FlinkeFreddy Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Leste denne artikkelen: http://www.vg.no/nyheter/vaer/artikkel.php?artid=10032945 Jeg er egentlig overrasket over svarene til de spurte politikerne, og ikke minst hvor lang tid ting tar i det offentlige. Saken dreier seg om at Norge mangler et nødnett (som eneste land i Vest- Europa), selv om dette har vært planlagt i 20 år. Jeg spør meg selv; hvorfor tar det så lang tid? Er det ingen på toppen (Jens?) som forteller en minister at "bygg et nødnett nå" uten at det må ta 20 år? Hva driver de med? Noen som vet, helt konkret, hvorfor slike ting tar så lang tid? Stoltenberg understreker at det i neste års budsjett er satt av halvannen milliard kroner til nødnettet. Når det gjelder arbeidet så langt er han mer ordfattig. - Hvorfor har det tatt så lang tid med utbyggingen av nødnettet? - Det er en viktig del, og derfor bygger vi det ut nå. - Ja, det bygges ut nå, men hvorfor har det ikke vært påbegynt tidligere? - Nå er jeg ferdig, sa Stoltenberg til VG, før han avsluttet møtet med pressen i går. WTF ?!?!? Og hvorfor holder han tilbake årsaken til at det tar så lang tid? Hvorfor sier han ikke grunnen? "Det offentlige har møtt noen problemer, som f.eks xxx, xxx og xxxxx".... 3 Lenke til kommentar
carver Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 antar det er inkompetanse.. 3 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Ikke bare nødnett: http://www.aftenposten.no/okonomi/Vil-bygge-nye-kontorlokaler-for-helikopterbyrkratene-6708816.html Noen burde virkelig filleriste disse byråkratene, hever millionlønn kun for å trenere og utsette livsviktige prosesseri vårt samfunn. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det offentlige bruker ikke lang til på ALT. Fikk et ekstra skattekrav for noen år siden og noen dager etter fikk eg innbetalingsgiro med to ukers betalingsfrist. Klagen derimot brukte de månedsvis på å avslå. 6 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er vel knapt noe land i verden som har mer byråkrater per innbygger enn Norge, og det er grunnen til at den minste lille ting tar ørten år å planlegge. Byråkrater har nemlig innen annen jobb enn å produsere papirarbeid og å vanskeliggjøre ting. Hver minste lille avgjørelse flyttes frem og tilbake mellom byråkrater og avdelinger i årevis for å eliminere alt ansvar og mulighet for "feil" (gjør man ingenting så blir det jo ikke feil heller). Det er også grunnnen til at det tar 10 år for å produsere et par meter vei. 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det er vel knapt noe land i verden som har mer byråkrater per innbygger enn Norge, og det er grunnen til at den minste lille ting tar ørten år å planlegge. Tja, kan kanskje virke sånn. Og uten at det er formildende. Men å høre russiske kollegaer prate om det russiske byråkratiet så har det norske enda en vei å gå. Byråkrater har nemlig innen annen jobb enn å produsere papirarbeid og å vanskeliggjøre ting. Hver minste lille avgjørelse flyttes frem og tilbake mellom byråkrater og avdelinger i årevis for å eliminere alt ansvar og mulighet for "feil" (gjør man ingenting så blir det jo ikke feil heller). Byråkratiet er nødvendig. Og det er nødvendig fordi du, som jeg, ikke ønsker at ikkeberettigede skal snike seg unne noe. Dvs får trygd når man ikke har behov for det. Byråkratiet, uansett sted, skal altså forvalte et regelverk. Problemet er ikke byråkratiets arbeid pr se. Men dets omfang. Det er også grunnnen til at det tar 10 år for å produsere et par meter vei. Kanskje, men det er også noe som heter eiendomsrett i dette land. Og vei Vs eiendomsrett har ikke alltid sammenfallende interesser. 4 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Tja, kan kanskje virke sånn. Og uten at det er formildende. Men å høre russiske kollegaer prate om det russiske byråkratiet så har det norske enda en vei å gå. Stemmer bra, fordi i Russland var jo tidligere alle ansatt i det offentlige. Finnes det ikke jobb, så lager man jobb. Et par år til med de Rødgrønne så er nok russiske tilstander innen rekkevidde. Byråkratiet er nødvendig. Og det er nødvendig fordi du, som jeg, ikke ønsker at ikkeberettigede skal snike seg unne noe. Dvs får trygd når man ikke har behov for det. Byråkratiet, uansett sted, skal altså forvalte et regelverk. Problemet er ikke byråkratiets arbeid pr se. Men dets omfang. Et visst byråkrati er nødvendig ja. Som jeg sier så er jobben til byråkrater å vanskeliggjøre ting. Det er dog ikke ment ubetinget negativt. Det skal være visse regler rundt f. eks. å oppføre en bolig osv. Kanskje, men det er også noe som heter eiendomsrett i dette land. Og vei Vs eiendomsrett har ikke alltid sammenfallende interesser. Det er kun en mindre detalj. Den aller mest forsinkende prosessen er at en vei ofte går gjennom flere kommuner - som hver for seg må utrede og byråkratisere i det uendelige Endret 2. januar 2012 av coyoteulf 3 Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Stemmer bra, fordi i Russland var jo tidligere alle ansatt i det offentlige. Finnes det ikke jobb, så lager man jobb. Et par år til med de Rødgrønne så er nok russiske tilstander innen rekkevidde. Nuvel. Å være ansatt offentlig er det ikke samme som byråkrati. Det er uredelig ovenfor omsorgsarbeidere, lærere, barnehageansatte, renovasjonsfolk, brannfolk etc etc. Et visst byråkrati er nødvendig ja. Som jeg sier så er jobben til byråkrater å vanskeliggjøre ting. Det er dog ikke ment ubetinget negativt. Det skal være visse regler rundt f. eks. å oppføre en bolig osv. Dets oppgave er å utføre likebehandling etter gjeldende regler. Dvs at naboen din ikke skal få bygge seg slott, mens du får kun lov til et lite hundehus, uisolert. Problemet oppstår ikke i det faktumet, men når motstridende interesser står i mot hverandre. Det være byråkratiet selv, politikere, eller samfunnets borgere. Det er kun en mindre detalj. Den aller mest forsinkende prosessen er at en vei ofte går gjennom flere kommuner - som hver for seg må utrede og byråkratisere i det uendelige Eiendomsrett en mindre detalj???? Hvis en vei skal gjennom min hage så vil jeg påstå det er en meget stor detalj. Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Nuvel. Å være ansatt offentlig er det ikke samme som byråkrati. Det er uredelig ovenfor omsorgsarbeidere, lærere, barnehageansatte, renovasjonsfolk, brannfolk etc etc. Det har jeg heller ikke sagt. Du peker på at Russland muligens har et enda verre byråkratvelde enn Norge, og det skyldes ganske enkelt at i Russland så fikk alle som en jobb i det offentlige. Og hva er vel enklere enn å "skape" enn noen papirflytterstillinger? Og med denne regjeringen har vi samme regla. Regjeringen peker på hvor flinke de er til å skape arbeidsplasser, men spørsmålet er hvor mange av disse som har livets rett. Eiendomsrett en mindre detalj???? Hvis en vei skal gjennom min hage så vil jeg påstå det er en meget stor detalj. Det er en mindre detalj i forhold til tidsbruk. Det er ikke eiendomsretten til folk som gjør at ting tar tid, "Ekspropriert" sier staten og ferdig med det. Endret 2. januar 2012 av coyoteulf Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Det har jeg heller ikke sagt. Du peker på at Russland muligens har et enda verre byråkratvelde enn Norge, og det skyldes ganske enkelt at i Russland så fikk alle som en jobb i det offentlige. Og hva er vel enklere enn å "skape" enn noen papirflytterstillinger? Og