sun4evah Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg driver å lurer veldig på dette. For jeg vet og kjenner mange som ikke var flinke på skolen i det hele tatt, men som nå har høytbetalende yrker. Blant annet advokat, sosionom, økonom osv. Kan det å kjenne riktig personer, eller kjenne til personer i det hele tatt, ha betydning for videre utdanning? Selv vil jeg studere jus ved UiO. Karakterene der er rundt 5,2. Jeg har bra karakterer, men ikke så bra, ligger rundt 4,8-4,9. Hvis jeg kjenner riktig med personer, riktige personer innen studiet, har jeg håp da? Eller snakker jeg bare rabalder nå? - Lenke til kommentar
Yumekui Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Opptak til de fleste universiteter og høyskoler skjer via samordna opptak basert på karakterer. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Samordna opptak, men mange blir skremt av å søke fordi "dei kjem ikkje inn uansett" så då er det alltid noen som "get lucky" å skjerper seg gjerne med skolearbeidet då. Lenke til kommentar
emwa Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Hvis du har 4,8 i snitt er du på god vei : ) I bergen for eks, er ikke snittet så høyt. Du kan også ta opp fag, og har du enkle fag er ikke dette så vanskelig. Hvis du går på folkehøgskole vil du få to ekstrapoeng. Da vil du få 5 i snitt. Det samme gjelder dersom du feks studerer noe i et år vil du få to ekstrapoeng. Da vil du få 5,2 i snitt : ) Husk at dersom du vil ta opp fag, havner du i en annen kvote der snittet er høyere. Lykke til! Lenke til kommentar
Phelge Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Nettverk kan skaffe deg en jobb, men ikke en studieplass. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå