Gå til innhold

Hvorfor bruker det offentlige så lang tid på alt?


Anbefalte innlegg

Spiller du dum eller? Du skrev at det russiske byråkratiet er verre enn det norske. Jeg har presentert forklaringen på det, og det er at i sin tid ble alle ansatt i det offentlige. Da måtte man lage mange kunstige stillinger, inkludert et massivt byråkrati.

 

Hvordan du har klart å vri dette til at jeg skal ha ment at "alle som jobber i det offentlige er byråkrater", eller "alle byråkrater jobber i det offentlige" inne i hodet ditt må gudene vite.

 

Ferdig med det, håper jeg.

 

Nå, må jo spille litt mindre bevart, for å komme ned på ditt nivå.

Bortsett fra det.

 

 

 

Igjen har du klart å vri det til inne i hodet ditt. Jeg skriver ikke at ekspropriasjon er "bare bare". Det jeg har skrevet, og som diskusjonen dreier seg om, er TIDSBRUK. Og ekspropriasjon er den delen av planleggingen som bruker KORTEST TID.

 

Prøv å les igjen og se om du klarer å forstå det jeg skriver denne gangen.

 

Har nå liten forhåpning at det faller inn men, skal prøve et siste forsøk.

 

Eiendomsretten står sterkt i Norge, og det bør den gjøre. Ekspropriasjon må kun brukes hvis det er behov for det som er av vesentlig samfunnsgode, og som er vesentlig mer til gavn enn ugagn for den som råkes for ekspropriasjonens effekter. Dette medfører altså at de som føler ekspropriasjonen på kroppen skal få sterk innsigelsesrett.

 

Dette er praksisen i dagens system. Så, hvordan denne prosessen er det som tar kortest tid er meg en gåte. Men forventer ei heller noe av substans fra din side.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ellers er byråkratiets absurditeter noe de fleste er fullstendig klar over. Som bunner i omfanget av byråkratiet.

 

Faktisk så er mange av disse snåle utfalla i byråkratiet eit resultat av at ein forsøker å få fortgang i saksprosessen. Det er mykje lettare å håndheve ein hovedregel som alle skal følge enn det er å ha ein regel med ein heil masse unntak.

 

Som eksempel så har den nye versjonen av tekniske krav til byggverk eit krav om heis i boliger over tre etasjer:

§ 12-3. Krav om heis i byggverk

[...]

(2) Bygning med tre etasjer eller flere som har boenhet skal ha heis. Kravet gjelder ikke småhus med en boenhet og der atkomst fra inngangsparti til boenhet kun går over én etasje. Løfteplattform kan erstatte heis i bygning med boenhet med tre etasjer. Løfteplattform skal maksimalt betjene 6 boenheter. Følgende krav til størrelser gjelder:

 

[...]

I utgangspunktet høyrest dette enkelt og lettfattelig ut. Eit hus i tre etasjer med inngang i førsteetasje skal ha heis, men eit hus i tre etasjer der ein går inn i andre etasje slepp krav om heis (dette vil være tilfellet for dei fleste eneboliger).

 

Men, det ein kan gjere er å bygge eit hus som er mange etasjer høgt med inngang i 1etg utan krav om heis dersom ein berre lager ei rampe frå 1etg opp til 3etg før rampa går ei etasje ned til 2 etasje og deretter opp igjen til 4 etg, osv.

I teorien kan ein på denne måten bygge i så mange etasjer som ein berre vil utan å bygge heis.

 

Men det er sjølvsagt heilt urimelig at ein skal bruke tid og offentlige resurser på å luke ut alle slike potensielle kilder til kreative løysningar ut frå lovverk og forskrifter.

Lenke til kommentar

Ellers er byråkratiets absurditeter noe de fleste er fullstendig klar over. Som bunner i omfanget av byråkratiet.

 

Faktisk så er mange av disse snåle utfalla i byråkratiet eit resultat av at ein forsøker å få fortgang i saksprosessen. Det er mykje lettare å håndheve ein hovedregel som alle skal følge enn det er å ha ein regel med ein heil masse unntak.

 

Absolutt. Og da er vi på kjernen etter min mening. Omfanget. Både i størrelse på antall arbeidende, men også størrelse av regelverket. Som da, som du påpeker, medfører at man faktisk må prioritere hva som byråkratiet skal legge sin hånd på, og hva det bør holde seg borte fra. Fordeler og ulemper med begge bør da være kjent og godtatt.

 

Men, det er utopien forsåvidt.

 

 

I utgangspunktet høyrest dette enkelt og lettfattelig ut. Eit hus i tre etasjer med inngang i førsteetasje skal ha heis, men eit hus i tre etasjer der ein går inn i andre etasje slepp krav om heis (dette vil være tilfellet for dei fleste eneboliger).

 

Men, det ein kan gjere er å bygge eit hus som er mange etasjer høgt med inngang i 1etg utan krav om heis dersom ein berre lager ei rampe frå 1etg opp til 3etg før rampa går ei etasje ned til 2 etasje og deretter opp igjen til 4 etg, osv.

I teorien kan ein på denne måten bygge i så mange etasjer som ein berre vil utan å bygge heis.

 

Men det er sjølvsagt heilt urimelig at ein skal bruke tid og offentlige resurser på å luke ut alle slike potensielle kilder til kreative løysningar ut frå lovverk og forskrifter.

 

Regler er en evig runddans. At en regel ikke er fullkommen ligger i regelens og menneskets natur. Men nå er lovverket en del, om du finner det samme i forskrift vil du ha rett i det du påpeker. At man kan bygge så meget en vil uten heis. Hvis det er slik du påpeker så kan du jo være trygg på at det "hullet" i lovverk og forskrift blir tettet.

 

Men, angående det med heis så var det i stor grad inisiert av handikappforbundet. Og hvem kan si nei til en i rullestol....

Lenke til kommentar

For min egen del, har det lille jeg har hatt med offentlig helsevesen vært ett godt eksempel. Å komme gjennom på telefon og få avtalt en time tok flere timer, noe som i tilsvarende privat (eks. Volvat) ville tatt veldig mye mindre tid. Kundebehandling blir mindre interesangt fordi man får samme lønnen uansett, og ikke er avhengig av å knive om kundene eller tilby en tjeneste enn andre. Jeg for min del er glad for de private tilbudene vi har, og jeg håper den utviklingen fortsetter.

Lenke til kommentar

For de som husker gamle dager, når man skulle flytte så var det ikke bare å flytte, man måtte bestille flytting av telefon og med det gamle televerket så tok det gjerne ett halvt år bare for å få telefon. Det er ingen som hadde godtatt noe slikt idag, så det er godt med alternativer og konkurranse.

Lenke til kommentar

Dere som klager over de offentlige tilbudene: har dere noe som støtter påstandene annet enn anekdoter fra den gang dere skulle ringe legen?

 

Støtter påstandene om at det offentlige har en tendens til å bruke betydelig lengre en privat? Vet ikke om det finnes forsknig på sånt, kanskje ikke i og med at forskningen på slikt i stor grad er en del av samme aparatet og pengesekken.

Lenke til kommentar

Dere som klager over de offentlige tilbudene: har dere noe som støtter påstandene annet enn anekdoter fra den gang dere skulle ringe legen?

 

Tja, kjenner en familie som fortsatt venter på at saken deres skal bli ferdigbehandlet fra kommunes side, så de får utbetalt forsikring og kan rydde en tomt.

Grunnen? Husbrann i et hus de sitter på.

Hvor lenge har de ventet? Over et halvår nå.

Lenke til kommentar

Det offentlige går ikke tom for penger/konk pga mangel av effektivitet. Ingen som motiverer til bedre resultater pga ingen konkurranse og dermed tar ting lang tid og vi holder folket i "arbeid", evt unna arbeidsledighetsstatestikken.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at offentlig sektor hovedsakelig tiltrekker personer som prioriterer å ha en trygg og rolig jobb med balanse i favør av fritid. Den type mennesker setter som regel ikke effektivitet og produktivitet i høysetet.

 

En annen viktig faktor er at offentlige organisasjoner ikke har som formål å skape profitt, men heller "offentlige goder", noe som er veldig vanskelig å måle. Når det er vanskelig å måle noe, er det også vanskelig å effektivisere det. I tillegg er det jo mange innen offentlig sektor som aktivt motsetter seg ytelsesmåling, ettersom det tydeliggjør at det finnes forskjeller på folk, noe som ikke er helt politisk korrekt.

Endret av AimToMisbehave
  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

 

Gode poeng!

 

Husker da jeg tok lappen, og vi var innom Biltilsynet noen ganger for å ordne noen papirer, printe ut lappen og ta teoriprøve etc. Herregud for en gjeng!

 

Lang kø, masse stressa folk. Hva gjorde hun ene av de to bak kassa? Prata med ei venninne som sto ved siden av køen, før hun tok seg lunsjpause. Jeg sto der og visste ikke om jeg skulle le eller gråte...

Lenke til kommentar

 

Treffer spikeren ganske greit på hodet :)

 

Så for å svare meg selv ihht førstepost: De offentlige bruker griselang tid på alt (f.eks nødnettet) fordi det er masse søknader som skal gjennom ulike offentlige institusjoner som ikke jobber effektivt i det hele tatt. Derfor har ikke Jens Stoltenberg noe enkelt svar, fordi summen av hele driten blir et eneste stort forsinkelseshelvete.

 

Og ikke nok med det; det skal bli verre. Leste i DN om en professor fra BI som var bekymret for pengebruken som følge av finanskrisen. De aller fleste jobbene som har blitt skapt i Norge har vært offentlige stillinger. Disse stillingene kan jeg aldri se for meg at har vært veldig nødvendige før finanskrisen. Derfor tror jeg at alle disse suppehuene som har fått seg ny jobb egentlig fører til et enda større byråkrati og dermed enda mer tidsforbruk på det jeg (hvis jeg var diktator) hadde blitt ferdig med på skarve 10 min...

Lenke til kommentar

Ja stakkars oss som bur i eit land der ikkje folk berre kan komme å sette opp ei hytte på din tomt eller andre plasser der den er til ulempe utan å spørre nokon først.

 

Der fikk vi jammen en kommentar fra det offentlige også. Din ubrukelige, udugelige fjompenisse. Du og alle de du jobber med. Tiltaksløse fjols. Snyltere.

 

Ja, det er godt at det finnes byråkrater som passer på at unger ikke bygger lekehytter i skogen sånn helt uten videre.

 

Den nye fritidsaktiviteten for barn - fylle ut offentlige skjemaer!

Endret av coyoteulf
Lenke til kommentar

Den nye fritidsaktiviteten for barn - fylle ut offentlige skjemaer!

 

Eller kanskje aller helst, spør om lov før du starter ein leik der du ikkje rydder opp etter deg på kvelden.

 

Dessutan så bruker du denne saka som eit litt rart eksempel på poenget som denne tråden prøver å få fram. Her må vel feilen være at byråkratiet bruker for lite tid på å ta ei avgjerelse om riving utan å bruke tid på å sjå på forholda rundt?

 

SKulle byråkratiet vært veldig vanskelige så hadde dei nedlagt bruksforbud på hytta og brukt årevis på å bestemme seg for at hytta skulle vært revet og deretter ta betalt for at hytta ikkje blei revet på dag 1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...