med denne regjeringen har vi samme regla. Regjeringen peker på hvor flinke de er til å skape arbeidsplasser, men spørsmålet er hvor mange av disse som har livets rett. Du skrev nå offentlig. Og det kan være så meget. Det er en mindre detalj i forhold til tidsbruk. Det er ikke eiendomsretten til folk som gjør at ting tar tid, "Ekspropriert" sier staten og ferdig med det. Nå er vel reglene for nettopp dette som gjør det en smule mer komplisert. Samtidig som lokalområder, dvs samfunn, selvsagt må ha sitt å si. Skulle da være rett og rimlig at de som påvirkes også har noe å si. 2 Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg vet ikke hvorfor ting tar så lang tid, men en ting er dere nødt til å være klar over: inntil nylig har det ikke vært politisk klima for noe nødnett. Tenk litt på det neste gang dere gnåler over bensinpriser, ny opera eller monstermaster. 1 Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 2. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2012 Jeg vet ikke hvorfor ting tar så lang tid, men en ting er dere nødt til å være klar over: inntil nylig har det ikke vært politisk klima for noe nødnett. Tenk litt på det neste gang dere gnåler over bensinpriser, ny opera eller monstermaster. Sunt å få en motpol i diskusjonen Hva mener du med "politisk klima" ? At det ikke er i fokus, og derfor vanskelig å få penger til det ? Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Jeg vet ikke hvorfor ting tar så lang tid, men en ting er dere nødt til å være klar over: inntil nylig har det ikke vært politisk klima for noe nødnett. Tenk litt på det neste gang dere gnåler over bensinpriser, ny opera eller monstermaster. Sunt å få en motpol i diskusjonen Hva mener du med "politisk klima" ? At det ikke er i fokus, og derfor vanskelig å få penger til det ? Nettopp. Selv om vi har mye penger så bruker vi også mye penger i Norge. F.eks: en lege koster mye mer å lønne i vårt land enn det koster å lønne i de fleste andre land. Vi har også et generelt høyt nivå av velferdsgoder som drar penger. Så det er ingen grunn til å tro at budsjettene til stadighet har ledig rom, og at det utelukkende er trege folkevalgte og byråkrater som hindret nødnettet. Hvis den gjennomsnittlige norske mann og kvinne kunne legge fra seg dataspill og Se & Hør i et par timer så hadde jeg vært evig takknemlig. De aller fleste later til å være skammelig overfladiske og lite orienterte. Endret 2. januar 2012 av Dux ducis Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 (endret) Det skjer hovesaklig fordi hvert 4. år stemmes opposisjonspartier inn i regjeringen, som stemmer imot forslagene så de ikke kommer gjennom, eller et opposisjonsparti kommer i statsminister posisjon. Det er da viktig for dem å distansere seg fra motstandernes saker. Vi trenger en president for life for å få gjennomført sånne langtidsprosjekter. En regjering går inn for nytt nødnett, blir erstattet etter 4 år, nye regjering går inn for å bannlyse monstermaster og bygge kulturmuseer, repeat hvert 4. år. Endret 2. januar 2012 av Bytex 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Du skrev nå offentlig. Og det kan være så meget. Jepp, inkludert veldig mange byråkrater. Som Russland sliter med den dag i dag. Ferdig med å kverulere? Nå er vel reglene for nettopp dette som gjør det en smule mer komplisert. Samtidig som lokalområder, dvs samfunn, selvsagt må ha sitt å si. Skulle da være rett og rimlig at de som påvirkes også har noe å si. Ekspropriasjonsprosessen er den delen av planleggingsfasen som går raskest. Så nei, det er som jeg skrev. 1 Lenke til kommentar
