Gjest Slettet+56132 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Velkommen, Jeg sendte en epost til Eksamenskontoret i Hordaland og fikk svar. Meldingen inneholdt diverse spørsmål fra en annen anledning. Men noe urovekkende ble avduket, og jeg trenger dette bekreftet. Jeg har fått karakter 4 i prosjekt til fordypning (PFO4106) fra yrkesfaglig VG1. En av mine planer innebar at jeg skulle forbedre denne karakteren til 5 eller høyere. Så jeg sendte et spørsmål på epost til Eksamenskontoret, og fikk dette svaret fra seniorrådgiver; (Sitat av relevant del) En ting til jeg lurer på når en tar opp for eksempel disse programfagene, fra yrkesfaglig VG1, Bygg og anleggsteknikk; BAT1001 - Produksjon BAT1002 - Tegning og bransjelære Da må jo en også ta opp dette faget; PFO - Prosjekt til fordypning Hvordan kan en forbedre dette faget? Jeg har karakter 4 fra før, men ønsker bedre. Jeg har sett at en kan dokumentere kunnskaper i et relevant yrke, hvordan vil det bli på vitnemålet da, godkjent, eller en strek "-------"? Hvordan vil en eksamen være i dette faget? Det er bare de som har IV el 1 som kan få realkompetansevurdert jobbing i fht prosjekt til fordypning. Du kan ikke forbedre din 4’er Dette betyr jo da at det er 100% umulig å forbedre faget. Er dette sant? Noen som kan bekrefte denne påstanden? Det finnes nemlig en tendens for at rådgiveren tar feil av og til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg har sendt enda en ny epost til eksamenskontoret, og de svarte følgende; Hei, takker for svar. Men jeg reagerte på en detalj. Det du påstår er at det er umulig å forbedre min karakter 4 i PFO4106 - Prosjekt til fordypning på noen som helst måte? Det er ikke mulig å gjøre følgende; Dokumentere 210 timer i et relevant yrke, eller ta eksamen i et antall relevante fag med nasjonale læreplaner som samsvarer med totalt 168 timer? Kan du bekrefte disse påstandene? Mvh sensurert. Hei igjen! Det som ikke er mulig er å ta prosjekt til fordypning som privatist. Det er heller ikke mulig å benytte ordningen med realkompetansevurdering når man har en bestått karakter (har drøftet dette med fylkesmannen). Men det som er mulig er å bytte ut prosjekt til fordypning på vitnemålet med programfag fra studiespesialiserende utdanningsprogram. Men da er det viktig å huske at det nye vitnemålet du eventuelt får laget, ikke er et førstegangsvitnemål. Du vil med et nytt vitnemål bli søkt inn i såkalt ”ordinær” gruppe hos samordna opptak (se www.samordnaopptak.no). I ordinær gruppe er poengsummen som regel høyere enn i 1.gangs-vitnemålsgruppen. Det blir et regnestykke hva som lønner seg. Dette betyr at det ikke er mulig å forbedre prosjekt til fordypning fra yrkesfag, ifølge Seniorrådgiver og Fylkesmannen i Hordaland fylke. Men det er derimot mulig å fjerne hele faget, og erstatte det med et programfag fra studiespesialisering, som for eksempel Fysikk, Kjemi, Geofag, Biologi, osv... Edit: Fikk enda en epost angående dette. Jeg opplyser om at dersom noen skal gå for denne løsningen så må de ta TO programfag fra studiespesialisering, fordi Prosjekt til fordypning er et 168 timers fag, og et programfag er på 140 timer, derfor må du ta to programfag fra studiespesialisering som kan dette timeantallet for Prosjekt til fordypning. Endret 4. januar 2012 av Slettet+56132 Lenke til kommentar
Stu1 Skrevet 15. januar 2021 Del Skrevet 15. januar 2021 https://www.vilbli.no/nb/nb/more-og-romsdal/laereplan-for-yrkesfaglig-fordypning/ul/v.ss/v.yff1-01?rev=lk06#fag_tilbyder_programomraader_v_yff1z01 Vet jeg er 8 år for sein, men lurer på om det er mulig å bytte ut dette faget med yrkespraksis om man har tatt fagbrev i faget e.l? Jeg har karakter 3 i dette faget, mens resten av vitnemålet mitt består av 5'ere og 6'ere. Denne ene karakteren kan forhindre at jeg kommer inn på det studiet jeg ønsker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå