Gå til innhold

Spm ang kjøregodtgjørelse med privat bil i jobb

autoboza

Anbefalte innlegg

Hei dere

Har googlet opp å ned men finner ikke svar.

Spørsmålet mitt gjelder kjøregodtgjørelse med privat bil i arbeid.

Jeg bruker privatbilen til og fra arbeid, og får vanlig fradrag på selvangivelsen.

Samtidig får vi vanlig kjøregodtgjørelse til og fra kunder fra jobben.

Det jeg lurer på er, når man skal kjøre direkte hjemmefra og rett til kunde, skal man skrive kilometer hjemmefra og til kunde, eller fra kontoret og til kunder?

Vi praktiserer normalt fra kontoret til kunde, uansett, men er det riktig? I forhold til meg?

Det er vel riktig i forhold til kunde kanskje?

Takk for svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utbetales det bilgodtgjørelse for privatkjøring, herunder kjøring mellom hjem og fast arbeidssted, skal godtgjørelsen skilles ut og innberettes som lønn til skattemyndigheten.

Hei CAT0, takk for svar, det utbetales ikke bilgodtgjørelse for privatkjøring ifra arbeidsgiver nei.

Jeg får vanlig fradrag fra staten da det er ca 100Km t/r inkl 2 bompasseringer.

Jeg får vanlig kjøregodtgjørelse fra arb.giver når jeg skal ut til kunder, da fører jeg opp km og leverer inn hver mnd.

Spm er når jeg har avtale med kunder om å møte opp feks kl. 0800 hos dem, skal jeg da skrive km fra hjemsted til kunde og levere det til arb.giver, eller skal jeg da skrive km fra kontor til kunde og levere til arb.giver? Hva er riktig?

Så linken din nå, takk for det, er intr emner der. Spessielt

"Yrkesreise

Følgende reiser (tur/retur) uten overnatting skal som hovedregel behandles som yrkesreiser etter forskriften § 6-44-13:

reise mellom bolig og ikke-fast arbeidssted,

reise mellom fast arbeidssted og ikke-fast arbeidssted, og

reise mellom ikke-faste arbeidssteder.

Reise til/fra fast arbeidssted via ikke-fast arbeidssted

Reiser skattyteren mellom bolig og fast arbeidssted via et ikke-fast arbeidssted, regnes reisen mellom bolig og fast arbeidssted som arbeidsreise. Merreisen utover reisestrekningen direkte mellom bolig og fast arbeidssted anses som yrkesreise, jf. FSFIN § 6-44-14. Tilsvarende gjelder ved reise mellom faste arbeidssteder via ikke-fast arbeidssted.

Se nærmere om begrepene fast og ikke-fast arbeidssted nedenfor."

Mvh Autoboza

Endret av autoboza
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...