g@bb@ Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Ja, planen er som følger å starte med et lite hjemmestudio. Har funnet selve kameraet tror jeg, men tenkte jeg kumme spørre jer hva dere tenker og trenger også litt tips og hjelp og erfaringer med utstyr. Skal prøve så godt jeg kan å nevne alt jeg trenger, men tips og hjelp og alt annet tas imot med stor iver og takknemlighet! Kan vel legge til at jeg er klar over at dette vil koste og skal derfor også sette opp en spare plan. Så, her kommer det: Det skal nok brukes mest til portrett fotografering inne. Planen min er å ha nok utstyr til å gjøre følgende: ta gode portrettbilder, etterbehandle i lightroom/elements, printe ut i a3 og beskjære bildene. Her er det jeg tror jeg trenger: Kamerahus Objektiv (1-3 stk) Blits Softboks Redigeringsprogram Skriver for a3 format Beskjæringsmuligheter Noen tanker om pris og produkter? Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Du bør legge inn noen flere lys (dvs blitser) der, med softbokser, eventuelt noen reflektorer. jeg ville anbefalt tre lys til sammen: Ett hovedlys til modellen, ett lys for å løfte skyggene, og ett for å hvite ut bakgrunnen (om du vil ha hvit bakgrunn). Du kan selvsagt klare deg med en enkel lyskilde, men det er vanskeligere og krever mere ferdigheter innen lyssetting. reflektorer bør du egentlig uansett ha, uavhengig av antall lyskilder. I tillegg bør du ha bakgrunn(er) og stativer for kamera og lys, samt oppheng for bakgrunnene. Mye av dette kan imidlertid gjøres billig: isoporplater fungerer som billige reflektorer, og hvir du spraymaler dem på baksiden med matt svart maling kan de også funek som skyggeplater for å ha bedre kontroll på lyset. Stativer kan du enkelt rigge til av kosteskaft eller hva du nå ha liggende, og en litt stor rullegardin kan fungere som bakgrunn inntil videre. Lenke til kommentar
g@bb@ Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Har ikke så mye erfaring enda med blitser osv, men regner med at plassering og slikt så er det prøv_å_feil samt lesing som hjelper. Så kommer også 1.000 kr spørsmålene: planen er å bruke eos 5d mkII, og hvilke blitser bør jeg satse på? Vil også ha en som jeg kan feste på selve kameraet når jeg er ute. Og hvordan ordner jeg med styring av alle blitsene? Funker de plug-and-play trådløs? Dette med ledetall?, hvor stor softboks? Reflektor størrelse? backdrop er vel et helt annet kapitel også. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Å starte med et enkelt kit er smart. Sjek feks elinchrom bxri på fotovideo. Da får du kvalitetslamper som holder lenge, og som du kan bygge ut. Det følger med trådløs sender til å sette på kameraet. Kittet inneholder alt du trenger i tillegg til kamera da. Opplagte objektiver er feks en 50mm og et 70-200. Da er du dekket inn for alt fra familiefoto til tette portretter. I tillegg til to lamper bør du investere i en stor refleksskjerm. + Bakgrunnspapir 3mx11m. MEd to lamper og en stor refleksskjerm kan du får til hvit bakgrunn med den ene lampen og den andre brukes til hovedlampe og releksskjermen som skyggelys. (Selv bruker jeg 4 og 5 lamper til hvitbakgrunnbilder) Canon printer pro 9500II funker bra og er rimelig, eller kjøp tilsvarende fra epson. Pris. Ca 10.000 for lampene. 20000 for objektivene. + kamera og litt diverse. Totaltpris ca kr 45.000,-. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Okay, for å ta spørsmålene dine ett for ett: eos 5d mkII, og hvilke blitser bør jeg satse på? Vil også ha en som jeg kan feste på selve kameraet når jeg er ute. Da er det nok blitser som passer i en hotshoe du trenger. =37&sort=popularity&order=desc&detailId[]=2%2826%29&manufacturerId[]=32&detailId[]=692%283157%29&detailId[]=692%2829193%29&pg-q=&price_min=&price_max="]Canon har flere av disse. Hvilke du bør kjøpe kommer helt an på dine behov, budsjett, og hva du vil blitsene skal gjøre. Det er for eksempel kun de mest avanserte som kan styre andre blitser trådløst (såkalt master-funksjon), men også enkelte av de rimeligere kan la seg styre av andre blitser (slave). Blitser som kan være master kan også være slave. Metz har billigere og helt OK =37&sort=popularity&order=desc&detailId[]=2%2826%29&manufacturerId[]=271&detailId[]=692%283157%29&pg-q=&price_min=&price_max="]alternativer til Canon. Og hvordan ordner jeg med styring av alle blitsene? 7D har innebygget master-funksjon i blitsen sin, men siden 5D Mark II ikke har innebygget blits må du enten ha en master-blits på kameraet (eller tilkoblet via ttl-kabel), eller benytte en ST-E2 som er en inferarød sender uten blits, men med tilsvarende masterfunksjon. Den kan kommunisere med et antall blitser fordelt over tre forskjellige kanaler, slik at du kan stille en gruppe av blitser til å gi en annen lysstyrke enn en annen. Det finnes også andre løsninger som er trådløse, for eksempel Pocket Wizard, men om du vil styre blitsene manuelt kan du også bruke en samlig helt vanlige sync-kabler. Funker de plug-and-play trådløs? Kan være litt fiklete å stille inn, så plug-and-play vil jeg ikke nødvendigvis kalle det, men essensielt ja. Men du bør likevel lære deg lyssetting og hvordan blitsene fungerer for å få et godt resultet. Dette med ledetall? Ledetall er et måletall på hvor kraftig blitsen er. Del ledetallet på blenderen du vil bruke den på, og du får maksimal rekkevidde på den blenderen. Som oftest er dette i meter, ved ISO 100 og med 50 mm objektiv og blits-zoom, men mange produsenter oppgir det på annen måte, så ledetall er ikke nødvendigvis sammenlignbart fra brodusent til produsent. Canon fusker her, bl.a., og oppgir ledetallet med blitsen zoomet inn til 75 mm eller noe slikt, slik at den ser kraftigere ut. hvor stor softboks? Kommer helt an på hva slags resultat du ønsker. Jo større softbox jo bløtere lys, men husk at du må ha en blits som faktisk takler softboksen også. Reflektor størrelse? Igjen, avhenger av hva du ønsker. jeg vil anbefale litt av hvert. En liten ()ca 30-50 cm diameter), en eller to på ca 70-100 cm diameter, og en eller to store, dvs 1x1,5 meter i størrelse. Noen av dem har sølv eller hvitt på ene siden og sølv eller gull på andre siden, slik at du også kan påvirke lyssets fargetone med dem. Backdrop er vel et helt annet kapitel også. Du vil komme langt med en svart og en hvit bakgrunn. Med litt trening i lyssetting skal du kunne få dem begge til å se identiske ut på bilde, om du ønsker det, så selv om de er hvite og svarte kan du også få dem til å ha andre toner på det ferdige produktet. Jeg vil forresten også anbefale at du kjøper deg et fargekart som du tar med på bildet (få modellen til å holde det) på første skudd i hver serie. Det blir da mye enklere å få korrekte farger i etterbehandlingen. Gode skjermer og utstyr for å kalibrere dem bør du selvsagt også ha tilgang på, om ikke nødvendigvis eie selv. Lenke til kommentar
ow Skrevet 2. januar 2012 Del Skrevet 2. januar 2012 Vil anbefale å lese gjennom Strobist sin lyssettingsguide før du begynner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå