Gå til innhold

Lære seg å bruke verktøy / bli fingernem?

Metasenter

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er en mann på 27 år som har en utdannelse innenfor samfunnsvitenskap. Det jeg lurer på er om "teknisk innsikt" kan læres? Jeg har alltid vært mer en teoretisk person som aldri har vært spessielt flink med verktøy. Dette var ikke et særlig problem før jeg ble sammen med kjæresten min for omtrent et år siden. Det gikk opp for meg at de vanlige kjønnsrollene var stokket helt om. Hun gjorde mer av det tekniske enn jeg gjorde, for å si det sånn.

Jeg kan å skifte dekk på bilen, men stort mer enn det kan jeg dessverre ikke. Det å bruke skjærebrenner, sveise, sirkelsag, motorsag osv, er dette noe man kan lære seg selv? Er dette noe man kan lære å bli flink med selv, eller er det bare de med teknisk utdannelse som er flink med verktøy og slik?

Jeg kjenner en del personer uten teknisk utdannelse som driver å renoverer sine egne hus - legger gulv, pusser veggene osv. Hvordan klarer folk dette uten opplæring? Leser man bare "bruksanvisninger og råd" på nettet, for så å bare prøve selv?

Dette ble muligens litt klumsete skrevet, men jeg tror dere skjønner hva jeg vil fram til. Jeg er en vanlig person som aldri har fått opplæring når det kommer til bruk av verktøy. Hverken av familie eller skole. Det sier seg derfor selv at det blir nesten som å ha ti tommeltotter når jeg skal prøve å få til noe, og dette er noe jeg vil endre på.

Noen som har noen tips / erfaringer?

Uansett, tusen takk!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan læres.

Som instruktør i Forsvaret gjennom mange år, primært på teknisk side, er det utrolig å se hvor mye praktiske ferdigheter en person kan tilegne seg. Samt tilegne seg generell systemforståelse på en rekke ting.

Ofte har det vist seg at de man minst forventet ting av, har overrasket mest.

Lenke til kommentar

Se rundt deg og tenk over hvordan ting er sitter sammen. Se på detaljene. Alt kan demonteres. Finn noe i huset ditt som det ikke er så farlig meg og finn ut hvordan du skal demontere også gjerne sette sammen igjen etterpå. Begynn med noe enkelt og jo mer du gjør det jo mer kan du utvikle forståelse for hvordan andre ting sitter sammen og fungerer. Dersom du gjør det så må du også finne ut hvilke verktøy du trenger og du kan begynne enkelt med et skrutrekkersett og blir mer avansert etterhvert som du utvikler deg.

Måten ting er satt sammen på er ting som ikke er vanlig å tenke over og det er noe man ikke ser om man ikke tenker over det.

Du kan også gå på byggeplasser og se hvordan halvferdige hus er for å se hvordan skelettet ser ut og det er egentlig veldig simpelt. Ikke glem at det er mange små detaljer som er lett å overse og som du er så vant til å se at du aldri tenker over det.

Lenke til kommentar

Dette kan læres.

Som instruktør i Forsvaret gjennom mange år, primært på teknisk side, er det utrolig å se hvor mye praktiske ferdigheter en person kan tilegne seg. Samt tilegne seg generell systemforståelse på en rekke ting.

Hvor i forsvaret er det man lærer slikt om jeg tør spørre? Er det en del av planen i førstegangstjenesten? Er det noe man kan spesialisere seg innenfor mens man gjør førstegangstjenesten? Grunnen til at jeg spør er at jeg har til gode å ta førstegangstjenesten pga utdanning, og det er faktisk noe jeg har tenkt å gjøre lenge. Er det noe man kan søke på / spesialisere seg på mens man er under førstegangstjenesten for å få opplæring innenfor..vel..det jeg mangler. Hvordan ting fungerer, sveising, skjæring (sirkelsag?) og alt mulig slik?

Lenke til kommentar

Praktiske ferdigheter er noe man lærer ved å prøve og feile. Noen vil ta det raskere enn andre, naturlig nok, men alle kan lære dette.

Du trenger selvfølgelig ikke dra til Forsvaret for å lære deg å bli praktisk (det er vel ikke en del av opplæringen heller), men dette er noe som kommer over tid. Jeg har gjennom alle år hatt en greie for å skru ting fra hverandre for så å sette det sammen igjen, noe som ikke alltid går :p

Trenger du veiledning finner du mye på internett. Når jeg skulle legge gulv, noe jeg aldri hadde prøvd før, så jeg gjennom en video på youtube for å se på fremgangsmåten, og så var det bare å hoppe i det, og det ble faktisk meget bra.

Jeg har også en far som er veldig nevenyttig, så jeg har lært mye fra han. Men jeg er overbevist om at alle kan lære seg å bli praktiske og nevenyttige. Det er ingenting som er mer tilfredsstillende enn å fikse ting selv :)

Lenke til kommentar

Dette kan læres.

Hvor i forsvaret er det man lærer slikt om jeg tør spørre? Er det en del av planen i førstegangstjenesten? Er det noe man kan spesialisere seg innenfor mens man gjør førstegangstjenesten? Grunnen til at jeg spør er at jeg har til gode å ta førstegangstjenesten pga utdanning, og det er faktisk noe jeg har tenkt å gjøre lenge. Er det noe man kan søke på / spesialisere seg på mens man er under førstegangstjenesten for å få opplæring innenfor..vel..det jeg mangler. Hvordan ting fungerer, sveising, skjæring (sirkelsag?) og alt mulig slik?

Hei

Mye avhenger av hvilken utdanning du tar. Før kunne kokken bli mekaniker, og mekanikeren kokk. Dette er noe de fleste har hørt om. Bakgrunnen du tar med deg inn i Forsvaret vil avgjøre hvilken tjeneste du får.

Så hvilken utdanning holder du på med?

Lenke til kommentar

Se rundt deg og tenk over hvordan ting sitter sammen. Se på detaljene. Alt kan demonteres. Finn noe i huset ditt som det ikke er så farlig med og finn ut hvordan du skal demontere også gjerne re-parere igjen etterpå. Begynn med noe enkelt og jo mer du gjør det jo mer kan du utvikle forståelse for hvordan andre ting sitter sammen og fungerer. Dersom du gjør det så må du også finne ut hvilke verktøy du trenger og du kan begynne enkelt med et skrutrekkersett og blir mer avansert etterhvert som du utvikler deg.

Måten ting er satt sammen på er ting som ikke er vanlig å tenke over og det er noe man ikke ser om man ikke tenker over det.

Du kan også gå på byggeplasser og se hvordan halvferdige hus er for å se hvordan skelettet ser ut og det er egentlig veldig simpelt. Ikke glem at det er mange små detaljer som er lett å overse og som du er så vant til å se at du aldri tenker over det.

Det er vel egentlig så lett at det er ikke noe du trenger å lære men heller noe du kan forstå så det får du til om du jobber litt med det.

Du vil også utvikle kreativitet og andre gode egenskaper ved å gjøre det.

For å få fortgang i prosessesen så kan du alerede nå begynne å gjøre nye ting som å pusse tenna med venstre hånd, bruke musa med venstre hånd, skrive på tastaturet med en hånd, gjøre ting i mørket / blinde, knyte sko med en hånd.

Lenke til kommentar

For å få fortgang i prosessesen så kan du alerede nå begynne å gjøre nye ting som å pusse tenna med venstre hånd, bruke musa med venstre hånd, skrive på tastaturet med en hånd, gjøre ting i mørket / blinde, knyte sko med en hånd.

What? Og hvorfor skulle han gjøre det?..

Lenke til kommentar

What? Og hvorfor skulle han gjøre det?..

Det er små øvelser for alle som ønsker å bli mer praktiske og bli flink med hendene sine kan gjøre.

Lenke til kommentar

Dette kan læres.

Hei

Mye avhenger av hvilken utdanning du tar. Før kunne kokken bli mekaniker, og mekanikeren kokk. Dette er noe de fleste har hørt om. Bakgrunnen du tar med deg inn i Forsvaret vil avgjøre hvilken tjeneste du får.

Så hvilken utdanning holder du på med?

Jeg begynner på det andre halvåret av VK1 Maritime fag nå, og kommer til å gå som lærling i forsvaret og ta førstegangstjenesten sammen med lærlingetiden. Får jeg opplæring med forskjellig verktøy og slik med denne bakgrunnen? Jeg har for eksempel aldri brukt en sirkelsag eller en freser, og jeg har aldri prøvd dreiing. Jeg har prøvd sveising, lodding og skjærebrenning osv, men jeg er nok ikke noe særlig flink. Har aldri vært spessielt flink når det kommer til praktisk bruk av hendene. Er det mulighet for meg å få litt opplæring med verktøy / hvordan ting fungerer osv?

Lenke til kommentar

Står mye fint her: http://www.howstuffworks.com/

Jeg har også bestandig vært en teoretiker, men da rettogslett fordi jeg har gjort mere av det enn praktiske ting tror jeg.

Nå tar jeg praktiske ting ganske fort, men syntes fortsatt jeg har en teoretisk tilnærming til mye av det (tenker ofte over hvorfor den skruen sitter her, hva slags funksjon denne bjelken har osv) istedet for å "bare gjøre det".

En god måte man kan lære seg ting på (ihvertfall basic) er å være med noen som kan det. Feks, hvis en kamerat av deg driver å pusse opp - tilby deg å hjelpe han! Du får sannsyneligvis ikke være "sagfører" eller han som regner ut vinkelen på listene med en gang, men man lærer utrolig mye bare ved å hjelpe til å holde i reisverket som settes opp :)

Er det noe spessielt du kunne tenkt deg å lære mere om da? Det tar litt tid hvis du skulle kunne "alt", så å spesifisere det litt kan nok være lurt.

Lenke til kommentar

Teori og praksis er akkurat det samme

... i teorien, men ikkje i praksis.

Om du kan det teoretiske så kan du også det i praksis. Kan du noe i praksis så kan du det i teorien. Enkel og greit.

Nødvendigvis ikke.

Har hatt soldater som er dyktige i klasserommet, har svar på det meste, tilegner seg teoretisk kunnskap, men som har vist seg totalt ubrukelig i det praktiske.

Endret av 60C
Lenke til kommentar

Teori og praksis er akkurat det samme

... i teorien, men ikkje i praksis.

Om du kan det teoretiske så kan du også det i praksis. Kan du noe i praksis så kan du det i teorien. Enkel og greit.

Nødvendigvis ikke.

Har hatt soldater som er dyktige i klasserommet, har svar på det meste, tilegner seg teoretisk kunnskap, men som har vist seg totalt ubrukelig i det praktiske.

Det kommer an på de mennesklige egenskapene til folk og noen er mer interesert i praksis og andre teori og det er det man er mest interesert i eller vant til som man gjør det best i og det har veldig mye å si på individets bakgrunn.

TS er en teoretiker som ønsker å bli mer praktisk og lurer på hvordan man kan lære seg det og jeg gir han råd om hvordan da jeg er en mer praktisk person og jeg er svært dårlig på teori da jeg har svært liten interesse for det teoretiske. Jeg liker å gjøre ting i praksis og ikke bare teorien bak det. Det er fordi jeg misliker teori og jeg bruker minst mulig tid på det da det koster meg mye mer å drive teoretisk. Alt som foregår i hodet til folk er teoretisk så det er liksom det grunnleggende for alt det praktiske og omvendt praksis blir ikke noe annet enn teori. Derfor er teori og praksis det samme. Det er kunne egenskapene til individet som bestemmer om de er gode eller ikke men som sagt både toeri og praksis kan læres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...