Gå til innhold

Marsvin som biter på veggen i buret sitt non stop! Hvordan stoppe det?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et marsvin, Papi. Han er veldig grei å ha med å gjøre, og er utrolig kosete. Ikke nervøs og han har det veldig bra, men greia er at han går og spiser på plastikken sin på buret hele tiden. Jeg har MASSE leker og ting han kan bite på. han er bare 7 uker, og tenna klør sikkert? veit ikke.. men i alle fall, han spiser heller på veggen i buret enn å spise på ALLE tingene jeg har kjøpt for å få han til å bite på noe annet. Jeg er redd han skal klare å rive av plastbiter og svelge dem. Dette kan bli sjebnesvangert. Han har hatt luftveisinfeksjon i 8 dager og skal være på det i 4 dager til. Kan det ha noe med saken å gjøre?`

Håper noen har svar til meg! Han virker lykkelig og går rundt i buret og piper, så han har det bra, men den bitingen må jeg få en slutt på.. Noen forslag til tiltak eller som vet hva denne bitingen kan komme av?

Plis hjelp! Jeg er bekymret for han..

post-266065-0-39666000-1325289026_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Harley Quinn

Mye mulig det også kan være kjedsomhet og som et tidsfordriv, vet det skjer på hester, og marsvin skal nå helst være to, så mulig han rett og slett er forferdelig ensom!

Lenke til kommentar

Hm, jeg vurderer faktisk å få tak i en kompis til han. Tenkte veldig på det når jeg fikk han for litt over ei uke siden, men ville se hvordan det gikk først. Tror jeg skal vente til stakkaren er ferdig med antibiotikakuren sin også skal jeg vurdere å kjøpe en kompis til han hvis det fortsetter! Vil jo at han skal ha det bra! ;)

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Hm, jeg vurderer faktisk å få tak i en kompis til han. Tenkte veldig på det når jeg fikk han for litt over ei uke siden, men ville se hvordan det gikk først. Tror jeg skal vente til stakkaren er ferdig med antibiotikakuren sin også skal jeg vurdere å kjøpe en kompis til han hvis det fortsetter! Vil jo at han skal ha det bra! ;)

Marsvin skal jo helst være, vel en hel haug, om de fikk bestemme! Fritt lever de jo i store flokker, og er veldig flokkdyr, så å holde en og en vil jeg nesten si ligger på grenseland mot dyreplageri. Med mindre du er med han store deler av døgnet og er flokken hans. Stor plass skal de også ha. Men usk å skaff en kompis ja, ellers blir det mange små!

Lenke til kommentar

Marsvin skal jo helst være, vel en hel haug, om de fikk bestemme! Fritt lever de jo i store flokker, og er veldig flokkdyr, så å holde en og en vil jeg nesten si ligger på grenseland mot dyreplageri. Med mindre du er med han store deler av døgnet og er flokken hans. Stor plass skal de også ha. Men usk å skaff en kompis ja, ellers blir det mange små!

Han er ute i over 2 timer pluss om dagen, og han får mye oppmerksomhet, men ja. Ser nå at det vil være mer riktig å skaffe en kompis til han. I dyrebutikken sa de at å ha et marsvin ikke ville være noe problem, og at buret var mer enn stort nok, så da regnet jeg med det holdt. Jo mer jeg har lest nå, jo mer ser jeg at ettersom han blir større, og når det om ikke lenge flytter inn en til, så må plassen utvides. Dette buret holder absolutt ikke til to små rampunger ;) Takk for tips! Jeg som trodde jeg var godt forberedt til å få marsvin, men nå ser jeg at det er mye som kunne vært annerledes. Nå skal vi se lille Papi slutter å bite i veggen snart ;)Vil jo at han skal ha det best mulig!

Lenke til kommentar
Gjest Harley Quinn

Han er ute i over 2 timer pluss om dagen, og han får mye oppmerksomhet, men ja. Ser nå at det vil være mer riktig å skaffe en kompis til han. I dyrebutikken sa de at å ha et marsvin ikke ville være noe problem, og at buret var mer enn stort nok, så da regnet jeg med det holdt. Jo mer jeg har lest nå, jo mer ser jeg at ettersom han blir større, og når det om ikke lenge flytter inn en til, så må plassen utvides. Dette buret holder absolutt ikke til to små rampunger ;) Takk for tips! Jeg som trodde jeg var godt forberedt til å få marsvin, men nå ser jeg at det er mye som kunne vært annerledes. Nå skal vi se lille Papi slutter å bite i veggen snart ;)Vil jo at han skal ha det best mulig!

Nå skal jeg ikke dømme dyrebutikker, men fleste av de har ikke anelse og er totalt inkompetente. Tilogmed marsvin bøker i norge er feil (den lille oransje). Best info får man på nett og gjerne på engelske sider.

Jeg kjøpte en av de største burene tilgjengelig, og det er egentlig ikke stort nok det heller :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Min oppfatning av dyrebutikker er at de tror at de kan mye. Er også mye dyrefor som selges på dyrebutikker som ikke er bra for dem. Har selv hatt flere marsvin og jeg har feilforet alle pga feil info fra dyrebutikk. Var ikke før etter at jeg startet med chinchilla at øynene åpnet seg :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...