oslofreak Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 All right, så dette har skjedd nok en gang. Som vennekretsens fotograf (8 års erfaring + BA) blir jeg ofte spurt av venner om jeg kan ta med kameraet mitt når det brygger opp til fest. Spesielt når det er snakk om bursdager eller andre merkedager. Betaling er det aldri snakk om, fotografering er tross alt "kun peking og klikking", men da behøver jeg hvertfall ikke uroe meg over å kjøpe gave til den det gjelder så jeg sier ofte ja. Hver gang jeg gjør dette så veit jeg at det også innebærer 1-3 timer eller mer med etterarbeid i photoshop / lightroom siden jeg hater å gi fra meg uferdig arbeid. Med jevne mellomrom så skjer følgende uten feil. En eller annen hipster venn med Macbook, piratversjon av photoshop og en egen folder i bookmarks som heter "Best PS Tutorials" bestemmer seg for å "fikse" på et par av favorittbildene de fikk av meg, oftest fordi den effekten de fant i den tutorialen online så jævla bra ut på eksempelbildet, og de er selvsagt dyktige nok til å gjenta det + forbedre mitt (gratis)arbeid. Etter x antall timer med leking så uploader de bildene til facebook, fortsatt med mitt navn, 20©11 og hjemmeside url på, tagger både seg selv og meg og er kjempeglade for bildene de har fått. Bildene som nå ser helt grønnjævlige ut og promoterer meg som fotograf. Andre ganger er det kun snakk om leking med kontrast eller konvertering til B&W - enten selektiv eller komplett. Overreagerer jeg når det gjør meg alt ifra lettere irritert til mildt sagt forbannet, eller er jeg i min fulle rett? Hva med når det er snakk om venner av venner som finner bildet på min venns facebook, laster det ned, "fikser" det og laster det opp igjen på sin profil? Bør jeg akseptere det som ett faktum; noe som kun skjer og vil fortsette å skje uansett hva jeg gjør, eller fortsette med henvendelser om å ta ned bildene mine? Jeg blir ærlig talt litt lei av å gjøre gratisarbeid for andre når de likevel bestemmer seg for å legge på lomo effekt fra iphone eller andre ting som i bunn og grunn ikke viser respekt for tiden og arbeidet investert av meg. Hvordan reagerer dere? Interessert i tanker, reaksjoner og egne erfaringer fra andre her... Takker, og godt nytt år! 3 Lenke til kommentar
Glasscola2 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hei! Jeg lar være å kommentere første biten. Til det med redigering kan du enkelt og greit si "Jeg legger ut bildene med mitt navn på, ønsker du å endre på noen av dem er det bare å sende meg en mail så får du originalen. Da slipper jeg å ta "æren" for noe du har gjort, og jeg har mer kontroll på hva som ligger med mitt navn ute på nettet. " Eller så rapporterer du det til Facebook og sier at det krenker opphavsretten din. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Be de om å fjerne navnet ditt. 1 Lenke til kommentar
Justitiarius Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Be dem fjerne det de ikke har spurt om å bruke Lenke til kommentar
cc Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Forstår frustrasjonen. Kanskje det kunne være en idé å legge inn kommentar på de stedene du finner overtrampene og skrive noe á la "det originale fotografiet finner du på min hjemmeside: www.galleri.yay/123". Da får du spredd businessen din mest mulig, og potensielle kunder tar vel heller en titt på porteføljen enn å vurdere utifra ett enkelt bilde. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Jeg gjøre ofte det samme som deg, fotograferer i sammenkomster med venner, de bildene jeg tar der bryr jeg meg ikke om i det hele tatt, vil gå så langt og kalle de allemannseie sålenge jeg gir vennene mine tilgang til de bildene, og hvor de havner har ingen betydning siden de ikke kan spores tilbake til meg Det kan fort bli endel hundre bilder jeg tar som må sorteres og redigeres så det går med endel timer til dette, jeg sammenligner det med annen kamerathjelp så som flytting, rep av bil, pusse båt, male hus, etc. Edit: kan også nevne at det kun er bilder av personer jeg deler med vennene mine, er det bilder av andre typer motiver blir det straks andre boller. Endret 31. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Mmm, blir litt som at jeg alltid fikser PCene til vennene mine. Hvis noen kommer seinere og oppgraderer ramen blir jeg ikke pissed. 1 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Mmm, blir litt som at jeg alltid fikser PCene til vennene mine. Hvis noen kommer seinere og oppgraderer ramen blir jeg ikke pissed. Nei, det blir ikke det samme. Dette blir som om du restaurerer veteranbilen til en venn av deg bare for å seinere oppdage at han har puttet på en svær uorginal spoiler og falske luftinntak. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Mmm, blir litt som at jeg alltid fikser PCene til vennene mine. Hvis noen kommer seinere og oppgraderer ramen blir jeg ikke pissed. Nei, det blir ikke det samme. Dette blir som om du restaurerer veteranbilen til en venn av deg bare for å seinere oppdage at han har puttet på en svær uorginal spoiler og falske luftinntak. Blir ikke helt det samme det heller, siden du i utgangspunktet ikke eier bilen Blir så som om du hjelper å male huset til en kompis rødt og året etter maler han det blått, skal du bli forbanna da også Edit: det hele munner ut i om du anser at du har enerett/eierretten til objektene/bildene eller ikke. Endret 31. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ramses Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Ser at jeg er helt enig med deg og har nok noe av de samme reaksjonene selv. Dessverre er det slik at når du først legger ut noe på nettet så blir det fritt villt for andre å gjøre dette. Det er en uting, men det er en uting vi må leve med. Jeg pleier som regel å irritere meg en kort stund, for så å tenke at slik er verden, og det må man bare akseptere. Alternativet er å slutte å ta bilder. Maddafakka skriver noe klokt i innlegget over. Veldig greit å legge ut en slik tekst. Selv om det antagelig ikke vil gjøre noen forskjell så kan man ihvertfall skrive noe om eierrettigheter og hvilke forutsetninger man mener bør gjelde. I det minste kan man kreve at vedkommende skriver under bildet feks at: bildet er opprinnelig tatt av min venn oslofreak, og at jeg har omarbeidet det. Det er nå slik at man utnytter hverandre. Man er litt dumsnill når man hele tiden gjør dette for andre. Men du har et valg. Et dårlig altenativ er å si at man ikke vil ta bilder, fordi ditt og datt. Driver du som hobbyfotograf så er det ikke noe problem, bare irriterende. Driver du som pro så er det ren utnytting og et slags tyveri. Som hobbyfotograf så taper du ikke noe økonomisk. Dette er nok bare en naturlig og forventet konsekvens. På den andre siden er det fint at bildene vi tar blir brukt til noe. Så ta det heller positivt at noen andre faktisk bruker det du har levert. Det betyr at du har levert noe som andre vil ha. Lenke til kommentar
PHCTF Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Si fra til personene det gjelder at de ikke får lov til å redigere på dine bilder med mindre de har fått tillatelse, ellers rapporterer du til Facebook. Du overreagerer ikke i det hele tatt synes jeg. Hadde jeg sett et bilde forvrengt med et stygt filter o.l på facebook med ditt navn på ville jeg uten tvil betrakte deg som en hipster som tror det bare er å skru på et filter så er du fotograf i toppklasse. Ikke ha med navnet ditt dersom du ikke vil promotere ditt arbeid, vet at en dust kommer til å bruke Curves for en "kul" effekt eller du tillater vennene dine å gjøre hva de vil med bildene. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Dessverre er dette et av mange eksempler på hvordan dagens navlesamfunn er blitt, respekt for andres er lite tilstede. Men det har og litt med alder å gjøre siden mange av problemstillingene er i hovedsak relatert til den unge generasjonen (også kalt "divagenerasjonen"). Det er både fordeler og bakdeler med nettet, alt kan bli tilgjengelig i prinsippet - også det man ikke ønsker skulle være tilgjengelig på en slik måte at det blir fri bruk til egen tilfredstillelse. Og det er nesten håpløst å gardere seg mot utilsiktet bruk, de fleste av oss som driver med foto og legger bildene ut på nett har opplevd at andre forsyner seg uten å spørre. At noen så "tukler" med de inntrykkene man har skapt er neste steg i den spiralen. Beklageligvis er det slik at enten må man akseptere (for seg selv) at legger man ut bilder, eller gir andre bilder, kan man risikere at de brukes på måter man ikke ville akseptert dersom man ble spurt på forhånd. Alternativet er å ikke legge ut bildene på nett, eller ikke gi bildene til andre. Men det blir og feil og urimelig. Nå er ditt forklarte problem egentlig ikke særlig komplekst i og med man her snakker om venner som misbruker bilder du selv har gitt de. Etter min vurdering bør du kanskje være mer striks og konkret med hva bruk du gir beskjed om at du godtar når du gir vennene dine bilder. Og holder de seg ikke til dette så får de ikke flere bilder. Jeg er og litt usikker på om det er særlig lurt å merke partybilder etc med eget navn? Den typen bilder har ofte liten verdi/interesse utenom den konkrete kretsen som er med på seansen. Det enkleste er kanskje å slutte å være fast fotograf i de situasjoner du nevner, selv tror jeg at jeg ville valg denne løsningen. (vær og klar over at det er forbudt å legge bilder av andre personer ut på nett uten deres tillatelse - altså man må ha tillatelse av personene på bildet før man kan publisere disse, dette vil og gjelde 3.part som måtte finne på å legge andres bilder med personer på ut på nett - altså gjelder dette ikke bare første leddet, dvs deg som fotograf, men og alle andre som vil legge ut de samme bildene må ha tillatelse i hvert enkelt tilfelle) Tor Lenke til kommentar
th1nk Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Har du prøvd å si ifra? Kanskje de ikke har tenkt på det du sier. Jeg skjønner godt at du reagerer på dette. Hvis de absolutt skal redigere på bildene dine kan du be dem opplyse om det under bildet de legger ut på f.eks facebook. Får du svar som "det er vel ikke så nøye" o.l, burde du si nei neste gang de spør deg ta bilder. Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Det er et interessant spørsmål. Jeg har ikke opplevd det samme, men tar jeg bilder på slike "arrangement" editerer jeg bildene slik jeg vil ha dem og gir dem til deltakerne i en fullt brukbar versjon, typisk JPG rundt 6MP som ikke blir for store for nedlasting. Jeg legger ikke inn mitt navn på bildene eller i exif. Hvis noen vil legge dem på FB og/eller manipulerer dem bryr jeg meg ikke med det. Det er tross alt "festbilder" uten noen verdi (i penger) for meg. Lenke til kommentar
TOH65 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Du får la vær å sette ditt navn på bildene eller eventuelt "glemme" kameraet. Jeg synes det er tull å spekulere over dette. Hvis du ikke vil noen skal tukle med bildene dine så er det kun en måte å gjøre det på. Nemlig ikke gi bort digitale bilder. Jeg begynner kansje å bli for gammel, men fest, kamera og facebook hører ikke sammen etter min mening. Jeg forlater festen hvis noen tar bilder som jeg vet havner på facebook. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Dette er et problem jeg tror de fleste av oss opplever. Selv pleier jeg å si at den ferdige versjonen jeg gir til "kunden" med navnet på ikke kan røres, men jeg kan derimot sende en uredigert fil uten navn som de selv kan fikse på. På den måten krediteres jeg for det bildet jeg har produsert,og slipper å bli tilknyttet materiale jeg ikke anerkjenner eller ønsker at skal knyttes til meg. Man har jo også muligheten til å gi bort en urørt digital kopi hvor man har senket skarpheten noe. Det har dessverre blitt en holdning i samfunnet at man kan ta andres bilder og redigere dem selv. At bilder som ligger på nettet er "allemannseie" og at de ligger tilgjengelig for alle. 1 Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Er det en tanke at du neste gang tar litt "dårlige" bilder også, også gir dem videre med kommentaren "dere liker jo å photoshoppe". eller kanskje "**** liker jo å photoshoppe, be ham gjøre bildene ferdige". Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hvorfor i alle dager bruker folk så mye tid på å redigere festbilder? Knips og legg ut.... Noe lenger enn det hadde jeg ikke gått med festbilder altså. Gjelder det f.eks bursdagfest så kan man ta ett par portrettbilder eller lignende av hovedpersonen som du kan redigere å gi i bursdagsgave.. Men utover slikt hadde jeg aldri tatt meg bryet. Men jeg ser frustrasjonen din, men er jo ett hint til deg i linjene over her. Lenke til kommentar
arthon Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Den ultimate party fotografen. Er ikke gjort mye etterarbeid der. LastNightsParty Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Jeg har selv satt ned foten ett par ganger når bilder jeg har tatt har tatt har blitt radbrekket og har tag eller annet som knytter meg til bildene. Når det gjelder copyright og respekt for andre som TorVilde skrev så er dette utrolig nok også noe som gjelder profesjonelle bransjefolk. Vet ikke om folk leste om han som fant 2 av sine bilder i en lokal elbutikk kundeavis noen år tilbake. Det endte med rettsak og 5 sifferet erstatning, hun som hadde designet avisa kom med følgende gullkorn og det var så lenge det lå på internett så kunne alle benytte bildene ?! Nice one... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå