Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tregt 100Mbit nettverk

Anbefalte innlegg

Har noen maskiner koblet til en 100Mbit switch og tvunget alle nettverkskort til å kjøre 100Mbit. Synes alikevel nettverket er noe tregt.

Bruker tcp/ip protokoll.

Noen tips om forandringer/innstillinger?

[ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-02-08 02:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du ikke 100 Mbit. Har du feil eller dårlig kvalitet på kablene dine.

Switchen vill ikke gå på hastigheten 100 Mbit vist det er kvalitetsproblemer med kabler eller tilkoblig. Uansett om kortene du bruker er på 100 Mbit.

Og etter som du sier det går tregt. Er det sansynlig nye data som går over switchen som det er feil på og nå sendes på nytt. Dette ser du ikke mere til en et tregere nettv.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-08 14:50, Akke skrev:

Testa med et prog som heter DU Meter nå.

Får ca. 60Mbps og det tok ca. 30sek for en fil på 210MB.

Skulle tro man kunne komme nærmere 100Mbps..? Bruker jo bare 60% av kapasiteten.

210MB på 30 sekunder tilsvare 7 MB/s. Dette er så vidt jeg vet svært bra!

Dersom dette er for lite, blir jeg nødt til å hoppe ned i spagettien min å sjekke hva som er galt.

Lenke til kommentar

En switch er tregere enn en hub dersom det er få PC'er tilkoblet (lite trafikk). En switch må styre trafikken til riktig port og må derfor lese pakkene som sendes. Dette tar tid.

En hub sender signalet videre til alle portene med minimal tidsforsinkelse.

Er det kun 2 PC'er tilkoblet en hub, så får en full 100 Mbit mellom de. Er det 4 PC'er tilkoblet så får en 50 Mbit pr. PC dersom 2 av PC'ene sender data kontinuerlig til de to andre.

En 100mbit switch har 100mbit kapasitet på hver port, men den interne prosesseringshastigheten er ulik for (avhenger ofte av prisen).

Konklusjon : En hub er raskere enn en switch dersom det er få PC'er tilkoblet. 7 MB/s er nok derfor "normalt" for en rimelig switch.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-08 15:11, kjbu skrev:

En switch er tregere enn en hub dersom det er få PC'er tilkoblet (lite trafikk). En switch må styre trafikken til riktig port og må derfor lese pakkene som sendes. Dette tar tid.

En hub sender signalet videre til alle portene med minimal tidsforsinkelse.

Er det kun 2 PC'er tilkoblet en hub, så får en full 100 Mbit mellom de. Er det 4 PC'er tilkoblet så får en 50 Mbit pr. PC dersom 2 av PC'ene sender data kontinuerlig til de to andre.

En 100mbit switch har 100mbit kapasitet på hver port, men den interne prosesseringshastigheten er ulik for (avhenger ofte av prisen).

Konklusjon : En hub er raskere enn en switch dersom det er få PC'er tilkoblet. 7 MB/s er nok derfor "normalt" for en rimelig switch.

Dæggern! Dette var nytt for meg! Har en billig SMC 5 ports switch til 600spenn og ja, kun to PC'r koblet til for øyeblikket.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

10Mbit = teoretisk maks 1.25 MB/s

100Mbit = teoretisk maks 12.5 MB/s

Det er ikke alle PC'r som klarer å levere det engang.. (skriveytelse å disk..)

Trekker du fra rimelig overhead, havner du på ca 1.00MB/s på 10Mbit. (i en enkel liten hub..) som er ganske nøyaktig 80% effektivt.

og på 100Mbit, så er det ganske bra å oppnå 7-8MB/s.

(litt dårligere)

Men jeg lurer på en ting: Jeg tror at det går ørlittegrann tregere med switch, en med en hub, med kun 2 pc'er? Noen som vet?

Og kan man bestemme "packet-size"? Jeg vil tro du mister en del overhead, dersom man kjører på med større packets? Det vil jo gå bra i et switchet nett, da det ikke er noen grunn til å sende mange aav pakkene om igjen? Værre i et HUB nett med heavy load...?

Noen som har litt peiling som vet om dette kan stemme, eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-08 15:31, Stratos skrev:

10Mbit = teoretisk maks 1.25 MB/s

100Mbit = teoretisk maks 12.5 MB/s

Det er ikke alle PC'r som klarer å levere det engang.. (skriveytelse å disk..)

Trekker du fra rimelig overhead, havner du på ca 1.00MB/s på 10Mbit. (i en enkel liten hub..) som er ganske nøyaktig 80% effektivt.

og på 100Mbit, så er det ganske bra å oppnå 7-8MB/s.

(litt dårligere)

Men jeg lurer på en ting: Jeg tror at det går ørlittegrann tregere med switch, en med en hub, med kun 2 pc'er? Noen som vet?

Og kan man bestemme "packet-size"? Jeg vil tro du mister en del overhead, dersom man kjører på med større packets? Det vil jo gå bra i et switchet nett, da det ikke er noen grunn til å sende mange aav pakkene om igjen? Værre i et HUB nett med heavy load...?

Noen som har litt peiling som vet om dette kan stemme, eller tar jeg feil?

Bruker/testa et prog som heter TweakMaster på nettverkskortet mot AVIDI nå. Det tror jeg forandrer pakke størrelse osv. Man kan velge mellom 4 faste forandringer. Har ikke fått kjørt skikkelige tester enda men det burde forbedre litt på hastigheten.

Til poenget, så man kunne gjøre disse forandringene på det kortet som går til LANet også. Faste eller advanced innstillinger. Kanskje det er noe å hente der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...