Alekplay Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Tittelen er kanskje litt forvirrende? Jeg vet ikke helt, men jeg skal prøve å forklare så godt jeg kan her Jeg har netopp kjøpt en Samsung 46" 8-serie LED, og er generelt fornøyd med bildekvaliteten. Men slik jeg forstår det, så er det bra med mange Hz når man skal spille, se på sport (noe som jeg ikke gjør) og se på filmer med raske bevegelser. Og det er jo bare vel og bra når det står på eska til TVen at den har 800Hz (og selgeren i en annen butikk drev først å skrøyt av en tv med 200Hz). Men når jeg skal spille, og se på film osv. og skifter til riktig "inngang" så kommer det opp i hjørnet: "xxxx*1080 @ 60Hz", altså slik som jeg forstår det, kjører den på 60 Hz. Men hvordan går jeg da frem for at den skal kjøre på mer? Eller er det bare jeg som ikke har forstått det i det hele tatt? Er det et sted jeg går inn for å stille opp antall Hz, eller er det noe Tven gjør automatisk når jeg spiller noe/ ser på noe som støtter mer enn 60Hz? For i så fall så har ikke jeg noe sånt, for bare jeg skifter til den inngangen hvor Xboxen/PS3en står så får jeg opp @60 Hz. Takker på forhånd for hjelp med dette problemet! En annen ting; Jeg ser at når jeg spiller spill (f.eks. Uncharted 3) så ser jeg at rundt personene og teksten så "henger bildet litt igjen". Altså det klarer ikke å oppdattere seg rundt personene og teksten, og det er ganske irriterendes. Det var ikke sånn med min gamle Philips LCD tv som er århundrer gammel nå. Det samme skjer forsåvidt også på andre spill og på filmer. Når bildet står stille, eller beveger seg sakte er ikke dette noe problem, men bare jeg går i vanlig fart på uncharted (eller andre spill) så er det sånn "etterheng" eller at bildet akkurat der blir "uklart". Har dette noe med Hz å gjøre, er det noe med innstillingene eller er det bare noe galt med TVen? For jeg kan ikke forstå at en toppmoddel som egentlig er så relativt dyr og fått så god kritikk skal være dårligere enn en gammel LCD tv fra Philips og til og med dårligere enn en gammel feit bilderørstv. Håper det er noen som har en slik tv, eller har peiling som kan hjelpe meg med dette. For dersom tven faktisk er så dårlig, så er jeg ikke fornøyd og vil da kanskje bytte den... Og for å være ærlig, etter å ha blitt lurt først til å kjøpe en 6-serie til samme pris (rett før jul, fikk heldigvis bytta den) så er jeg ganske lei av å dra fram og tilbake til butikker nå, og å pakke opp og ned tver :S TUSEN TAKK PÅ FORHÅND FOR ALL HJELP! Om dere er i tvil hva jeg mener med den siste så kan jeg kanskje legge ut en video av det - Alekplay (PS, godt nytt år!) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Informasjon om inngangsignalet viser at bildefrekvens er 60 Hz. Dette er bestemt av DVD spiller, dekoder, etc. Som igjen må følge gitte standarder. Dette er altså ikke noe TV kan besteme over, det er bare informasjon. En TV vil behandle inngangsignalet på sin egen måte, og når det vises på skjermen kan det ha 100 Hz. Eller mer. 800 Hz er noe annet igjen, det betyr ikke at det er 8 ganger mer enn en 100 Hz TV. Det er snakk om detaljer i hvordan skjermen fungerer, men TV selgerne har jo funnet ut at høye tall selger. PS: man sier ikke "mange Hz". Man sier heller ikke "mange kilometer i timen", man sier "høy fart". Hz er en måleenhet for frekvens. Altså sier man "høy frekvens". Når det gjelder 'etterslep' o.l. så antar jeg det kan ha noe med bildebehandlingen å gjøre. Prøv forskjellige instillinger på bilde-menyen. Lenke til kommentar
Blu-Boss Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Desverre så synes jeg Samsung LED tver er dårlig hvis man skal spille med konsoll.....har testa selv flere tver og hoved problemet er input lag. Du kan prøve å sette på "game mode".........burde hjelpe litt men bilde kvaliteten blir dårligere. Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 5. januar 2012 Del Skrevet 5. januar 2012 Som nevnt over så er mange LED skjermer dårlig til å spille med, dette pga mye bildebehandling som gir en forsinkelse fra du beveger stikka til det faktisk skjer på skjermen. Den er meget liten men det skal ikke mye til før en reagerer på en liten forsinkelse. Som Blu-Boss nevner så har tv en GameMode, den slår av det meste av bildebehandling slik at forsinkelsen skal bli så kort som mulig. Men for en som spiller endel så vil en ofte fortsatt legge merke til at noe ikke er helt som det skal pga en liten forsinkelse. Det er en grunn til at jeg anbefaler plasma til folk som vil spille, noe som blir avfeid alt for ofte dessverre. Dette med at ting som beveger seg spesielt horisontalt får en halo effekt er mye pga bildebehandlingen sin skyld, du kan prøve leke litt i justeringene for å eliminere dette. Selv om endel av poenget med en slik skjerm forsvinner litt om en skrur av for mye behandlings kretser. Du må nok bare leve med denne forsinkelsen i spill med denne skjermen, om det ikke er holdbart burde du levere den tilbake så fort som mulig. Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Det er bra at noen nevner plasmaskjerm her. De siste årene har gamere over hele verden omkranset plasmaskjermen siden panelene er så raske at man ikke trenger å redusere digitale hjelpemidler til et minimum. Etterslep, hakking og rare ghostingeffekter forekommer ikke på en plasma. Lcd-ene har fått svært avanserte billedstyringssystemer som skaper «lag». Enkelte så mye at det rett og slett er vanskelig å spille på dem. Samsung er blant de verste på dette. Game mode må man bruke for å få en brukbar spillopplevelse. Har du aktivert dette? Får du i så fall samme slep? Argumentet mot plasma er selvsagt innbrenningsfaren, men i praksis er denne forsvinnende liten. Retention eller midlertidige vil alltid forekomme, og i verste fall må man fra tid til annen kjøre en hvitvask av skjermen. Jeg har selv plasma, men har vurdert å teste en D8000. Etter å ha lest en del på avforum har jeg blitt mer tilbaketrukken. Med andre ord har jeg satt meg på gjerdet. Kanskje jeg heller skal gå for de nye plasmamodellene til Panasonic. Alternativt teste en Philips lcd... Siden du har tv-en lurer jeg på noen ting... Hvor mange tommer er tv-en? 55? 42? Du sier den sleper. Gjør den dette på film og tv også? Eller er det spill som er problemet? Lenke til kommentar
samco Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Merka ikke mye lag på min 46" d8000 tidligere i sommer men brukte selv game mode til spilling men tester sier disse har over 30ms lag benyttet meg av 30dagers retur for cloading g baklys problemet jeg ikke klarte å akseptere til en tv til da 17000kr Lenke til kommentar
Alekplay Skrevet 8. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2012 Etterslep, hakking og rare ghostingeffekter forekommer ikke på en plasma. Lcd-ene har fått svært avanserte billedstyringssystemer som skaper «lag». Enkelte så mye at det rett og slett er vanskelig å spille på dem. Samsung er blant de verste på dette. Game mode må man bruke for å få en brukbar spillopplevelse. Har du aktivert dette? Får du i så fall samme slep? Jeg har selv plasma, men har vurdert å teste en D8000. Etter å ha lest en del på avforum har jeg blitt mer tilbaketrukken. Med andre ord har jeg satt meg på gjerdet. Kanskje jeg heller skal gå for de nye plasmamodellene til Panasonic. Alternativt teste en Philips lcd... Siden du har tv-en lurer jeg på noen ting... Hvor mange tommer er tv-en? 55? 42? Du sier den sleper. Gjør den dette på film og tv også? Eller er det spill som er problemet? Jeg har fått aktivert Game Mode etter en prat med tv-folka på Elkjøp. Nå sliter jeg ikke med de bildeproblemene lenger, men jeg må si at grafikkvaliteten ble senket noen hakk. Dette må jeg egentlig bare leve med, med mindre jeg bytter den... Jeg anbefaler deg å ihvertfall teste en D8000. Spesiellt når de er så billige som nå (12000 på elkjøp viss jeg ikke husker feil, og -2500 ved kjøp av viasat). TV'ene skinner virkelig når de gjør det, selv om de har sine "større feil". I det store og hele er jeg fornøyd med TV'en, hovedsakelig fordi jeg ikke er så "inni" dette her, og dermed ikke vet hvordan jeg kunne hatt det bedre Min TV er som tittelen sier, 46 tommer. Perfekt for rommet mitt Den sleper (viss jeg har forstått begrepet riktig) også litt på film og tv. Men dette ble egentlig mer eller mindre borte når jeg resetta tven. Jeg har faktisk ikke lagt merke til noen problemer etter jeg resetta den, selv når jeg spilte og skrudde av game mode (bare for å prøve). Det var faktisk helt borte. Men jeg foretrekker å ha det på, fordi spillopplevelsen i det hele blir bedre da. Men jeg bruker ikke gamemode til film, og har heller ingen problemer. Svartnivået er heller ikke noe problem for meg, men det er hovedsakelig fordi jeg ikke har sett stort annet (er jo ikke slik at jeg har to tver vedsidenav hverandre på rommet, og på butikken synes jeg alle enten er kjempegode eller dårlige ) Men det har dukket opp ett nytt problem. Det er en død piksel på skjermen, og jeg har informert Elkjøp om dette. De sa at jeg bare skulle komme inn med den når de fikk inn flere, også skulle jeg få en ny en. Nå har jeg forsåvidt også fått noen problemer med 3D-en, men dette lager jeg en ny tråd om (da tittelen her ikke tilser noe om 3d problemer). Lenke til kommentar
samco Skrevet 8. januar 2012 Del Skrevet 8. januar 2012 downside med samsngene er at gamemode foringer grafikken desverre Lenke til kommentar
LORD G10 Skrevet 9. januar 2012 Del Skrevet 9. januar 2012 Jeg har satt meg litt på gjerdet i påvente av hva som skjer nå i 2012. I dag starter CES2012 og der blir årets modeller avslørt. Angående bevegelse på tv-en din. I menyen har du en funksjon som heter "motion pluss". Der har du muligheten til å velge "clear". Dette vil gjøre bevegelsene bedre. Hvis du ikke finner funksjonen så sjekk manualen. Uansett. Takk for beskrivelser av tv-en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå