jennypenny Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg vurderer å skaffe meg et speilrefleks for nybegynnere. Er veldig glad i å ta bilder, men har ikke peiling på hva slags merke eller type kamera som lønner seg. Så fant jeg en Canon EOS 1100D på elkjøp som så ganske fint ut og det har fått god kritikk. Noen her inne som har noen erfaringer med dette kameraet? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Litt bedre informasjon ville forenklet besvarelse Hvilken type bilder er det du tar, portretter, dyr, landskap, party, blogg-bilder, innendørs, natt, etc. ? Har du interesse for fotografering utover det å ta bilde, vil du bruke tid på og lære deg fotografering ? Man burde ha en viss forståelse innen fotografering for å kunne få utnyttet et speilrefleks fullt ut. Hovedgrunnen for å bruke speilrefleks er at man har mulighet for og bytte objektiver, et objektiv som passer til portretter passer nødvendigvis ikke til macro, og et objektiv til naturbilder behøver ikke å være det riktige objektivet til og fotografere et familiebilde. Man får kjøpt en såkalt normalzoom som dekker et relativt grei brennviddeområde som holder i de fleste situasjoner, men oftest så vil personer gjerne ha mer brennvidde"zoom" og kjøper en såkalt superzoom-objektiv til kameraet og da begynner bildekvaliteten og bli såpass miserabel at et entusiast-kompaktkamera leverer like gode bilder. Størrelsen på et speilrefleks er også en bakdel hvis man ikke har en genuin interesse siden det da ofte bare ligger hjemme, Kanskje et mer kompakt kamera som også gir deg mulighet til og bytte objektiver hadde vært noe for deg, et såkalt speilløst systemkamera/hybridkamera, men man burde ha flere objektiver til disse systemkameraene også, det for å kunne utnytte de forskjellige forholdene optimalt utifra hva man skal fotografere. I dag får man også enkelte veldig gode kompaktkameraer som gir omtrent like gode bilder som et speilreflekskamera, fordelen er at de er lette, små, enklere å bruke samt har forhåndsinnstilte programmer som forenkler fotograferingen. Endret 31. desember 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Hvis du har bestemt deg for å gå over til DSLR og ønsker et begynnerkamera, så er 1100D et utmerket valg. De fleste DSLR-hus er bra nok til fotografering, det er optikken man skal være litt mer "kresen" med. MEN, jeg er helt enig med Nautica når han "spør" om du vil ha (trenger) ett digitalt speilreflekskamera. Jeg mener ikke å være uforskamet når jeg setter et spørsmålstegn ved om du "trenger" et speilrefleks, men jeg har dessverre opplevd flere som har et "fantasibilde" av slike kamera. Personer som har kommet over fra "ordinære" digitale kompaktkamera, har ofte blitt skuffet når de ser bildene som kommer ut av en speilrefleks. Da jeg tok spranget så var det visse ting jeg reagerte på selv, den flotte blå himmelen som kompaktkameraet leverte var blitt til en "blassere" blåfarge. Jeg var faktisk noe skuffet, men når jeg startet å studere "virkeligheten" så fant jeg raskt ut at den "blasse" blåfargen tross alt var den reelle himmelfargen. Dette er kanskje et dumt eksempel, men det er nok av de som har hatt den samme reaksjonen på slike forskjeller fra kompakt til speilrefleks. Grunnen er vel ganske enkel, kompaktkamera gjør en stor "bearbeiding" innomhus som DSLR istedet overlater til deg som bruker. HVIS du er av den typen som foretrekker å bruke full automatikk, eller du ikke kommer til å drive noe etterarbeid av bildene, så bør du absolutt vurdere andre alternativer. Som Nautica skriver så finnes det mange gode alternativ innen gode kompakt- og systemkamera som for mange vil kunne fungere like bra. NEI, jeg vil ikke skremme deg bort fra DSLR, bare be deg vurdere hva du trenger (vil ha), før du kjøper nytt kamera. For det er ikke tvil om at en kan få fantastiske resultater ut av en speilrefleks, hvis man bare yter en liten innsats selv. Og personlig så kan jeg ikke tenke meg å gå bort fra kamera som gir meg den friheten som speilrefleksen min gir meg. (Samtidig så gir selvsagt nye hybrid og tildels gode kompaktkamera meg også en slik frihet). 1 Lenke til kommentar
jennypenny Skrevet 31. desember 2011 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2011 Vell, jeg elsker å ta naturbilder og dyrebilder, så det blir brukt mest utendørs. Føler ikke digitalkameraet strekker til lengre. Nå vil jeg prøve noe nytt. Jeg er også utrolig glad i etterarbeidet og mener selv at jeg er klar for et speilrefleks. Kan jo hende jeg får et sjokk, men jeg har lånt speilrefleks av ei venninne for en periode og ELSKER DET. Jeg har alltid elsket å ta bilder, og har gjort det i mange år, men bare med digitalkamera. Nå er jeg klar for å lære mer, å lære meg noe av det mer kompliserte. Tror 1100D vil være en god start? Lest mange tilbakemeldinger på det nå, og det virker som et bra begynnerkamera! Nytt kamera skal jeg ha, men jeg får tenke litt mer så jeg er helt sikker! Så skal jeg også ta en titt på systemkamera og se om det kunne vært like aktuelt! Tusen takk Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Det høres ut som om du er klar for et systemkamera, enten det er en speilrefleks eller speilløst. 1100D er vel et like greit kamera som mange av de andre i prisklassen. Jeg vil dog anbefale deg å ta en titt på Nikon D3100, Panasonic G3 og Penax K-r før du bestemmer deg. Endret 31. desember 2011 av tomsi42 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) Da som vi er over skjennepreken kan vi gå videre Kjøp deg et speilrefleks utifra hva du har råd til og kjøp kamera med "kit-objektivet 18-55" som følger med, vil ikke anbefale deg og kjøpe med et sigma18-200 eller lignende billig-objektiv siden bildekvaliteten blir relativ dårlig, en ekstern blits kan også være en lur investering på litt sikt. Når du har lest manualen og tatt endel bilder og da begynner å se begrensinger kan du gjerne oppgradere objektivet til noe bedre som nødvendigvis ikke behøver og koste skjorta. Det er noen enkle knep du kan gjøre for å forbedre bildekvaliteten/fotoopplevelsen til noe bedre, er det noe du står fast på eller lurer på så er det bare å spørre i vei her på forumet Edit: velkommen til forumet forresten Endret 31. desember 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 http://www.japanphoto.no/product/systemkamera/speilreflekskamera/canon/canon-eos-1100d-kamerahus/ Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 Jeg vurderer å skaffe meg et speilrefleks for nybegynnere. Er veldig glad i å ta bilder, men har ikke peiling på hva slags merke eller type kamera som lønner seg. Så fant jeg en Canon EOS 1100D på elkjøp som så ganske fint ut og det har fått god kritikk. Noen her inne som har noen erfaringer med dette kameraet? Jeg anbefaler at du heller kjøper 550D. Utrolig bra kamera. Har det selv. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 (endret) http://www.japanphot...100d-kamerahus/ Kan jo legge til at dette er kun et hus, TS trenger i objektiv i tillegg. Da ville jeg nok heller slått til på tilbudet til Euronics, inkludert objektiv til 14 kroner mer Endret 31. desember 2011 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 http://www.japanphot...100d-kamerahus/ Kan jo legge til at dette er kun et hus, TS trenger i objektiv i tillegg. Da ville jeg nok heller slått til på tilbudet til Euronics, inkludert objektiv til 14 kroner mer Jaja, men forfatter spurte om info på huset Lenke til kommentar
polljen Skrevet 31. desember 2011 Del Skrevet 31. desember 2011 http://www.japanphot...100d-kamerahus/ Kan jo legge til at dette er kun et hus, TS trenger i objektiv i tillegg. Da ville jeg nok heller slått til på tilbudet til Euronics, inkludert objektiv til 14 kroner mer Jaja, men forfatter spurte om info på huset Tja det er jo øyet som ser Personer som er på vei inn på DSLR-markedet tenker som regel (min erfaring) ikke på at en kan kjøpe huset uten objektiv. De fleste ser annonsen for et kit, og jeg tipper at det er trådstarter også har gjort og at Nautica har sine ord i behold når han heller anbefaler en kitpakke. Ellers god nytt år til alle AKAMister, på tide å "feire" nå og glemme diskusjoner noen få timer 2 Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 http://www.japanphot...100d-kamerahus/ Kan jo legge til at dette er kun et hus, TS trenger i objektiv i tillegg. Da ville jeg nok heller slått til på tilbudet til Euronics, inkludert objektiv til 14 kroner mer Jaja, men forfatter spurte om info på huset Tja det er jo øyet som ser Personer som er på vei inn på DSLR-markedet tenker som regel (min erfaring) ikke på at en kan kjøpe huset uten objektiv. De fleste ser annonsen for et kit, og jeg tipper at det er trådstarter også har gjort og at Nautica har sine ord i behold når han heller anbefaler en kitpakke. Ellers god nytt år til alle AKAMister, på tide å "feire" nå og glemme diskusjoner noen få timer Jojo, men det er jo bedre å kjøpe huset også heller velge et objektiv som ikke følger med i de vanlige kitene. Det jeg fikk med på mitt for eksempel (18-55mm) hadde jo dårlig zoom osv. Men det er selvfølgelig godt mulig at forfatter ville ha et kit, idk. :!: Lenke til kommentar
polljen Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 ...... men jeg har lånt speilrefleks av ei venninne for en periode og ELSKER DET. I så fall er det ingen grunn til ikke å kjøpe speilrefleks. Lykke til! Lenke til kommentar
polljen Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Jojo, men det er jo bedre å kjøpe huset også heller velge et objektiv som ikke følger med i de vanlige kitene. Det jeg fikk med på mitt for eksempel (18-55mm) hadde jo dårlig zoom osv. Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg der, men jeg ville ikke ha valgt bort kitlinsa p.g.a. dårlig zoom. Grunnen for at jeg ville ha valgt bort kitlinsa er for å få et objektiv som er bedre optisk. Det er mange "bedre" normalzoomer fra flere fabrikanter som ikke koster flesk, og som er bedre enn kitlinsa. Hvis du med dårlig zoom, mener at teledelen er for liten, og at du heller ville anbefale f.eks. 18-200, så er jeg mindre enig med deg. Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Jojo, men det er jo bedre å kjøpe huset også heller velge et objektiv som ikke følger med i de vanlige kitene. Det jeg fikk med på mitt for eksempel (18-55mm) hadde jo dårlig zoom osv. Jeg er forsåvidt ikke uenig med deg der, men jeg ville ikke ha valgt bort kitlinsa p.g.a. dårlig zoom. Grunnen for at jeg ville ha valgt bort kitlinsa er for å få et objektiv som er bedre optisk. Det er mange "bedre" normalzoomer fra flere fabrikanter som ikke koster flesk, og som er bedre enn kitlinsa. Hvis du med dårlig zoom, mener at teledelen er for liten, og at du heller ville anbefale f.eks. 18-200, så er jeg mindre enig med deg. Ja, jeg tenkte på teledelen. Og som du sier, kan man få kjøpt 18-200 objektivet til 2000kr. Jeg snakket med folka på Japan Photo, og de sa at teknisk sett er den like bra som kitlinsa men så har den jo nesten 4 ganger bedre zoom. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Der tar du feil, eller rettere sagt JP tar feil. En superzoom til under 2K gir meget dårlig bildekvalitet i forhold til foreksempel Canon 18-55 IS II, det finnes to unntak til Canon som yter tilsvarende som kid-objektivet på tilsvarende brennvidde, men de koster over 3.5K Det er nok på tide og påpeke at TS er helt fersk angående speilrefleks og det er ingen vits å anbefale i hytt og pine, siden objektivkjøp skal/burde samkjøres proporsjonalt ved erfaring. Endret 1. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Der tar du feil, eller rettere sagt JP tar feil. En superzoom til under 2K gir meget dårlig bildekvalitet i forhold til foreksempel Canon 18-55 IS II, det finnes to unntak til Canon som yter tilsvarende som kid-objektivet på tilsvarende brennvidde, men de koster over 3.5K Det er nok på tide og påpeke at TS er helt fersk angående speilrefleks og det er ingen vits å anbefale i hytt og pine, siden objektivkjøp skal/burde samkjøres proporsjonalt ved erfaring. Jasså? Takk for at du sa det, for jeg hadde kanskje tenkt meg å kjøpe en av dem. Har du et tips til et objektiv til 550D med bra tele? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 (endret) Jasså? Takk for at du sa det, for jeg hadde kanskje tenkt meg å kjøpe en av dem. Har du et tips til et objektiv til 550D med bra tele? Tamron 18-270 VC "VC= stabilisering" er den superzoomen som yter best/mest i forholdt til brennviddeomfanget, men vil heller anbefale og kjøpe en Canon 55-250 IS "IS= stabilisering" hvis du setter bildekvalitet høyere, aberet er at du må bytte objektiv i forhold til hva du skal fotografere. Endret 1. januar 2012 av Nautica Lenke til kommentar
Anonym259235 Skrevet 1. januar 2012 Del Skrevet 1. januar 2012 Jasså? Takk for at du sa det, for jeg hadde kanskje tenkt meg å kjøpe en av dem. Har du et tips til et objektiv til 550D med bra tele? Tamron 18-270 VC "VC= stabilisering" er den superzoomen som yter best/mest i forholdt til brennviddeomfanget, men vil heller anbefale og kjøpe en Canon 55-250 IS "IS= stabilisering" hvis du setter bildekvalitet høyere, aberet er at du må bytte objektiv i forhold til hva du skal fotografere. Takk for tipset Lenke til kommentar
Vanskelig Skrevet 6. januar 2012 Del Skrevet 6. januar 2012 Der tar du feil, eller rettere sagt JP tar feil. En superzoom til under 2K gir meget dårlig bildekvalitet i forhold til foreksempel Canon 18-55 IS II, det finnes to unntak til Canon som yter tilsvarende som kid-objektivet på tilsvarende brennvidde, men de koster over 3.5K Det er nok på tide og påpeke at TS er helt fersk angående speilrefleks og det er ingen vits å anbefale i hytt og pine, siden objektivkjøp skal/burde samkjøres proporsjonalt ved erfaring. Jasså? Takk for at du sa det, for jeg hadde kanskje tenkt meg å kjøpe en av dem. Har du et tips til et objektiv til 550D med bra tele? Jeg ville gått for 18-135 (eventuelt hvis du synes det blir for liten zoom) 18-200 fra Canon. Kan du klare deg med 135mm så hadde jeg gått for det. Bra objektiv til en forholdsvis rimelig penge (har hatt det selv). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå