gammel walkie-talkie til en båt. Førøvrig en Danika Mark 5 40 kanalers, 4 watt. Jeg har også en antenne til denne, men ingen "antennefot". På antennen er det kun standard gjenger (1 pol). Er det mulig å lage en ny antennefot av billige materialer, eller må jeg kjøpe en ny? Er det noen resistorer eller annet mellom leder og skjerm som jeg må få på plass? På forhånd rtakk for alle svar. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 En antenne trenger ikke nødvendigvis en fot. Jeg er ikke sikker på hva du mener når du nevner "fot", montasjefot eller jordplan? En kvartbølgeantenne må ha et jordplan, for eksempel. Hvis du kan være litt mer konkret hadde det hjulpet. Du skal ikke ha noen resistorer (motstander) mellom skjermen og lederen i en koaks eller på antenna, med mindre du må / vil endre på stående bølgeforhold (SWR). En kvartbølgeantenne skal være åpen når du måler motstanden mellom jordplan og pisken. Den er konstruert slik at radiofrekvensen automatisk gir den en impedans som tilsvarer impedansen i koaksen, 50 ohm. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 OK: JEg har en walkie-talkie, og en antenne. Antennen er kun en antenne, uten festemekanismer. Denne antennen skal festes til veggen. Detfor må jeg lage en festemekanisme. Før var det en rund liten plastdings ledningen forsvant inn i. Derfor lurer jeg på hvordan jeg skal kople antennekabelen til antennen! Er det bare å kople signalet på antennen, og la skjermen være urørt? Antennen er ca. 210 cm høy. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Både senterlederen og skjermen skal koples til antennen. Antennen er å betrakte som en impedans tilkoplet en spenningskilde (senderen). Derfor må den ha både en "til-leder" og en "fra-leder". Senterlederen i koaksen skal til selve antennepisken, og skjermen til jordplanet. Dette ordner pluggen med automatisk, hvis du har en RG-58 plugg. Edit: Bare for å nevne det, målet på antenna di forteller at det er an kvartbølge antenne. Den består av to elektrisk atskilte halvdeler. Den øverste halvdelen når du monterer den på veggen, skal tilkoples senterlederen. Den nederste halvdelen skal skjermen tilkoples. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Både senterlederen og skjermen skal koples til antennen. Antennen er å betrakte som en impedans tilkoplet en spenningskilde (senderen). Derfor må den ha både en "til-leder" og en "fra-leder". Senterlederen i koaksen skal til selve antennepisken, og skjermen til jordplanet. Dette ordner pluggen med automatisk, hvis du har en RG-58 plugg. Det er kun 1-polete gjenger på antenna. Nesten som det er montert en skrue/bolt nederst. Er det behov for jord på denne antennen? Det er ingen "jord" på selve antennen. Den er kun en stålstang med en festemekaniske i bunnen. Edit:Bare for å nevne det, målet på antenna di forteller at det er an kvartbølge antenne. Den består av to elektrisk atskilte halvdeler. Den øverste halvdelen når du monterer den på veggen, skal tilkoples senterlederen. Den nederste halvdelen skal skjermen tilkoples. Hvordan gjør jeg dette? Originalt var det ikke koplet noen ledere til den øverste halvdelen (tror jeg). Og ja, det er riktig som du sier, det er to daskilte deler. Hvis så er tilfellet at det skal en leder på hver halvdel, hvordan gjør jeg dette best mulig? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 18. august 2003 Forfatter Del Skrevet 18. august 2003 Beklager mye for feil info, men det er ikke gjenger i antennen, men en slags klemtilkopling som ggør at du kan montere den i forskjellige vinkler. Men hele greia og selve festemekanismen er kun 1-pol. Dvs, ingen separat tilkopling for jord (skjerm). Lenke til kommentar