CAT0 Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Nå er vel reglene for nettopp dette som gjør det en smule mer komplisert. Samtidig som lokalområder, dvs samfunn, selvsagt må ha sitt å si. Skulle da være rett og rimlig at de som påvirkes også har noe å si. Ekspropriasjonsprosessen er den delen av planleggingsfasen som går raskest. Så nei, det er som jeg skrev. Men ingen ønsker å ekspropriere, men heller få til avtaler slik at alle parter blir fornøyde. Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Jepp, inkludert veldig mange byråkrater. Som Russland sliter med den dag i dag. Ferdig med å kverulere? Kverulere? Gikk ut ifra det du skrev. Når du først tar med "offentlig" som bakgrunn, må du jaggu tåle å bli påpekt at det er uredelig når en taler om byråkrati. For da viser det at man faktisk ikke vet hva et byråkrati er for noe. Ekspropriasjonsprosessen er den delen av planleggingsfasen som går raskest. Så nei, det er som jeg skrev. For all del herr Marx. Ellers tror jeg du faktisk ikke helt vet gangen i ekspropriasjongangen. "mer gagn enn skade" er et moment i lovverket. Som selvsagt ikke er noe "bare bare" i jussen, samtidig som det pålegger stat og kommune til å være varsomme å overkjøre borgerene. Slik det bør være. http://www.lovdata.no/all/nl-19591023-003.html 1 Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Byråkratiet er nødvendig. Og det er nødvendig fordi du, som jeg, ikke ønsker at ikkeberettigede skal snike seg unne noe. Dvs får trygd når man ikke har behov for det. Byråkratiet, uansett sted, skal altså forvalte et regelverk. Problemet er ikke byråkratiets arbeid pr se. Men dets omfang. Ja for hvordan skulle man kunne ha bygd en kamapp uten 5 km med papirer å fylle ut? http://www.youtube.com/watch?v=tI1CCY6_IYo Endret 3. januar 2012 av flesvik 1 Lenke til kommentar
coyoteulf Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Kverulere? Gikk ut ifra det du skrev. Når du først tar med "offentlig" som bakgrunn, må du jaggu tåle å bli påpekt at det er uredelig når en taler om byråkrati. For da viser det at man faktisk ikke vet hva et byråkrati er for noe. Spiller du dum eller? Du skrev at det russiske byråkratiet er verre enn det norske. Jeg har presentert forklaringen på det, og det er at i sin tid ble alle ansatt i det offentlige. Da måtte man lage mange kunstige stillinger, inkludert et massivt byråkrati. Hvordan du har klart å vri dette til at jeg skal ha ment at "alle som jobber i det offentlige er byråkrater", eller "alle byråkrater jobber i det offentlige" inne i hodet ditt må gudene vite. Ferdig med det, håper jeg. Ellers tror jeg du faktisk ikke helt vet gangen i ekspropriasjongangen. "mer gagn enn skade" er et moment i lovverket. Som selvsagt ikke er noe "bare bare" i jussen, samtidig som det pålegger stat og kommune til å være varsomme å overkjøre borgerene. Slik det bør være. http://www.lovdata.no/all/nl-19591023-003.html Igjen har du klart å vri det til inne i hodet ditt. Jeg skriver ikke at ekspropriasjon er "bare bare". Det jeg har skrevet, og som diskusjonen dreier seg om, er TIDSBRUK. Og ekspropriasjon er den delen av planleggingen som bruker KORTEST TID. Prøv å les igjen og se om du klarer å forstå det jeg skriver denne gangen. Endret 3. januar 2012 av coyoteulf Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 3. januar 2012 Del Skrevet 3. januar 2012 Ja for hvordan skulle man kunne ha bygd en kamapp uten 5 km med papirer å fylle ut? http://www.youtube.com/watch?v=tI1CCY6_IYo Kamapp vet jeg nå ikke hva er. Karnapp derimot. Men naboen din har kanskje en innsigelse hvis du har store drømmer om et karnapp som har 10 meters dybde. Ellers er byråkratiets absurditeter noe de fleste er fullstendig klar over. Som bunner i omfanget av byråkratiet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå