Gå til innhold

[Løst] Noctua NH-D14, vanvittig høye temperaturer!


PHCTF

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Mottok noen nye deler i dag, blant annet en Noctua NH-D14. Den står på en i7 2600k.

Prøvde å klokke til 4+ Ghz, men dette var svært mislykket ettersom etter 1 minutt i Prime95 nådde CPUen 96 grader. På det punktet freaka jeg helt og avsluttet. Den gikk tilbake til 25 grader @ idle.

 

Har ikke prøvd tortur-testing på stock enda, og har dessverre ikke mulighet å gjøre det før i morgen. Men uansett skal ikke en D14 la en 2600k nå så vanvittige temperaturer i et Xigmatek Elysium.

Jeg la på kjølepasta som instruert i manualen som fulgte med; en liten stripe.

 

Har sjekket at luftstrømmen går riktig vei.

 

Har jeg gjort noe galt, eller har jeg fått en defekt enhet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min NH-D14 ligger MAKS på 70 grader, har du skikkelig kjølepasta?

 

Jeg brukte den som fulgte med kjøleren.

 

 

Jeg opplevde noe lignende da jeg byttet til samme kjøler på en i7 970. Det viste seg at pastaen ikke hadde flytt helt ut. La bare på litt ekstra pasta (ikke overdriv mengden) og nå holder den 45C @ 4.05 GHz full load.

 

Har prøvd forskjellige metoder å ha på kjølepasta. Mulig jeg har brukt for lite.

Får vel vente enda en uke på å få tilsendt kjølepasta fra komplett. :(

 

Ved tidligere anledninger har det spilt utrolig liten rolle hvor mye eller lite kjølepasta jeg har brukt. Med en 920 vannbasert kjøler fra Antic Kuhler er kjølepasta allerede på, og en rimelig sinnsyk mengde også. Opplevde fin temperatur med så mye, og tok det så senere av og prøvde mye mindre kjølepasta(slik at man så og si kunne se gjennom til skriften på CPUen). Forskjellen var 3-4 grader når det var mer på.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar

Prøv å legg på ny kjølepasta. Men hva slags volt har du da? Kan det hende du har satt på latterlig høy volt?

 

1.270 V på 4250 Mhz.

 

 

Når du legger på kjølepasta, skal det det være ca et ris korn, ikke mer eller mindre.

 

Dette legger du midt på cpuen så skviser cpu-kjøleren pastaen ut når du monterer denne på igjen.

 

Husk å fjern all gammel pasta før du legger på ny.

 

Ja, skal prøve det. Mulig jeg hadde på litt for mye tidligere, eller det ikke bli smurt godt nok utover.

Går for øyeblikket og venter på ny kjølepasta.

Endret av MrPr0
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk tak i annen kjølepasta, og opplever nå brukbare temperaturer.

 

På 4,5 Ghz ligger den på omkring 55-60 grader etter en halvtime i Prime95. Skal nevnes at 2 av kjernene ligger på 52-57, mens den ene er på 62 og en annen på 60 - med low profile resistorene som gjør at viftene ligger på 800 rpm. I spill ligger den på 37-42 grader.

 

Fikk ikke smurt/gnidd kjølepastaen godt nok utover prosessoren da heatsinken er så vanvittig svær og dulter borti kjøleribbene på HKet, men nå orker jeg ikke å prøve mer. Opplever greie temperaturer uansett. Skal prøve meg på 5 Ghz om et par dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...