tasle Skrevet 18. august 2003 Del Skrevet 18. august 2003 Skal den kunne fungere som en antenne, så må det være slik. På samme måte som en lyspære ikke kan lyse med bare en ledning tilkoplet. Det du har der er nok en åpen dipol. I motsatt fall har man lukkede dipoler, slik som dipolen i en TV-antenne. Men de krever en balansert kabel, evn. en koaks med en elektrisk overgang i selve antenne slik som i innmaten i en TV-antenne. Den nederste delen av din antenne er det elektriske jordplanet. På en eller annen måte må det være en tilkopling for skjermlederen på koaksen der. Men det du beskriver høres ikke ut som noen kjent antenne i det hele tatt, fordi WT-antenner i 99 % av tilfellene er utrustet med en rund plugg som skrues inn i selve antenna. Denne pluggen har en senterpinne som senterlederen i koaksen loddes fast i. Den ytre delen av pluggen skal forbindes til koaksen sin skjerm. Skulle gjerne likt å se den antenna på et bilde eller eller tegning. Men er det ikke like godt å bare kjøpe en ny antenne da? Mulig at det mangler noen deler til den du har.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Kjøp en ny antennefot du Burde kunne få en for en 50-100 kr. Evt ny antenne: http://www.micropower.no/no/dept_9.html http://www.tele-samband.no/Danita/tilbehdanit.htm Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Ny hantenne koster 500 spenn. Ikke aktuelt. Bilder av antennen kommer i ettermiddag. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Bilder med enkel forklaring er lagt ut her Hvis dere trenger flere bilder er det bare å gi meg en lyd. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Ser ut som en åpen dipol antenne hvor kabeltilslutningen ser ut til å mangle. Er det i den hvite plastkapslinga det tidligere har vært en tilkoplingsmulighet ? Det er her det burde ha vært en i såfall . Senter i koaksen skal koples til den øverste delen, mens skjermen skal tilkples den neserste delen. Men jeg ser ingen tilkoplingsmulighet. Den tidligere runde plastdingsen du refererer til som mangler, hvor på antennen satt den ? Har du et ohmmeter som du kan måle og bekrefte at disse to halvdelene er elektrisk adskilt ? Hvis den tidligere festemekanismen for kabelen er i bunnen, så er dette en forkortet halvbølgeantenne med en forkortningsspole midt på. I så fall koples senterleder til antennepisken og jord til festeklemma nederst, og festeklemma må da være elektrisk adskilt fra selve pisken. Et ohmmeter må til for å måle dette. Det som får meg til å nevne en halvbølgeantenne er at pisken nederst ser ut til å være skrudd fast i en isolerende plastkapsling, nærmest. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 19. august 2003 Forfatter Del Skrevet 19. august 2003 Ser ut som en åpen dipol antenne hvor kabeltilslutningen ser ut til å mangle. Er det i den hvite plastkapslinga det tidligere har vært en tilkoplingsmulighet ? Korrekt Senter i koaksen skal koples til den øverste delen, mens skjermen skal tilkples den neserste delen. Men jeg ser ingen tilkoplingsmulighet. Den tidligere runde plastdingsen du refererer til som mangler, hvor på antennen satt den ? Har du et ohmmeter som du kan måle og bekrefte at disse to halvdelene er elektrisk adskilt ? Disse to delene er elektrisk adskilt. Målte med et multimeter med kontinuitetstester. Den runde plastdingsen er det jeg refererer til som "antennefot". Den satt i bunnen av antennen, det hvor trestykket sitter nå. Antennen var festet med en bolt med mutter på toppen, på samme måte som jeg har festet den til trestykket på. Jeg TROR ikke det var mer enn en pol. Hvis den tidligere festemekanismen for kabelen er i bunnen, så er dette en forkortet halvbølgeantenne med en forkortningsspole midt på. I så fall koples senterleder til antennepisken og jord til festeklemma nederst, og festeklemma må da være elektrisk adskilt fra selve pisken. Et ohmmeter må til for å måle dette. Det tidligere festestedet for kabelen er i bunnen, ja. Når du sier antennepisken, mener du da delen under eller over der antennedelene er elektrisk adskilt? Noen ide om hvordan jeg skal skille festeklemma fra resten? Den sitter jævelig godt fast rundt antennen, selv uten bolt... Det som får meg til å nevne en halvbølgeantenne er at pisken nederst ser ut til å være skrudd fast i en isolerende plastkapsling, nærmest. Er det den plastkapslingen på midten du mener? Et siste sp. mål: Hva skjer hvis jeg kopler antennen feil, og slår på walkie-talkien? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 OK, da er det en kvartbølge, åpen dipol du har. Pisken er den øverste halvdelen. Vanlige W/T takantenner har vanligvis en pisk rett opp, og et jordplan nederst. Jordplanet på disse er ofte tre små pisker som stikker ut på skrå nedover fra der antenna er festet i antennemasten. Her fører man koaksen opp inni selve masten som antenna er montert fast i, og bruker en vanlig antenneplugg der senter i koaksen er loddet fast til senterpinnen i pluggen, og skjermen er klemt fast med gjenger til selve pluggen, den ytre delen. På denne måten virker pluggen som en vanlig RG-58 koaks og har de samme høyfrekvente egenskapene. Men en slik antenne har ikke du. Hos deg skal senterleder til den øvre halvdelen, og skjerm tilkoples den nedre halvdelen på ett eller annet vis. Antennepisken i ditt tilfelle blir den øvre halvdelen, over den hvite plastgreia midt oppe på antenna. Det verste som kan skje hvis du kopler feil, er at utgangtrinnet på W/T brenner opp når du trykker inn sendeknappen. Det er viktig at du derfor først prøver antenna uten å sende - altså bare på mottak. Har du kompis på lufta så kan dere jo avtale at du sender et par korte klikk på miken, bare for sjekke signalstyrken din hos han. Men vedkommende bør bo en del km unna for å kontrollere at impedansen i antenna er noenlunde riktig. Hører han ingen klikk fra deg så er antenna koplet feil. Et SWR-meter hos deg hadde også gjort seg i denne sammenhengen. Men som tidligere nevnt - jeg ville ha satset på å kjøpe en ny antenne, evn. laget en provisorisk kvartbølgeantenne ved hjelp av en koaks eller vanlig PN ledning eller tilsvarende. I sistnevnte tilfelle er det viktig at lengden på den provisoriske antenna er riktig. Den skal være omring 2,2 meter tilsammen når du har to ledninger á ca. 1,1 m. En slik provisorisk antenne kan du feste på veggen med et par tegnestifter. Senter fra koakskabelen til den øverste ledinga på 1,1 meter, og skjermen på koaksen til den nederste ledningsbiten. Rekkevidden blir imidlertid kraftig redusert (10-15 km eller så) på grunn av SWR. Lykke til ! :smile: Det er mye trafikk på CB, og mye nyttig - spesielt hvis man bruker W/T i bilen sin.. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Lykke til ! :smile: Det er mye trafikk på CB, og mye nyttig - spesielt hvis man bruker W/T i bilen sin.. Hmm, har det tatt seg opp i det siste? Pakket bort mitt utstyr for 3-4 år siden, da det var ganske dødt. Bortsett fra når det var spesielle forhold en og annen gang slik at man fikk inn hele europa Lenke til kommentar
tasle Skrevet 19. august 2003 Del Skrevet 19. august 2003 Det er nok en del som bruker W/T til f.eks. bilbruk og vennekjøring, spesielt i helgene.. Noen kaller det vennekjøring, andre "pirattaxi".. :wink: Lenke til kommentar
muffe Skrevet 20. august 2003 Forfatter Del Skrevet 20. august 2003 Takk for hjelpen. Skal teste i løpet av uken. Ang. det å lage antenne av kabel: Kan keg bruke vanlig strømkabel (kopper)? Lenke til kommentar
tasle Skrevet 20. august 2003 Del Skrevet 20. august 2003 All ledning går greitt, både med og uten isolasjon. Tilkoplinga må naturlivis direkte i enden av kobberet. Og rent generelt, jo tykkere kabel, desto større båndbredde på antenna, så det gjør heller ingenting. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Jeg har også en gammel W/T. Kraco, 4Watt, 40kannals.. Koblet den opp for ca 1/2år siden, har den på et par ganger i måneden... Men tar aldri inn noe.. Har 5 meter lang antenne!.. Er det noen spes. kannaler det er mye "trafikk" på eller? EDIT: Foresten, går det an (lov) å montere W/T på moped?.. Noen mulighet for å få presset nok ut, til å få 12V?.. Lenke til kommentar
tasle Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Jeg har også en gammel W/T. Kraco, 4Watt, 40kannals..Koblet den opp for ca 1/2år siden, har den på et par ganger i måneden... Men tar aldri inn noe.. Har 5 meter lang antenne!.. Er det noen spes. kannaler det er mye "trafikk" på eller? EDIT: Foresten, går det an (lov) å montere W/T på moped?.. Noen mulighet for å få presset nok ut, til å få 12V?.. Kanalene varierer sikkert fra sted til sted, og trafikken også. Det er jo en grei måte å holde konakt på hvis man er flere. Slipper å punge ut til mob.tlf. Og "tøffere"... Jeg tipper at hvis du bruker W/T mens du kjører, så kommer det vel inn under "mobiltelefon" i trafikken, og det er vel ikke så bra? Men mulig å montere en W/T på moped skulle det vel være, hvis du har 12 V på den. I så fall bør du regne med mye støydemping på det elektriske anlegget, ellers blir det fryktelig mye spraking i lyden. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 23. august 2003 Del Skrevet 23. august 2003 Det er en Tempo 310, sacks motor.. 5-6V på den... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå