Gå til innhold

Skarphet og oppskarping - er det nødvendig?

Anbefalte innlegg

Off topic #1 - skarphet:

Skarphet - man skal skarpe opp for å få mest mulig skarphet. Sensorene i dagens digtale kameraer (som stort sett alle sammen er Bayer-filtre) fanger opp kun én farge i hver piksel, og de andre to fargene hentes fra omkringliggende piksler. I tillegg er det som regel et antialiasing-filter (AA-filter), som smører lyset utover de omkringliggende pikslene for å motvirke aliasing (moiré med mere), så lys i farger som ikke passer til det enkelte pikselet i alle fall treffer de omkringliggende pikslene som fanger riktig farge. I tillegg er sensoren gearet til å levere blasse, softe bilder, som gir best mulig utgangspunkt for etterbehandlingen.

Alt dette gjør at hva sensoren fanger (med andre ord innholdet i Raw-filer) er soft, og trenger oppskarping, uansett hvor fantastisk optikken du putter på er. Vanlig workflow er å ha en svak grunnoppskarping i det i Raw-konverterer, deretter behandler du bildet sånn du vil ha det, og når du er fornøyd så skalerer du bildet til ønsket oppløsning og til slutt, når bildet har "riktig" oppløsning foretar du den endelige oppskarpingen.

Helt klart at noen sensorer trenger mer oppskarping enn andre, og at enkelte objektiver trenger mer oppskarping enn andre, men det er alltid soft rett fra Raw-dataene - for best mulig skarphet skal man skarpe opp når man har behandlet bildet ferdig. Har selv 5DmkII med i overkant skarp optikk, og jo - bildene blir skarpere og bedre med oppskarping. Uansett skalering.

Hvis originalbildet var sylskarpt, så ville du nemlig fått stygge artifakter (aliasing) i det du skalerte og jobbet med bildet.

Så - hvis du vil ha maks skarphet - skarp opp når bildet er ferdig behandlet og skalert. Alltid.

(Pleier forøvrig selv å kjøre Smart Sharpen i CS4, med radius 0,3 og 20-50% effekt, evt radius 0.5-0.9 hvis det er i 100% crop.)

-----8<----- fjernes v

Off topic #2:

Når man starter en tråd for å snakke om et tema og inviterer også andre til å diskutere temaet, så bør man holde seg til temaet. Snakk i hytt og pine med lange tirader og møl om et helt annet tema fungerer veldig dårlig i en tråd hvor man inviterer andre til å diskutere et spesifikt tema. Korte kommentarer om andre temaer er helt fint, men å til stadighet kjøre helt andre avsporinger blir veldig feil. Lag en egen tråd til annet emne, eller bruk tråden som er laget til sjitprat - chattetråden. Det er likegyldig hvem som er trådstarter i en tråd som denne - det er irrelevant hvem som kjører den ut i grøfta - den blir like mye mindre verdt uansett hvem som ødelegger.

Greit nok om en enkelt bruker starter en tråd med kjøpsråd om optikk, og underveis finner ut at det vedkommende egentlig vil ha er blits, og så vrir tråden om til blitssnakk i steden for optikk, men snakk om hvilken 50mm man bør kjøpe og hvordan man skal skarpe opp eller ikke blir tull og tøys i en tråd som handler om hvilken optikk man skal ha med til julekvelden.

Jeg innrapporterer tråden, og ber moderator splitte den opp i to ekstra tråder - en om kjøp av 50mm og en om skarphet og oppskarping.

-----8<----- fjernes ^

On topic:

Om optikk juleaften:

Jeg skal være hjemme i morgen, så da er alt jeg har tilgjengelig.

Hmm,litt usikker på jeg hva skal ta med...

Men siden julaften tilbringes i ett sommerhus med muligheter for mange fine naturbilder,og kanskje litt filming av kidsa som leker i snøen..

Da tar jeg like med hele ruklet.

Får si som dere to - har hele ruklet med til svigers på juleferie, og siden vi skal feire der, så blir det vel egentlig "alt sammen"... :D

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, da kan tråden fortsette med tanke på spørsmmålet mitt i første post.

Husker ikke om det var meg som startet, men beklager vertfall min del av utskeielsen.

Svarer gjerne på PM hvis noen vil diskutere videre, og ønsker sammtidig alle innvolverte en riktig god jul :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for og avslutte OT'en.

Husker jeg ikke helt feil så bruker du Adobe LR3, da importerer du Canon CR2/raw-filer til LR og omgjør de til Adobe-DNG filer, når du gjør det så blir bildene påvirket for og optimalisere bildene utifra hvor mye bildene er filtrert av spesifikke sensor "som Trondster har nevnt et par poster tidligere", du kan importere CR-2 filene så at de ikke blir påvirket ved og huke av for "embed original raw file".

Kan hende jeg tar feil siden jeg ikke gjør dette selv men lar LR3 gjøre jobben og samtidlig bruker en oppskarping som en presets.

post-151946-0-32962900-1324659903_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Har gjor dette Nautica.

Sendmeg PM du, så tar vi det derfra.

Nja, ingen grunn for å utdype der mer siden jeg ikke er en kløpter på det :)

Kunne vært greit og skille ut OT i en egen emnetråd siden dette kunne blitt utdypet bedre.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Denne tråden har blitt splittet ut fra "Hva slags optikk tar du med på julekvelden?". Om det er noen forandringer som ønskes utover dette så vennligst si ifra.

Og jeg vet noen kommer til å spørre meg om hvorfor jeg ikke splittet ut 50mm kjøpsvurderingen og skarphetsdiskusjonen til to tråder. Svaret er rett og slett at jeg ikke helt vet hvor jeg skal skille dem. Om noen har en mening om det så er det bare å si ifra :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...